Economie - Economische ontwikkeling
Dit programma is er op gericht het economisch klimaat van de gemeente Uden verder te versterken. Om dit realiseren werken we aan een gunstig ondernemersklimaat en evenwichtige economische structuur. Het taakveld omvat het centrum, bedrijventerreinen, werkgelegenheid, innovatie, samenwerkingsverbanden en landbouw in transitie.
Ontwikkelingen
De gemeente Uden telt 3.740 bedrijven (3.564 in het jaar daarvoor) waar 25.130 personen (24.321 in het jaar daarvoor) werkzaam zijn (2020, peildatum april 2019). De sectoren gezondheids- en welzijnszorg en openbaar bestuur zijn relatief sterk vertegenwoordigd. De toekomst wat betreft werkgelegenheid is gezien de huidige ontwikkelingen rondom het coronavirus uiterst onzeker. De gemeente heeft maatregelen getroffen om ondernemers financieel tegemoet te komen, zoals uitstel van betalingen, het instellen van een noodfonds voor ondernemers en kwijtschelding van bepaalde financiële verplichtingen, zoals terrashuur en reclamebelasting.
Het centrum van Uden is een belangrijk economisch gebied. Er is een omvangrijk winkel- en horeca-aanbod met een grote regiofunctie. Het centrum vergt aandacht omdat middelgrote centra o.a. door de toenemende e-commerce onder druk staan, en het onzeker is hoe centrumgebieden zich zullen ontwikkelen. We zijn bezig met het opstellen van de centrumvisie. In 2020 zijn door de raad de strategische keuzes vastgesteld. Ook is een marktanalyse opgesteld. Tevens werken we met de UCO samen aan een nieuwe organisatie voor centrummanagement. Door de ernstige ontwikkelingen rondom het coronavirus zal het centrum extra onder druk komen te staan. Vanuit het centrummanagement en de UCO (Udense Centrum Ondernemers) worden ondernemers zoveel als mogelijk ondersteund. Ook de gemeente heeft maatregelen getroffen om ondernemers te ondersteunen. Daarnaast vinden door de gemeente ook (lange termijn) investeringen plaats zoals aanschaf van de sfeerverlichting en herinrichting van de Marktstraat. Op het gebied van marketing voeren stakeholders gezamenlijk overleg in het Uden Marketing Team. Gezamenlijk is de identiteit (fundament) van Uden geformuleerd, gevolgd door een visuele huisstijl en het opzetten van een activatiecampagne.
De verkoop van bedrijventerreinkavels in Uden gaat voortvarend. Er is veel in optie en nog maar weinig beschikbaar. We werken aan de ontwikkeling van Hoogveld-Zuid. Verkoop van bouwrijpe grond vindt naar verwachting in 2021 plaats. Tevens denken we binnen het kader van de omgevingsvisie na op welke manier ontwikkelingen voor bedrijventerreinen daarna plaats kunnen vinden. Hierbij gaat het zowel om mogelijke transformatie en optimalisatie van bestaande bedrijventerreinen als om eventuele uitbreiding van bedrijventerreinen. We gaan hierover proactief in gesprek met de provincie en betrekken daarbij ook de gemeente Landerd.
Op het gebied van parkmanagement is de samenwerking met SBBU van belang, waarbij onderwerpen als camerabewaking, ondernemersfonds en glasvezel aan de orde komen. Startende ondernemers worden t/m 2021 ondersteund door een samenwerking met UOV De Kring. Ook werkt de gemeente met het bedrijfsleven en onderwijs samen in een 3O platform, met als doel het verbeteren van de aansluiting van het onderwijs op de arbeidsmarkt. Dit platform heeft in 2020 de Hybride Leeromgeving ontwikkeld en dit wordt verder uitgebouwd, waarbij ook het bedrijfsleven uit Landerd aansluit. Daarnaast werken we in de visiegroep economie samen met Landerd en het bedrijfsleven uit beide gemeenten aan bouwstenen en speerpunten voor de visie economie voor de nieuwe gemeente.
Binnen de Regionale samenwerking Noordoost Brabant (NOB) werken 17 gemeenten en 2 waterschappen samen op een aantal maatschappelijke thema’s. Samen met ondernemers en onderwijs wil de regio zich ontwikkelen tot een AgriFood Capital. De stichting Agrifood Capital is het samenwerkingsverband van ondernemers, overheden en onderwijsinstellingen in de regio Noordoost-Brabant, die mede uitvoering geeft aan de regionale doelstelling. De samenwerkende partijen hebben in 2020 besloten om (inhoudelijk, financieel, governance) de samenwerking in de periode 2021-2030 voort te zetten. Uden wil nadrukkelijk participeren in deze regionale samenwerking. Gezamenlijk met Landerd gaan we extra inzet plegen om onze gemeenten goed te vertegenwoordigen binnen de regio. De Regiodeal die de NOB met de provincie heeft gesloten willen we benutten om invulling te geven aan onze ambities voor de transitie van het landelijk gebied.
In Uden is van de agrifood sector vooral de primaire sector vertegenwoordigd. De agrifood sector staat voor een grote transitieopgave. De sector moet veranderen in een sector die maatschappelijk geaccepteerd en gewaardeerd wordt, diervriendelijk produceert, past in zijn natuurlijke omgeving en geen onaanvaardbare risico’s met zich meebrengt. De gebiedssamenwerking Agro Proeftuin de Peel speelt hierbij een belangrijke rol. De proeftuin AgroProeftuin de Peel is in 2019 uitgebreid van 5 hectare naar 10 hectare waar onderwijs, overheid en ondernemers samenwerken aan duurzame en innovatieve teelten en bodemverbetering. In 2020 zijn er een weer nieuwe projecten opgestart. De proeflocatie aan de Middenpeelweg bij Zeeland beslaat nu in totaal 35 hectare. Op 15 percelen vinden doorlopend praktijkproeven plaats. In 2020 zijn weer vier nieuwe proeven gestart waarbij de volgende thema’s centraal staan:
- eiwit van eigen bodem
- biomassa als grondstof
- biodiversiteit
In Agro Proeftuin de Peel werken pioniers samen aan een duurzame, toekomstgerichte agrarische productie, die:
- in balans is met mens, dier en milieu;
- onze leefomgeving en ons landschap verrijkt;
- werkgelegenheid en economische groei brengt in de regio.
De regionale samenwerking voor transitie landbouw heeft ervoor gezorgd dat er in 2020 brede activiteiten van de transitie landbouw zijn opgestart voor realisatie van innovatieprojecten. Deze projecten dragen bij aan een toekomstbestendige voedselproductie in de hele regio en het realiseren van nieuwe verdienmodellen voor agrarische ondernemers die passen bij de transitie van de veehouderij en aansluiten op de kansen die de regio biedt.
(Financiële) voortgang doelen
Wat willen we bereiken?
Wij vinden de economische groei van Uden zeer belangrijk, zowel voor bestaande als voor nieuwe bedrijven. Samen met ondernemers uit Uden en Landerd voeren we overleg over belangrijke speerpunten. Voor 2025 zijn naar verwachting alle bedrijventerreinen verkocht. We zijn gestart met het nieuw te ontwikkelen terrein Hoogveld-Zuid-Noord, en denken na welke ontwikkelingen daarna plaats kunnen vinden. In de omgevingsvisie wordt dit thema vanuit breed perspectief bekeken.
Het centrum van Uden is het bruisende middelpunt van onze gemeente. Een ontmoetingsplek voor zowel de Udenaren als bezoekers uit de regio. In het centrum staan we echter ook voor uitdagingen. De consument verandert, het bestedingsgedrag verandert en de behoefte aan meer reuring en vermaak neemt toe. Een vitaal en veelzijdig centrum vraagt om een nieuwe, toekomstgerichte blik op de functie en inrichting. Concrete en creatieve plannen en aanpassingen zijn hier onlosmakelijk mee verbonden. Hiervoor zijn investeringen in tijd, geld en energie nodig. Op de korte, de middellange en lange termijn. Wij staan open voor ondernemers met nieuwe plannen en initiatieven en we investeren als gemeente zelf veel in het centrum.
De agrarische sector is belangrijk voor Uden. Behalve dat de bedrijfseconomische waarde - bijvoorbeeld werkgelegenheid - groot is, is de sector verantwoordelijk voor duurzame voedselproductie en het onderhoud of beheer van het landschap. Wij vinden het belangrijk dat er voldoende (beleids)ruimte wordt gegeven om een transitie mogelijk te maken naar een gezond en duurzaam voedselsysteem. We richten ons op ondernemers die verder willen ontwikkelen binnen de sector, (deels) willen omschakelen of willen stoppen. Innovatie en verduurzaming en van het buitengebied is op meerdere manieren denkbaar. Een voorbeeld hiervan is de vervanging van asbesthoudende daken door zonnepanelen. Voor zonnepanelen wordt dan ook geen landbouwgrond gebruikt. Sommige agrarische bedrijfstakken, zoals de tuinbouw, hebben een grote arbeidsbehoefte-piek in de oogsttijd. De arbeiders die deze manuren kunnen leveren, moeten wel onder goede omstandigheden gehuisvest worden.
De gemeente Uden maakt deel uit van diverse samenwerkingsverbanden in de regio. De samenwerking binnen de regio Noordoost Brabant en AgriFood Capital zijn van belang voor de lokale en regionale economie. Prioriteiten voor Uden op gebied van economie in regionaal verband zijn in ieder geval de thema's detailhandel en voeding&gezondheid.
We willen samen met de Udense ondernemers Uden op de kaart blijven zetten door middel van citymarketing. Uitgangspunt is dat de gemeente de regie voert en daarbij inzet op cofinanciering door partners.
Wat gaan we daarvoor doen?
Overzicht van acties/activiteiten:
Afgerond / gerealiseerd
Gestart / onderhanden
Nog niet gestart
Acties / activiteiten | 2020 | Indicator | Toelichting | |
---|---|---|---|---|
1. | We ontwikkelen een economische visie en betrekken daarbij de ondernemers. | 2019/2021 | De wethouders EZ en ondernemers uit Landerd en Uden nemen deel aan de visiegroep economie. In deze groep werken we samen aan bouwstenen en speerpunten voor de economische visie voor de nieuwe gemeente. | |
2. | Deelname aan het lokale 3O overleg met het onderwijs en bedrijfsleven. | 2019-2021 | De gemeente werkt samen met UOV De Kring, ROC De Leijgraaf, Udens College en diverse Udense ondernemers in het 3O platform. Dit platform heeft de Hybride Leeromgeving ontwikkeld, financieel ondersteund door de gemeente. | |
3. | We faciliteren (startende) ondernemers met een goed vestigingsklimaat, adequate informatievoorziening (één loket) en waar mogelijk het versnellen van procedures. | 2019-2022 | De bedrijvenregisseur is aanspreekpunt voor bedrijven. Er loopt een traject om de werkprocessen in het WABO-traject voor vergunningen sneller en efficiënter te laten verlopen. | |
4. | We faciliteren startende ondernemers door budget beschikbaar te stellen voor de startersondersteuning. | 2019-2021 | Startende ondernemers worden t/m 2021 financieel ondersteund door een samenwerking met UOV De Kring. Startersnetwerk Misfits is inmiddels onderdeel van UOV en verzorgt de uitvoering van startersondersteuning. | |
5. | We starten met de ontwikkeling van bedrijventerreinen Hoogveld-Zuid-Noord en Vluchtoordweg, en onderzoeken de lange termijn ontwikkeling voor bedrijventerreinen. | 2019-2020 | De voorbereidingen voor het opstellen van bestemmingsplan Hoogveld-Zuid zijn gestart. De locatie Vluchtoordweg is in onderzoek | |
6. | We werken gezamenlijk met SBBU aan de versterking van het economisch functioneren van bedrijventerreinen, waarbij onderwerpen als glasvezel en camerabewaking aan de orde komen. | 2019-2022 | Het glasvezelnetwerk op het bedrijventerrein is aan SBBU verkocht. De bedrijventerreinen zijn opnieuw gecertificeerd met het Keurmerk Veilig Ondernemen. Op basis van het politie advies is het project camerabewaking in samenwerking met SBBU en de politie opgestart. In 2020ev wordt dit verder uitgewerkt. | |
7. | We starten met een brede visie op de centrumontwikkeling. Hoe willen we dat het centrum van Uden er in de toekomst uit ziet? Wat is de juiste combinatie van wonen, werken, winkelen en recreëren? Wat betekent dit voor de omgeving en bestemming van (deel)gebieden? Hierbij worden inwoners, ondernemers, vastgoedeigenaren en andere belanghebbenden nadrukkelijk betrokken. | 2019/2021 | De raad heeft in januari 2020 strategische keuzes vastgesteld voor het centrum. Tevens is in de eerste helft van 2020 de marktanalyse opgesteld. Hierna stellen we de visie op samen met de stakeholders. | |
8. | We zorgen voor een goede openbare ruimte zodat het centrum goed kan functioneren en het er goed toeven is. Daarom vindt momenteel herinrichting van de Markt en Sint Jansstraat plaats. De herinrichting van de Marktstraat start binnenkort. Daarna kijken we naar de andere straten en pleinen in het centrum zodat het een mooi visitekaartje van Uden is en blijft. | 2019-2022 | De herinrichting van de Markt en Sint Jansstraat is afgerond. De herinrichting van de Marktstraat is gestart | |
9. | Oprichting stichting centrummanagement en uitvoering geven aan centrummanagementactiviteiten. | 2019-2021 | We zijn in overleg met UCO over de oprichting van een stichting centrummanagement. Hierbij wordt ook geprobeerd om vastgoed erbij te betrekken. | |
10. | Er komt een duidelijke scheiding tussen centrummanagement en centrumpromotie. a. Centrummanagement: we creëren een nieuwe stichting voor onafhankelijk centrummanagement waaraan de gemeente, de centrumondernemers en mogelijk op termijn de vastgoedpartners financieel aan deelnemen. De uitvoering komt in handen van een onafhankelijk centrummanager. b. Centrumpromotie: de gevelreclamebelasting wordt, conform de wens van de gemeenteraad, beschikbaar gesteld aan de vereniging die deelneemt aan de nieuw te vormen stichting centrummanagement. De leden en het bestuur van deze vereniging bestaan uit centrumondernemers die gevelreclamebelasting betalen. Deze vereniging neemt deel aan het platform citymarketing. |
2019-2020 | Het college heeft de subsidieregeling voor centrumpromotie vastgesteld. De subsidie is per 1-4-2019 toegekend aan de Uden Ondernemers Vereniging (UCO). Gezamenlijk is de centrummanager geworven die in juni 2019 is gestart. De gemeente heeft in 2019 de sfeerverlichting voor het centrum aangeschaft. | |
11. | We bewaken de balans tussen levendige pleinen en de parkeerbehoefte in het centrum, en nemen de gewenste toekomst van de Markt als parkeerterrein en andere pleinen mee in de ontwikkeling van de Centrumvisie. | 2019-2021 | De raad heeft in januari 2020 strategische keuzes voor het centrum vastgesteld. In het vervolg van het participatietraject zal de Markt extra aandacht krijgen. | |
12. | We pakken de nieuwe vergunningaanvragen van ondernemers voortvarend op, zodat de bedrijfsaanpassingen gedaan kunnen worden. Pas dan zorgt nieuwe regelgeving ook effectief voor een beter milieu en volksgezondheid. | 2019-2022 | Er loopt een traject om de werkprocessen in het WABO-traject voor vergunningen sneller en efficiënter te laten verlopen. | |
13. | We faciliteren ondernemers om de kwaliteit van het bedrijf te verbeteren door hen proactief te informeren en te helpen gebruik te maken van bestaande regelingen, zoals voor alternatieve energie, of innovaties. Dit geldt ook voor ondernemers die willen stoppen of willen omschakelen. We voeren keukentafelgesprekken met stoppende ondernemers om samen te komen tot een passende bestemming. | 2019-2022 | Met alle ondernemers die aangegeven hebben dat ze stoppen met hun agrarisch bedrijf, zijn keukentafelgesprekken gevoerd en mogelijkheden besproken. Een aantal bedrijven is bezig met een bestemmingswijziging. Begin 2020 hebben 16 bedrijven zich aangemeld om te stoppen met de regeling Warme sanering varkenshouderijen. In het eerste kwartaal van 2020 zijn met de meeste bedrijven gesprekken gevoerd over de herbestemming van de locatie. Voor enkele locaties zijn concrete plannen voor herbestemming ingediend en die worden procedureel verder afgewerkt. | |
14. | We ondersteunen ondernemers en denken met hen mee als zij een weg zoeken voor hun innovatieve oplossingen en ideeën voor een duurzame voedselproductie, circulair voedselsysteem en/of bodemverbetering (Agro As de Peel). | 2019-2022 | De proeflocatie Agro Proeftuin de Peel is in 2019 uitgebreid van 5 naar 10 hectare met 8 ondernemers en overheidsinstellingen met nieuwe innovatieve en/of duurzame teelten. In 2019 is de natuurontwikkeling verder in gang gezet en ongeveer 20 hectare is in ontwikkeling. In 2020 is het project verder uitgebreid tot 15 proeven. | |
15. | We stimuleren verbreding van de agrarische activiteiten door maximaal medewerking te verlenen binnen de bestaande kaders. Door medewerking te verlenen wordt verrommeling van het buitengebied tegengegaan. Vooral in de buurt van recreatieve gebieden – zoals Bedaf, Hemelrijk en de Maashorst - voegt verbreding van agrarische activiteiten direct wat toe aan de omgeving. | 2019-2022 | In 2019 is een de procedure afgerond voor de partiele herziening buitengebied, waarin gebiedsgericht beleid is opgenomen voor een verruiming van hergebruiksmogelijkheden voor bestaande bebouwing en verruiming van de sloopbonusregeling afgestemd op het provinciaal beleid. Tevens is de regiekamer ingesteld om initiatieven integraal en breed te beoordelen in de lijn van en vooruitlopend op de nieuwe Omgevingsvisie en Omgevingswet. | |
16. | We stellen een visie op voor zonneparken/velden in het buitengebied uitgaande van zelfstandig staande/gepositioneerde zonnepanelen buiten bouwblokken/bouwvlakken. De uitgangspunten die centraal staan in het opstellen van deze visie over zonneparken/velden is dat er geen landbouwgrond wordt opgeofferd en dat het niet ten kosten mag gaan van bestaande landschaps- en natuurwaarden. | 2019-2021 | De visie loopt samen op met het opstellen van de Regionale Energie Strategie (RES). Zie programma volksgezondheid, milieu en duurzaamheid. | |
17. | Voorbereiden besluitvorming in zake voortzetting van de regionale samenwerking Noordoost Brabant/AgriFood Capital (NOB/AFC). De huidige samenwerkingsovereenkomst loopt tot en met 2020. | 2019-2020 | De samenwerkende partijen hebben in 2020 besloten om de samenwerking in de periode 2021-2030 voort te zetten. | |
18. | We bezien het huidige aanbod van evenementen en kijken naar mogelijkheden om waar nodig nieuwe/andere evenementen naar de gemeente Uden te halen. | 2019-2022 | Aanvragen van evenementen faciliteren we zo goed als mogelijk. Dit biedt mogelijk kansen voor andere evenementen. De gemeente is aan het onderzoeken of er meer mogelijkheden zijn voor evenementen in het buitengebied. | |
19. | Uitvoering geven aan citymarketing door uitwerking marketingplan. | 2020-2021 | De belangrijkste stakeholders op gebied van marketing voeren gezamenlijk overleg in het Uden Marketing Team. Gezamenlijk is de identiteit (fundament) van Uden geformuleerd, gevolgd door een visuele huisstijl en het opzetten van een activatiecampagne. | |
20. | We bieden ons actief aan als huisvestingslocatie voor regionale samenwerkingsverbanden. | Jaarlijks | Veel overleggen vinden plaats in Uden. | |
21. | We positioneren AgriFood Capital beter door ondernemers met plannen actief de weg naar AFC te wijzen. | Jaarlijks | We voeren overleg met UOV De Kring om AFC betere bekendheid te geven bij ondernemers. Ondernemersliftplus wordt goed gevonden door ondernemers. | |
22. | We bieden mogelijkheden voor een evenementen-terrein in het buitengebied. | 2019-2021 | Er heeft een inventarisatie plaatsgevonden. Enkele locaties zijn onderzocht. Hier is nog geen geschikte locatie uit voort gekomen. Een nieuwe inventarisatie is in uitvoering.buitengebied voortgezet. |
Wat mag het kosten?
Naast het bestaande budget (PDF, 61.2 kB), zijn er in deze begroting ook extra middelen beschikbaar gesteld door middel van offertes.
(bedragen x € 1.000)
Extra nog niet begrote bedragen |
Inv | 2020 | 2021 | 2022 | 2023 | |
---|---|---|---|---|---|---|
Incidenteel budget t.b.v. centrum Uden | 200 | 200 | ||||
Algemeen budget economische ontwikkeling | 50 | 50 | ||||
Totaal | 250 | 250 |
Resultaat 2e financiele afwijkingenrapportage (x € 1.000)
omschrijving | 2020 structureel |
2021 structureel |
2022 structureel | 2023 structureel | 2024 structureel | |||||
---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|
voordeel | nadeel | voordeel | nadeel | voordeel | nadeel | voordeel | nadeel | voordeel | nadeel | |
afwijkingen (< € 50.000) | ||||||||||
Totaal taakveld |
omschrijving | 2020 incidenteel |
2021 incidenteel |
2022 incidenteel | |||
---|---|---|---|---|---|---|
voordeel | nadeel | voordeel | nadeel | voordeel | nadeel | |
Vervallen evenementen en kermissen (PDF, 161.2 kB) | V 125 | N 275 | ||||
afwijkingen (< € 50.000) | ||||||
Regiodeal dataportal |
N 28 | N 7 | ||||
Totaal taakveld | V 125 | N 303 | N 7 |
Samenwerkingen
Wet- en regelgeving
De gemeente Uden of haar bestuursorganen handelen overeenkomstig het legitaliteitsbeginsel slechts op basis van taken en bevoegdheden die terug te vinden zijn in de Europese, landelijke of lokale wet- en regelgeving. Iedereen kan de geldende regels raadplegen.
Landelijke wet- en regelgeving
Op www.overheid.nl zijn alle geldende regels voor de gemeente Uden te vinden.
Lokale wet- en regelgeving
Zoekt u een wet of regel van de gemeente Uden? Bijvoorbeeld een verordening of beleidsregel? Alle regelingen van de gemeente vindt u op de website Overheid.nl. De lokale regels worden overigens ook gepubliceerd op de website van de gemeente Uden. U kunt ze hier raadplegen.
Beleidsnotities
Een overzicht van de beleidsnotities en nota’s van de gemeente is eveneens opgenomen en treft u hier.
Projecten
Sinds een aantal jaren leggen we ook afzonderlijk verantwoording af over de majeure projecten. Per project met een restant krediet van meer dan € 500.000 worden de aspecten planning, budget en risico toegelicht doormiddel van een stoplichtenrapportage.
Er zijn geen projecten die hieraan voldoen binnen dit taakveld.