Verkeer en vervoer-Verkeer en vervoer
Tot dit taakveld behoren de taken op het gebied van verkeer (inclusief voetgangers) en de aanleg en onderhoud van de bijbehorende infrastructuur, wegen, voet- en fietspaden en openbare verlichting in de openbare ruimte.
Ontwikkelingen
Een goede bereikbaarheid van Uden is belangrijk voor onze inwoners, bezoekers en ondernemers. De komende jaren verwachten wij een toename van de verkeersdrukte, onder andere op en rond de Lippstadtsingel. Voor de fietsers gaan we ervoor zorgen dat fietsroutes van en naar Uden verbeterd worden. Ook het fietsnetwerk binnen de gemeente wordt versterkt. Fietsgebruik wordt verder gestimuleerd.
Openbaar vervoer met de bus naar dorpen en steden om ons heen willen we zo goed mogelijk geregeld hebben, en rijden met lege bussen zoveel mogelijk voorkomen. Daarom worden goed draaiende lijnen versterkt en wordt voor slecht draaiende lijnen gezocht naar verbeterkansen of alternatieven.
Om het gebruik zo goed mogelijk te faciliteren is het belangrijk dat het onderhoud aan de openbare weg goed op orde is.
De komende jaren gaan we door met het handhaven van ons gemeentelijk wegennet op het huidige kwaliteitsniveau. Daarnaast wordt ingezet op het verbeteren van de leefomgeving van onze inwoners. Proactief wordt de openbare ruimte opgeknapt. We streven hierbij naar een gebiedsgerichte aanpak. Integraal worden de werkzaamheden op elkaar afgestemd, waarbij wordt gekeken naar de nut en noodzaak en wensen van de verschillende disciplines en van inwoners.
(Financiële) voortgang doelen
Wat willen we bereiken?
We willen dat Uden ook in de toekomst goed en makkelijk te bereiken is. Dat pakken we aan met maatregelen voor de korte en lange termijn. We kiezen voor de beste oplossingen en maken gebruik van aanwezige onderzoeksresultaten in relatie tot eventuele ontsluiting via een nieuwe oostelijke randweg en de Zeelandsedijk.
Daarnaast sturen we op een integrale aanpak van geluid, fijnstof en doorstroming op de Lippstadtsingel. De provincie is als eigenaar onze samenwerkingspartner met wie we aan de slag zijn. We kijken we of de toepassing van slimme technieken effect heeft, zoals Smart Mobility, maar ook technieken die zorgen voor geluidsreductie en andere milieuaspecten.
We hanteren het Gemeentelijk Verkeer- en Vervoerplan (GVVP) als uitgangspunt voor betere bereikbaarheid en verkeersveiligheid, alsmede het coalitieakkoord. Per jaar bekijken we welke projecten worden uitgevoerd.
We willen de kerkdorpen zo goed mogelijk bereikbaar houden met openbaar vervoer. Studenten, forensen, mindervaliden en ouderen maken veel gebruik van het openbaar vervoer. Goed openbaar vervoer kan bijdragen aan een duurzame samenleving, omdat er dan minder individueel gemotoriseerd verkeer plaatsvindt. Op dit moment doen snelle bussen Uden al aan (Hoogwaardig Openbaar Vervoer). Uden houdt contact met andere gemeenten over de toekomstige mogelijkheden voor lightrail.
We willen mensen stimuleren zo veel mogelijk de fiets te nemen door het aantrekkelijker te maken om te gaan fietsen. Mensen nemen vaker de fiets als de fietsroutes herkenbaar, comfortabel, veilig en goed bewegwijzerd zijn. Dat is goed voor de gezondheid en het is duurzaam. In de toekomst krijgt bij de inrichting van de openbare ruimte de fiets prioriteit. We willen ook dat fietsers uit de omliggende kernen Uden snel en veilig per fiets kunnen bereiken. Ook binnen Uden willen we dat fietsers zich snel en goed kunnen verplaatsen. Daar horen goede fietsenstallingen bij en voldoende mogelijkheden om elektrische fietsen op te laden. Projecten binnen het GVVP voorzien hierin. Verkeersveiligheid heeft onze speciale aandacht, vooral in de nabijheid van scholen.
Bij openbare verlichting speelt duurzaamheid een prominente rol. Zo zetten we het huidige beleid van het toepassen van uitsluitend LED armaturen door, zodat we onze CO2 uitstoot zoveel mogelijk beperken en we daarmee bijdragen aan de landelijke energiedoelstellingen. Daarnaast worden de milieuonvriendelijke armaturen gefaseerd vervangen. Ook gaan wij het energiegebruik jaarlijks uitgebreid monitoren met behulp van de energiemonitor.
De komende jaren handhaven wij ons gemeentelijk wegennet op het huidige hoge kwaliteitsniveau door het uitvoeren van rehabilitaties/reconstructies. De ingrijpmaatstaven worden bepaald op basis van kwaliteit en beschikbaarheid voor de huidige nieuwe functies. De huidige inzet op het verbeteren van de leefomgeving van onze inwoners zetten we voort. Daar waar mogelijk wordt geanticipeerd op de klimaatsverandering. Financiering vindt plaats vanuit de daarvoor bestaande onderhoudsfondsen.
Wat gaan we daarvoor doen?
Overzicht van acties/activiteiten:
Afgerond / gerealiseerd
Gestart / onderhanden
Nog niet gestart
Acties / activiteiten | 2020 | Indicator | Toelichting | |
---|---|---|---|---|
1. | Aanpak N264 / N605. | 2019-2021 | De provincie heeft nu twee projectorganisaties voor de N264 draaien. Voor het westelijk deel zijn de ontwerpen gereed en de consequenties voor onder andere geluid en uitstoot bepaald. Inmiddels zijn deze ontwerpen middels gepresenteerd aan de omgeving. Voor het oostelijk deel (parallelwegen ter hoogte van Odiliapeel) is inmiddels ook een ontwerp gereed. De gemeente is in 2020 gestart met het omgevingsonderzoek N605. Mede op verzoek van de provincie is een verdiepingsslag gemaakt. We gaan in het voortraject meer onderzoeken en de omgeving actief betrekken, zodat beter kan worden afgewogen welke keuze de beste is voor de N605. Er is een werkgroep van bewoners en ondernemers die actief meedenken. De bredere omgeving wordt met onder meer een enquête en een digitaal platform betrokken. |
|
2.. | GVVP projecten. | MIP 2019-2022 | Door tekort aan personeel, onduidelijkheid op dit moment over het verkrijgen van benodigde /eerder geraamde subsidies en langere proceduretijd is vertraging in uitvoering van projecten opgelopen. In het MIP proberen we door herverdeling in projecten een inhaalslag te maken. | |
5. | Afsluiting voetgangersgebied Promenade. | 2019-2020 | Deze werkzaamheden zijn inmiddels uitgevoerd | |
6.. | Snelfietsroutes realiseren. | 2019 en 2021 | Er wordt gewerkt aan het bestek voor het gedeelte Nistelrode – Uden. Naar verwachting kan in 2020 gestart worden met de aanleg. Voor het gedeelte Veghel N264 zijn de ontwerpen gereed. Naar verwachting zal dit in het voorjaar 2021 uitgevoerd gaan worden. Voor het gedeelte tussen N264 en centrum starten we eind 2020 met de voorbereidingsfase | |
7. | Rehabilitaties en beheerwerken. | Jaarlijks | Jaarlijks wordt aan de hand van inspectie het onderhoud bepaald. Rehabilitaties worden bepaald aan de hand van de technische en economische levensduur. De onderhoudswerkzaamheden zijn gestart en liggen op schema. De rehabilitaties lopen als gevolg van te weinig capaciteit en prioritering achter op planning |
|
8. | Opstellen Nota Klimaatbestendige Openbare Ruimte (NKOR). | 2019/2022 | De diverse klimaataspecten, welke onderzocht moeten worden om te komen goede integrale afweging moeten worden opgesteld. Het voornemen is om dit al samen met de gemeente Landerd op te pakken en dit af te ronden voorjaar 2021. De NKOR zal naar verwachting opgesteld worden direct na de fusie met de gemeente Landerd. Dit mede is het licht van de gezamenlijk op te stellen omgevingsvisie/-plan. |
Wat mag het kosten?
Naast het bestaande budget (PDF, 54.7 kB), zijn er extra middelen beschikbaar gesteld voor dit taakveld (x € 1.000)
Extra nog niet begrote uitgaven | inv | 2020 | 2021 | 2022 | 2023 | |
---|---|---|---|---|---|---|
Verkeersveiligheid Prior van Milstraat | 60 | 2,4 | 2,4 | 2,4 | 2,4 | |
Fietsstroken Muntmeester | 100 | 4,9 | 4,9 | 4,9 | 4,9 | |
Fietspromotie | 44 | |||||
Totaal | 160 | 51,3 | 7,3 | 7,3 | 7,3 |
Resultaat 2e financiële afwijkingenrapportage (x € 1.000)
omschrijving | 2020 structureel |
2021 structureel |
2022 structureel | 2023 structureel | 2024 structureel | |||||
---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|
voordeel | nadeel | voordeel | nadeel | voordeel | nadeel | voordeel | nadeel | voordeel | nadeel | |
Afwijkingen (< € 50.000) | ||||||||||
Totaal taakveld |
(bedragen x € 1.000)
omschrijving | 2020 incidenteel |
2021 incidenteel |
2022 incidenteel | |||
---|---|---|---|---|---|---|
voordeel | nadeel | voordeel | nadeel | voordeel | nadeel | |
mensgerichte verkeersmaatregelen (PDF, 50.9 kB) | V 69 | N 87 | ||||
Afwijkingen (< € 50.000) | ||||||
Straatwerkvergoeding | V 20 | |||||
Totaal taakveld | V 20 | V 69 | N 87 |
Samenwerkingen
- GGA Noordoost Brabant (Gebiedsgerichte aanpak verkeer en vervoer)
- Hoogwaardig openbaar vervoer (HOV) in de regio Noordoost Brabant
Wet- en regelgeving
De gemeente Uden of haar bestuursorganen handelen overeenkomstig het legitaliteitsbeginsel slechts op basis van taken en bevoegdheden die terug te vinden zijn in de Europese, landelijke of lokale wet- en regelgeving. Iedereen kan de geldende regels raadplegen.
Landelijke wet- en regelgeving
Via www.overheid.nl zijn alle geldende regels voor de gemeente Uden opgenomen en raadpleegbaar.
Lokale wet- en regelgeving
Zoekt u een wet of regel van de gemeente Uden? Bijvoorbeeld een verordening of beleidsregel? Alle regelingen van de gemeente vindt u op de website Overheid.nl. De lokale regels worden overigens ook gepubliceerd op de website van de gemeente Uden. U kunt ze hier vinden.
Beleidsnotities
Een overzicht van de beleidsnotities en nota’s van de gemeente zijn eveneens opgenomen en treft u hier.
Projecten
We rapporteren ook afzonderlijk over de majeure projecten, Per project met een restantkrediet van meer dan € 500.000 worden de aspecten planning, budget en risico toegelicht door middel van een stoplichtenrapportage. Indien een stoplicht op oranje of rood staat, wordt ook een extra toelichting opgenomen.
Planning, verloopt het project volgens de laatst vastgestelde tijdsplanning?
conform planning | |
langzamer dan planning | |
project nog niet gestart |
Budget, zijn de inkomsten/uitgaven volgens het geraamde budget?
conform budget of inkomsten hoger/uitgaven lager (positief resultaat) dan budget | |
inkomsten lager/uitgaven hoger (negatief resultaat) dan budget |
Risico's; welke risico's zijn verbonden aan het project? Hierbij worden impact van het risico en de kans dat het risico zich voordoet beoordeeld.
lage kans en weinig impact | |
grote kans en weinig impact / lage kans en veel impact | |
grote kans en veel impact |
Omschrijving project/investering | Oorspronkelijk krediet | Restant krediet ultimo 2020 |
---|---|---|
Herinrichting Marktstraat | € 1.462.700 | € 1.279.630 |
indicator | omschrijving | |
---|---|---|
Planning | De uitvoeringsfase van het project is vervroegd naar najaar 2020. Dit is een direct gevolg van de coronacrisis waarbij er voor gekozen is om de lokale economie te stimuleren. Het werk moet voor 1 november 2020 afgerond zijn. | |
Budget | Het beschikbaar gestelde budget is taakstellend. | |
Risico | Het voorlopige ontwerp is gepresenteerd aan de belanghebbenden. Met een paar kleine aanpassingen is het ontwerp inmiddels definitief vastgesteld. Hierdoor is het risico op verminderd draagvlak weggenomen. Bij de uitvoering zijn de gebruikelijke risico’s op onverwachte zaken in de ondergrond aanwezig. |
Omschrijving project/investering | Oorspronkelijk krediet | Restant ultimo 2020 |
---|---|---|
Verlengde Noordlaan met bijkomende werkzaamheden | € 2.026.426 | € 1.762.610 |
indicator | omschrijvng | |
---|---|---|
Planning | De mate van invloed van de stikstofproblematiek is opnieuw berekend. De tijdsduur voor het uitvoeren van aanvullende milieuonderzoeken loopt tot einde september 2021. Verwacht wordt dat de gemeenteraad medio 2022 het bestemmingsplan kan vaststellen, afhankelijk van ingediende bezwaren, waarna uitvoering in najaar 2022 kunnen starten. |
|
Budget | Op basis van het ontwerp en nog te maken afspraken met de provincie, kunnen subsidies worden aangevraagd. Er is geen zekerheid over het verkrijgen van deze subsidies | |
Risico | De gesprekken over het ontwerp zijn in ver gevorderd stadium, waardoor de risico’s inzichtelijk worden. De risico's worden gemiddeld ingeschat.. |
Omschrijving project/investering | Oorspronkelijk krediet | Restant ultimo 2020 |
---|---|---|
A50 afrit Noord (Oostzijde) | € 775.000 | € 686.364 |
indicator | omschrijving | |
---|---|---|
Planning | De werkzaamheden zijn in voorbereiding. Rijkswaterstaat heeft haar medewerking toegezegd. Dit moet contractueel nog worden geregeld. Door de coronacrisis is het niet mogelijk om goede verkeerstellingen te doen. Deze zijn wel noodzakelijk voor de ontwerpfase. Dit heeft geleid tot vertraging in het project. | |
Budget | De wegconstructie van de afrit is anders vormgegeven dan eerder ingeschat, Door de eisen van Rijkswaterstaat wordt de benodigde verbreding van de afrit ook duurder. Er wordt bekeken of het werk binnen het beschikbare budget opgelost kan worden. | |
Risico | Door de fors stijgende marktprijzen bestaat er een risico op een ongunstig aanbestedingsresultaat. |
Omschrijving project/investering | Oorspronkelijk krediet | Restant ultimo 2020 |
---|---|---|
Herinrichting Terraveenplein Odiliapeel/Oudedijk | € 2.114.603 | € 1.965.284 |
indicator | omschrijving | |
---|---|---|
Planning | Start werkzaamheden is begin september 2020 en duren tot medio juli, afhankelijk van de weersomstandigheden. | |
Budget | Kosten uitvoering zijn gelijk aan het beschikbaar budget. Budget is i.v.m. rioleringswerkzaamheden aangevuld met € 535.000. | |
Risico | Het werk kan binnen het beschikbaar budget worden uitgevoerd. |
Omschrijving project/investering | Oorspronkelijk krediet | Restant ultimo 2020 |
---|---|---|
Rehabilitatie Vijfhuizerweg/Morel | € 2.075.000 | € 2.006.809 |
indicator | omschrijving | |
---|---|---|
Planning | Uitbreiding projectscope met aanleg infiltratieriool en vervangen deel van bestaand riool. Op dit moment loopt voorbereiding van het werk. Na de bouwvak worden bewoners bijgepraat en start daarna de aanbesteding en uitvoering | |
Budget | Kosten uitvoering zijn gelijk aan het beschikbaar budget. Budget is i.v.m. rioleringswerkzaamheden aangevuld met € 394.000. | |
Risico | Lage kans en weinig impact |
Omschrijving project/investering | Oorspronkelijk krediet | Restant ultimo 2020 |
---|---|---|
HOV trace Land van Ravensteinstraat-Kornetstraat |
€ 2.695.000 |
€ 2.580.570 |
indicator | omschrijving | |
---|---|---|
Planning | Er is gekozen om de variant te laten uitwerken met aan iedere zijde van de Land van Ravensteinstraat. Aanbesteding is gestart en er zal in Q3-2020 met de voorbereidende werkzaamheden worden gestart. Naar verwachting zal de uitvoering tot in Q3 lopen van 2021. |
|
Budget | Budget is opgehoogd van € 1.160.000 naar € 1.895.000. Aan deze verhoging ligt ten grondslag: op basis van eerste schetsen is grovere inschatting gemaakt in 2016, door de aantrekkende markt zijn de prijzen van de aannemers hoger geworden en de Provincie heeft inmiddels ook hogere eisen gesteld aan de snelfietsroute waarvoor tussentijdse aanpassing van het ontwerp nodig was. Daarnaast is er € 800.000 beschikbaar voor de realisatie van hemelwaterriolering. | |
Risico | Lage kans, weinig impact |
Omschrijving project/investering | Oorspronkelijk krediet | Restant ultimo 2020 |
---|---|---|
Krijten | € 556.000 | € 550.181 |
indicator | omschrijving | |
---|---|---|
Planning | Project is in verband met herprioritering van projecten niet gestart en uitgesteld tot nader order. | |
Budget | Nader te bepalen | |
Risico | Nader te bepalen |
Omschrijving project/investering | Oorspronkelijk krediet | Restant ultimo 2020 |
---|---|---|
Violierstraat | € 1.466.799 | € 1.392.451 |
indicator | omschrijving | |
---|---|---|
Planning | Project is in verband met herprioritering van projecten niet gestart. In 2020 wordt gestart met een onderzoek naar de rotondes bij het busstation en de rotonde Mellesingel. Daarnaast wordt gestart met het maken van het ontwerp voor de Violierstraat. De uitvoering van het project is in 2021 direct aansluitend op de Land van Ravensteinstraat. | |
Budget | Voor het aanpassen van de rotondes binnen het plangebied moet nog budget worden aangevraagd. Dit is als offerte opgenomen in de begrotingscyclus voor 2021. Ook voor de aanleg van de hemelwatervoorziening is een offerte opgenomen in de begrotingscyclus voor 2021. | |
Risico | Lage kans, weinig impact |
Omschrijving project/investering | Oorspronkelijk krediet | Restant ultimo 2020 |
---|---|---|
Kruispunt Losplaats/Velmolenweg | € 1.157.982 | € 126.912 |
indicator | omschrijving | |
---|---|---|
Planning | Het project zit in de laatste maanden van het groenonderhoud. | |
Budget | Conform budget. | |
Risico | Lage kans en weinig impact |
Omschrijving project/investering | Oorspronkelijk krediet | Restant ultimo 2020 |
---|---|---|
Stoffels | € 591.705 | € 591.705 |
Indicator | Omschrijving | |
---|---|---|
Planning |
Project is in verband met herprioritering van projecten niet gestart en uitgesteld tot nader order. |
|
Budget | Nader te bepalen | |
Risico | Nader te bepalen |
Omschrijving project/investering | Oorspronkelijk krediet | Restant ultimo 2020 |
---|---|---|
Snelfietsroute de Corridor | € 501.000 | € 415.288 |
Indicator | Omschrijving | |
---|---|---|
Planning | In Q1 van 2021 staat de start van de werkzaamheden gepland. | |
Budget | Mogelijk wordt het verstevigen van de brug over de Leijgraaf vervroegd en gecombineerd met de werkzaamheden van de snelfietsroute. Op dit moment is er namelijk een aslastbeperking op de brug voor zware voertuigen van kracht. Op termijn is ‘werk met werk’ maken financieel voordeliger. Dit wordt in november via de begrotingsbehandeling voorgelegd aan de gemeenteraad. | |
Risico | Op dit moment is er een kleine kans dat er risico’s optreden. |
Omschrijving project/investering | Oorspronkelijk krediet | Restant krediet ultimo 2020 |
---|---|---|
Fietsvoorzieningen Industrielaan | € 900.000 | € 900.000 |
Indicator | Toelichting | |
---|---|---|
Planning | Het project is vanwege de beschikbare capaciteit en het feit dat er nog geen duidelijkheid is over de subsidieregeling nog niet opgepakt. De verwachting is om dit eind 2020 op te pakken. | |
Budget | In totaal zijn de kosten eerder geraamd op € 900.000. Op basis van ontwerpen die nog gemaakt zullen worden dient bekeken te worden of dit realistisch is. Tevens dient de helft van het bedrag € 450.000 beschikbaar te komen uit subsidies. Op dit moment is er nog geen duidelijkheid of de subsidie verkregen kan worden omdat de subsidieregeling zelfs nog niet helder is. Eind 2020 zal hier naar verwachting meer duidelijkheid over ontstaan. | |
Risico | Op het moment dat er geen subsidie, of niet voldoende subsidie verkregen kan worden kan dit project zonder aanvullende middelen niet uitgevoerd worden. |
Omschrijving project/investering | Oorspronkelijk krediet | Restant ultimo 2020 |
---|---|---|
GO Bosveld/Raam | € 550.000 | € 167.400 |
Indicator | Toelichting | |
---|---|---|
Planning | Conform planning | |
Budget | Conform budget | |
Risico | Lage kans, weinig impact |
Omschrijving project /investering | Oorspronkelijk krediet | Restant krediet ultimo |
---|---|---|
Oude Maasstraat | € 1.735.000 | € 1.720.385 |
Indicator | Toelichting | |
---|---|---|
Planning | Start uitvoeringswerkzaamheden is gepland begin april 2021 en de werkzaamheden zullen duren tot einde 2021. | |
Budget | Conform budget | |
Risico | Lage kans en weinig impact |
Omschrijving project/investering | Oorspronkelijk krediet | Restant ultimo 2020 |
---|---|---|
Heinsbergenstraat | € 743.374 | € 6.495 |
Indicator | Toelichting | |
---|---|---|
Planning | Het project zit in de laatste maanden van het groenonderhoud | |
Budget | Conform budget | |
Risico | Lage kans en weinig impact |
Omschrijving project/investering | Oorspronkelijk krediet | Restant ultimo 2020 |
---|---|---|
Verbreden Zeelandsedijk N264-Kromstraat | € 725.000 | € 718.115 |
Indicator | Toelichting | |
---|---|---|
Planning | Voor dit werk is een bestemmingsplanprocedure nodig. De procedure loopt op met de procedure voor de ontwikkeling van ontwikkeling industrieterrein Hoogveld Zuid. Deze werken hebben invloed op elkaar, daarom is de ruimtelijke procedure gezamenlijk opgepakt. 2020 is nodig voor de ruimtelijke procedure en voorbereiding. Uitvoering van de verbreding is voorzien in 2021. | |
Budget | Plannen zijn door bomenonderzoek gewijzigd. Nu bestemmingsplan procedure. | |
Risico | Wordt nog bepaald in relatie tot bomenkap |