Sociaal domein - Inkomensregelingen (incl. armoedebeleid)
Tot dit taakveld behoren alle inkomens- en bijstandsvoorzieningen:
- inkomensvoorzieningen en loonkostensubsidies op grond van de Participatiewet;
- geneeskundige en andere adviezen in verband met de bijstandsverlening;
- IOAW (wet Inkomensvoorzieningen Oudere en gedeeltelijk Arbeidsongeschikte werkloze Werknemers);
- IOAZ (wet Inkomensvoorzieningen Oudere en gedeeltelijk Arbeidsongeschikte gewezen Zelfstandigen);
- kosten van levensonderhoud en kapitaalverstrekking voor gevestigde ondernemers uit het Besluit bijstandsverlening zelfstandigen (Bbz 2004);
- kosten levensonderhoud voor startende ondernemers uit het Besluit bijstandsverlening zelfstandigen 2004;
- sociale zekerheidsregelingen van het rijk, zoals bijvoorbeeld eenmalige uitkeringen voor minima;
- gemeentelijk armoedebeleid: bijzondere bijstand, kwijtschelding gemeentelijke belastingen en heffingen, korting op musea, sportclubs etc., meerkosten bij werk in geval van handicap of chronische ziekte, etc.
Ontwikkelingen
We maken nadrukkelijk de kanteling van het bieden van inkomensondersteunende maatregelen en schuldhulpverlening, naar het zoveel mogelijk voorkomen dat mensen in armoedesituaties terecht komen.
Met de nieuwe Participatiewet zijn sinds 2015 gemeenten ook verantwoordelijk voor moeilijker doelgroepen. Dit heeft geleid tot een toename van het aantal uitkeringen voor mensen die moeilijk of slechts met heel lange re-integratietrajecten kunnen uitstromen. Voor deze groep ligt de focus op het verbeteren van de participatie en zingeving, 2 van de 6 aspecten van positieve gezondheid die de basis zijn van beleid binnen sociaal domein.
De recente corona crisis werkt extra door op de minima. Deze hebben minder vaak een vaste aanstelling en minder vaak een voltijds aanstelling. Het armoedebeleid richt zich met name op deze doelgroep maar weet ook dat een er sprake is van ‘verborgen armoede’.
De integrale werkwijze, zoals beschreven in de visie van Netwerk van Voorzieningen zal, in combinatie met het wijkgericht werken, ook bijdragen aan het eerder ontdekken van armoede als preventie van schuldenproblematiek. Het hebben van schulden, of dreiging van schulden, is een belangrijke stressfactor die negatief doorwerkt op zelfredzaamheid en bron is van zorgkosten. Deze problematiek, armoede en schulden, onderdeel maken van de integrale uitvraag en ondersteuning, is de opgave voor het komend jaar. De inzet bij schulden zelf is inmiddels goed geregeld en wordt verantwoord binnen taakveld Maatwerkdienstverlening 18+.
(Financiële) voortgang doelen
Wat willen we bereiken?
We zetten de uitvoering van het armoedebeleid voort, dat zich kenmerkt door preventie en vroeg signalering. We bevorderen financiële zelfredzaamheid, zetten ons in voor een integrale aanpak en geven specifiek aandacht aan kinderen in armoede. Kinderen moeten, ongeacht de gezinssituatie waarin ze opgroeien, alle kansen krijgen om zich op sociaal, mentaal en fysiek vlak te ontwikkelen.
Wat gaan we daarvoor doen?
Overzicht van acties/activiteiten:
Afgerond / gerealiseerd
Gestart / onderhanden
Nog niet gestart
Acties / activiteiten | 2021 | Indicator | Toelichting | |
---|---|---|---|---|
1. | Positionering van gemeentelijke budget coaching / mentoraat beleidsmatig verankeren. | 2021 | | Wordt meegenomen in de vorming van nieuw beleid schulddienstverlening. |
2. | Samen met de afdeling Ruimte (EZ) nagaan op welke wijze wij kunnen nagaan of er sprake is van stille armoede bij (ook agrarische) kleine ondernemers en of dit onderzoek inpasbaar is in het werk van 2019/2020 | 2019-2021 | Afgerond. |
Wat mag het kosten?
Naast het bestaande budget zijn er geen extra middelen beschikbaar gesteld in de Programmabegroting 2021 voor dit taakveld.
Resultaat 1e financiële afwijkingenrapportage (x € 1.000)
omschrijving | 2021 structureel |
2022 structureel |
2023 structureel | 2024 structureel | 2025 structureel | |||||
---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|
voordeel | nadeel | voordeel | nadeel | voordeel | nadeel | voordeel | nadeel | voordeel | nadeel | |
afwijkingen (< € 50.000) | ||||||||||
Totaal taakveld |
omschrijving | 2021 incidenteel |
2022 incidenteel |
2023 incidenteel | |||
---|---|---|---|---|---|---|
voordeel | nadeel | voordeel | nadeel | voordeel | nadeel | |
Tijdelijke Overbruggingsregeling Zelfstandige Ondernemers (TOZO) (PDF, 57.0 kB) | V 1.734 | N 1.734 | ||||
Tijdelijke Ondersteuning Noodzakelijk Kosten (TONK) (PDF, 55.6 kB) | N 294 | |||||
afwijkingen (< € 50.000) | ||||||
Ondersteuning Gedupeerden Toeslagenaffaire (KOT) (PDF, 56.5 kB) | V 10 | N 10 | ||||
Totaal taakveld | V 1.744 | N 2.038 |
Samenwerkingen
Wet- en regelgeving
De gemeente Uden of haar bestuursorganen handelen overeenkomstig het legitaliteitsbeginsel slechts op basis van taken en bevoegdheden die terug te vinden zijn in de Europese, landelijke of lokale wet- en regelgeving. Iedereen kan de geldende regels raadplegen.
Landelijke wet- en regelgeving
Op www.overheid.nl zijn alle geldende regels voor de gemeente Uden te vinden.
Lokale wet- en regelgeving
Zoekt u een wet of regel van de gemeente Uden? Bijvoorbeeld een verordening of beleidsregel? Alle regelingen van de gemeente vindt u op de website Overheid.nl. De lokale regels worden overigens ook gepubliceerd op de website van de gemeente Uden. U kunt ze hier raadplegen.
Beleidsnotities
Een overzicht van de beleidsnotities en nota’s van de gemeente is eveneens opgenomen en treft u hier.
Projecten
Geen.