Veiligheid - Openbare orde en veiligheid
Onder dit taakveld vallen o.a. openbare orde, sociale veiligheid en leefbaarheid. Wij steven ernaar dat iedereen in Uden zich veilig kan voelen. Dit draagt ook bij aan een prettige woon- en leefomgeving in Uden, Volkel en Odiliapeel. We blijven actief om dit verder te verbeteren. Meer zichtbare aanwezigheid van politie en BOA’s in de wijken is belangrijk. Net als een goede interactie met bewoners en ketenpartners. Voor een optimaal veilig gevoel is het ook van belang om de aanpak van de ondermijnende criminaliteit verder vorm te geven, de verbinding tussen de taakvelden zorg en veiligheid te verstevigen en de evenementenveiligheid te optimaliseren.
Ontwikkelingen
Prioriteitstellingen op veiligheidsgebied
De gemeenteraad heeft eind 2018 het Integraal Veiligheidsplan (IVP) vastgesteld voor 2019-2022. Dit is inmiddels uitgewerkt in een uitvoeringsplan voor de eerste twee jaar, 2019 en 2020. De belangrijkste onderwerpen die in 2020 met prioriteit opgepakt worden zijn wijk- en woonoverlast, woninginbraken, fietsendiefstal, betrokkenheid inwoners bij veiligheid, jeugdoverlast en verwarde personen.
Horeca
Jaarlijks wordt gekeken of het horecaconvenant (samenwerkingsafspraken tussen horecaondernemers, gemeente en politie) aanpassing nodig heeft.
Jeugdoverlast
Dat jeugdoverlast zich van tijd tot tijd verplaatst, is een bekend fenomeen. We blijven toezien op een integrale en pro-actieve aanpak met ketenpartners. De teruggekeerde jeugdagent per 1 oktober 2019 en de aanwijzing van jeugdboa’s, zullen in 2020 naar verwachting extra effect sorteren.
Eisen aan evenementenveiligheid
De eisen aan evenementenveiligheid krijgen landelijk meer gewicht. Zeker nu het aantal, de omvang en de complexiteit van evenementen toeneemt, is het belangrijk om de gevolgen hiervan voor zowel de evenementenorganisatoren, als het vereiste toezicht, goed in beeld te hebben. De veiligheid van constructies (tenten, podia), maar ook het gebruik van alcohol en drugs krijgen extra aandacht. We stemmen dit af met de organisatoren.
Verbetering toezicht in wijken en stimuleren buurtpreventie
Het BOA-team (buitengewoon opsporingsambtenaar) is op verzoek van de raad inmiddels (in 2019) uitgebreid met één BOA. Het verbeteren van de contacten in de wijk en het wijkgerichter werken, krijgen extra aandacht. Het stimuleren van buurtpreventie en de doorontwikkeling van de buurt-informatie-netwerken (BIN) naar Whatsapp-en/of Facebook-netwerken zijn onderdeel van de aanpak. Per dorp of wijk wordt op maat bekeken hoe dit het beste vorm kan krijgen. Inmiddels zijn er al contacten gelegd. Bedoeling is dat ook in 2020 zoveel mogelijk initiatieven vanuit andere wijken door de gemeente (en politie) ondersteund worden, zodat langzaam maar zeker een dekkend netwerk van buurtpreventie ontstaat.
Voortzetten aanpak van ondermijnende criminaliteit
Ondermijning is op veel plekken in de samenleving zichtbaar en onzichtbaar aanwezig. Eén van de onderdelen in de aanpak van ondermijnende criminaliteit, is een goed toezicht en handhaving op activiteiten, locaties en bij doelgroepen. In 2020 wordt gestart met een nieuw integraal handhavingsplan voor de komende jaren.
Verbeteren samenwerking tussen taakvelden zorg en veiligheid
De (door-)ontwikkelingen in de aanpak verwarde personen en nazorg ex-gedetineerden krijgen extra aandacht. De aanpak van verwarde personen wordt doorontwikkeld en gekoppeld aan de Wet verplichte geestelijke gezondheidszorg (WvGGZ). Deze treedt naar verwachting op 1 januari 2020 in werking.
Samenwerking met gemeente Landerd wordt voortgezet
Sinds voorjaar 2018 verzorgt het team Cluster Veiligheid Uden, naast de BOA-taken, ook taken op het terrein van veiligheidsbeleid en -advies voor de gemeente Landerd. Daarmee is een bureau Veiligheid voor twee gemeenten ontstaan. De samenwerking is conform afspraak inmiddels na één jaar geëvalueerd en wordt mede in het licht van de verwachte fusie, structureel voortgezet.
Veilig Publieke Taak
De samenleving verruwt. Zowel in als buiten het gemeentehuis krijgen bestuurders en ambtenaren vaker te maken met agressie en onveiligheid. Het in ontwikkeling zijnde 10-puntenplan Veilig Publieke Taak (opgesteld door het RIEC) wordt naar verwachting in het vierde kwartaal van 2019 ingevoerd. Dit plan biedt een uniforme aanpak tegen onrechtmatige beïnvloeding van de normale werk- en besluitvormingsprocessen en moet bestuurders en medewerkers hiertegen weerbaarder maken.
Overige ontwikkelingen
Het aantal taken op het gebied van veiligheid en openbare orde neemt toe. Ondermijnende criminaliteit, maatschappelijke onrust, radicalisering en polarisatie, cybercrime en cybersecurity en een veilige woon- en leefomgeving krijgen meer aandacht in de regio Oost-Brabant, zo blijkt uit het Regionaal Veiligheidsplan. Daarbij wordt op regionaal niveau intensief samengewerkt, maar lokaal maatwerk blijft uiteraard mogelijk in het Udense Integraal VeiligheidsPlan 2018-2022.
Doelen
Wat willen we bereiken?
Een veilige woon- en leefomgeving, waar bewoners zich prettig voelen.
Een integrale kijk op (de prioriteiten van) veiligheid en een aanpak van veiligheidsproblemen vanuit een integrale aanpak en met betrokkenheid van de inwoners.
Wat gaan we daarvoor doen?
Overzicht van acties/activiteiten:
Acties / activiteiten | 2020 | |
---|---|---|
1. | Rapporteren naar de commissie/raad over de voortgang van het uitvoeringsplan. Intentie is om –samen met de gemeente Landerd- jaarlijks een informatieve veiligheidsavond voor de commissie en raad te houden, aangevuld met informatieve toelichtingen in de commissie die inspeelt op actuele zaken. | 2020 |
2. | Maken van een integraal handhavingsplan geënt op aanpak drugs, mensenhandel, witwassen, bestuurlijk afpakken, campings, huisvesting arbeidsmigranten, buitengebied en industrieterreinen. | 2020 |
3. | Inhaalslag plegen op het verlenen exploitatievergunningen droge horeca/bibob-onderzoeken en monitoren noodzaak nadere maatregelen in kader van ondermijning. |
2020 |
4. | Bevorderen van awareness voor de veiligheid bij de inwoners, de participatie van inwoners en de inzet van buurtpreventie ter verbetering van de veiligheid en leefbaarheid in de wijken. | 2020 |
5. | Middels onderzoek het veiligheidsgevoel bij inwoners meten. | 2020 |
6. | Een actieplan maken in het kader van Veilig Publieke Taak. | 2019 |
7. | Onderzoek naar (tijdelijke) inzet van personeel . | 2020 |
Wat mag het kosten?
Naast het bestaande budget (PDF, 55.5 kB), zijn er extra middelen beschikbaar gesteld voor dit taakveld.
(x € 1.000)
Extra nog niet begrote uitgaven | inv | 2020 | 2021 | 2022 | 2023 | |
---|---|---|---|---|---|---|
Tijdelijke formatie voor uitvoering taken cluster PZ-veiligheid, bevolkingszorg/integrale veiligheid | 80 | 80 | ||||
Totaal | 80 | 80 |
Samenwerkingen
- Regionaal Veiligheidshuis Maas en Leijgraaf
- Veiligheidsoverleg en districtelijk driehoeksoverleg
Wet- en regelgeving
De gemeente Uden of haar bestuursorganen handelen overeenkomstig het legitaliteitsbeginsel slechts op basis van taken en bevoegdheden die terug te vinden zijn in de Europese, landelijke of lokale wet- en regelgeving. Iedereen kan de geldende regels raadplegen.
Landelijke wet- en regelgeving
Op www.overheid.nl zijn alle geldende regels voor de gemeente Uden te vinden.
Lokale wet- en regelgeving
Zoekt u een wet of regel van de gemeente Uden? Bijvoorbeeld een verordening of beleidsregel? Alle regelingen van de gemeente vindt u op de website Overheid.nl. De lokale regels worden overigens ook gepubliceerd op de website van de gemeente Uden. U kunt ze hier raadplegen.
Beleidsnotities
Een overzicht van de beleidsnotities en nota’s van de gemeente zijn eveneens opgenomen en treft u hier.
Projecten
Geen.