Bedrijfsvoering - Treasury
Uden wil graag financieel gezond zijn. Zorgvuldig met gemeenschapsgeld omgaan staat hierbij voorop. Alle hierbij behorende taken vallen onder treasury. Denk daarbij aan het voeren van een gezond financieel beleid, interne controle en risicomanagement.
Ontwikkelingen
Financieel beleid
Ons financieel beleid is gebaseerd op 3 pijlers, te weten: dekking, risicomanagement en weerstandscapaciteit en financiering.
De gevolgen van de Programmarekening op de 3 pijlers.
Beoordeling financiële positie
Het is voor gemeenten verplicht om een aantal financiële kengetallen te presenteren. Het doel hiervan is om op termijn te kunnen benchmarken; gemeenten onderling vergelijken. Omdat gemeenten sinds 2015 verplicht zijn om deze kengetallen op te nemen zijn er inmiddels ervaringscijfers.
Wij hebben daarom vorig jaar een stap gezet in ons financieel beleid en een norm gegeven aan deze kengetallen. Hierbij sluiten we aan bij de signaleringswaarden, zoals die in de stresstest voor 100.000+ gemeenten is opgenomen. In de tabel hieronder is te zien welke waarden bij welke categorie (A,B of C) behoren. Categorie A is het minst risicovol en categorie C het meest risicovol. Om ons huidige financiële beleid voort te zetten, zouden we categorie A ambiëren en categorie B accepteren.
Bij de integrale afweging van middelen bij de Programmabegroting, zijn de gevolgen voor de financiële kengetallen zoveel als mogelijk vooraf al in beeld gebracht. Op die manier zijn alle pijlers van ons financieel beleid (dekking, weerstandsvermogen en risicobeheersing, financiering) betrokken bij de integrale afweging. Maar nog belangrijker is dat we zodoende in staat zijn om daar ook pro-actief op te sturen. De gegevens zijn opgenomen onder financiële hoofdlijn-gevolgen financiële positie als gevolg van bestedings-en dekkingsplan.
Kengetal | Categorie A | Categorie B | Categorie C |
---|---|---|---|
Netto schuldquote | < 90% | 90-130% | > 130% |
Netto schuldquote
gecorrigeerd voor alle verstrekte leningen |
< 90% | 90-130% | > 130% |
Solvabiliteitsratio | > 50% | 20-50% | < 20% |
Structurele exploitatieruimte | begroting > 0% | begroting 0% | begroting < 20% |
Grondexploitatie | < 20% | 20-35% | > 35% |
Belastingcapaciteit | < 95% | 95-105% | > 105% |
In de paragraaf weerstandsvermogen en risicobeheersing van deze Programmarekening zijn de verplichte kengetallen opgenomen.
Herindelingsscan
In het kader van de herindeling met Landerd heeft de provincie Noord-Brabant op verzoek van de raden van beide gemeenten een financiële herindelingsscan uitgevoerd. De uitkomsten van deze financiële scan op hoofdlijnen zijn 1 juli 2019 gepresenteerd aan beide raden. Deze scan maakt ook onderdeel uit maken van het herindelingsontwerp. Beide raden hebben op 24 oktober jl ingestemd met dat ontwerp.
De conclusie van de scan op hoofdlijnen is dat beide gemeenten financieel gezond zijn. Voor details met betrekking tot deze scan zie deze link (PDF, 1.2 MB).
In de scan is een aantal aanbevelingen opgenomen om beide gemeenten voor te bereiden op de fusie. We onderschrijven deze aanbevelingen en hebben deze opgepakt (in de werkgroep financiën Maashorst i.o.) samen met de gemeente Landerd. In sub-werkgroepen wordt uitwerking gegeven aan deze aanbevelingen om zo de financiën van beide gemeenten bij aanvang van de nieuwe gemeente op 1 januari 2022 zoveel als mogelijk om elkaar af te stemmen. Deze (sub-)werkgroepen leggen verantwoording af aan de projectgroep gemeente Maashorst en lopen op schema.
Wet Ahri
Na vaststelling van het herindelingsontwerp in oktober 2019 zijn beide gemeenten van rechtswege onder preventief toezicht gekomen, op grond van Wet algemene regels herindeling (wet Ahri).
De college –en raadsadviezen worden volgens een door beide gemeenten opgesteld protocol, met elkaar afgestemd. In de praktijk betekent dit, dat beide gemeenten afstemmen over adviezen die inhoudelijk en/of financieel grote impact hebben. Gedeputeerde Staten heeft hierbij een toezichthoudende en controlerende rol.
De ervaring is dat er gewerkt wordt volgens dit protocol door beide gemeenten. De afstemming met beide gemeenten verloopt goed. Indien er onduidelijkheden zijn is er contact met de Gedeputeerde Staten. Ook dat gaat goed. In oktober is het protocol geëvalueerd en is een kleine aanpassing gedaan.
(Financiële) voortgang doelen
Wat willen we bereiken?
1 | Solide financieel beleid voortzetten. |
2 | Structureel sluitende Programmabegroting. |
3 | Positief oordeel van de toezichthouder Provincie Noord-Brabant (rekening houdend met wet Ahri). |
4 | Goedkeurende controleverklaring inzake getrouwheid en rechtmatigheid van de externe accountant. |
Wat gaan we daarvoor doen?
Overzicht van acties/activiteiten:
Afgerond / gerealiseerd
Gestart / onderhanden
Nog niet gestart
Acties/activiteiten | 2020 | Indicator | Toelichting | |
---|---|---|---|---|
1 | Structurele lasten worden gedekt door structurele baten. | Continue | | Dit is het uitgangspunt bij het opstellen van een Programmabegroting. Met het oog op de herindeling met de gemeente Landerd en de wet Ahri die van kracht zal gaan is het nog meer van belang dat de Programmabegroting meerjarig (voor alle 4 de jaren) sluitend is. In de Programmabegroting 2021 is zichtbaar dat deze meerjarig sluitend is. |
2 | De financiële consequenties van het coalitieakkoord "Bruisend Uden: daar wil je zijn, daar wil je blijven!" zijn in de Programmabegroting verwerkt. | Continue | Het coalitieakkoord wordt vertaald in de Programmabegroting. Indien er aanleiding is voor bijstelling dan vindt dit plaats in de tussentijdse rapportages zoals deze bestuursrapportage. Dat betekent dat de financiële consequenties van het coalitieakkoord verwerkt worden in de Programmabegroting. | |
3 | Systeem van risicomanagement continueren en waar mogelijk verbeteren, waarbij risico's worden gekwantificeerd en in relatie worden gebracht met de weerstandscapaciteit. | Continue | |
Ons systeem van risicomanagement is gedegen. De risico’s worden op een eenduidige manier gekwantificeerd. Met ons risicomanagement willen we op een transparante manier verantwoording afleggen en het gesprek met elkaar voeren. |
4 | Actief sturen op de schuldpositie door in het bestedings- en dekkingsplan daar geld voor te reserveren. | Continue | |
Met de presentatie van een structureel overschot op de meerjarenbegroting 2021-2024 weten we dat we in ieder geval op begrotingsbasis meer inkomsten ontvangen dan we feitelijk uitgeven. Dit is gunstig voor onze schuldpositie. We hoeven namelijk geen extra geld aan te trekken om die uitgaven te kunnen doen. Verder is ‘het actief sturen’ in de praktijk vooral een bewustwording van wat de financiële gevolgen zijn van ons beleid. De financiële indicatoren met toelichting zijn daar een goed voorbeeld van. |
5 | De interne processen op orde en actueel houden. | Continue | | Dit is onderdeel van de (verbijzonderde) interne controle. Tijdens deze controle wordt beoordeeld hoe actueel de processen zijn. Indien nodig wordt geadviseerd de processen te actualiseren. Vanuit de interne controle wordt ook advies gegeven over de mogelijke verbeteringen in een proces. Hierbij wordt ook een start gemaakt met het gebruik van het kwaliteitsmanagement systeem. Dit is er op gericht om naast de financiële aspecten ook de inhoudelijke (juridische aspecten) te beoordelen bij de (verbijzonderde) interne controle. Ook dit onderdeel is van belang bij de wetswijziging die genoemd is bij punt 3 namelijk dat gemeenten zelf verantwoordelijk zijn voor de rechtmatigheidsverantwoording. Dit zal daarom de komende jaren, ook met oog op de voorgenomen herindeling met de gemeente Landerd een punt van aandacht zijn. We beoordelen in 2021 bij het uitvoeren van de (verbijzonderde) interne controle of processen nog actueel zijn. Voor de nieuwe gemeente zal in beeld worden gebracht welke processen actueel zijn en welke geactualiseerd dienen te worden. |
6 | Een betere koppeling maken tussen risicomanagement en interne controle. | Continue | | Deze koppeling is de laatste jaren al verbeterd. De beheersingsmaatregelen die worden genoemd bij de risico inventarisatie, worden getoetst tijdens de interne controle van het betreffende proces. In 2021 houden we voor de (verbijzonderde) interne controle de koppeling vast. |
7 | Opzetten van een systeem van continuous reporting. | Continue | |
De planning- en control producten worden op dezelfde manier opgesteld en bevatten dezelfde onderdelen. Hiermee is een eerste aanzet gedaan tot continuous reporting. Dit kan nog wel verder verbeterd worden. De herindeling is vervolgens weer een natuurlijk moment om een kwaliteitsslag te slaan op dit vlak. |
Wat heeft het gekost? (bedragen x € 1.000)
Er is een cijfermatige analyse op hoofdlijnen opgesteld voor dit programma.
Samenwerkingen
- Brabant Water N.V.
- N.V. Bank Nederlandse Gemeenten
- Verband Verzekerings Platform Overheden (VPO)
Wet- en regelgeving
De gemeente Uden of haar bestuursorganen handelen overeenkomstig het legitaliteitsbeginsel slechts op basis van taken en bevoegdheden die terug te vinden zijn in de Europese, landelijke of lokale wet- en regelgeving. De geldende regels zijn voor iedereen te raadplegen.
Landelijke wet- en regelgeving
Via www.overheid.nl zijn alle geldende regels voor de gemeente Uden opgenomen en raadpleegbaar.
Lokale wet- en regelgeving
Zoekt u een wet of regel van de gemeente Uden? Bijvoorbeeld een verordening of beleidsregel? Alle regelingen van de gemeente vindt u op de website Overheid.nl. De lokale regels worden overigens ook gepubliceerd op de website van de gemeente Uden. U kunt ze hier raadplegen.
Beleidsnotities
Een overzicht van de beleidsnotities en nota’s van de gemeente zijn eveneens opgenomen en vindt u hier.
Projecten
Geen.