Sociaal domein - Samenkracht en Burgerparticipatie (algemene voorzieningen)
Tot dit taakveld behoren algemene voorzieningen (waarvoor geen individuele beschikking van de gemeente nodig is) gericht op participatie, oftewel actief meedoen:
- Ondersteunen van participatie gerichte burgerinitiatieven, ondersteuning vrijwilligers en mantelzorg;
- Sociaal en cultureel werk, Algemeen Maatschappelijk Werk (AMW), wijkopbouw;
- Preventie (bijv. eenzaamheidsbestrijding, preventie op het gebied van GGZ);
- Buurt- en clubhuizen;
- Collectief aanvullend vervoer;
- Toegankelijkheid voorzieningen (ook mensen met een beperking kunnen meedoen);
- Kinderopvang: toezicht op en handhaving van de kwaliteit van kinderopvang en peuterspeelzalen;
- Noodopvang vluchtelingen en vreemdelingen.
Ontwikkelingen
De behoefte aan wonen met ondersteuning neemt toe voor alle leeftijdsgroepen. Dit wordt enerzijds veroorzaakt door de wens om ondersteuning te ontvangen in de eigen woonomgeving, anderzijds door de ingezette afbouw van de intramurale zorg. Bovendien is het de wens van inwoners zelf om zo lang als mogelijk in de eigen, vertrouwde leefomgeving zo zelfstandig mogelijk te blijven functioneren.
De komende tijd zetten we specifiek in op gebiedsgericht werken. In wijken die meer ondersteuning nodig hebben, zetten we extra in op de realisatie van informele netwerken om de eigen kracht van de wijk te versterken. We sluiten aan bij de eigenheid van wijken en de doelen van de wijkscans. Daarnaast ligt de focus op het verbeteren van het aanbod in (algemeen toegankelijke) voorzieningen binnen het sociaal domein, waar inwoners zonder indicatie gebruik van kunnen maken. Dit om inzet van individueel maatwerk te voorkomen en het gebruik van deze algemene voorzieningen te stimuleren.
In 2019 heeft het college en de raad de visie “Netwerk van algemene Voorzieningen en het Sociaal Domein” vastgesteld. Deze visie krijgt handen en voeten door in de drie wijken Melle, Bogerd-Vijfhuis en Odiliapeel een nieuwe wijkaanpak uit te proberen waarmee we:
- Vermijdbare dure individuele geïndiceerde zorg en ondersteuning kunnen voorkomen of uitstellen:
- Verborgen of te laat gesignaleerde kwetsbaarheid bij inwoners eerder kunnen signaleren en hierop preventief wordt geacteerd vanuit het Netwerk van algemene voorzieningen;
- De leefbaarheid in de wijken en kernen zal toenemen en de mate van kwetsbaarheid zal afnemen.
We starten met een pilot van twee jaar (2020/2021) in drie wijken om op basis van de opgedane resultaten te onderzoeken of deze nieuwe wijkaanpak ook in andere wijken kan worden toegepast. Het eindresultaat van de pilot na 2 jaar is een adviesrapport met aanbevelingen.
Daarnaast is er in onze gemeente extra inzet op de re-integratie en participatie van statushouders. Tenslotte bepaalt de wijze waarop mensen in de eerste jaren integreren, veel van de kansen die zij krijgen binnen onze maatschappij. Hiertoe is in 2018 een plan van aanpak Project Statushouders 2018-2020 opgesteld, waaraan nu in het jaar 2021 voor het laatste jaar uitvoering wordt gegeven.
De nieuwe Wet op Inburgering zal naar verwachting op 1 januari 2022 in werking treden en helpt ons bij het realiseren van de gestelde beleidsdoelen. In 2021 zal met de voorbereiding van de implementatie van deze nieuwe Wet worden gestart.
(Financiële) voortgang doelen
Wat willen we bereiken?
Zorg moet efficiënt en effectief zijn. Niemand mag tussen wal en schip vallen. Preventie is de basis van beleid; preventie algemeen ter voorkoming van ziek worden en ondersteuningsbehoefte, is opgenomen in programma 7, Volksgezondheid.
Preventie ter voorkoming van zwaardere zorg, is onderdeel van het sociaal domein. Daarbij willen we de ca. 80% van de inwoners die zelfredzaam zijn, mogelijkheden bieden tot een goed leven door een zo goed mogelijke inrichting van die omgeving met voorzieningen voor sport, spel, onderwijs, werk etc. Voor deze inwoners wordt ingezet op het realiseren van ‘informele netwerken’ rondom wijkambassadeurs, vertrouwde gezichten in de wijk die weten hoe ze moeten signaleren richting buurtnetwerk. Dit is een uitwerking van gebiedsgericht werken.
Voor de ca. 15% van de inwoners met behapbare problematiek, willen we passende zorg beschikbaar hebben, dus zonder wachtlijsten en zonder schotten kunnen voorzien in ondersteuning. De vraagt om goede samenwerking tussen de Toegang en het buurtnetwerk, de schakel tussen preventie en curatie (herstel).
Voor de ca. 5% complexe problematiek willen we goede ketenaanpak en naadloze samenwerking tussen partijen, waarbij ook bekostiging van de inzet van overleg en samenwerking (o.a. gericht op innovatie en creatieve oplossingen) past bij de wijze van samenwerking.
Wat gaan we daarvoor doen?
Overzicht van acties/activiteiten:
Afgerond / gerealiseerd
Gestart / onderhanden
Nog niet gestart
Acties / activiteiten | 2020 | Indicator | Toelichting | |
---|---|---|---|---|
1. | Uitvoering Pilot het Netwerk van Voorzieningen 2020-2021. | 2020/2021 | De drie deelprojectplannen zijn vastgesteld door het college en hiermee is gestart met de met de uitvoering. Op de drie locaties Melle, Bogerd-Vijfhuis en Odiliapeel is begonnen met de het werven en aanstellen van de wijkondersteuner en met het formeren van een informeel en een formeel netwerk. | |
2. | Met Compass de mogelijkheden bespreken van meer uitgaans-mogelijkheden realiseren en/of activiteiten organiseren voor de jeugd van 12-18 jaar in de drie kernen. | 2020/2021 |
De gesprekken met Compass zijn gaande. Het organiseren van activiteiten voor de jeugd van 12-18 jaar en/of het meer realiseren van uitgaansmogelijkheden zijn nog niet opgestart. Bij navraag onder de jongeren blijkt dat zij niet zitten wachten op uitgaansactiviteiten georganiseerd door volwassen. Deze jongeren komen zelf ook niet met ideeën. Compass blijft in gesprek met de jongeren en wanneer er wel behoefte is aan uitgaansmogelijkheden, dan bekijken of hiervoor wel aanbod gecreëerd kan worden. |
|
3. | Uitvoering geven aan het plan van aanpak Verhoogde Asielinstroom 2018-2020. | 2018/2021 |
In 2018 is er een Plan van aanpak Statushouders opgesteld n.a.v. de verhoogde asielinstroom. De meeste actiepunten zijn in 2019 opgepakt Conform de planning zouden nog enkele activiteiten in 2020 verder worden uitgevoerd. Door corona is er echter stagnatie in de uitvoering ontstaan, waaronder achterstand in de huisvesting van de statushouders. Daarom zullen in 2020 en 2021 extra inspanningen nodig zijn. |
|
4. | Pilot Muzerijk, waarbij met collectieve voorzieningen (activiteiten waarvoor geen individueel besluit nodig is) activiteiten worden ontwikkeld voor kwetsbare inwoners, in en door Muzerijk. Daarnaast dient Muzerijk als leerpunt voor andere MFA’s in de toekomst (bijv. vermoedelijk Terra Victa). | 2019 t/m 2021 | Dit project is onderhanden. De evaluatie dient nog plaats te vinden. | |
5. |
Voor het versterken van de preventie denken we bijvoorbeeld aan een Echtscheidingsloket, waar ouders die gaan scheiden terecht kunnen en waar op alle fronten begeleiding |
2019 t/m 2021 | Binnen het Regiolab van Scheiden zonder schade (SzS) wordt vanuit twee kanten gewerkt: vanuit gemeentezijde en vanuit de kant van de rechtbank. Vanuit gemeentezijde noemen we de ambtelijke samenwerking binnen Oost-Brabant het ‘regieteam’. Het Plan van Aanpak voor Regiolab Oost-Brabant is in uitvoering genomen. De ambtelijke capaciteit is voor NOB geborgd binnen het jeugdbeleidsplan. Voor Uden/Landerd is onze werkwijze van de afgelopen jaren, met de toegang voor Wmo en Jeugd en aandacht voor procesmatig werken, beloond met de toekenning van pilot gemeente in het Regiolab. Deze pilot, waar in oost-Brabant 4 gemeenten zijn geselecteerd, dient om te leren of het zinvol is om te werken met een ‘aandachtsfunctionaris’ bij scheidingsproblematiek en zo ja, wanneer en waardoor dit zinvol is. Wij leren hier zelf van als gemeente Maashorst i.o. waardoor onze dienstverlening naar inwoners verbeterd. We maken het door pilot gemeente te zijn ook mogelijk dat andere gemeenten binnen de regio van onze ervaringen kunnen leren. Deze werkwijze samen met de kwaliteit van informatievoorziening, is de invulling van het ‘echtscheidingsloket’. Het is zowel een fysiek als een digitaal loket waarbij digitale lokale informatie wordt verbonden met landelijk ontwikkelde en getoetste informatie. Zelfredzame burgers die in goede harmonie uit elkaar gaan worden daarmee ook geholpen in dit proces. Als zij op enig moment in dat proces hulp nodig hebben, worden ze meteen doorgeleid naar lokale gesprekspartners zoals wijkteam of (in Uden) De Wegwijzer. De schakeling met de landelijke informatievoorziening zal eind 2021 zichtbaar gaan worden. In aanvulling op het 1000-dagen project is in 2020 gestart met de werkwijze van ‘Nu-niet-zwanger’ waarbij professionals leren om het gesprek over kinderwens en anti-conceptie aan te gaan in kwetsbare huishoudens. |
|
6. | Professionele keuken in de Nieuwe Pit. | 2019/2020 | |
De professionele keuken in de Nieuwe Pit is geplaatst (als onderdeel van de pilot wijkgericht werken in de wijk Bogerd-Vijfhuis). Dit project zelf is daarmee afgerond. |
Wat heeft het gekost?
Er is een cijfermatige analyse op hoofdlijnen opgesteld voor dit programma.
Samenwerkingen
-
Wet- en regelgeving
De gemeente Uden of haar bestuursorganen handelen overeenkomstig het legitaliteitsbeginsel slechts op basis van taken en bevoegdheden die terug te vinden zijn in de Europese, landelijke of lokale wet- en regelgeving. Iedereen kan de geldende regels raadplegen.
Landelijke wet- en regelgeving
Op www.overheid.nl zijn alle geldende regels voor de gemeente Uden te vinden.
Lokale wet- en regelgeving
Zoekt u een wet of regel van de gemeente Uden? Bijvoorbeeld een verordening of beleidsregel? Alle regelingen van de gemeente vindt u op de website Overheid.nl. De lokale regels worden overigens ook gepubliceerd op de website van de gemeente Uden. U kunt ze hier raadplegen.
Beleidsnotities
Een overzicht van de beleidsnotities en nota’s van de gemeente is eveneens opgenomen en treft u hier.
Projecten
Geen.