Tot dit taakveld behoren de taken op het gebied van verkeer (inclusief voetgangers) en de aanleg en onderhoud van de bijbehorende infrastructuur, wegen, voet- en fietspaden en openbare verlichting in de openbare ruimte.
Ontwikkelingen
Een goede bereikbaarheid van Uden is belangrijk voor onze inwoners, bezoekers en ondernemers. De komende jaren verwachten wij een toename van de verkeersdrukte, onder andere op en rond de Lippstadtsingel. Voor de fietsers gaan we ervoor zorgen dat fietsroutes van en naar Uden verbeterd worden. Ook het fietsnetwerk binnen de gemeente wordt versterkt. Fietsgebruik wordt verder gestimuleerd.
In het kader van de Mobiliteitsaanpak A50 corridor Eindhoven-Nijmegen gaan we samen met de regio en provincie de mogelijkheden onderzoeken voor de inziet van een zogenaamde BRT (bus rapid transport). Hiermee willen we de openbaar vervoer verbindingen naar de grote steden verbeteren. Hiernaast gaan we ook samen de mogelijkheden voor een mobilteitshub in Uden onderzoeken. Op een mobiliteitshub komen diverse vervoersmodaliteiten samen en worden plekken ingericht om elkaar te kunnen ontmoeten.
De komende jaren gaan we door met het handhaven van ons gemeentelijk wegennet op het huidige kwaliteitsniveau. Daarnaast wordt ingezet op het verbeteren van de leefomgeving van onze inwoners. Proactief wordt de openbare ruimte opgeknapt. We streven hierbij naar een gebiedsgerichte aanpak. Integraal worden de werkzaamheden op elkaar afgestemd, waarbij wordt gekeken naar de nut en noodzaak en wensen van de verschillende disciplines en van inwoners.
(Financiële) voortgang doelen
Wat willen we bereiken?
We willen dat Uden ook in de toekomst goed en makkelijk te bereiken is. Dat pakken we aan met maatregelen voor de korte en lange termijn. We kiezen voor de beste oplossingen en maken gebruik van aanwezige onderzoeksresultaten in relatie tot eventuele ontsluiting via een nieuwe oostelijke randweg en de Zeelandsedijk.
Daarnaast sturen we op een integrale aanpak van geluid, fijnstof en doorstroming op de Lippstadtsingel. De provincie is als eigenaar onze samenwerkingspartner met wie we aan de slag zijn. We kijken we of de toepassing van slimme technieken effect heeft, zoals Smart Mobility, maar ook technieken die zorgen voor geluidsreductie en andere milieuaspecten.
We hanteren het herziene Gemeentelijk Verkeer- en Vervoerplan (GVVP) als uitgangspunt voor betere bereikbaarheid en verkeersveiligheid, alsmede het coalitieakkoord. Per jaar bekijken we welke projecten worden uitgevoerd.
We willen de kerkdorpen zo goed mogelijk bereikbaar houden met openbaar vervoer. Studenten, forensen, mindervaliden en ouderen maken veel gebruik van het openbaar vervoer. Goed openbaar vervoer kan bijdragen aan een duurzame samenleving, omdat er dan minder individueel gemotoriseerd verkeer plaatsvindt. Op dit moment doen snelle bussen Uden al aan (Hoogwaardig Openbaar Vervoer). Met de inzet van BRT bussen wordt de regionale bereikbaarheid per openbaar vervoer vergroot.
We willen mensen stimuleren zo veel mogelijk de fiets te nemen door het aantrekkelijker te maken om te gaan fietsen. Mensen nemen vaker de fiets als de fietsroutes herkenbaar, comfortabel, veilig en goed bewegwijzerd zijn. Dat is goed voor de gezondheid en het is duurzaam. In de toekomst krijgt bij de inrichting van de openbare ruimte de fiets prioriteit. We willen ook dat fietsers uit de omliggende kernen Uden snel en veilig per fiets kunnen bereiken. Ook binnen Uden willen we dat fietsers zich snel en goed kunnen verplaatsen. Daar horen goede fietsenstallingen bij en voldoende mogelijkheden om elektrische fietsen op te laden. Verkeersveiligheid heeft onze speciale aandacht, vooral in de nabijheid van scholen.
Bij openbare verlichting speelt duurzaamheid een prominente rol. Zo zetten we het huidige beleid van het toepassen van uitsluitend LED armaturen door, zodat we onze CO2 uitstoot zoveel mogelijk beperken en we daarmee bijdragen aan de landelijke energiedoelstellingen. Daarnaast worden de milieuonvriendelijke armaturen gefaseerd vervangen. Ook gaan wij het energiegebruik jaarlijks uitgebreid monitoren met behulp van de energiemonitor.
De komende jaren handhaven wij ons gemeentelijk wegennet op het huidige kwaliteitsniveau door het uitvoeren van rehabilitaties/reconstructies. De ingrijpmaatstaven worden bepaald op basis van kwaliteit en beschikbaarheid voor de huidige nieuwe functies. De huidige inzet op het verbeteren van de leefomgeving van onze inwoners zetten we voort. Daar waar mogelijk wordt geanticipeerd op de klimaatsverandering. Financiering vindt plaats vanuit de daarvoor bestaande onderhoudsfondsen.
Wat gaan we daarvoor doen?
Overzicht van acties/activiteiten:
Afgerond / gerealiseerd
Gestart / onderhanden
Nog niet gestart
Wat heeft het gekost? (bedragen x € 1.000)
Er is een cijfermatige analyse op hoofdlijnen opgesteld voor dit programma.
Samenwerkingen
- GGA Noordoost Brabant (Gebiedsgerichte aanpak verkeer en vervoer)
- Hoogwaardig openbaar vervoer (HOV) in de regio Noordoost Brabant
Wet- en regelgeving
De gemeente Uden of haar bestuursorganen handelen overeenkomstig het legitaliteitsbeginsel slechts op basis van taken en bevoegdheden die terug te vinden zijn in de Europese, landelijke of lokale wet- en regelgeving. De geldende regels zijn voor iedereen te raadplegen.
Landelijke wet- en regelgeving
Via www.overheid.nl zijn alle geldende regels voor de gemeente Uden opgenomen en raadpleegbaar.
Lokale wet- en regelgeving
Zoekt u een wet of regel van de gemeente Uden? Bijvoorbeeld een verordening of beleidsregel? Alle regelingen van de gemeente vindt u op de website Overheid.nl. De lokale regels worden overigens ook gepubliceerd op de website van de gemeente Uden. U kunt ze hier raadplegen.
Beleidsnotities
Een overzicht van de beleidsnotities en nota’s van de gemeente zijn eveneens opgenomen en treft u hier.
Projecten
Sinds een aantal jaren leggen we ook afzonderlijk verantwoording af over de majeure projecten, Per project met een restantkrediet van meer dan € 500.000 worden de aspecten planning, budget en risico toegelicht door middel van een stoplichtenrapportage. Indien een stoplicht op oranje of rood staat, wordt ook een extra toelichting opgenomen.
Planning, verloopt het project volgens de laatst vastgestelde tijdsplanning?
|
conform planning |
|
langzamer dan planning |
|
project nog niet gestart |
Budget, zijn de inkomsten/uitgaven volgens het geraamde budget?
|
conform budget of inkomsten hoger/uitgaven lager (positief resultaat) dan budget |
|
inkomsten lager/uitgaven hoger (negatief resultaat) dan budget |
Risico's; welke risico's zijn verbonden aan het project? Hierbij worden impact van het risico en de kans dat het risico zich voordoet beoordeeld.
|
lage kans en weinig impact |
|
grote kans en weinig impact / lage kans en veel impact |
|
grote kans en veel impact |
Omschrijving project/investering |
Oorspronkelijk krediet |
Restant krediet ultimo 2020 |
Herinrichting Marktstraat |
€ 1.462.700 |
€ 319.939 |
|
indicator |
omschrijving |
Planning |
|
Het grootste gedeelte van het project is inmiddels uitgevoerd en ook tijdig opgeleverd. Door de vervroeging van de uitvoeringsperiode was het niet mogelijk om alles voorbereid en uitgevoerd te krijgen. De laatste zaken zijn medio 2021 gereed |
Budget |
|
Het beschikbaar gestelde budget is taakstellend. |
Risico |
|
n.v.t. |
Omschrijving project/investering |
Oorspronkelijk krediet |
Restant ultimo 2020 |
Verlengde Noordlaan met bijkomende werkzaamheden |
€ 2.026.426 |
€ 1.751.024 |
|
indicator |
omschrijving |
Planning |
|
De mate van invloed van de stikstofproblematiek is opnieuw berekend. De tijdsduur voor het uitvoeren van aanvullende milieuonderzoeken loopt tot einde september 2021.
Verwacht wordt dat de gemeenteraad medio 2022 het bestemmingsplan kan vaststellen, afhankelijk van ingediende bezwaren, waarna uitvoering in najaar 2022 kunnen starten. |
Budget |
|
Op basis van het ontwerp kunnen subsidies worden aangevraagd. Er is geen zekerheid over het verkrijgen van deze subsidies. |
Risico |
|
De gesprekken over het ontwerp zijn in ver gevorderd stadium waardoor de risico’s inzichtelijk zijn geworden. De risico's worden gemiddeld ingeschat. |
Omschrijving project/investering |
Oorspronkelijk krediet |
Restant ultimo 2020 |
A50 afrit Noord (Oostzijde) |
€ 775.000 |
€ 685.543
|
indicator |
omschrijving |
Planning |
|
De voorbereidende werkzaamheden zijn eind 2020 weer hervat. Door de coronacrisis is het uitvoeren van verkeerstellingen niet mogelijk. Deze gegevens zijn wel noodzakelijk om het ontwerp door Rijkswaterstaat goedgekeurd te krijgen. Door gebruik te maken van de modelgegevens kunnen de benodigde berekeningen van de verkeersstromen wel gemaakt worden.
Met deze uitkomsten kan het overleg met Rijkswaterstaat worden afgerond en het ontwerp definitief worden gemaakt. |
Budget |
|
De wegconstructie van de afrit is anders vormgegeven dan eerder ingeschat, Door de eisen van Rijkswaterstaat wordt de benodigde verbreding van de afrit ook duurder. Er wordt bekeken of het werk binnen het beschikbare budget opgelost kan worden. |
Risico |
|
Door de fors stijgende marktprijzen bestaat er een risico op een ongunstig aanbestedingsresultaat. |
Omschrijving project/investering |
Oorspronkelijk krediet |
Restant ultimo 2020 |
Herinrichting Terraveenplein Odiliapeel en Rehabilitatie Oudedijk |
€ 2.114.603 |
€ 1.406.721 |
|
indicator |
omschrijving |
Planning |
|
Start werkzaamheden is begin september 2020 en duren tot medio juli, afhankelijk van de weersomstandigheden. |
Budget |
|
Kosten uitvoering zijn gelijk aan het beschikbaar budget. Budget is i.v.m. rioleringswerkzaamheden aangevuld met € 535.000. |
Risico |
|
Het werk kan binnen het beschikbaar budget worden uitgevoerd. |
Omschrijving project/investering |
Oorspronkelijk krediet |
Restant ultimo 2020 |
Rehabilitatie Vijfhuizerweg/Morel |
€ 2.075.000 |
€ 1.998.118 |
|
indicator |
omschrijving |
Planning |
|
Uitbreiding projectscope met aanleg infiltratieriool en vervangen deel van bestaand riool. Op dit moment loopt voorbereiding van het werk. Bewoners worden via een digitaal platform geïnformeerd over de stand van zaken en kunnen zij hun reacties geven op de ontwerpen. Daarna zal het ontwerp definitief gemaakt worden en zal de uitvoering worden ingezet. Naar verwachting zal de uitvoering in Q3 van 2021 starten |
Budget |
|
Voor start aanbesteding zal er een doorrekening plaatsvinden en zal een check plaatsvinden of de werkzaamheden binnen het gevoteerde budget passen. Vooralsnog is de verwachting dat het budget toereikend is voor de werkzaamheden die uitgevoerd gaan worden. |
Risico |
|
Lage kans en weinig impact. |
Omschrijving project/investering |
Oorspronkelijk krediet |
Restant ultimo 2020 |
HOV trace Land van Ravensteinstraat-Kornetstraat |
€ 2.695.000 |
€ 2.480.508 |
|
indicator |
omschrijving |
Planning |
|
Inmiddels zijn de werkzaamheden gestart. De verwachting is dat de werkzaamheden voor de bouwvakvakantie van 2021 gereed zijn. |
Budget |
|
De werkzaamheden vallen binnen het gevoteerde budget. |
Risico |
|
Lage kans, weinig impact |
Omschrijving project/investering |
Oorspronkelijk krediet |
Restant ultimo 2020 |
Krijten |
€ 556.000 |
€ 551.512
|
|
Indicator |
Toelichting |
Planning |
|
Project is in verband met herprioritering van projecten niet gestart en uitgesteld tot nader order. |
Budget |
|
Nader te bepalen |
Risico |
|
Nader te bepalen |
Omschrijving project/investering |
Oorspronkelijk krediet |
Restant ultimo 2020 |
Rehabilitatie Violierstraat |
€ 1.749.349 |
€ 1.645.274 |
|
Indicator |
Toelichting |
Planning |
|
PrProject is in voorbereiding genomen. Door de coronacrisis is er gezocht naar alternatieve vormen voor participatie met de belanghebbenden. Dit proces is gestart. Door het uitbreiden van het project met drie rotondes is de voorbereidingstijd ook langer. De voorbereiding staat gepland voor 2021 en de uitvoeringsfase voor 2022 |
Budget |
|
De gemeenteraad heeft het aanvullende budget voor de extra werkzaamheden aan de rotondes goedgekeurd in de begroting 2021. Het budget kan nu als taakstellend worden beschouwd |
Risico |
|
Lage kans, weinig impact. |
Omschrijving project/investering |
Oorspronkelijk krediet |
Restant ultimo 2020 |
Kruispunt Losplaats/Velmolenweg |
€ 1.157.982 |
€ 8.130- |
|
indicator |
omschrijving |
Planning |
|
Het project is eind december 2020 volledig afgerond. De financiele afrekening wordt op korte termijn gedaan |
Budget |
|
Conform budget |
Risico |
|
Lage kans en weinig impact |
Omschrijving project/investering |
Oorspronkelijk krediet |
Restant ultimo 2020 |
Stoffels |
€ 591.705 |
€ 590.872 |
|
indicator |
omschrijving |
Planning |
|
Project is in verband met herprioritering van projecten niet gestart en uitgesteld tot nader order. |
Budget |
|
Nader te bepalen |
Risico |
|
Nader te bepalen |
Omschrijving project/investering |
Oorspronkelijk krediet |
Restant ultimo 2020 |
Snelfietsroute de Corridor |
€ 807.000 |
€ 609.356 |
|
Indicator |
Toelichting |
Planning |
|
De verwachting was dat de werkzaamheden in 2020 uitgevoerd waren. Op dit moment wordt er gekoerst op uitvoering in 2021. |
Budget |
|
In de gemeenteraadsvergadering van april 2021 ligt ter besluitvorming een raadsvoorstel voor om het budget te verhogen. |
Risico |
|
Op dit moment is er een kleine kans dat er risico's optreden. |
Omschrijving project/investering |
Oorspronkelijk krediet |
Restant ultimo 2020 |
Fietsvoorziening Industrielaan |
€ 900.000 |
€ 896.165 |
|
Indicator |
Toelichting |
Planning |
|
Het project is vanwege de beschikbare capaciteit en het feit dat er nog geen duidelijkheid is over de subsidieregeling nog niet opgepakt. De fietsvoorzieningen Industrielaan komen terug in het geactualiseerde GVVP. Afhankelijk van de prioriteit en middelen die daaraan gekoppeld worden kan uitvoering plaatsvinden. |
Budget |
|
In totaal zijn de kosten eerder geraamd op € 900.000. Op basis van ontwerpen die nog gemaakt zullen worden dient bekeken te worden of dit realistisch is. Tevens dient de helft van het bedrag € 450.000 beschikbaar te komen uit subsidies. Op dit moment is er nog geen duidelijkheid of de subsidie verkregen kan worden omdat de subsidieregeling door de provincie herzien wordt. Eerste kwartaal 2021 wordt duidelijkheid verwacht over de nieuwe subsidieregeling van de provincie. |
Risico |
|
Op het moment dat er geen subsidie, of niet voldoende subsidie verkregen kan worden kan dit project zonder aanvullende middelen niet uitgevoerd worden. |
Omschrijving investering/project |
Oorspronkelijk krediet |
Restant ultimo 2020 |
GO Bosveld/Raam |
€ 550.000 |
€ 168.190 |
|
Indicator |
Omschrijving |
Planning |
|
Conform planning |
Budget |
|
Conform budget |
Risico |
|
Lage kans, weinig impact |
Omschrijving investering/project |
Oorspronkelijk krediet |
Restant ultimo 2020 |
Oude Maasstraat |
€ 1.735.000 |
€ 1.708.964 |
|
Indicator |
Omschrijving |
Planning |
|
Start uitvoeringswerkzaamheden is gepland september 2021 en de werkzaamheden zullen duren tot medio 2022, afhankelijk van de weersomstandigheden |
Budget |
|
Conform budget |
Risico |
|
Lage kans en weinig impact |
Omschrijving investering/project |
Oorspronkelijk krediet |
Restant ultimo 2020 |
Heinsbergenstraat |
€ 743.374 |
€ 1.723 - |
|
Indicator |
Omschrijving |
Planning |
|
Er spelen nog een aantal zaken in het projectgebied die opgeloste moeten worden. Dit zal naar verwachting in het voorjaar van 2021 gebeuren. Verder is het project volledig gereed |
Budget |
|
Conform budget |
Risico |
|
Lage kans en weinig impact |
Omschrijving investering/project |
oorspronkelijk krediet |
Restant ultimo 2020 |
Verbreden Zeelandsedijk N264-Kromstraat |
€ 725.000 |
€ 718.115 |
|
Indicator |
Omschrijving |
Planning |
|
Voor het nieuwe profiel van de Zeelandsedijk zijn meerdere varianten opgesteld. De varianten worden momenteel integraal tegen elkaar afgewogen. De voorkeursvariant die daaruit volgt wordt met een bestemmingsplanprocedure verder uitgewerkt. Uitvoering van de verbreding is voorzien in 2022. |
Budget |
|
Plannen zijn door bomenonderzoek gewijzigd. Nu bestemmingsplan procedure. |
Risico |
|
Wordt nog bepaald in relatie tot bomenkap |