Gevolgen rekeningsresultaat voor financiële positie
De gemeente Uden stuurt op haar financiële positie en heeft hiervoor 3 pijlers ontwikkeld. Deze pijlers geven aan hoe financieel gezond de gemeente is.
Pijler 1
In artikel 189 lid 2 van de Gemeentewet staat: 'De raad ziet erop toe dat de begroting structureel en reëel in evenwicht is.' Anders gezegd: De raad stelt een begroting vast die structureel en reëel in evenwicht is. Van de eis dat de begroting structureel en reëel in evenwicht is kan de raad afwijken, indien aannemelijk is dat we het structureel en reëel evenwicht uiterlijk in de laatste jaarschijf van de meerjarenraming realiseren.
1. Onderstaand een overzicht van het bestedings- en dekkingsplan van de programmabegroting 2021. Dat is de meest actuele, door de raad vastgestelde meerjarenbegroting.
2. Normaliter actualiseren we -als onderdeel van Begrotingsnotitie dit meerjarenperspectief. In dit bijzondere jaar, waarin we samen met Landerd een eerste Programmabegroting 2022 gemeente Maashorst gaan samenstellen is het product 'Begrotingsnotitie' op verzoek van de raad komen te vervallen. Nu nemen we de actualisatie van het meerjarenbeeld als gevolg de genomen raadsbesluiten in Landerd en Uden en de aanbevelingen van de Provincie naar aanleiding van de beoordeling van de Programmabegroting 2021 in Landert en in Uden mee in het nieuwe financieel economisch perspectief 2021-2025. Eind augustus zullen beide raden de concept Programmabegroting 2022 gemeente Maashorst met een actueel Bestedings- en dekkingsplan worden aangeboden ter bespreking.
Bestedings- en dekkingsplan 2021-2025 | 2021 | 2022 | 2023 | 2024 | 2025 | |
---|---|---|---|---|---|---|
1. | Saldo programmabegroting 2021-2025 Uden | +126 | +506 | +89 | 0 | 0 |
Pijler 2
De weerstandsratio 2020 bedraagt 3,42 en is afgenomen met 0,6 ten opzichte van de werkelijke ratio 2019. Dit wordt vooral veroorzaakt door de toegenomen risico's als gevolg van COVID19. Dit is een risico wat niet alleen bij de gemeente Uden speelt maar ook landelijk.
De reserve positie van de gemeente Uden is nagenoeg gelijk gebleven en is zodanig hoog dat de weerstandsratio op 3,42. De norm bedraagt tussen 1 en 2. Daar zit de gemeente Uden ruim boven. Dat betekent dat de gemeente goed in staat is om haar risico's op te vangen.
Pijler 3
Deze pijler gaat over de financieringsbehoefte. Kijken we naar Programmarekening 2020 dan kunnen we stellen dat het rekeningresultaat van 2,4 miljoen een positieve invloed heeft op de liquiditeitsposiite.
Resumé
De financiële positie kan worden bepaald met behulp van zogenaamde signaleringswaarden. Deze waarden zijn onder meer afkomstig uit de stresstest voor 100.000+ gemeenten. In de tabel hieronder is te zien welke waarden bij welke categorie (A, B of C) behoren. Categorie A is het minst risicovol en categorie C het meest risicovol. Om ons huidige financiële beleid voort te zetten, zouden we categorie A ambiëren en categorie B accepteren. In onderstaande tabel, de percentages die voorvloeien uit deze Programmarekening 2020.
Voor de toelichting op de kentgetallen verwijzen we u gemakshalve naar de paragraaf weerstandsvermogen en risicobeheersing.
s