Gevolgen bestedings- en dekkingsplan voor financiële positie
De gemeente Uden stuurt op haar financiële positie en heeft hiervoor 3 pijlers ontwikkeld. Deze pijlers geven aan hoe financieel gezond de gemeente is.
Pijler 1
In artikel 189 lid 2 van de Gemeentewet staat: De raad ziet erop toe dat de begroting structureel en reëel in evenwicht is. Anders gezegd: De raad stelt een begroting vast die structureel en reëel in evenwicht is. Van de eis dat de begroting structureel en reëel in evenwicht is kan de raad afwijken, indien aannemelijk is dat we het structureel en reëel evenwicht uiterlijk in de laatste jaarschijf van de meerjarenraming realiseren.
Onderstaand overzicht laat zien dat Programmabegroting 2020 structureel sluitend is in alle jaren. De 'Herindelingsscan Landerd en Uden', op ons verzoek opgesteld door de Provincie Noord-Brabant, liet al zien dat er een gezonde financiële basis is om samen verder te gaan. Door nu een in alle jaren structureel sluitende meerjarenbegroting te presenteren, wordt dat beeld nogmaals bevestigd.
Om de begroting structureel sluitend te kunnen presenteren stellen we voor de OZB-opbrengsten, naast de inflatiecorrectie van 1,5%, met 5,6% extra te verhogen. We vonden het onverantwoord en niet wenselijk om extra te bezuinigingen op onze bedrijfsvoering, ons sociaal vangnet, voorzieningenniveau of op onze gesubsidieerde instellingen. In deze begroting is overigens in totaal voor ruim € 1.000.000 structureel aan bestedingsruimte vrij gemaakt inclusief een kaasschaaf van € 254.000 over alle budgetten waar nog geen verplichting aan ten grondslag ligt .
(bedragen x € 1.000) - = negatief saldo + = positief saldo
Bestedings- en dekkingsplan 2020-2023 | 2020 | 2021 | 2022 | 2023 | |
---|---|---|---|---|---|
1. | Saldo Begrotingsnotitie 2020 | -3.007 | -2.667 | -2.191 | -2.096 |
2. | Structurele ruimte n.a.v. analyse programmarekening 2018 | +548 | +702 | +699 | +811 |
3. | Nieuwe ontwikkelingen met financiële gevolgen | +2.514 | +2.186 | +1.112 | +1.759 |
4. | Offertes met structurele gevolgen | -467 | -484 | -699 | -704 |
5. | Extra verhoging OZB-opbrengst met 5,6% | +509 | +509 | +509 | +509 |
6. | Eenmalige inzet deel van de algemene reserve ter dekking van dit structureel tekort | +570 | |||
Saldo programmabegroting 2019-2022 | +97 | +246 | 0 | +279 |
Pijler 2
De inzet van een deel van de algemene reserve in jaar 2022 (€ 570.000) gaat ten laste van de weerstandscapaciteit van de gemeente Uden. Dat geldt ook voor de dekking van de incidentele saldi die deze Programmabegroting 2020 presenteert. Desalnietemin is de begrote weerstandscapaciteit in 2020 toegenomen ten opzichte van de programmabegroting 2019. De risico's zijn ook iets afgenomen ten opzichte van de programmabegroting 2019, waardoor de weerstandsratio is toegenomen en 2,76 bedraagt.
Met de raad is afgesproken dat de weerstandsrario tussen 1 en 2 moet zijn. Daarmee valt de huidige weerstandsratio ruim binnen de norm.
Pijler 3
In het bestedings- en dekkingsplan 2020-2023 is in totaal € 8.094.000 aan nieuwe investeringen opgenomen. Hierbij opgeteld het tekort in 2022 van € 570.000 en het tekort van de incidentele offertes van € 3.835.500, geeft een financieringsbehoefte vanuit het bestedings- en dekkingsplan van € 12.499.500.
Resumé
De financiële positie kan worden bepaald met behulp van zogenaamde signaleringswaarden. Deze waarden zijn onder meer afkomstig uit de stresstest voor 100.000+ gemeenten. In de tabel hieronder is te zien welke waarden bij welke categorie (A, B of C) behoren. Categorie A is het minst risicovol en categorie C het meest risicovol. Om ons huidige financiële beleid voort te zetten, zouden we categorie A ambiëren en categorie B accepteren. In de laatste tabel staan de percentages zoals voortvloeiend uit deze Programmabegroting.
Toelichting op de kengetallen
Netto-schuldquote en solvabiliteitsratio verbeteren in de begroting 2019 door het vervallen van de aan te trekken geldlening. Op basis van ons investeringsprogramma verwachten we in 2020 een geldlening af te gaan sluiten van € 25 miljoen. Hiermee zal dit kengetal verslechteren. Zoals te zien is, blijft onze schuldquote ruim binnen de veilige marge. De solvabiliteitsratio is de verhouding tussen vreemd vermogen en eigen vermogen. Het vreemd vermogen neemt door de nieuwe geldlening toe, wat een negatieve invloed heeft op dit kengetal.
Structurele exploitatieruimte: Programmabegroting 2020 is structureel sluitend. Dit is voor het eerst in de gemeente Uden en we zien dat ook de meerjarenraming structureel sluitend is. Daarom presenteren we dit kengetal in categorie A.
Grondexploitatie: Ten opzichte van het ratio zoals opgenomen in de programmabegroting 2019 (28,5%) is dit ratio enigszins verslechterd. Dit komt met name door een vertraging in uitgiften van kavels. De verwachting is dat in 2020 de uitgiften wel gerealiseerd zullen worden, waardoor de boekwaarde van de bouwgronden in exploitatie flink zal dalen.
Belastingcapaciteit: Bij het definitief berekenen en vaststellen van de belastingverordeningen 2019 bleken de tarieven lager te kunnen zijn dan verwacht in de programmabegroting 2019. In 2020 verslechtert dit ratio, met name door de meer dan trendmatige verhoging van de OZB.
.