Bedrijfsvoering - Overhead
Overhead is het geheel van functies gericht op de sturing en ondersteuning van medewerkers in het primaire proces.
Het betreft inkoop, P&O, juridische zaken, Digitale informatie voorziening (DIV), inkoop en informatievoorziening en automatisering, facilitaire zaken en huisvesting (incl. beveiliging) en de secretariaten.
Ontwikkelingen
De bedrijfsvoeringsfuncties zorgen ervoor dat het primaire proces (zoals verlenen van vergunningen, rijbewijzen uitgeven etc.) zo optimaal mogelijk georganiseerd kan worden. Om dit te meten, zijn wij aangesloten bij een landelijke benchmark (Vensters voor bedrijfsvoering). Daar waar samenwerking met andere gemeenten of partijen bijdraagt, doen we dat. Voorbeelden hiervan zijn de Belastingsamenwerking Oost- Brabant (BSOB) en het Bureau Inkoop en aanbesteding Zuidoost-Brabant (BIZOB).
Het goed faciliteren van onze inwoners is de belangrijkste taak van de gemeente. Het accent ligt op het primaire proces. Daarnaast zijn we scherp geweest in de kosten van de interne organisatie. Dit heeft (mede versterkt door de bezuinigingen in de jaren 2008 t/m 2016) geleid tot een efficiënte bedrijfsvoering. Uit de benchmark “Vensters voor bedrijfsvoering” van de VNG blijkt dat de afgelopen jaren de kosten voor de bedrijfsvoering (overhead) vergeleken met veel andere gemeenten laag zijn (De bedrijfsvoering in de gemeente Uden is 21,3% van de totale formatie. Voor de gemiddelde Nederlandse gemeente is dat 30,3 %).
In een gastvrije organisatie voelen niet alleen inwoners zich welkom, maar ook dienstverleners. We richten de organisatie daarom zo in, dat medewerkers zich kunnen en willen ontwikkelen op het gebied van excellente dienstverlening en de mogelijkheden krijgen om werkelijk dienstbaar en klantgericht te zijn. Dit vertaalt zich in oprechte aandacht, flexibiliteit, inlevingsvermogen en goede communicatieve vaardigheden. We leren van anderen en maken gebruik van benchmarking om de voortgang te controleren. Samen met collega’s van de gemeente Landerd werken we verder aan een gastvrije gemeente Maashorst.
Informatievoorziening
De technische infrastructuur is in 2019/2020 vervangen. De Functionaris Gegevensbescherming (AVG) is in 2018 aangesteld en structureel voortgezet. Wat betreft informatieveiligheid en data-analyse (BI), hebben we de eerste stappen gezet. De komende jaren zal dit, al dan niet met collega-gemeenten, verder ontwikkeld worden.
Als gevolg van de op handen zijnde herindeling werken we nauw samen met de gemeente Landerd. Daardoor zal het fysieke archief (exclusief de bouw- en omgevingsvergunningen) en het digitale archief versneld worden opgeschoond en verwerkt. Dit is in een projectbegroting opgenomen. Om de herindeling voor te bereiden op het vlak van I&A is er een gezamenlijke werkgroep gestart. De Visie op I&A is begin 2020 vastgesteld en vormt de beleidsmatige basis voor de plannen voor Automatisering en Informatisering van de nieuwe gemeente Maashorst i.o. In december 2020 hebben we onze ICT systemen dusdanig ingericht dat we de nieuwe ontwikkelingen op het gebied van software kunnen inbouwen. Samen met de werkgroep harmonisatie zullen ICT-oplossingen per vakgebied worden geïnventariseerd en later geïmplementeerd.
(Financiële) voortgang doelen
Wat willen we bereiken?
Een efficiënte organisatie, waar de bedrijfsvoering ondersteunend is aan het primaire proces. Met andere woorden 'de basis op orde'.
Continue kijken we hoe we de bedrijfsvoering optimaal kunnen organiseren. Vanzelfsprekend wordt gekeken in welke ontwikkelingen specifiek geïnvesteerd moet worden. Om de kwaliteit te waarborgen was een substantiële verhoging van de ICT de laatste jaren nodig.
Een aantal jaren gelden is gekozen om samen met meerdere gemeenten te komen tot één organisatie (BSOB) die de gemeentelijke belastingen kon uitvoeren. Het overbrengen van dit organisatieonderdeel naar een gemeenschappelijke regeling heeft geleid tot een efficiencyvoordeel voor de gemeente Uden van ruim € 200.000. Inmiddels is de BSOB uitgegroeid tot een organisatie t.b.v. van één Waterschap en 11 Gemeenten.
Ook het aansluiten bij de BIZOB (Bureau Inkoop Zuidoost-Brabant) in 2016 is een bewuste keuze geweest om inkoop- en aanbestedingen zo efficiënt mogelijk te organiseren, en tevens een optimale kwaliteit te garanderen. Inmiddels is BIZOB bij alle inkoop- en aanbestedingstrajecten betrokken. Niet als inhoudelijk deskundige, maar als procesbegeleider en adviseur wat betreft aankoop en aanbesteding.
Wat gaan we daarvoor doen?
Overzicht van acties/activiteiten:
Afgerond / gerealiseerd
Gestart / onderhanden
Nog niet gestart
Acties / activiteiten | 2020 | Indicator | Toelichting | |
---|---|---|---|---|
1. | Opschonen fysiek en digitaal archief. | 2020-2021 | De aanbesteding is afgerond. Het project is gestart. | |
2. | Implementeren van proces- en gegevensmanagement. Hierdoor worden voorwaarden gecreëerd ten aanzien van privacy wetgeving. Hiervoor moet een software pakket aangeschaft worden. | 2020 | Medewerker aangesteld voor opzetten van proces en gegevensmanagement en ondersteuning afdelingen. Software is nog niet aangeschaft. De afdeling is bezig met een pakketselectie waarna tot aanschaf overgegaan zal worden. | |
3. | Kwaliteitsverbetering van de nauwkeurigheid BAG-WOZ door de m2 van woningen te controleren door extra formatieve inzet. | 2020-2021 | Projectmedewerkers zijn aangesteld. Naar verwachting zal het project in december 2020 worden afgerond. | |
4. | Optimaliseren digitaal bouwarchief om afdelingen efficiënter te ondersteunen (inrichting scanstraat). | 2020-2021 | Scanstraat verzorgt scannen van alle omgevingsdossiers. Einde project 31-12-2021. | |
5. | Voldoen aan wet- en regelgeving met betrekking tot kwaliteit en veiligheid gemeentelijke gebouwen. | continue | Wij voldoen aan de huidige wet- en regelgeving. Wat betreft duurzaamheid willen we in richting-2021 meer (samen met de gemeente Landerd) gaan oppakken. Hierbij wordt o.a. gedacht aan uitbreiden van de mogelijkheden m.b.t. ledverlichting. | |
6. | Aanpassing kantoormeubilair i.v.m. arbowetgeving. | Continue | In het tweede en derde kwartaal van 2019 zijn nieuwe bureaustoelen geleverd. De vervanging van bureaus is (op een 30-tal na) “ on hold” gezet in afwachting van gezamenlijke huisvesting met Landerd. | |
7. | Efficiënte inzet van vastgoed (verbeteren coördinatie hieromtrent) binnen de gemeente Uden. | Continue | Aansluiten bij digitaal Makelpunt: Vooralsnog wordt gewacht met verdere stappen. Verdere ontwikkeling wordt in de voorbereiding van herindeling meegenomen. | |
8. | Upgrade applicaties t.b.v. nieuwe ontwikkeling in het sociale domein. | Continue | Een continue proces. Een en ander wordt betrokken bij de harmonisatie van de processen Landerd-Uden. | |
9. | Doorontwikkelen ICT-organisatie (in samenwerking met collegagemeenten). | Continue | Project vervanging technische infrastructuur is afgerond. Alle ontwikkelingen worden samen met de gemeente opgepakt met het oog op de nieuwe gemeente Maashorst. | |
10. | Bij inkoop en aanbesteding optimaal gebruik maken van het bedrijfsleven in Uden en nabije regio. Passend binnen het huidig inkoop- een aanbestedingsbeleid. | Continue | Het inkoop- en aanbestedingsbeleid is i.o.m. het bedrijfsleven tot stand gekomen. Eind 2021 / begin 2022 wordt weer een informatiesessie voor bedrijven georganiseerd. |
Wat mag dat kosten?
Naast het bestaande budget (PDF, 59.9 kB) zijn er voor dit taakveld in deze begroting ook extra middelen beschikbaar gesteld door middel van offertes.
(x € 1.000)
Extra nog niet begrote uitgaven | inv | 2020 | 2021 | 2022 | 2023 | |
---|---|---|---|---|---|---|
Digitale toegangscontrole accommodaties. | 15 | 1,7 | 1,7 | 1,7 | 1,7 | |
Ophoging inhuurvergoeding medewerker IBN cf werkelijkheid. | 15 | 15 | 15 | 15 | ||
Tijdelijke uitbreiding afdeling Middelen/communciatie (24 uur). | 50 | 50 | ||||
Tijdelijke uitbreiding bezetting afdeling Middelen (bedrijfseconomisch adviseur 1fte) | 50 | 50 | ||||
Uitbreiding budget (personeel) Ondernemingsraad. | 49 | 49 | 49 | 49 | ||
Onderzoek aanwezigheid asbest gemeentelijk vastgoed | 30 | |||||
Toegangscontrole en sluitplan gemeentehuis. | 17,5 | |||||
Opschonen fysieke en digitale archieven (2fte). | 123 | 123 | ||||
Totaal | 15 | 336,2 | 288,7 | 65,7 | 65,7 |
Resultaat 2e financiële afwijkingenrapportage (x € 1.000)
Omschrijving | 2020 structureel |
2021 structureel |
2022 structureel | 2023 structureel | 2024 structureel | |||||
---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|
voordeel | nadeel | voordeel | nadeel | voordeel | nadeel | voordeel | nadeel | voordeel | nadeel | |
Afwijkingen (< € 50.000) | ||||||||||
Extra Microsoft Licenties E3 (PDF, 54.0 kB) | N 18 | N 18 | N 18 | N 18 | N 18 | |||||
Geschikt maken van 6 ruimten in het gemeentehuis en één op de gemeentewerf voor video conferencen | 0 | N 3 | N 3 | N 3 | N 3 | |||||
Bijdrage A&O fonds Gemeenten | N 6 | N 6 | N 6 | N 6 | N 6 | |||||
Bijramen verzekeringspremie brand en kosten brand makelaar (PDF, 53.9 kB) | N 10 | N 10 | N 10 | N 10 | N 10 | |||||
Uitbreiding aantal laptops en i-pads (PDF, 55.1 kB) | N 29 | N 6 | V 9 | N 4 | V 1 | |||||
Meerkosten Implementatie zaaksysteem (PDF, 55.9 kB) | N 18 | N 18 | N 18 | |||||||
Totaal taakveld | N 81 | N 61 | V 9 | N 55 | N 41 | V 1 | N 37 |
Omschrijving | 2020 incidenteel |
2021 incidenteel |
2022 incidenteel | 2023 incidenteel | 2024 incidenteel | |||||
---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|
voordeel | nadeel | voordeel | nadeel | voordeel | nadeel | voordeel | nadeel | voordeel | nadeel | |
Functieherwaardering Toetsingscommissie medio 2020 (PDF, 54.3 kB) | N 76 | N 110 | ||||||||
Afwijkingen (< € 50.000) | ||||||||||
Uitbreiding aantal laptops en i-pads (PDF, 55.1 kB) | V 28 | N 22 | N 14 | V 13 | N 4 | |||||
minderkosten recepties, koffie en Kantine | V 29 | |||||||||
Overuren BOA’s vanwege coronacrisis en gehuurde motoren | N 23 | |||||||||
Bijramen verzekeringspremie brand en kosten brand makelaar | N 22 | |||||||||
Aanschaf desinfectiemateriaal, mondkapjes en spatschermen | N 20 | |||||||||
Totaal taakveld | V 57 | N 141 | N 132 | N 14 | V 13 | N 4 |
Samenwerkingen
- Bureau Inkoop en aanbesteding Zuidoost-Brabant (BIZOB)
- Brabant Historisch Informatie Centrum (BHIC)
- Belastingsamenwerking Oost- Brabant (BSOB)
Wet- en regelgeving
De gemeente Uden of haar bestuursorganen handelen overeenkomstig het legitaliteitsbeginsel slechts op basis van taken en bevoegdheden die terug te vinden zijn in de Europese, landelijke of lokale wet- en regelgeving. Iedereen kan de geldende regels raadplegen.
Landelijke wet- en regelgeving
Via www.overheid.nl zijn alle geldende regels voor de gemeente Uden opgenomen en raadpleegbaar.
Lokale wet- en regelgeving
Zoekt u een wet of regel van de gemeente Uden? Bijvoorbeeld een verordening of beleidsregel? Alle regelingen van de gemeente vindt u op de website Overheid.nl. De lokale regels worden overigens ook gepubliceerd op de website van de gemeente Uden. U kunt ze hier raadplegen.
Beleidsnotities
Een overzicht van de beleidsnotities en nota’s van de gemeente zijn eveneens opgenomen en treft u hier.
Projecten
Geen.