Volkshuisvesting, ruimtelijke ordening en stedelijke vernieuwing - Wonen en bouwen
Dit taakveld heeft betrekking op omgevingsrecht (vergunningsverlening, toezicht en handhaving (VTH)), wonen (woningmarkt, demografie, woningbehoefte en woningbouw) en transformatie (van gebieden en locaties) en leegstand (herbestemmen vastgoed).
Ontwikkelingen
Belangrijke (demografische) ontwikkelingen op het gebied van wonen zijn: de vergrijzing van de bevolking, de toename van het aantal eenpersoonshuishoudens, het accent op duurzame verstedelijking (gericht op efficiënt ruimtegebruik) en de bestaande woningvoorraad, veranderende marktomstandigheden en veranderingen in wet- en regelgeving. We leggen daarbij onder ander verbinding met het transformeren van locaties en het herbestemmen van leegstaand vastgoed.
We constateren een grote vraag naar woningen, waardoor prijzen fors stijgen en het onder andere voor jongeren moeilijker wordt om een eerste stap op de woningmarkt te zetten. Tegelijkertijd zien we een groot aantal informatieverzoeken om woningen toe te voegen, maar daarbij blijft het aanbod van zorgwoningen voor jong en oud achter.
In juni 2020 heeft de gemeenteraad de woonvisie vastgesteld. In deze woonvisie staan vier ambities benoemd, waar we de komende jaren invulling aan geven. Uitgangspunten zijn daarbij inclusieve wijken (kijken wat er op wijkniveau nodig is) en dat ontwikkelingen maatschappelijke meerwaarde moeten hebben.
(Financiële) voortgang doelen
Wat willen we bereiken?
Wij willen voorzien in de huidige en toekomstige woningbehoeften van onze inwoners, onder het motto van: ‘een leven lang prettig wonen’.
We zetten ons in voor meer diversiteit (in woonvormen en voorzieningen) en het bevorderen van doorstroming. We richten ons daarbij op het behouden en aantrekken van jongeren en jonge gezinnen en het bevorderen van de doorstroming naar woningen met een huur van 700 – 1000 euro. We streven ernaar dat er meer goedkopere en betaalbare huur- en koopwoningen vrij- en bijkomen voor mensen met een kleine beurs, alsmede ook woningen voor zorgbehoevenden (jong/oud). Daarnaast staan we open voor nieuwe vormen van wonen, zoals mantelzorgwoningen, Tiny houses, partnerwoningen en ‘Hofjes’-achtig wonen voor ouderen. Wij stellen ons proactief en faciliterend op. Wij vinden het belangrijk dat lelijke plekken in Uden worden aangepakt. We kijken daarbij wel of de transformatie past in het gewenste toekomstbeeld en -behoeftes. We voeren gesprekken met ontwikkelaars om dat type woningen toe te voegen wat in de behoefte van Uden voorziet.
Wat gaan we daarvoor doen?
Overzicht van acties/activiteiten:
Afgerond / gerealiseerd
Gestart / onderhanden
Nog niet gestart
Acties / activiteiten | 2021 | Indicator | Toelichting | |
---|---|---|---|---|
1. | Woonvisie uitvoeren. | 2020-2024 | | Woonvisie is op 25 juni 2020 door de raad vastgesteld. Inmiddels toetsen we nieuwe initiatieven aan de Woonvisie, is de woningbouw monitor gereed en is de visie vertaald naar prestatieafspraken met Area en bewonersraad Area. |
2. | Startersregeling uitvoeren. | 2021 | De verordening Starterslening is geactualiseerd én geharmoniseerd. | |
3. | We vertalen de woonvisie en (provinciale) behoefteprognoses naar een langere termijn woningbouwprogramma. We monitoren onze woningbouwopgave | 2020-2021 | | In september 2020 zijn de provinciale behoefteprognoses geactualiseerd. Waarna deze zijn geanalyseerd. We verwachten in 2021 de prognoses te vertalen naar een geactualiseerd/nieuwe woningbouwprogramma voor de gemeente Maashorst i.o. |
4. | We maken jaarlijks/meerjaren prestatieafspraken met Area. | jaarlijks | | Prestatieafspraken 2021 zijn gereed. Inmiddels is het proces om te komen tot prestatieafspraken 2022 opgestart. Daarbij betrekken we de gemeente Landerd, woningcorporatie Mooiland én de huurdersorganisatie. |
5. | We monitoren de leegstand en we ontwikkelen en beheren, indien mogelijk, een (online) tool waarmee we het actuele aanbod van leegstaande gebouwen in beeld brengen. | 2020-2021 | | Is niet opgestart. In verband met de huidige vastgoedmarkt en de herindeling met de gemeente Landerd heeft het monitoren van de leegstand en het ontwikkelen en beheren van een (online) tool geen prioriteit gekregen. We pakken dit onderwerp na herindeling in brede zin voor de gemeente Maashorst op. |
6. | We stellen een afwegingskader op ten behoeve van transformatiemogelijkheden. | 2020-2021 | | Is nog niet opgestart. Centrumvisie dient eerst afgerond te zijn. |
7.. | We ontwikkelen de komende jaren Eikenheuvel en een uitbreidingslocatie in Volkel en Odiliapeel (Spechtenlaan). | 2019-2030 | M.b.t. Eikenheuvel zijn de werkzaamheden voor de gebiedsvisie en de ontwikkelstrategie opgestart. Naar verwachting zal het bestemmingsplan/omgevingsplan in 2022 in procedure gaan; Spechtenlaan is volledig verkocht en ook de laatste kavels zijn inmiddels geleverd. In 2020 hebben we t.a.v. verschillende (uitbreidings)locatie(s) in Volkel principebesluiten genomen. Plannen voor deze locatie worden verder uitgewerkt. Ook voor Odiliapeel wordt gewerkt aan een nieuwe uitbreidingslocatie. |
|
8. | We onderzoeken de mogelijkheden om gebruik te maken van provinciale transformatiegelden. | 2019-2021 | | We zijn met de provincie in gesprek over transformatieopgaven. Deze opgaven houden nauw verband met de ontwikkelingen rondom het centrum. Op dit moment is de inzet van de provincie gericht op meedenken, meewerken en meefinancieren. Voor 2021 we willen de afspraken verder concretiseren en een langdurige samenwerking hiervoor aangaan met de provincie met als doel een IOK en 2021 en een SOK begin 2022. Het nieuwe provinciale bestuursakkoord biedt hier ruimte voor. |
Wat mag dat kosten?
Naast het bestaande budget (PDF, 63.0 kB) zijn er voor dit taakveld in de Programmabegroting 2021 geen extra middelen beschikbaar gesteld door middel van offertes.
Er zijn geen afwijkingen te melden in deze 1e financiële afwijkingenrapportage.
Samenwerkingen
Wet- en regelgeving
De gemeente Uden of haar bestuursorganen handelen overeenkomstig het legitaliteitsbeginsel slechts op basis van taken en bevoegdheden die terug te vinden zijn in de Europese, landelijke of lokale wet- en regelgeving. De geldende regels zijn voor eenieder te raadplegen.
Landelijke wet- en regelgeving
Via www.overheid.nl zijn alle geldende regels voor de gemeente Uden opgenomen en raadpleegbaar.
Lokale wet- en regelgeving
Zoekt u een wet of regel van de gemeente Uden? Bijvoorbeeld een verordening of beleidsregel? Alle regelingen van de gemeente vindt u op de website Overheid.nl. De lokale regels worden overigens ook gepubliceerd op de website van de gemeente Uden. U kunt ze hier raadplegen.
Beleidsnotities
Een overzicht van de beleidsnotities en nota’s van de gemeente zijn eveneens opgenomen en treft u hier.
Projecten
Sinds een aantal jaren leggen we ook afzonderlijk verantwoording af over de majeure projecten, Per project met een restantkrediet van meer dan € 500.000 worden de aspecten planning, budget en risico toegelicht door middel van een stoplichtenrapportage. Indien een stoplicht op oranje of rood staat, wordt ook een extra toelichting opgenomen.
Planning, verloopt het project volgens de laatst vastgestelde tijdsplanning?
conform planning | |
langzamer dan planning | |
project is nog niet gestart |
Budget, zijn de inkomsten/uitgaven volgens het geraamde budget?
conform budget of inkomsten hoger/uitgaven lager (positief resultaat) dan budget | |
inkomsten lager/uitgaven hoger (negatief resultaat) dan budget |
Risico's; welke risico's zijn verbonden aan het project? Hierbij worden impact van het risico en de kans dat het risico zich voordoet beoordeeld.
lage kans en weinig impact | |
grote kans en weinig impact/lage kans en veel impact | |
grote kans en veel impact |
Omschrijving project / investering | Oorspronkelijk krediet | Restantkrediet ultimo 2020 |
---|---|---|
VROM starterslening 2018/2019 (5 mln) | € 5.000.000 | € 3.000.000 |
Indicator | Toelichting | |
---|---|---|
Planning | Conform planning | |
Budget | Binnen budget | |
Risico | Lage kans en weinig impact |