Bedrijfsvoering - Treasury
Uden wil graag financieel gezond zijn. Zorgvuldig met gemeenschapsgeld omgaan, staat hierbij voorop. Alle hierbij behorende taken vallen onder treasury. Denk daarbij aan het voeren van een gezond financieel beleid, interne controle en risicomanagement.
Ontwikkelingen
Financieel beleid
Ons financieel beleid is gebaseerd op 3 pijlers, te weten: dekking, risicomanagement en weerstandscapaciteit en financiering.
Voor de gevolgen van deze Programmabegroting op de 3 pijlers klik hier.
Beoordeling financiële positie
Met ingang van 2015 zijn gemeenten verplicht om een aantal financiële kengetallen te presenteren. Doel was om op termijn te kunnen benchmarken; gemeenten onderling vergelijken. Inmiddels zijn er ervaringscijfers die andere gemeenten, maar ook provincies, zien als betrouwbaar. Wij willen graag een volgende stap zetten in ons financieel beleid en een norm geven aan de kengetallen.
De financiële positie kan worden bepaald met behulp van zogenaamde signaleringswaarden. Deze waarden zijn onder meer afkomstig uit de stresstest voor 100.000+ gemeenten. In de tabel hieronder is te zien welke waarden bij welke categorie (A,B of C) behoren. Categorie A is het minst risicovol en categorie C het meest risicovol. Om ons huidige financiële beleid voort te zetten, zouden we categorie A ambiëren en categorie B accepteren.
Voorafgaand aan de integrale afweging van middelen bij de Programmabegroting, zullen wij de gevolgen voor de financiële kengetallen in beeld brengen. Op die manier worden alle pijlers van ons financieel beleid (dekking, weerstandsvermogen en risicobeheersing, financiering) betrokken bij de integrale afweging. Deze zijn gegevens zijn opgenomen onder financiële hoofdlijn-gevolgen financiële positie als gevolg van bestedings-en dekkingsplan.
Kengetal | Categorie A | Categorie B | Categorie C |
---|---|---|---|
Netto schuldquote | < 90% | 90-130% | > 130% |
Netto schuldquote
gecorrigeerd voor alle verstrekte leningen |
< 90% | 90-130% | > 130% |
Solvabiliteitsratio | > 50% | 20-50% | < 20% |
Structurele exploitatieruimte | begroting > 0% | begroting 0% | begroting < 20% |
Grondexploitatie | < 20% | 20-35% | > 35% |
Belastingcapaciteit | < 95% | 95-105% | > 105% |
In de paragraaf weerstandsvermogen en risicobeheersing zijn de verplichte kengetallen opgenomen.
(Financiële) voortgang doelen
Wat willen we bereiken?
1 | Solide financieel beleid voortzetten |
2 | Structureel sluitende Programmabegroting |
3 | Positief oordeel van de toezichthouder (Provincie Noord- Brabant) |
4 | Goedkeurende controleverklaring inzake getrouwheid en rechtmatigheid van de externe accountant |
Wat gaan we daarvoor doen?
Overzicht van acties/activiteiten:
Afgerond / gerealiseerd
Gestart / onderhanden
Nog niet gestart
Acties/activiteiten | 2019 | Indicator | Toelichting | |
---|---|---|---|---|
1 | Structurele lasten worden gedekt door structurele baten | Continue | Dit is het uitgangspunt bij het opstellen van een Programmabegroting. Met het oog op de herindeling met de gemeente Landerd en de wet Ahri die van kracht zal gaan is het nog meer van belang dat de Programmabegroting meerjarig (voor alle 4 de jaren) sluitend is. | |
2 | De financiële consequenties van het coalitieakkoord "Bruisend Uden: daar wil je zijn, daar wil je blijven!" zijn in de Programmabegroting verwerkt | Continue | In deze Begrotingsnotitie is een voorzet gedaan voor het financiële beeld voor de periode 2020-2023. Dit bestedings- en dekkingsplan is de financiële vertaling van de wensen voor deze periode. Nu wordt er een globaal beeld gepresenteerd. Bij het opstellen van de Programmabegroting 2020-2023 zal een meerjarig sluitend financieel beeld, inclusief wensen die aansluit bij het coalitieakkoord, worden aangeboden aan de Raad. |
|
3 | Systeem van risicomanagement continueren en waar mogelijk verbeteren, waarbij risico's worden gekwantificeerd en in relatie worden gebracht met de weerstandscapaciteit | Continue | Ons systeem van risicomanagement is gedegen. De risico’s worden, met uitzondering van het sociaal domein, op een eenduidige manier gekwantificeerd. Doelstelling voor komend jaar is om ook de risico’s voor het sociale domein volgens de gemeente brede systematiek in beeld te brengen. Met ons risicomanagement willen we op een transparante manier verantwoording afleggen en het gesprek met elkaar te voeren. De weerstandsratio is een van de financiële pijlers. Op deze manier willen we borgen dat risicomanagement ook altijd onderwerp van gesprek is bij zowel MT, college als raad. |
|
4 | Actief sturen op de schuldpositie door in het bestedings- en dekkingsplan daar geld voor te reserveren | Continue | In het bestedings- en dekkingsplan is zichtbaar dat er nu een structureel overschot is in de laatste jaren. Hiermee sturen we actief op onze schuldpositie.
Er zijn ontwikkelingen zoals bij jeugd waardoor dit overschot onder druk komt te staan. |
|
5 | De interne processen op orde en actueel houden | Continue | Dit is onderdeel van de interne controle. Tijdens deze controle wordt beoordeeld hoe actueel de processen zijn. Indien nodig wordt geadviseerd de processen te actualiseren. Vanuit de interne controle wordt ook advies gegeven over de mogelijke verbeteringen in een proces. | |
6 | Een betere koppeling maken tussen risicomanagement en interne controle | Continue | Deze koppeling is de laatste jaren al verbeterd. De beheersingsmaatregelen die worden genoemd bij de risico inventarisatie, worden getoetst tijdens de interne controle van het betreffende proces. | |
7 | Opzetten van een systeem van continuous reporting | Continue | De planning- en control producten worden op dezelfde manier opgesteld en bevatten dezelfde onderdelen. Hiermee is een eerste aanzet gedaan tot continuous reporting. Dit kan nog wel verder verbeterd worden. De herindeling is vervolgens weer een natuurlijk moment om een kwaliteitsslag te slaan op dit vlak. |
Wat mag dat kosten?
Naast het bestaande budget (PDF, 59.8 kB) zijn er in deze Programmabegroting geen extra middelen beschikbaar gesteld voor dit taakveld door middel van offertes.
Resultaat 1e financiele afwijkingenrapportage (x € 1.000)
omschrijving | 2019 structureel |
2020 structureel |
2021 structureel | 2022 structureel | 2023 structureel | |||||
---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|
voordeel | nadeel | voordeel | nadeel | voordeel | nadeel | voordeel | nadeel | voordeel | nadeel | |
afwijkingen (< € 50.000) | ||||||||||
Totaal taakveld |
omschrijving | 2019 incidenteel |
2020 incidenteel |
2021 incidenteel | |||
---|---|---|---|---|---|---|
voordeel | nadeel | voordeel | nadeel | voordeel | nadeel | |
Verkoop van gemeentegronden bij het Dico terrein (PDF, 50.8 kB) | V 700 | N 630 | ||||
afwijkingen (< € 50.000) | ||||||
Totaal taakveld | V 700 | N 630 |
Samenwerkingen
- Brabant Water N.V.
- N.V. Bank Nederlandse Gemeenten
- Verband Verzekerings Platform Overheden (VPO)
Wet- en regelgeving
De gemeente Uden of haar bestuursorganen handelen overeenkomstig het legitaliteitsbeginsel slechts op basis van taken en bevoegdheden die terug te vinden zijn in de Europese, landelijke of lokale wet- en regelgeving. De geldende regels zijn voor eenieder te raadplegen.
Landelijke wet- en regelgeving
Via www.overheid.nl zijn alle geldende regels voor de gemeente Uden opgenomen en raadpleegbaar.
Lokale wet- en regelgeving
Zoekt u een wet of regel van de gemeente Uden? Bijvoorbeeld een verordening of beleidsregel? Alle regelingen van de gemeente vindt u op de website Overheid.nl. De lokale regels worden overigens ook gepubliceerd op de website van de gemeente Uden. U kunt ze hier raadplegen.
Beleidsnotities
Een overzicht van de beleidsnotities en nota’s van de gemeente zijn eveneens opgenomen en treft u hier.
Projecten
Geen.