Bedrijfsvoering - Gemeentefonds
Gemeenten ontvangen financiële afdracht van de Rijksoverheid uit het gemeentefonds. Hiermee kunnen gemeenten een deel van hun uitgaven financieren. Gemeenten mogen zelf bepalen waar ze dit geld aan besteden. Het college van B&W en uiteindelijk de gemeenteraad zijn verantwoordelijk voor de keuzes en verantwoording.
Hoeveel financiën individuele gemeenten uit het gemeentefonds krijgen, hangt af van de kenmerken van de gemeenten. De Rijksoverheid kijkt bij de verdeling van het gemeentefonds over de gemeenten onder meer naar:
- aantal inwoners
- aantal jongeren
- aantal uitkeringsgerechtigden
- oppervlakte van de gemeente
- grootte van de watergebieden
- ontwikkelingen
- doelen
- samenwerkingen
Ontwikkelingen
De hoogte van de algemene uitkering is mede afhankelijk van de Rijksuitgaven. Nemen die uitgaven toe, dan stijgt de algemene uitkering. Nemen de Rijksuitgaven af, dan daalt de algemene uitkering. Voor het opstellen van de begroting baseren we ons conform verzoek van de Provincie op de uitkomsten van de meicirculaire.
Met ingang van 2019 is het systeem van berekenen van de algemene uitkering aanzienlijk aangepast. De middelen voor de de uitvoering van de transities zijn geïntegreerd in het algemeen deel, en er zijn middelen toegevoegd voor de uitvoering van het InterBestuurlijk Programma (IBP). Tot nu toe waren de middelen voor het sociaal domein geoormerkt door de raad. Het integereren in het algemeen deel en het gegeven dat het sociaal domein en met name Jeugd een structureel tekort laat zien, geeft ons aanleiding om deze koppeling los te laten. Met ingang van deze begroting worden de kosten van het sociaal domein geraamd op basis van werkelijk geprognosticeerde uitgaven.
In Begrotingsnotitie 2020 is € 1.5 miljoen structureel ten laste van de exploitatie gebracht om de kosten van Jeugd op te kunnen vangen. De extra ontvangsten in de meicirculiare betreft slechts de jaren 2019, 2020 en 2021. Daarbij komt dat de extra ontvangsten bij lange na niet voldoende zijn om onze extra uitgaven te dekken (globale schatting extra ontvangsten € 500.000 - € 600.000).
Twee integratieuitkeringen worden in het Gemeentefonds nog wel zichtbaar gepresenteerd; Voogdij/18+ en de Participatie onderdelen: voorheen Wajong, Begeleid werken (ex Wsw-regulier en ex Wsw / Beschut werk) en de Wsw -‘oude stijl’. Maar zoals eerder aangegeven; we ramen vanaf dit jaar op basis van onze eigen ervaringscijfers en laten de koppeling los.
Een specificatie van de meerjarige berekening van de algemene uitkering treft u hier. (PDF, 88.1 kB)
2020 | 2021 | 2022 | 2023 | |
---|---|---|---|---|
Totaal algemene uitkering | 67.111.831 | 67.443.261 | 66.866.452 | 67.384.056 |
De Provincie heeft een richtlijn (PDF, 365.3 kB)uitgevaardigd rond dit thema:
- De extra middelen jeugdzorg voor de jaren 2019 tot en met 2021, die onderdeel uitmaken van de algemene uitkering, worden als structureel dekkingsmiddel aangemerkt.
- Voor de jaren 2022 en 2023 kan door de gemeente een stelpost ‘Uitkomst onderzoek jeugdzorg’ geraamd worden: per gemeente naar rato van de € 300 miljoen (in 2021).
- Deze stelpost ‘Uitkomst onderzoek jeugdzorg’ kan als structureel opgenomen worden.
- Voorwaarde is dat daarnaast de gemeente zelf maatregelen neemt in het kader van de transformatie rondom jeugdzorg en ggz mede gericht op beheersing van de kosten. Gemeenten spelen immers zelf ook een actieve rol in de transformatie en daarmee ook in het kunnen beperken van de uitgaven.
Als extra toelichting op deze richtlijn geeft de Provincie expliciet aan dat het opnemen van een stelpost een risico is, wat benoemd moet worden in de paragraaf 'Weerstandsvermogen en risicobeheersing'.
Uden is geen voorstander van het opnemen van dergelijke stelposten. Elke berekening van een eventuele structurele bijdrage door het Rijk voor Jeugd is wat ons betreft koffiedik kijken. We houden ons liever aan het gestelde in de meicirculaire. Dekking voor 2022 hebben we gezocht in het éénmalig inzetten van een deel van onze algemene reserve. Dit is een constructie die de goedkeuring van de Provincie heeft en minder speculatief is. Dit past beter bij ons gezond, voorzichtig financieel beleid.
Doelen
Wat willen we bereiken?
De uitkering uit het gemeentefonds is één van onze belangrijkste inkomstenbronnen. Door middel van een transparante analyse van de ontwikkelingen en de financiële doorvertaling hiervan, levert de algemene uitkering een belangrijke bijdrage aan het integraal afwegingsproces van de middelen.
Wat gaan we daarvoor doen?
Acties/activiteiten | 2020 | |
---|---|---|
1. | Een adequate vertaling van de financiële gevolgen van de circulaires van het Ministerie van BZK naar de algemene uitkering voor de gemeente Uden | continue |
2. | Het up to date houden van alle variabelen die van belang zijn bij de berekening van de algemene uitkering. | continue |
Wat mag dat kosten?
Naast het bestaande budget (PDF, 59.9 kB) zijn er in deze programmabegroting geen extra middelen beschikbaar gesteld voor dit taakveld door middel van offertes.
Samenwerkingen
Niet van toepassing.
Wet- en regelgeving
De gemeente Uden of haar bestuursorganen handelen overeenkomstig het legitaliteitsbeginsel slechts op basis van taken en bevoegdheden die terug te vinden zijn in de Europese, landelijke of lokale wet- en regelgeving. De geldende regels zijn voor eenieder te raadplegen.
Landelijke wet- en regelgeving
Via www.overheid.nl zijn alle geldende regels voor de gemeente Uden opgenomen en raadpleegbaar.
Lokale wet- en regelgeving
Zoekt u een wet of regel van de gemeente Uden? Bijvoorbeeld een verordening of beleidsregel? Alle regelingen van de gemeente vindt u op de website Overheid.nl. De lokale regels worden overigens ook gepubliceerd op de website van de gemeente Uden. U kunt ze hier raadplegen.
Beleidsnotities
Een overzicht van de beleidsnotities en nota’s van de gemeente zijn eveneens opgenomen en treft u hier.
Projecten
Niet van toepassing.