Sociaal domein - Maatwerkdienstverlening 18+
Het taakveld maatwerkdienstverlening 18+ bestaat uit 2 deeltaakvelden. Het gaat dan om gemeentelijke taken met betrekking tot of op gebied van:
Maatwerkdienstverlening 18+
Hiertoe behoort dienstverlening aan individuele cliënten met een beperking (fysiek/psychisch), die zelfstandig wonen en ondersteuning nodig hebben in de vorm van beschikbare uren (o.b.v. een toekenningsbeschikking):
- individuele begeleiding;
- huishoudelijke verzorging;
- respijtzorg ten behoeve van mantelzorgers (tijdelijk overdragen van de zorg aan een ander);
- individueel vervoer;
- schuldhulpverlening;
- PGB WMO en eigen bijdragen.
Geëscaleerde zorg 18+
Hierbij gaat het om alle opvang en beschermd wonen voorzieningen, met inbegrip van eventuele maatwerkdienstverlening en maatwerkvoorzieningen voor personen die in de opvangvoorzieningen verblijven:
- vrouwenopvang;
- aanpak huiselijk geweld (Veilig thuis);
- beschermd wonen voor personen met psychische of psychosociale problemen;
- inloopfunctie GGZ;
- maatschappelijke opvang voor cliënten met een meervoudige problematiek, waaronder verslaving;
- Wmo maatwerkdienstverlening en - maatwerkvoorzieningen bij opvang.
Ontwikkelingen
Met het vaststellen van de ‘Regionale ontwikkelagenda inwoners Opvang, ondersteuning en zorg voor inwoners met een psychische kwetsbaarheid’ zijn we met de regio Brabant Noordoost-oost gestart met een inhoudelijke doordecentralisatie van Beschermd Wonen. De financiële doorcentralisatie gaat per 2023 in.
(Financiële) voortgang doelen
Wat willen we bereiken?
Een scherpere scheiding tussen lokale verantwoordelijkheid en regionaal in te kopen taken met bijpassende proces- en productbeschrijvingen, om a) een trendbreuk te realiseren in de almaar stijgende kosten van zorg en ondersteuning, b) inzichtelijk te maken dat preventie loont en c) argumenten te verkrijgen voor een gezonde discussie over ‘solidariteitsbekostiging’ van regionale voorzieningen.
Inwoners met een psychische kwetsbaarheid wonen zo veel mogelijk thuis. Zij zijn hierbij zoveel mogelijk zelfredzaam en participeren naar vermogen. De zorg en ondersteuning die iemand nodig heeft, wordt in samenhang geboden en is herstel-ondersteunend. Wanneer een inwoner (tijdelijk) niet zelfstandig kan wonen of het niet lukt om op eigen kracht te zorgen voor een dak boven het hoofd, zijn er voldoende passende (tijdelijke) opvangvarianten beschikbaar.
Wat gaan we daarvoor doen?
Overzicht van acties/activiteiten:
Afgerond / gerealiseerd
Gestart / onderhanden
Nog niet gestart
Acties / activiteiten | 2021 | Indicator | Toelichting | |
---|---|---|---|---|
1. | Passende instroom beschermd wonen, bevorderen doorstroom en borgen uitstroom. Wij kijken wat nodig is om toekomstige behoeften te kunnen invullen. | 2020 ev. | Er komt een integraal uitvoeringsplan gericht op integrale aanpak van lokale gemeentelijke verantwoordelijkheid. | |
2. | Onderzoek naar mogelijke realisatie ‘zorgwoonlocaties’ voor specifieke doelgroepen als lokale pilots binnen het regionale uitvoeringsplan Beschermd Wonen. |
2020 e.v. | Onderdelen van de ontwikkelagenda BW/MO krijgen daar een plek. | |
3. | Voor- en nadelen onderzoeken van ‘verzelfstandiging’ van de schulddienstverlening ter verdere reductie van kosten van bewindvoering. | 2020-2021 | Dit wordt meegenomen in nieuw te vormen beleid voor schulddienstverlening. |
|
4. | Werken aan een aanpak om te komen tot een naadloze overgang 18- /18+. |
2020-2021 | Wordt opgenomen in de harmonisatie-voorstellen. | |
5. | Herijken beleidskader Wmo: aanpak geconstateerde leemten en aanpak nieuwe ontwikkelingen: opstellen beleidskader 2020-2023. |
2019-2021 | Dit wordt onderdeel van het integrale uitvoeringsplan zoals benoemd bij punt 1 en 2 (onderdeel van de harmonisatie). |
|
6. | Wij werken samen met netwerk-partners aan (preventieve) aanpak voor kwetsbare mensen: mensen met dementie, mensen met verward gedrag, laag-geletterden, eenzame mensen, etc. |
2019-2021 | Met de start van het preventie overleg is structurele afstemming tussen de professionele gesubsidieerde partners tot stand gekomen gericht op dekken aanbod in algemene voorzieningen voor alle soorten problematiek waardoor kwetsbare inwoners zelfredzamer worden en minder afhankelijk van besluitvorming op individueel maatwerk. | |
7. | Opstellen AVE-beleid als basis voor nieuwe mandaat afspraken, procesbeschrijvingen en formalisatie van procedures. | 2020-2021 | De vertaling van beleid (zoals eerder benoemd uitvoeringsplan) naar bevoegdheden en mandaat, is invulling van het AVE-model. Bij de start van gemeente Maashorst is dit vertaald naar inrichting van processen in applicaties en taken, bevoegdheden en verantwoordelijkheden bij de diverse functies en gremia (onderdeel van de harmonisatie). |
Wat mag het kosten?
Naast het bestaande budget zijn er in de Programmabegroting 2021 geen extra middelen beschikbaar gesteld voor dit taakveld.
Er zijn in deze 1e financiële rapportage geen afwijkingen te melden.
Samenwerkingen
- Gemeenschappelijke regeling Kleinschalig Collectief Vervoer Brabant noordoost (Regiotaxi)
- Centrumregeling Wmo Brabant Noordoost-oost
Wet- en regelgeving
De gemeente Uden of haar bestuursorganen handelen overeenkomstig het legitaliteitsbeginsel slechts op basis van taken en bevoegdheden die terug te vinden zijn in de Europese, landelijke of lokale wet- en regelgeving. Iedereen kan de geldende regels raadplegen.
Landelijke wet- en regelgeving
Op www.overheid.nl zijn alle geldende regels voor de gemeente Uden te vinden.
Lokale wet- en regelgeving
Zoekt u een wet of regel van de gemeente Uden? Bijvoorbeeld een verordening of beleidsregel? Alle regelingen van de gemeente vindt u op de website Overheid.nl. De lokale regels worden overigens ook gepubliceerd op de website van de gemeente Uden. U kunt ze hier raadplegen.
Beleidsnotities
Een overzicht van de beleidsnotities en nota’s van de gemeente is eveneens opgenomen en treft u hier.
Projecten
Geen.