Volkshuisvesting, ruimtelijke ordening en stedelijke vernieuwing - Grondexploitatie (niet bedrijventerreinen)
Dit taakveld heeft betrekking op de grondexploitatie (niet bedrijven terreinen). Bij de grondexploitatie (afgekort grex) gaat het om grond die zich in een transformatieproces bevindt. Hierbij stellen we een begroting op om grondkosten en grondopbrengsten van een ruimtelijk ontwikkelingsplan in beeld te brengen.
Ontwikkelingen
Het Grondbedrijf Uden heeft 8 grondexploitaties (niet bedrijventerrein) die zich in het transformatieproces bevinden, en 2 locaties die we nog van plan zijn te ontwikkelen.
Voor lopende grondexploitaties is het belangrijk de effecten van de Omgevingswet goed te volgen. De Omgevingswet heeft namelijk invloed op de aanpak van de gemeente voor initiatieven van derden, en ook op het wel of niet aankopen van nieuwe ontwikkellocaties. Hierbij zal de rol van de gemeente steeds meer faciliterend worden en grijpen we alleen in als de gewenste ontwikkelingen niet of onvoldoende van de grond komen. Daarnaast zijn de steeds strengere duurzaamheidseisen ook zijn impact hebben op de grondexploitaties in de komende jaren.
(Financiële) voortgang doelen
Wat willen we bereiken?
Voor de gronden in het bezit van de gemeente Uden zie de paragraaf Grondbeleid. De Omgevingswet is van invloed op de gemeentelijke aanpak van initiatieven van derden en het grondbeleid. Onze rol is steeds meer faciliterend. We grijpen alleen in als de gewenste ontwikkelingen niet of onvoldoende van de grond komen.
Wat gaan we daarvoor doen?
Overzicht van acties/activiteiten:
Afgerond / gerealiseerd
Gestart / onderhanden
Nog niet gestart
Acties / activiteiten | 2020 | Indicator | Toelichting | |
---|---|---|---|---|
1. | Voor eind 2019 wordt de raad gevraagd de grondexploitatie voor het gebied Eikenheuvel vast te stellen. Bij vaststelling zal daarop naar verwachting in 2020 het nieuwe bestemmingsplan voor deze locatie in procedure gaan. | 2020-2021 | Op 19 december 2019 is de grondexploitatie door de raad vastgesteld. De werkzaamheden voor de gebiedsvisie en de ontwikkelstrategie zijn opgestart. Na besluitvorming hierover wordt de uitwerking van het bestemmingsplan opgepakt. E.e.a. is wat vertraagd door met name Corona en gebrek aan beschikbare plancapaciteit. Naar verwachting zal het bestemmingsplan 2e helft 2021 in procedure gaan. | |
2. | Voor de locatie Leeuweriksweg (mogelijk (deels) bedrijven terrein) zullen voorbereidingsactiviteiten plaatsvinden, inclusief planning t.a.v. deze herontwikkelingslocatie. | 2020 | De marktuitvraag voor de vrijkomende locatie politiebureau/brandweer aan de Leeuweriksweg wordt 2e helft 2020 opgepakt nu er meer duidelijk is over de centrumvisie en over de verhuizing van de Klimboom (IKC West). | |
3. | Initiatieven van derden volledig op eigen grond zullen waar ruimtelijk mogelijk is gefaciliteerd worden. Kostenverhaal zal in principe middels een af te sluiten overeenkomst plaatsvinden. | jaarlijks | Continue nieuwe en afgesloten initiatieven. |
|
4. | Voor de gronden in het bezit van de gemeente Uden zie de paragraaf Grondbeleid in de Programmabegroting. | jaarlijks | Onderhanden voor alle grondexploitaties, zie de paragraaf Grondbeleid van de Programmabegroting 2021 voor een toelichting per grondexploitatie. | |
2. | Met een drietal initiatiefnemers zijn overeenkomsten gesloten over de herontwikkeling van een locatie. Het gaat om gronden in handen van derden waar ook steeds een stuk grond van de gemeente aan toegevoegd wordt. Het betreft FoodsExperience Center, Wonen aan de Runmolen en het Land van Dico. De grond zal tegen marktconforme prijzen worden verkocht en er zal kostenverhaal plaatsvinden op de gronden van derden. | 2019-2024 | Voor Wonen aan de Runmolen en het Land van Dico zijn alle gronden geleverd en zijn woningen gereed of in aanbouw. FoodsExperience Center is onderhanden, gezocht wordt naar een geschikte locatie. |
Wat mag dat kosten?
Naast het bestaande budget (PDF, 63.0 kB) zijn er in deze Programmabegroting geen extra middelen beschikbaar gesteld voor dit taakveld door middel van offertes.
Resultaat 2e financiele afwijkingenrapportage (x € 1.000)
omschrijving | 2020 structureel |
2021 structureel |
2022 structureel | 2023 structureel | 2024 structureel | |||||
---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|
voordeel | nadeel | voordeel | nadeel | voordeel | nadeel | voordeel | nadeel | voordeel | nadeel | |
afwijkingen (< € 50.000) | ||||||||||
Totaal taakveld |
omschrijving | 2020 incidenteel |
2021 incidenteel |
2022 incidenteel | |||
---|---|---|---|---|---|---|
voordeel | nadeel | voordeel | nadeel | voordeel | nadeel | |
verschuiving uren van rendabel naar onrendabel (PDF, 53.7 kB) |
N 150 | |||||
afwijkingen (< € 50.000) | ||||||
Totaal taakveld | N 150 |
Samenwerkingen
Wet- en regelgeving
De gemeente Uden of haar bestuursorganen handelen overeenkomstig het legitaliteitsbeginsel slechts op basis van taken en bevoegdheden die terug te vinden zijn in de Europese, landelijke of lokale wet- en regelgeving. De geldende regels zijn voor eenieder te raadplegen.
Landelijke wet- en regelgeving
Via www.overheid.nl zijn alle geldende regels voor de gemeente Uden opgenomen en raadpleegbaar.
Lokale wet- en regelgeving
Zoekt u een wet of regel van de gemeente Uden? Bijvoorbeeld een verordening of beleidsregel? Alle regelingen van de gemeente vindt u op de website Overheid.nl. De lokale regels worden overigens ook gepubliceerd op de website van de gemeente Uden. U kunt ze hier raadplegen.
Beleidsnotities
Een overzicht van de beleidsnotities en nota’s van de gemeente zijn eveneens opgenomen en treft u hier.
Projecten
Geen.