Bedrijfsvoering - Treasury
Uden wil graag financieel gezond zijn. Zorgvuldig met gemeenschapsgeld omgaan, staat hierbij voorop. Alle hierbij behorende taken vallen onder treasury. Denk daarbij aan het voeren van een gezond financieel beleid, interne controle en risicomanagement.
Ontwikkelingen
Financieel beleid
Ons financieel beleid is gebaseerd op 3 pijlers, te weten: dekking, risicomanagement en weerstandscapaciteit en financiering.
Voor de gevolgen van deze Programmabegroting op de 3 pijlers klik hier.
Beoordeling financiële positie
Met ingang van 2015 zijn gemeenten verplicht om een aantal financiële kengetallen te presenteren. Doel was om op termijn te kunnen benchmarken; gemeenten onderling vergelijken. Inmiddels zijn er ervaringscijfers die andere gemeenten, maar ook provincies, zien als betrouwbaar. Een voorbeeld is de benchmark 'Vensters voor bedrijfsvoering'.
De financiële positie kan worden bepaald met behulp van zogenaamde signaleringswaarden. Deze waarden zijn onder meer afkomstig uit de zogenoemde stresstest voor 100.000+ gemeenten. In de tabel hieronder is te zien welke waarden bij welke categorie (A,B of C) behoren. Categorie A is het minst risicovol en categorie C het meest risicovol. Om ons huidige financiële beleid voort te zetten, zouden we categorie A ambiëren en categorie B accepteren.
Voorafgaand aan de integrale afweging van middelen bij de Programmabegroting, zullen wij de gevolgen voor de financiële kengetallen in beeld brengen. Op die manier worden alle pijlers van ons financieel beleid (dekking, weerstandsvermogen en risicobeheersing, financiering) betrokken bij de integrale afweging. Deze gegevens zijn opgenomen onder financiële hoofdlijn-gevolgen financiële positie als gevolg van bestedings-en dekkingsplan.
Kengetal | Categorie A | Categorie B | Categorie C |
---|---|---|---|
Netto schuldquote | < 90% | 90-130% | > 130% |
Netto schuldquote
gecorrigeerd voor alle verstrekte leningen |
< 90% | 90-130% | > 130% |
Solvabiliteitsratio | > 50% | 20-50% | < 20% |
Structurele exploitatieruimte | begroting > 0% | begroting 0% | begroting < 20% |
Grondexploitatie | < 20% | 20-35% | > 35% |
Belastingcapaciteit | < 95% | 95-105% | > 105% |
In het kader van de herindeling met Landerd heeft de provincie Noord-Brabant op verzoek van de raden van beide gemeenten een financiële herindelingsscan uitgevoerd. De uitkomsten van deze financiële scan op hoofdlijnen zijn op 1 juli 2019 gepresenteerd aan beide raden. Deze scan maakt ook onderdeel van het herindelingsontwerp. Beide raden hebben op 24 oktober jl. ingestemd met dat ontwerp.
De conclusie van de scan op hoofdlijnen is dat beide gemeenten financieel gezond zijn. Voor details met betrekking tot deze scan zie deze link (PDF, 1.2 MB).
De scan geeft diverse aanbevelingen die de komende periode uitgewerkt/opgepakt gaan worden. Ook op het gebied van Treasury gaan we de komende periode samen met Landerd kijken wat het beste is voor de nieuwe gemeente. Daar zal een gezamenlijk beleid voor geschreven worden.
Wet Ahri
Na vaststelling van het herindelingsontwerp afgelopen oktober, komen beide gemeenten van rechtswege onder preventief toezicht op grond van Wet algemene regels herindeling (wet Ahri). Dit houdt in dat Gedeputeerde Staten de begrotingen 2020 van de gemeente Landerd en Uden beide moet goedkeuren. Hierbij geldt dat goedkeuring in principe alleen verleend wordt als het begrotingsjaar 2020 reëel en structureel sluitend is.
In de paragraaf weerstandsvermogen en risicobeheersing zijn de verplichte kengetallen opgenomen.
Doelen
Wat willen we bereiken?
1 | Solide financieel beleid voortzetten |
2 | Structureel sluitende Programmabegroting |
3 | Positief oordeel van de toezichthouder (Provincie Noord- Brabant, rekening houdend met de wet Arhi) |
4 | Goedkeurende controleverklaring inzake getrouwheid en rechtmatigheid van de externe accountant |
Wat gaan we daarvoor doen?
Acties/activiteiten | 2020 | |
---|---|---|
1 | Structurele lasten worden gedekt door structurele inkomsten | Continue |
2 | De financiële consequenties van het coalitieakkoord “Bruisend Uden: daar wil je zijn, daar wil je blijven!” zijn in de Programmabegroting verwerkt | Continue |
3 | Systeem van risicomanagement continueren en waar mogelijk verbeteren, waarbij risico's worden gekwantificeerd en in relatie worden gebracht met de weerstandscapaciteit | Continue |
4 | Actief sturen op de schuldpositie door in het bestedings- en dekkingsplan daar geld voor te reserveren | Continue |
5 | De interne processen op orde en actueel houden | Continue |
6 | Een betere koppeling maken tussen risicomanagement en interne controle | Continue |
7 | Opzetten van een systeem van continuous reporting | Continue |
Wat mag dat kosten?
Naast het bestaande budget (PDF, 59.9 kB)zijn er in deze Programmabegroting geen extra middelen beschikbaar gesteld voor dit taakveld door middel van offertes.
Samenwerkingen
- Brabant Water N.V.
- N.V. Bank Nederlandse Gemeenten
- Verband Verzekerings Platform Overheden (VPO)
Wet- en regelgeving
De gemeente Uden of haar bestuursorganen handelen overeenkomstig het legitaliteitsbeginsel slechts op basis van taken en bevoegdheden die terug te vinden zijn in de Europese, landelijke of lokale wet- en regelgeving. Iedereen kan de geldende regels raadplegen.
Landelijke wet- en regelgeving
Via www.overheid.nl zijn alle geldende regels voor de gemeente Uden opgenomen en raadpleegbaar.
Lokale wet- en regelgeving
Zoekt u een wet of regel van de gemeente Uden? Bijvoorbeeld een verordening of beleidsregel? Alle regelingen van de gemeente vindt u op de website Overheid.nl. De lokale regels worden overigens ook gepubliceerd op de website van de gemeente Uden. U kunt ze hier raadplegen.
Beleidsnotities
Een overzicht van de beleidsnotities en nota’s van de gemeente zijn eveneens opgenomen en treft u hier.
Projecten
Geen.