Onderwijs - Onderwijs
Het taakveld onderwijs bestaat uit 3 deeltaakvelden. Het gaat dan om gemeentelijke taken met betrekking tot of op het gebied van:
Openbaar basisonderwijs
Hiertoe behoren de gemeentelijke taken met betrekking tot het openbaar onderwijs: bewegingsonderwijs en passend onderwijs.
Onderwijshuisvesting
Tot dit deeltaakveld behoren de gemeentelijke taken op het gebied van huisvesting voor basis- en voorgezet onderwijs:
- nieuwbouw van schoolgebouwen (Integraal Kind Centrum/IKC)
- uitbreiding van bestaande schoolgebouwen
- actualiseren van Verordening Voorzieningen huisvesting onderwijs Uden
- opstellen van een programma (toewijzingen) en een overzicht (afwijzingen) onderwijshuisvesting en vandalismebestrijding
Onderwijsbeleid en leerlingzaken
Hiertoe behoren het lokaal onderwijsbeleid en leerling voorzieningen: achterstanden-beleid en internationale schakelklas, volwasseneducatie, peuter- en kinderopvang, leerlingenvervoer, leerplicht en voorkomen voortijdig schoolverlaten.
Ontwikkelingen
Als gemeente zetten we in op Integrale Kindcentra (IKC). Een IKC is van fundamenteel belang voor de ontwikkeling van kinderen. Daarnaast is een onderwijsgebouw ook een plaats om te ontmoeten, samen te werken en bewoners en organisaties uit een wijk of gebied te ontvangen. Juist vanwege de diverse didactische en maatschappelijke functies van een onderwijsgebouw is adequate huisvesting belangrijk.
De realisatie van de nieuwbouw van Ontmoetingsplein Mellepark is in volle gang. Daarnaast is gestart met de planvorming (schetsontwerp, voorlopig ontwerp om te komen tot definitief ontwerp) van IKC West, waarbij duurzaamheid en bewust(er) omgaan met energie belangrijke thema’s zijn. De gemeente streeft bij nieuwbouw hoge doelen na op het gebied van duurzaamheid, zoals frisse scholen, gasloos bouwen en energie-neutrale onderwijsgebouwen en sportaccommodaties.
Om binnen het Samenwerkingsverband Primair Onderwijs 30.06 uitvoering te geven aan de wet Passend Onderwijs en de Jeugdwet hebben gemeenten en samenwerkingsverbanden nadere afspraken met elkaar gemaakt. Daarbij hebben we aandacht voor de volgende onderwerpen:
• verbinden jeugdhulp – onderwijs
• voorkomen van thuiszitters
• doorontwikkelen dyslexietea
(Financiële) voortgang doelen
Wat willen we bereiken?
Uitvoering geven aan het Integraal huisvestingsplan (IHP) als richtinggevend ambitiedocument. Het IHP dient om de juiste keuzes te maken voor:
- investeringen in onderwijshuisvesting;
- een goede spreiding binnen de gemeente van kwalitatief goede en duurzame schoolgebouwen;
- het afbouwen van overcapaciteit in bestaande schoolgebouwen.
De gemeente werkt in dit taakveld nauw en constructief samen met gemeenten in de regio, en op lokaal niveau met schoolbesturen van primair, voortgezet en speciaal onderwijs en kinderopvangorganisaties.
Wat gaan we daarvoor doen?
Overzicht van acties/activiteiten:
Afgerond / gerealiseerd
Gestart / onderhanden
Nog niet gestart
Acties / activiteiten | 2020 | Indicator | Toelichting | |
---|---|---|---|---|
1. | Nieuwbouw Ontmoetingsplein Germenzeel (gebied Oost). | 2021/2022 | De bouw van de MFA is gestart en wordt in het voorjaar van 2021 opgeleverd. De inrichting van de nieuwbouw en van de buitenruimte wordt uitgewerkt. Medio 2021 is gepland het gebouw in gebruik te nemen. De inrichting van de buitenruimte zal gefaseerd uit worden gevoerd i.v.m. de sloop van de bestaande Kom In en sportzaal na in gebruik name van de nieuwbouw. |
|
2. | Planvorming, ontwikkeling en realisatie IKC West. | 2020-2023 | De planvorming (schetsontwerp, voorlopig ontwerp om te komen tot definitief ontwerp) voor IKC West is gestart. Hierbij werkt de gemeente nauw samen met schoolbesturen KIEM en SAAM en kinderopvangorganisatie Kanteel. Ook een omgevingsdialoog maakt onderdeel uit van het project. | |
3. | Uitbreiding (permanent) Vrijeschool De Zevenster (2 lokalen). | 2020 | De beschikking voor de uitbreiding (permanent) van de vrijeschool De Zevenster met 2 lokalen is afgegeven en nadere afspraken worden gemaakt | |
4. | Huisvesting Maashorst School (tijdelijk huisvesting + onderwijsleerpakket (OLP)). | 2020 | ||
5. | Aanbesteding leerlingenvervoer | 2019-2020 | ||
6. | Voortzetten dyslexieproject en PAST. | 2020-2022 | In het OOGO van 17 juni 2019 is besloten om het dyslexieteam voort te zetten en door te ontwikkelen tot en met 31 juli 2022. | |
7. | Onderwijsachterstandenbeleid (OAB); de uitvoeringssporen zijn verdeeld over de wijkgerichte aanpak, VVE en de toegang jeugd. | 2019-2020 | Op 23 mei 2019 heeft de Raad de kadernota OAB 2019-2023 vastgesteld en het college opdracht geven om voor de genoemde doelen binnen dit kader een uitvoeringsprogramma op te stellen. Het uitvoeringsprogramma OAB is nog niet volledig. Enkele onderdelen van de uitvoering zijn al wel vertaald, zoals het VVE-beleid (0-14 jaar) ter voorkoming van onderwijsachterstanden en ondersteuning bij basisvaardigheden (incl. laaggeletterdheid) voor ouders / familie van kinderen tot 18 jaar. |
Wat mag het kosten?
Naast het bestaande budget (PDF, 54.4 kB), zijn er in de Programmabegroting 2020 ook extra middelen beschikbaar gesteld voor dit taakveld door middel van offertes.
(x € 1.000)
Extra nog niet begrote uitgaven | inv | 2020 | 2021 | 2022 | 2023 | |
---|---|---|---|---|---|---|
Maashorstschool, tijdelijke huisvesting en onderwijsleerpakket (OLP) | 52 | 41 | 41 | 41 | 41 | |
Uitbreiding vrijeschool de Zevenster (met 2 lokalen) | 664 | 36 | 36 | 36 | 36 | |
Nieuwbouw IKC West | 6.499 | 5 | 22 | 237 | 244 | |
Nieuwbouw IKC West | 17 | 297 | 162 | 11 | ||
Totaal | 7.215 | 99 | 396 | 476 | 331 |
Resultaat 2e financiele afwijkingenrapportage (x € 1.000)
omschrijving | 2020 structureel |
2021 structureel |
2022 structureel | 2023 structureel | 2024 structureel | |||||
---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|
voordeel | nadeel | voordeel | nadeel | voordeel | nadeel | voordeel | nadeel | voordeel | nadeel | |
afwijkingen (< € 50.000) | ||||||||||
Voorgezet Onderwijs – Onroerendezaakbelasting (OZB) | N 39 | N 39 | N 39 | N 39 | N 39 | |||||
Leerlingenvervoer (wijziging Btw-tarief van 6% naar 9%) | N 22 | N 22 | N 22 | N 22 | N 22 | |||||
Totaal taakveld | N 61 | N 61 | N 61 | N 61 | N 61 |
omschrijving | 2020 incidenteel |
2021 incidenteel |
2022 incidenteel | |||
---|---|---|---|---|---|---|
voordeel | nadeel | voordeel | nadeel | voordeel | nadeel | |
Tijdelijke huisvesting Germenzeel (PDF, 48.6 kB) |
V 289 | |||||
Vrijval subsidieregeling Peuteropvang (POV) (PDF, 53.5 kB) | V 140 | |||||
afwijkingen (< € 50.000) | ||||||
Bijstelling specifieke uitkering OnderwijsAchterstandenBeleid (OAB) (PDF, 51.3 kB) |
V 43 | N 43 | V 18 | N 18 | V 18 | N 18 |
Totaal taakveld | V 472 | N 43 | V 18 | N 18 | V 18 | N 18 |
Samenwerkingen
- Regionaal Bureau Leerplicht en voortijdige schoolverlaten Brabant Noordoost
Wet- en regelgeving
De gemeente Uden of haar bestuursorganen handelen overeenkomstig het legitaliteitsbeginsel slechts op basis van taken en bevoegdheden die terug te vinden zijn in de Europese, landelijke of lokale wet- en regelgeving. Iedereen kan de geldende regels raadplegen.
Landelijke wet- en regelgeving
Op www.overheid.nl zijn alle geldende regels voor de gemeente Uden te vinden.
Lokale wet- en regelgeving
Zoekt u een wet of regel van de gemeente Uden? Bijvoorbeeld een verordening of beleidsregel? Alle regelingen van de gemeente vindt u op de website Overheid.nl. De lokale regels worden overigens ook gepubliceerd op de website van de gemeente Uden. U kunt ze hier raadplegen.
Beleidsnotities
Een overzicht van de beleidsnotities en nota’s van de gemeente is eveneens opgenomen en treft u hier.
Projecten
Onderstaand wordt een toelichting gegeven op grote projecten (restant krediet >€ 500.000) . Hierbij is gekeken naar Planning, Budget en Risico.
Planning; verloopt het project volgens de laatst vastgestelde tijdsplanning?
conform planning | |
langzamer dan planning | |
project is nog niet gestart |
Budget; zijn de inkomsten/uitgaven volgens het geraamde budget?
conform budget of inkomsten hoger/uitgaven lager (positief resultaat) dan budget | |
inkomsten lager/uitgaven hoger (negatief resultaat) dan budget |
Risico’s; welke risico zijn verbonden aan het project? Hierbij worden impact van het risico en de kans dat het risico zich voordoet beoordeeld.
lage kans en weinig impact | |
grote kans en weinig impact / lage kans en veel impact | |
grote kans en veel impact |
Indien een stoplicht op rood of oranje wordt ingevuld volgt er een toelichting.
Omschrijving project/investering | Oorspronkelijk krediet | Restant krediet ultimo 2020 |
---|---|---|
Realisatie Ontmoetingsplein Mellepark (gebied Oost) | € 11.151.950 | € 10.174.116 |
Indicator | Toelichting | |
Planning | De bouw is in juni 2020 gestart. De te verwachten datum van oplevering van de nieuwe voorzieningen is voorjaar 2021. De voorbereiding voor de nieuwe omgevingsinrichting loopt. De omgevingsinrichting en sloop van de huidige sportzalen en de Kom in is in de tweede helft van 2021 gereed. | |
Budget | Er ligt een passende aanbesteding van aannemers voor de nieuwe voorzieningen, d.w.z. het gebouw. De omgevingsinrichting volgt nog. | |
Risico | Het risico wordt ingeschat op laag. |
Omschrijving project/investering | Oorspronkelijk krediet | Restant krediet ultimo 2020 |
---|---|---|
Realisatie nieuwbouw IKC West | € 6.499.000 | € 6.497.120 |
Indicator | Toelichting | |
---|---|---|
Planning | Planvorming in 2020, ruimtelijke procedures in 2021-2022 en realisatie in 2022-2023. | |
Budget | Conform budget | |
Risico | Het risico wordt ingeschat op laag. |