Gevolgen bestedings- en dekkingsplan voor financiële positie
De gemeente Uden stuurt op haar financiële positie en heeft hiervoor 3 pijlers ontwikkeld. Deze pijlers geven aan hoe financieel gezond de gemeente is.
Pijler 1
In artikel 189 lid 2 van de Gemeentewet staat: De raad ziet erop toe dat de begroting structureel en reëel in evenwicht is. Anders gezegd: de raad stelt een begroting vast die structureel en reëel in evenwicht is. Van de eis dat de begroting structureel en reëel in evenwicht is, kan de raad afwijken indien aannemelijk is dat we het structureel en reëel evenwicht uiterlijk in de laatste jaarschijf van de meerjarenraming realiseren.
Onderstaand overzicht laat zien dat het concept bestedings- en dekkingsplan sluit met structurele tekorten. Pijler 1 'een structureel sluitende meerjarenbegroting' is hiermee zeker niet gerealiseerd.
Zoals bekend beschikken we momenteel ook nog niet over alle informatie die nodig is bij het opstellen van een bestedings- en dekkingsplan. Zo zullen we de cijfers van Landerd hieraan toe moeten voegen. En zijn we bijvoorbeeld in afwachting van de uitkomsten van de meicirculaire 2021. Maar nog belangrijker, we zijn -in navolging van alle gemeenten in Nederland- in afwachting van nieuws van het nog te vormen Kabinet hoe de financiele problemen rond bijvoorbeeld Jeugdzorg gecompenseerd gaan worden. Kortom, nog veel bewegende doelen die uiteindelijk bepalen hoe de begroting van de nieuwe gemeente Maashorst zich ontwikkelt.
Het voordeel van dit fusiejaar is dat we eerst begin 2022, na vorming van een nieuw college in de gemeente Maashorst een definitieve Programmabegroting kunnen gaan opstellen. Dan hopen we in ieder antwoord te hebben op de diverse vragen die nu nog voorliggen in 'Den Haag' .
(bedragen x € 1.000 - = negatief saldo + = positief saldo)
concept Bestedings- en dekkingsplan 2021-2025 | 2021 | 2022 | 2023 | 2024 | 2025 |
---|---|---|---|---|---|
Saldo programmabegroting 2021-2025 | -575 | -1.376 | - 2.408 | - 1.802 | - 706 |
Pijler 2
Incidentele uitgaven, zoals eenmalige financiele afwijkingen en, nog te verwerken raads/collegebesluiten, worden gedekt door een bijdrage uit de algemene reserve. Door deze bijdrage uit de algemene reserve vermindert de weerstandscapaciteit. Afhankelijk van de gekwantificeerde risico's heeft dat ook gevolgen voor onze weerstandsratio. Momenteel is de ratio ruim boven het vastgestelde niveau (tussen 1 en 2).
De werkelijke ratio 2021 bedraagt 3,43 en is nagenoeg gelijk ten opzichte van de werkelijk ratio 2020. Zowel de weerstandscapaciteit als de risico's zijn nagenoeg gelijk gebleven. Voor de risico's dient aangegeven te worden dat deze actualisatie nu ook niet heeft plaatsgevonden. Dit gebeurt bij het opstellen van de Programmabegroting 2022 van de gemeente Maashorst.
Pijler 3
De financieringsbehoefte vanuit het bestedings- en dekkingsplan zal in beeld worden gebracht bij het opstellen van de Programmabegroting 2022-2025. Daarna zal deze pijler worden geactualiseerd. De kengetallen de nu opgenomen zijn, komen uit de Programmabegroting 2021-2024.
Resumé
De financiële positie kan worden bepaald met behulp van zogenaamde signaleringswaarden. Deze waarden zijn onder meer afkomstig uit de stresstest voor 100.000+ gemeenten. In de tabel hieronder is te zien welke waarden bij welke categorie (A, B of C) behoren. Categorie A is het minst risicovol en categorie C het meest risicovol. Om ons huidige financiële beleid voort te zetten, zouden we categorie A ambiëren en categorie B accepteren. In de laatste tabel staan de percentages zoals voortvloeiend uit de Programmabegroting 2021.
Toelichting op de kengetallen
Netto-schuldquote: verslechtert in 2021 vanwege een stijging van het financieringstekort. We zien een aanzienlijke voorraad aan onderhanden werken (investeringen) die bij realisatie gefinancierd moeten gaan worden met een geldlening. We verwachten € 25 miljoen aan te moeten trekken in 2021. In de jaren daarna worden schulden weer afgelost, waardoor de schuldquote naar verwachting verbetert. Zoals te zien is, blijft onze schuldquote ruim binnen de veilige marge.
Solvabiliteitsratio: is de verhouding tussen vreemd vermogen en eigen vermogen. Het vreemd vermogen neemt door de nieuwe geldlening toe, wat een negatieve invloed heeft op dit kengetal. Evenals bij de netto schuldquote heeft het verwachte financieringstekort en de verwachte aantrekking van de geldlening van € 25 mln een negatief effect op de solvabiliteitsratio.
Structurele exploitatieruimte: Programmabegroting 2021 is in navolging van Programmabegroting 2020 structureel sluitend. Ook de meerjarenraming is structureel sluitend. Daarom presenteren we dit kengetal in categorie A.
Grondexploitatie: Dit percentage daalt de komende jaren naar verwachting fors. Dat wordt veroorzaakt door de verkoop van gronden en afsluiten van diverse grondexploitaties.
Belastingcapaciteit: Dit kengetal vergelijkt de lokale lastendruk van een gezin, met gemiddelde WOZ-waarde voor ozb, rioolheffing en afvalstoffenheffing, met de landelijke lastendruk van een gezin, uitgedrukt in een percentage. Een percentage van minder dan 100% betekent dat de lokale lastendruk lager is dan de landelijk gemiddelde lastendruk.
.