Samenvatting
Met deze bestuursrapportage informeren we de raad over de voortgang van uitvoering van beleid en de besteding van de hiervoor beschikbaar gestelde middelen.
Hieronder is kort uiteen gezet wat de financiële gevolgen van de bestuursrapportage zijn, de uitkomst van de herijking reserves en voorzieningen en de ontwikkeling van de weerstandsratio als gevolg van deze bestuursrapportage. Tenslotte wordt aandacht besteed aan COVID-19 in relatie tot deze bestuursrapportage.
Financieel effect Bestuursrapportage 2020
De Bestuursrapportage 2020 sluit in 2020 met een overschot van € 2.479.000. Dit is als volgt opgebouwd:
Bedrag | |
---|---|
Incidenteel voordeel 2020 | V 1.740.000 |
Incidenteel nadeel 2021 | N 958.000 |
Incidenteel nadeel 2022 | N 14.000 |
Incidenteel voordeel 2023 | V 13.000 |
Incidenteel nadeel 2024 | N 4.000 |
Structureel voordeel in 2020* | V 1.702.000 |
Totaal | V 2.479.000 |
*Het structurele effect nemen we alleen voor het jaar 2020 mee ten gunste van de algemene reserve. Op basis van deze rapportage ziet het structurele effect m.i.v 2021 is als volgt uit:
(Bedragen in €)
2021 | 2022 | 2023 | 2024 |
---|---|---|---|
N 349.000 | V 205.000 | N 166.000 | V 372.000 |
Het financiële effect van de jaren 2021 t/m 2024 betrekken we bij de voorbereiding van Programmabegroting 2022. Dit zal de eerste gezamenlijke begroting worden van de gemeenten Landerd en Uden.
Toelichting grootste afwijkingen (positief en negatief)
Hieronder is uiteengezet wat de grootste afwijkingen zijn van deze 2e financiële afwijkingenrapportage. Er is voor gekozen om alleen de bedragen hoger dan € 50.000 op te nemen. Voor meer detailinformatie per programma wordt verwezen naar de financiële hoofdlijn, 2e financiële afwijkingenrapportage.
2020 incidenteel V 1.740.000
Programma | Afwijking | Bedrag |
---|---|---|
3 Economie | Vervallen evenementen en kermissen | N 150.000 |
4 Onderwijs | Tijdelijke huisvesting Germenzeel | V 289.000 |
4 Onderwijs | Vrijval subsidieregeling peuteropvang | V 140.000 |
6 Sociaal domein | Uitkeringen levensonderhoud (gebundelde uitkering BUIG) | V 350.000 |
6 Sociaal domein | Integratie uitkering participatie | N 58.000 |
6 Sociaal domein | WSW | N 467.000 |
6 Sociaal domein | Tijdelijk vervallen eigen bijdrage WMO (corona) | N 60.000 |
6 Sociaal domein | Vrijval budget WMO begeleid wonen plus | V 90.000 |
6 Sociaal domein | Specialistische jeugdhulp | N 582.000 |
7 Volksgezondheid, milieu en duurzaamheid | Omgevingsdienst Brabant Noord, budget 2020 | N 75.000 |
8 Ruimtelijke ordening en stedelijke vernieuwing | Levering glasvezelnetwerk aan de SBBU |
V 250.000 |
8 Ruimtelijke ordening en stedelijke vernieuwing | Wabo leges | V 760.000 |
8 Ruimtelijke ordening en stedelijke vernieuwing | Grondexploitatie | N 150.000 |
9 Bedrijfsvoering | Functiewaardering toetsingscommissie 2020 | N 76.000 |
9 Bedrijfsvoering | Actualisatie treasury | V1.487.000 |
9 Bedrijfsvoering | Bijdrage aan BSOB | N 113.000 |
Overige kleine posten per saldo | V 109.000 | |
Totaal | V 1.740.000 |
2020 structureel V € 1.702.000
Programma | Afwijking | Bedrag |
---|---|---|
6 Sociaal domein | WSW | N 476.000 |
6 Sociaal domein | WMO maatwerk begeleiding | N 455.000 |
6 Sociaal domein | WMO maatwerk hulp bij huishouden | N 80.000 |
9 Bedrijfsvoering | Gemeentefonds | V 2.879.000 |
Overige kleine posten per saldo | N 166.000 | |
Totaal | V 1.702.000 |
Herijking reserves en voorzieningen
De reserves en voorzieningen zijn herijkt. Financieel heeft dit de volgende consequenties:
8301 AR Algemene reserve grondbedrijf wordt naar beneden bijgesteld met € 5.527.630;
8311 BR Groenstructuur en Buitgengebied-ge wordt afgeraamd (totaal) met € 16.159
2010 BR Parkeerfonds wordt aangevuld met € 1.160.000
8301 AR Algemene Bedrijfsreserve (ABR-ge) wordt aangevuld met € 16.159
7007 VZ Egalisatie riolering wordt aangevuld met € 663.000
Per saldo wordt het surplus toegevoegd aan de algemene reserve vrij besteedbaar (€3.704.630).
Weerstandsratio
Na verwerking van deze bestuursrapportage bedraagt de weerstandsratio 3,29. Dit is ruim boven de norm die is vastgesteld (tussen 1 en 2). Dat betekent dat de gemeente Uden in staat is om haar risico's op te vangen.
De toename van de ratio wordt verklaard doordat de algemene reserve is toegenomen en de risico's gelijk blijven. Hierbij dient opgemerkt te worden dat de risico's bij het opstellen van de bestuursrapportage niet geactualiseerd zijn. Bij het opstellen van de programmarekening zullen de risico's geactualiseerd worden.
COVID-19
Terwijl deze bestuursrapportage geschreven wordt, is de wereld in de ban van de tweede golf van het corona virus. Deze pandemie houdt de hele wereld in de greep. De gevolgen zijn niet of nauwelijks te overzien. Zowel niet op maatschappelijk als op economisch vlak. Voor wat betreft de voorspellingen ten aanzien van de economie, heeft het CPB 4 scenario's uitgewerkt. Naarmate de maatregelen strenger zijn en langer duren wordt de recessie dieper. Landelijk durft men hier geen harde uitspraken over te doen. Ook voor ons als gemeente is dat niet mogelijk.
Wat we wel weten, zijn de financiële mee- en tegenvallers die we tot nu toe hebben gerealiseerd in 2020. Deze zijn verwerkt in deze bestuursrapportage. Ook is er een grove risico inschatting gemaakt van mogelijke risico's die op ons af komen als gevolg van de corona crisis. Om uw Raad te informeren wordt er een informatienota COVID-19 opgesteld. Naar verwachting wordt deze uiterlijk eind november verstrekt. Deze bevat een bijlage inventarisatie financiële gevolgen COVID-19. Deze bijlage bevat per programma de omschrijving van de post/onderwerp met daarbij het mogelijke financiële risico. Tevens is aangegeven of het risico financieel al is verwerkt in de 1e of 2e afwijkingenrapportage.