Sociaal domein - Begeleide - en Arbeidsparticipatie
Het taakveld Begeleide - en Arbeidsparticipatie bestaat uit 2 deeltaakvelden. Het gaat dan om gemeentelijke taken met betrekking tot of op gebied van:
Begeleide participatie
Hiertoe behoren voorzieningen, ter bevordering van maatschappelijke participatie, die niet gericht zijn op doorstromen naar arbeid:
- beschut werken;
- bestaande werkverbanden sociale werk-voorziening;
- bestaande Wsw en begeleid werken dienstbetrekkingen;
- dagbesteding.
Arbeidsparticipatie
Hiertoe behoren alle op arbeid gerichte participatie- en re-integratievoorzieningen:
- re-integratie-instrumenten;
- ondersteuning bij starten van een eigen bedrijf;
- bepaalde vormen van tijdelijke loonkostensubsidie (voor zover ingezet als re-integratie-instrument);
- No-riskpolis;
- loon-waardebepaling;
- inburgering (WI) cursus Nederlands;
- voorzieningen ter voorbereiding van een zelfstandig bestaan als startend ondernemer en ter begeleiding van startende ondernemers uit het Besluit bijstandsverlening zelfstandigen (Bbz).
Ontwikkelingen
Onze inwoners moeten gelijke kansen krijgen om te kunnen bijdragen aan onze samenleving en erbij te horen. Dit gaat om fysiek meedoen en om kansen op werk en participatie.
Aanvankelijk trok sinds 2016 de economie in rap tempo aan. Er ontstond krapte op de arbeidsmarkt, maar toch staat nog een grote groep mensen ‘aan de kant’. De groep inwoners van de gemeente die niet zelf in eigen inkomen kunnen voorzien wordt groter en kent een grotere afstand tot de arbeidsmarkt. De snel bemiddelbare werkzoekenden hebben over het algemeen hun plek op de arbeidsmarkt relatief gemakkelijk en zelfstandig gevonden. Echter wordt verwacht dat door de gevolgen van de coronacrisis het voor deze groep ook steeds moelijker wordt om werk te vinden.
Om meedoen mogelijk te maken, wordt vooral bij algemene voorzieningen gezocht naar mogelijkheden voor het realiseren van nieuwe arbeidsmatige activiteiten als opmaat naar reguliere werkgelegenheid voor hen die daartoe in staat zijn.
We werken wijkgericht, om de drempel vanuit huis naar de wijk zo laag mogelijk te maken. We kijken naar de mogelijkheden van inwoners en proberen aan te sluiten bij hun talenten en wensen. We werken samen ervaringsdeskundigen, en de directe omgeving om integratie van de doelgroep –en dat kunnen ook nieuwkomers in Uden (statushouders) zijn– te bevorderen.
Het aantal werkenden in Wsw-verband neemt geleidelijk af. Gemeenten moeten zich gaan oriënteren op de toekomstige uitvoering van de Wsw in relatie tot de Participatiewet. En wat dit gaat betekenen voor de rol van SW-bedrijven, zoals in onze regio IBN. Mede om de weg tot de discussie hierover te effenen, maar ook om te kunnen inschatten welke rol IBN toekomstig in P-wetverband kan spelen,
zijn de 11 gemeenten met IBN eerder een partnership aangegaan (looptijd 2017-2020).
(Financiële) voortgang doelen
Wat willen we bereiken?
Een inclusieve samenleving, waarin iedereen optimaal kan deelnemen in werk of maatschappelijke activiteiten op een individueel haalbaar niveau.
Voor groepen met overeenkomstige ondersteuningsvraag wordt op projectmatige wijze gewerkt aan een het leren wat ‘werkt’ en hoe dat structureel vormgegeven kan worden binnen de Udense samenleving en het netwerk van professionele partijen.
Wat gaan we daarvoor doen?
Overzicht van acties/activiteiten:
Afgerond / gerealiseerd
Gestart / onderhanden
Nog niet gestart
Acties / activiteiten | 2020 | Indicator | Toelichting | |
---|---|---|---|---|
1. | Strategie en opdracht voor het partnership van gemeenten en IBN voor 2021 opstellen. | 2020/2021 |
Eind 2019 is er een nieuwe regionale bestuurlijke opdracht partnership geformuleerd en vastgesteld. Kern: kom in voorjaar 2020 tot een uitwerking van de strategie en opdracht voor het partnership van gemeenten en IBN voor 2021. Besluitvorming hierover in regionaal verband, omdat het gaat over het al dan niet voortbestaan van de Gemeenschappelijke Regeling Wsw. Door de coronacrisis bleek de bestaande planning van de bestuurlijke opdracht over de toekomst van het partnership, niet meer haalbaar. Daarom is het huidige partnership (dus het bestuurlijke convenant en de uitvoeringsovereenkomst) verlengd tot 1 juli 2021 onder de bestaande condities en is een nieuwe planning opgesteld. |
|
2. | Uitvoeren van de pilot activering mensen met een indicatieve loonwaarde tussen 0-40%.
|
2019/2020 | |
Het project is gestart in 2018. Deelnemers met een indicatieve loonwaarde tussen de 0-40% zijn door IBN benaderd voor een integrale (WMO-arbeid) intake om de mogelijkheden en talenten te bepalen. Van deze deelnemers heeft ruim de helft een traject of is uitgestroomd uit de uitkering. In de zomer van 2020 is het project afgerond. |
3. | Uitvoeren pilot fietsenstallingen, kinderboerderij als re-integratieproject. We onderzoeken hoe we algemene voorzieningen, zoals de fietsenstalling en de kinderboerderij ook kunnen inzetten als activeringsplek zodat klanten kunnen uitstromen naar werk. | 2019/2020 |
|
Deze actie is uitgevoerd. |
4. | Uitdenken ‘participatiebanen’ en regelingen voor ‘simpel switchen’ om bezigheden buitenshuis lonend te maken zonder armoedeval. | 2020 | | Eind 2019 zijn twee losse, landelijke ontwikkelsporen samengevoegd. Het ene spoor is aanpassing van regelgeving om ‘simpel switchen’ tussen werken en uitkering mogelijk te maken zonder armoedeval en ingewikkelde, tijdrovende procedures; dit liep via Divosa. Het andere spoor was het uitdenken van ‘waardevol werk’ dat ook beloning verdient. Dit liep via Movisie. Beide trajecten bedienen vooral de groep die zich op trede 2 t/m 4 van de participatieladder bevindt waarbij dit, afhankelijk van het soort ondersteuning, zowel vanuit Wmo als vanuit P-wet kan worden beschikt. Als gevolg van corona zijn er in 2020 weinig aansprekende resultaten behaald. Juist deze doelgroep, die al lastig ‘aan de bak kwam’ werd als eerste getroffen. Het denken over wat wel kan, is onverminderd doorgegaan. Wat al wel kan, vindt zijn weg in afspraken met IBN, Netwerk van Voorzieningen e/o de ketenpartners. De landelijke ontwikkelingen op dit punt worden gevolgd door actief deel te blijven nemen aan bijeenkomsten van Divosa in samenwerking met Movisie, als input voor beleid. |
Wat heeft het gekost? (bedragen x € 1.000)
Er is een cijfermatige analyse op hoofdlijnen opgesteld voor dit programma.
Samenwerkingen
- Werkvoorzieningschap Noordoost Brabant
Wet- en regelgeving
De gemeente Uden of haar bestuursorganen handelen overeenkomstig het legitaliteitsbeginsel slechts op basis van taken en bevoegdheden die terug te vinden zijn in de Europese, landelijke of lokale wet- en regelgeving. Iedereen kan de geldende regels raadplegen.
Landelijke wet- en regelgeving
Op www.overheid.nl zijn alle geldende regels voor de gemeente Uden te vinden.
Lokale wet- en regelgeving
Zoekt u een wet of regel van de gemeente Uden? Bijvoorbeeld een verordening of beleidsregel? Alle regelingen van de gemeente vindt u op de website Overheid.nl. De lokale regels worden overigens ook gepubliceerd op de website van de gemeente Uden. U kunt ze hier raadplegen.
Beleidsnotities
Een overzicht van de beleidsnotities en nota’s van de gemeente is eveneens opgenomen en treft u hier.
Projecten
Geen.