Bestedings- en dekkingsplan
Op verzoek van de raad dit jaar geen Begrotingsnotitie met een globale financiële doorrekening van de diverse posten, maar direct eind augustus een beleidsarme Programmabegroting 2022 gemeente Maashorst. Onderstaand het financieel beeld van de gemeente Uden wat samen met het financieel beeld van Landerd als basis dient voor het bestedings- en dekkingsplan 2022-2025 van de gemeente Maashorst.
(bedragen x € 1.000 / - is negatief en + is positief)
Bestedings- en dekkingsplan 2021-2025 structureel | 2021 | 2022 | 2023 | 2024 | 2025 | |
---|---|---|---|---|---|---|
1. | Saldo Programmabegroting 2021-2024 | +126 | +506 | +89 | 0 | 0 |
2. | Correctie Provincie (interpretatie bijlage incidentele baten en lasten). | -108 | ||||
3. | Reeds genomen college/raadsvoorstellen met financiële gevolgen | -586 | -972 | -1.639 | -1.101 | -1.101 |
4. | Actualisatie MIP/ herberekening kapitaallasten. | -32 | -60 | -48 | +205 | |
5. | 1e financiele afwijkingenrapportage 2021 | +499 | -372 | -292 | -147 | +696 |
6. | Structurele effecten na analyse resultaat Programmarekening 2020 m.i.v begroting 2021 | -495 | -495 | -495 | -495 | -495 |
Saldo programmabegroting 2021-2025 | -564 | -1.365 | -2.397 | -1.791 | -695 |
Bestedings- en dekkingsplan 2021-2025 incidenteel | 2021 | 2022 | 2023 | 2024 | 2025 | |
---|---|---|---|---|---|---|
1. | Saldo Programmabegroting 2021-2024 | 0 | 0 | 0 | ||
2. | Correctie Provincie (interpretatie bijlage incidentele baten en lasten). | +108 | ||||
3. | Reeds genomen college/raadsvoorstellen met financiële gevolgen | -1.069 | +335 | |||
5. | 1e financiele afwijkingenrapportage 2021 | -1.344 | +1.012 | +506 | +506 | +506 |
Saldo programmabegroting 2021-2025 | -2.305 | +1.347 | +506 | +506 | +506 |
Toelichting structureel
1. Saldo Programmabegroting 2021-2024
Programmabegroting 2021 is de meest actuele, door de raad vastgestelde, programmabegroting. Die begroting bevat een structurele doorkijk tot 2024. De meerjarenbegroting is alle jaren structureel sluitend.
2. Correctie Provincie (interpretatie bijlage incidentele baten en lasten)
De doorvoering van de BBV notitie 'Notitie structurele en incidentele baten en lasten' geeft ook dit begrotingsjaar de Provincie aanleiding om een 2-tal posten technisch te corrigeren.
Dit betreffen:
- Projectleider leefbaarheid wijken: € 50.000,-
- Periodiek medisch onderzoek voor alle medewerkers: € 58.000,-
Zie hierbij de toelichting in de goedkeuringsbrief (PDF, 166.4 kB) van de Provincie. We zijn in afwachting van aanvullende regels van de Provincie rond dit thema, zodat we nog beter in staat zijn om die op een juiste manier te hanteren. De publicatie hiervan is door corona helaas uitgesteld.
3. Nog te verwerken college/raadsbesluiten met financiële gevolgen voor 2021 e.v.
Na vaststelling van de Programmabegroting 2021 zijn er diverse college- en raadsbesluiten genomen met financiële gevolgen. Deze gevolgen worden nu meegenomen in het bestedings- en dekkingsplan.
(bedragen x € 1.000 / - is negatief en + is positief)
Nr Begrotingswijziging | Raadsbesluit / Collegebesluit | 2021 | 2022 | 2023 | 2024 | 2025 |
---|---|---|---|---|---|---|
7 | Gevolgen Bestuursrapportage 2020 gemeente Uden | -349 | +205 | -166 | +372 | +372 |
25 | Budgettair kader Jeugd | -237 | -1.009 | -1.305 | -1.305 | -1.305 |
30 | I&A Gemeente Maashorst | -168 | -168 | -168 | -168 | |
Totaal | -586 | -972 | -1.639 | -1.101 | -1.101 |
4. Actualisatie MIP / herberekening kapitaallasten
Als onderdeel van deze 1e Bestuursrapportage en ter voorbereiding op de Programmabegroting 2022 gemeente Maashorst is het meerjariginvesteringsprogramma (MIP) geactualiseerd. In de laatste jaarschijf is een vrijval van € 324.000 kapitaallasten te melden. Gekeken is, óf en in hoeverre, er sprake is van noodzakelijke vervangingsinvesteringen. Verder zijn de geraamde bedragen van de diverse investeringen beoordeeld naar realiteitswaarde. Nieuwe investeringen met ingang van 2024 worden toegevoegd aan het MIP. Van de overige investeringen wordt in ieder geval gekeken of de verwachte vervanging blijft staan of wordt verschoven.
Dit alles heeft gevolgen voor de kapitaallasten. De afwijkingen ten opzichte van de al opgenomen kapitaallasten in het Bestedings- en dekkingsplan 2020-2024 worden hier vermeld:
(bedragen x € 1.000 / - is negatief en + is positief)
2022 | 2023 | 2024 | 2025 | |
---|---|---|---|---|
Vrijval kapitaallasten m.i.v. 2025 | + 324 | |||
GVVP/HOV (PDF, 209.2 kB) | -8 | -14 | +8 | +8 |
Rehabilitatie wegen (PDF, 217.0 kB) | -12 | -14 | -16 | -71 |
Rehabilitaties civiele kunstwerken | 0 | 0 | 0 | 0 |
Actualisatie MIP investeringen afdeling Ruimte | -12 | -32 | -40 | -56 |
Vervangingsinvesteringen diversen afdeling Middelen en PZ | - | - | - | - |
Totaal | -32 | -60 | -48 | +205 |
5. 1e financiële afwijkingenrapportage 2021
De 1e financiële afwijkingenrapportage is gebaseerd op de bij ons bekend zijnde ontwikkelingen in de eerste drie maanden van 2021. Een uitgebreide specificatie van de hier opgenomen bedragen is terug te vinden bij het onderdeel financiën, 1e financiële afwijkingenrapportage 2021, en als toelichting bij de diverse programma’s.
6. Structurele effecten na analyse resultaat Programmarekening 2020 m.i.v begroting 2021
Naar aanleiding van de analyse van het jaarrekeningresultaat 2020 is nader onderzocht of en inhoeverre de diverse mee- en tegenvallers we als structureel kunnen aanmerken. Onderstaand een toelichting op die posten.
(bedragen x € 1.000 / - is negatief en + is positief)
Programma | Omschrijving | toelichting | Structureel effect m.i.v. 2021 |
---|---|---|---|
1 | Verlaten lijken | Het budget hiervoor kan neerwaarts bijgesteld worden. | V 10.000 |
4 | Bewegingsonderwijs | Door de krimp in leerlingaantallen neemt de vergoeding voor bewegingsonderwijs de afgelopen jaren langzaam af. Om die reden heeft eerder al een voorlopige aframing van het budget plaatsgevonden. Dit kan nu met nog eens € 30K worden verhoogd en per 2021 structureel vrijvallen. | V 30.000 |
4 | Leerlingenvervoer | Er heeft een krimp in leerlingenaantallen plaatsgevonden. Ook is in 2020 stricter bekeken of leerlingen in aanmerking komen voor het leerlingenvervoer. Door corona is in 2020 incidenteel minder gebruikt gemaakt van het leerlingenvervoer. Compensatiekosten van de 1ste lockdown zijn wel in 2020 opgenomen, de compensatiekosten van de 2de lockdown (vanaf 16 december 2020) niet. De vrijval in 2020 ad. € 65K is daarom voor € 30K als incidenteel te beschouwen en € 35K als structureel en kan per 2021 vrijvallen. | V 35.000 |
4 | Peuteropvang (POV) | Bij de 2de afwijkingenrapporage 2020 is een vrijval van het budget subsidieregeling Peuteropvang (POV) van € 150K gemeld. Bij de jaarrekening 2020 kwam daar nog eens € 56K bovenop. Er wordt in 2021 e.v. een toename van het aantal statushouders verwacht, waarbij naar verwachting vooral jonge gezinnen gebruik zullen maken van de gemeentelijke peuteropvang regeling POV. De vrijval in 2020 ad. € 206K is daarom voor € 56K als incidenteel te beschouwen en € 150K als structureel en kan per 2021 vrijvallen. | V 150.000 |
6 | Vrijwilligerssubsidie | Door corona zijn er in 2020 minder incidentele subsidieaanvragen ingediend, waardoor er sprake is van een incidentele vrijval van € 35K. Daarnaast is in 2020 het structurele budget t.b.v. het Udensfonds met o.b.v. de opinitienota burgerparticipatie bij de begroting (11 februari 2019) met € 50K verhoogd, terwijl nu achteraf een verhoging van € 25K voldoende blijkt. Het meerdere ad. € 25K kan daarom per 2021 structureel vrijvallen. | V 25.000 |
6 | Accommodatiebeleid | Door corona waren de ontmoetingspleinen tijdelijk gesloten. Daardoor vonden er in die periode geen of beperkt andere activiteiten plaats (denk daarbij aan de ontwikkeling en de implementatie van het MFA-zelfbeheer ontmoetingspleinen en de betrokkenheid van bewoners bij de MFA). Sinds de heropening wordt getracht binnen de maatregelen de activiteiten weer uit te breiden, maar er vinden nog steeds minder activiteiten plaats dan voorheen. Bij de 2de afwijkingenrapportage 2020 is een vrijval van € 40K gemeld, wat nu bij het opmaken van de jaarrekening met nog eens € 15K kon worden verhoogd. Van de totale vrijval in 2020 (€ 55K) is door m.n. de Corona € 30K als incidenteel aan te merken en het meerdere (€ 25K) kan per 2021 structureel vrijvallen. | V 25.000 |
6 | Inkomensregelingen | In 2020 heeft het College reeds besloten vanaf 2021 jaarlijks € 400K structureel af te ramen. Een hoger bedrag kan (inhoudelijk en financieel) niet worden onderbouwd, temeer de vrijval in 2020 mede het gevolg van corona is | -- |
6 | Maatwerkvoorzieningen | Wmo Maatwerkvoorzieningen voor rolstoel, individueel vervoer en wonen zijn per saldo conform begroting gerealiseerd. Het overschot van in 2020 van € 113K op het totaal van het taakveld Wmo Maatwerk-voorzieningen wordt voornamelijk veroorzaakt door het in 2020 uitblijven van aanvragen voor grote dure woningaanpassingen en aanvragen m.b.t. integrale toegankelijkheid. Omdat juist de grote dure woningaanpassingen een grillig verloop kennen, wordt voorgesteld € 63K als incidenteel aan te merken en het meerdere (€ 50K) per 2021 structureel te laten vrijvalen. Mocht in enig jaar toch meerdere aanvragen voor een dure woningaanpassing worden ingediend, dan zal dat dan als een incidentele overschrijding in de afwijkingenrapprtage worden gemeld (open eindregeling). | V 50.000 |
6 | Wmo Regiotataxi | Voornamelijk vanwege corona is in 2020 minder gebruik van de Regiotaxi gemaakt, waardoor de uitgaven (na verrekening van de compensatie van de coronamaatregelen) per saldo lager uitvielen. Van de totale vrijval in 2020 (€ 66K) is door m.n. de corona € 26K als incidenteel aan te merken en het meerdere (€ 40K) kan per 2021 structureel vrijvallen. | V 40.000 |
6 | Wmo Hulp bij het Huishouden | In 2020 zijn de uitgaven voor Wmo Hulp bij het Huishouden (PGB en ZIN) ten opzichte van 2019 gestegen met per saldo € 558K en komt daar mee in 2020 op totaal € 3.681K. Dit is een stijging van 17,9%. De vermoedelijke oorzaken zijn, naast de indexatie conform contract (+2,5%), de aanzuigende werking van het abonnementstarief en de vergrijzing. We zien het aantal unieke klanten met een voorziening Hulp bij het Huishouden al sinds de invoering van het abonnementstarief explosief stijgen. In 2019 is het aantal cliënten (ZIN + PGB) gestegen van 1.092 naar 1.291 cliënten (+18,2%). In 2020 is het aantal cliënten verder gestegen naar 1.444 (+11,9%). Hoewel bij de2de afwijkingenrapportage 2020 het budget Wmo Hulp bij het Huishouden al met per saldo € 80K naar boven is bijgesteld, blijkt deze niet toereikend om de volledige stijging op te vangen en bedraagt het aanvullende tekort in 2020 € 173K. Dit tekort zal bij ongewijzigde beleid als structureel aangemerkt moeten worden. | N 173.000 |
6 | Wmo begeleiding | In 2020 bedragen de uitgaven voor Wmo Begeleiding (ZIN + PGB) totaal € 3.522K. Daarmee wordt de begroting van Wmo Begeleiding met € 707K fors overschreden. We zien het aantal cliënten met een indicatie in Wmo Begeleiding zowel in 2019 als in 2020 met ongeveer 21% is gestegen. Oorzaak van deze stijging is vermoedelijk de invoering van het abonnementstarief en de vergrijzing i.c.m. de ontwikkeling om langer thuis te blijven wonen. Een stijging in 2020 van per saldo € 455K was bij de 2de afwijkenrapportage 2020 al wel ingecalculeerd, maar blijkt onvoldoende ter dekking van de werkelijke ontwikkeling in de uitgaven in 2020. Bij ongewijzigd beleid zal dit tekort als structureel aangemerkt moeten worden. | N 707.000 |
6 | Wmo Eigen bijdrage | Sinds 1 januari 2019 is het Wmo abonnementstarief landelijk ingevoerd en zijn de inkomsten uit eigen bijdragen voor de gemeente Uden gedaald naar ongeveer € 297K. Voorheen werd namelijk een inkomensafhankelijke bijdrage door de cliënt betaald wat een hogere opbrangst voor de gemeenten genereerde. Deze daling is bij de invoering van het abonnementstarief in de begroting verwerkt. In 2020, naar aanleiding van Corona zijn conform landelijk beleid in de maanden april en mei geen eigen bijdragen opgelegd, een extra nadeel voor Uden van ongeveer € 50K. Dit effect is echter reeds gemeld bij de 2e afwijkingenrapportage 2020 en in de begroting verwerkt. Het huidige overschot ten opzichte van de begroting van ongeveer € 20K is te verklaren uit de stijging van het aantal clienten met één of meerdere WMO Maatwerkvoorzieningen. Bij ongewijzigde beleid wordt dit als een structureel voordeel aangemerkt. | V 20.000 |
TOTAAL | N 495.000 |
Toelichting incidenteel
1. Saldo Programmabegroting 2021-2024
Programmabegroting 2021 is de meest actuele, door de raad vastgestelde, programmabegroting. Het incidenteel nadeel is conform raadsvoorstel ten laste gebracht van de algemene reserve vrij besteedbaar. Daarom presenteren we hier '0'.
2. Correctie Provincie (interpretatie bijlage incidentele baten en lasten)
Zie hiervoor de eerder gegeven toelichting bij 'structureel'.
3. Nog te verwerken college/raadsbesluiten met financiële gevolgen voor 2021 e.v.
(bedragen x € 1.000 / - is negatief en + is positief)
Nr. Begrotingswijziging | Raadsbesluit/collegebesluit | 2021 | 2022 | 2023 | 2024 | 2025 |
---|---|---|---|---|---|---|
19 | Huisvestingsvoorstel gemeente Maashorst | -281 | +335 | |||
30 | I&A Gemeente Maashorst | -788 | ||||
Totaal | -1.069 | +335 |
5. 1e financiële afwijkingenrapportage 2021
De 1e financiële afwijkingenrapportage is gebaseerd op de bij ons bekend zijnde ontwikkelingen in de eerste drie maanden van 2021. Een uitgebreide specificatie van de hier opgenomen bedragen is terug te vinden bij het onderdeel financiën, 1e financiële afwijkingenrapportage 2021 en als toelichting bij de diverse programma’s.