Sociaal domein - Maatwerkdienstverlening 18+
Het taakveld maatwerkdienstverlening 18+ bestaat uit 2 deeltaakvelden. Het gaat dan om gemeentelijke taken met betrekking tot of op gebied van:
Maatwerkdienstverlening 18+
Hiertoe behoort dienstverlening aan individuele cliënten met een beperking (fysiek/psychisch), die zelfstandig wonen en ondersteuning nodig hebben in de vorm van beschikbare uren (o.b.v. een toekenningsbeschikking):
- individuele begeleiding;
- huishoudelijke verzorging;
- respijtzorg ten behoeve van mantelzorgers (tijdelijk overdragen van de zorg aan een ander);
- individueel vervoer;
- schuldhulpverlening;
- PGB WMO en eigen bijdragen.
Geëscaleerde zorg 18+
Hierbij gaat het om alle opvang en beschermd wonen voorzieningen, met inbegrip van eventuele maatwerkdienstverlening en maatwerkvoorzieningen voor personen die in de opvangvoorzieningen verblijven:
- vrouwenopvang;
- aanpak huiselijk geweld (Veilig thuis);
- beschermd wonen voor personen met psychische of psychosociale problemen;
- inloopfunctie GGZ;
- maatschappelijke opvang voor cliënten met een meervoudige problematiek, waaronder verslaving;
- Wmo maatwerkdienstverlening en - maatwerkvoorzieningen bij opvang.
Ontwikkelingen
Abonnementstarief
Per 2019 is het abonnementstarief ingevoerd voor de Wmo. Dit heeft in het 1ste kwartaal van 2019 geleid tot een toename van het beroep dat wordt gedaan op alle maatwerkvoorzieningen Wmo. Deze trend heeft zich voortgezet, de aanzuigende werking is aantoonbaar.
Per 2020 is het abonnementstarief verder verhoogd. Bij invoering was dat nog € 17,50 per persoon per 4 weken die beroep doet op ondersteuning. Per 2020 is dat € 19,- per huishouden per maand, ongeacht het aantal bewoners. Gezien de aanzuigende werking is het nodig dat er opnieuw naar doelgroep afbakening wordt gekeken en naar de vormgeving en bekostiging van algemene e/o collectieve voorzieningen.
Wet verplichte Geestelijke Gezondheidszorg
Met ingang van 1 januari 2020 is de WvGGZ (Wet verplichte Geestelijke Gezondheidszorg) van kracht geworden. Deze vervangt de huidige Wet Bijzondere Opnemingen Psychiatrische Ziekenhuizen (Wet BOPZ) aan gemeentezijde. Aan de kant van de instellingen is de Wet Zorg en Dwang (WZD) van kracht geworden, gelijktijdig met de WvGGZ.
De WvGGZ regelt de rechten van mensen met een psychische stoornis die te maken krijgen met verplichte zorg. De WZD regelt de rechten van mensen met een verstandelijke beperking en psychogeriatrische aandoeningen die te maken krijgen met verplichte zorg. Een belangrijke verandering is dat verplichte zorg straks ook buiten een GGZ-instelling thuis opgelegd kan worden en dat de essentiële voorwaarden voor deelname aan de maatschappij in een zorgplan worden meegenomen.
De wet biedt een betere borging van inspraak door betrokkenen en hun familie/naasten, en is in essentie gericht op preventie, het voorkomen van dwang. De eerste ervaringen leren helaas ook dat de scheiding tussen de beide wetten niet makkelijk te trekken is, zeker bij complexe casuïstiek, en al gauw verwordt tot een financiële discussie waarbij de gemeente altijd dient als vangnet.
Deze nieuwe wetgeving, waarbij ook een koppeling ligt tussen zorg en veiligheid, maakt dat nieuwe werkafspraken nodig zijn, vanaf signalering via melding tot en met casuïstiek en escalatie. Dat geheel van afspraken, processen en procedures wordt aangeduid als AVE-beleid, aanpak voorkomen escalatie.
(Financiële) voortgang doelen
Wat willen we bereiken?
Preventie, vroegsignalering en persoonsgerichte aanpak, inwoners krijgen de voor hen benodigde ondersteuning op de daarvoor meest geëigende plek.
Wat gaan we daarvoor doen?
Overzicht van acties/activiteiten:
Afgerond / gerealiseerd
Gestart / onderhanden
Nog niet gestart
Acties / activiteiten | 2020 | Indicator | Toelichting | |
---|---|---|---|---|
1. | Implementatie van de nieuwe Wet verplichte Geestelijke Gezondheidszorg (WvGGZ) en de Wet Zorg en Dwang (WZD). |
2020 | |
Met ingang van 1 januari 2020 is nieuwe wet van kracht geworden en lokaal geïmplementeerd. Nu wordt gekeken of en waar verbeteringen in het nieuwe proces mogelijk zijn. Dit is een on-going proces. De implementatie van de nieuwe wet zelf is daarmee gereed. |
2. | Werken aan een aanpak om te komen tot een naadloze overgang 18- /18+. |
2020/2021 |
Per onderwerp (casus e/o locatie) wordt vanuit de praktijk toegewerkt naar verbetering van aanbod en aanpak. Uitkomsten worden vertaald naar beleidsvoorstellen die ter besluitvorming worden voorgelegd. Op dit moment vinden inventarisaties plaats. In 2020 wordt nog geen besluitvorming verwacht. Dat zal naar verwachting voor het eerst in 2021 zijn. |
|
3. | Herijken beleidskader Wmo: aanpak geconstateerde leemten en aanpak nieuwe ontwikkelingen: opstellen beleidskader 2020-2023. |
2019/2021 |
Het uitvoeringsbeleid Wmo 2020-2023 is in maart 2020 vastgesteld en gedeeld met raad en ASD. De verdere realisatie gaat gelijk op met de harmonisatie van beleid voor de gemeente Maashorst i.o. (2021) en wordt getrokken door de visiegroep Zorg. |
|
4. | Wij werken samen met netwerk-partners aan (preventieve) aanpak voor kwetsbare mensen: mensen met dementie, mensen met verward gedrag, laag-geletterden, eenzame mensen, etc. |
2019-2021 |
De preventie matrix helpt bij het kunnen maken van beleidskeuzes en bevordert het integraal werken. |
|
5. | Passende instroom beschermd wonen, bevorderen doorstroom en borgen uitstroom. Wij kijken wat nodig is om toekomstige behoeften te kunnen invullen. | 2019/2021 |
Vertaling van het eind 2019 opgeleverde regionale Koers-document naar een uitvoeringsplan, vindt plaats in 2020 en 2021. Deze vertraging is o.a. het gevolg van het opschuiven van en wijzigen in landelijke wet- en regelgeving (naar 2022). |
|
6. | Opstellen AVE-beleid als basis voor nieuwe mandaat afspraken, procesbeschrijvingen en formalisatie van procedures. | 2019/2021 |
Het model is in concept beschreven. Dit proces van beschrijven is gelijk opgelopen met de implementatie van de WvGGZ. Welke besluitvormingsproces passend is bij dit model, is onderdeel gemaakt van het harmonisatie traject waarbij de werkgroep dienstverlening belangrijke input levert. Het AVE-model is immers niet van één afdeling alleen maar bestrijkt meerderedomeinen; het verbindt zorg en veiligheid met elkaar. Na vaststelling van het model, volgt vertaling naar mandaatregeling en verdere regelgeving. Afronding van alle afspraken over proces wordt voorzien in Q2-2021, zodat harmonisatie besluiten in Q-4 van 2021kunnen worden voorgelegd. |
|
7. | Opstellen Uitvoeringsplan ‘Beschermd Wonen’ (in samenwerking met de regio), waarbij taken op gebied van woonbegeleiding verder worden gedecentraliseerd van centrumgemeente naar lokale gemeenten. | 2020 | |
Deze activiteit kan worden samengevoegd met activiteit 5 “Passende instroom beschermd wonen, bevorderen doorstroom en borgen uitstroom. Wij kijken wat nodig is om toekomstige behoeften te kunnen invullen”. Beide gaan over Beschermd Wonen en de nieuwe ontwikkelingen daarbij. |
Wat heeft het gekost? (bedragen x € 1.000)
Er is een cijfermatige analyse op hoofdlijnen opgesteld voor dit programma.
Samenwerkingen
- Gemeenschappelijke regeling Kleinschalig Collectief Vervoer Brabant noordoost (Regiotaxi)
- Centrumregeling Wmo Brabant Noordoost-oost
Wet- en regelgeving
De gemeente Uden of haar bestuursorganen handelen overeenkomstig het legitaliteitsbeginsel slechts op basis van taken en bevoegdheden die terug te vinden zijn in de Europese, landelijke of lokale wet- en regelgeving. Iedereen kan de geldende regels raadplegen.
Landelijke wet- en regelgeving
Op www.overheid.nl zijn alle geldende regels voor de gemeente Uden te vinden.
Lokale wet- en regelgeving
Zoekt u een wet of regel van de gemeente Uden? Bijvoorbeeld een verordening of beleidsregel? Alle regelingen van de gemeente vindt u op de website Overheid.nl. De lokale regels worden overigens ook gepubliceerd op de website van de gemeente Uden. U kunt ze hier raadplegen.
Beleidsnotities
Een overzicht van de beleidsnotities en nota’s van de gemeente is eveneens opgenomen en treft u hier.
Projecten
Geen.