Overzicht baten en lasten
In dit overzicht wordt duidelijk gemaakt op welke wijze de overhead in het overzicht baten en lasten tot uitdrukking komt. Leidend hierbij zijn BBV artikelen 17 (programmabegroting) en 27 (programmarekening).
Rekening 2019 |
Begroting 2020 incl. wijzigingen |
Rekening 2020 | |||||||
---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|
Omschrijving (programma) | Lasten | Baten | Saldo | Lasten | Baten | Saldo | Lasten | Baten | Saldo |
1. Veiligheid | 2.668 | 7 | 2.661 | 3.108 | 117 | 2.991 | 3.031 | 62 | 2.969 |
2. Verkeer en vervoer | 5.214 | 609 | 4.605 | 5.829 | 318 | 5.511 | 5.318 | 327 | 4.990 |
3. Economie | -333 | 514 | -847 | -574 | 468 | -1.042 | -2.116 | 164 | -2.280 |
4. Onderwijs | 4.999 | 834 | 4.166 | 4.742 | 1.009 | 3.733 | 4.082 | 576 | 3.506 |
5. Sport, cultuur en recreatie | 12.773 | 2.193 | 10.581 | 13.238 | 2.340 | 10.898 | 12.785 | 2.235 | 10.549 |
6. Sociaal domein | 51.794 | 13.912 | 37.882 | 58.394 | 16.039 | 42.355 | 60.721 | 18.565 | 42.156 |
7. Volksgezondheid, milieu en duurzaamheid | 12.863 | 11.082 | 1.782 | 13.971 | 11.718 | 2.253 | 13.973 | 11.923 | 2.050 |
8. Volkshuisvesting, ruimtelijke ordening en stedelijke vernieuwing | 2.579 | 5.842 | -3.263 | 3.094 | 2.700 | 394 | 3.909 | 3.536 | 373 |
9. Bedrijfsvoering | 2.668 | 4.679 | -2.011 | 2.158 | 2.800 | -642 | 1.539 | 3.130 | -1.591 |
10. Bestuur en dienstverlening | 4.564 | 915 | 3.648 | 4.033 | 1.219 | 2.814 | 4.203 | 1.094 | 3.109 |
Algemene dekkingsmiddelen | 0 | 75.195 | -75.195 | 0 | 81.655 | -81.655 | 0 | 81.496 | -81.496 |
Overhead | 10.696 | 190 | 10.507 | 12.660 | 106 | 12.554 | 11.740 | 336 | 11.404 |
Heffing VPB | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 |
Bedrag onvoorzien | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 |
Saldo van baten en lasten | 110.486 | 115.970 | -5.484 | 120.653 | 120.488 | 165 | 119.184 | 123.444 | -4.261 |
Toevoegingen en ontrekkingen aan reserves per programma | 30.898 | 28.565 | 2.333 | 25.189 | 25.354 | -165 | 23.677 | 22.093 | 1.584 |
Resultaat |
141.384 |
144.535 | -3.151 | 145.842 | 145.842 | 0 | 142.861 | 145.537 | -2.676 |
Overhead
Met ingang van 2017 wordt de overhead centraal begroot en verantwoord op het overzicht overhead via taakveld 0.4 Overhead, ondersteuning organisatie. Met ingang van 2017 is er een nieuw programma Bedrijfsvoering toegevoegd aan het programmaplan. We hebben een clustering aangebracht in de functies die samen de totale overhead vormen en feitelijk onze bedrijfsvoering omvat. Die concrete doelstellingen per functie zijn verder uitgediept, in navolging van de overige programma's uit het programmaplan. Hiermee is er dus zowel beleidsmatig als financieel sprake van centralisatie van het begrip overhead.
De overhead wordt niet meer toegerekend aan alle producten. Voor de berekening van de lokale heffingen en andere kostendekkende tarieven dienen we extra comptabel echter wel een component overhead te berekenen. Op deze manier worden alle kosten in een tarief omgeslagen en ontstaat er door deze systeemwijziging geen begrotingstekort.
Berekening opslagpercentage overhead van de tarieven lokale heffingen
In de programmabegroting 2020 is de berekeningsmethodiek voor de overhead opgenomen. De uitkomst van de gekozen methode resulteert in een opslagpercentage van 59,11%.
Het uitgangspunt in de verslaggevingsregels van het BBV is dat de werkelijke kosten moeten worden toegerekend en niet een begroot bedrag. Voor de overhead betekent dit dat dus moet worden gerekend met de werkelijke overheadlasten. De verdeelsleutel die wordt gehanteerd (59,11% in 2020) behoeft binnen het BBV niet te worden nagecalculeerd. Dit betekent dat de voorgecalculeerde verhouding wordt gehanteerd en afgezet tegen de werkelijke kosten. Eventuele budgetverschillen binnen de overhead worden toegelicht in programma 9 Bedrijfsvoering.
Heffing Vennootschapsbelasting
Met ingang van 2016 zijn gemeenten vennootschapsbelastingplichtig. Alle gemeentelijke activiteiten zijn hiervoor tegen het licht gehouden en (door onze belastingadviseur) getoetst aan de wetgeving hieromtrent. Vanwege vele landelijke onduidelijkheden in de afgelopen jaren is diverse malen uitstel tot het doen van aangifte verleend door de Belastingdienst. De aangifte 2016 is uiteindelijk in februari 2019 ingediend. De aangiften 2017 en 2018 in april 2020.
Op basis van onze inventarisatie en uitgangspunten worden de volgende activiteiten in de aangifte betrokken:
- Grondbedrijf
- Afval (reststromen en bedrijfsafval)
- Parkeren (vrijgesteld)
- Kermissen (vrijgesteld)
De aangiften hebben geleid tot de volgende fiscale resultaten:
Boekjaar | Fiscaal Resultaat (- = verlies, + = winst) |
2016 | - € 1.186.770 |
2017 | - € 1.865.590 |
2018 | - € 1.913.541 |
Totaal | - € 4.965.901 |
Fiscale resultaten worden overigens heel anders berekend dan bedrijfseconomische resultaten (o.b.v. de BBV), met name o.b.v. een fiscale beginbalans. Het is derhalve mogelijk dat het grondbedrijf bedrijfseconomisch winstgevend is, maar fiscaal gezien verlieslatend. De fiscale aangifte 2019 moet nog opgesteld worden. Hiervoor is uitstel verleend door de Belastingdienst tot 30 april 2021. Wij verwachten de komende jaren geen vennootschapsbelasting te hoeven betalen. Dit mede aangezien het fiscale verlies van een jaar telkens voor 9 jaar voorwaarts gecompenseerd kan worden. Uitgangspunt hierbij is wel dat de fiscale verliezen vanuit Uden meegenomen kunnen worden naar de gemeente Maashorst. Hierover vindt op korte termijn afstemming plaats met de Belastingdienst. De Belastingdienst heeft overigens nog voor geen enkel jaar een definitieve aanslag opgelegd.