9. Bedrijfsvoering
De sturing en beheersing van de primaire en ondersteunende processen, gericht op het realiseren van taken en doelen van een gemeente, wordt ook wel “bedrijfsvoering” genoemd. Onder de bedrijfsvoering vallen alle bedrijfsprocessen die ervoor zorgen dat een gemeente functioneert. Bedrijfsvoering gaat dus over de manier waarop een bedrijf of organisatie wordt bestuurd of beheerd.
Dit programma omvat uiteenlopende taakvelden, zoals het beheer overige gebouwen en gronden, overhead van de organisatie, treasury en algemene uitkering. Verder zijn er taakvelden die te maken hebben met belastingen: Onroerende zaakbelasting (OZB), parkeerbelasting, overige belastingen en vennootschapsbelasting (VPB). Al deze taakvelden zijn gegroepeerd in vier hoofdcategorieën, die als basis voor onze verslaglegging zullen dienen.
Iedere organisatie heeft ondersteuning nodig om haar werk goed te kunnen doen. Dat geldt ook voor de gemeente Uden. Bedrijfsvoering bij een gemeente gaat over:
- Personeel en organisatie
- Informatievoorziening en informatie- en communicatietechnologie (I&ICT)
- Inkoop en aanbesteding
- Huisvesting en facilitaire zaken
- Juridische zaken
- Communicatie
- Financiën en financiële administratie
Taakvelden: