Bedrijfsvoering -Gemeentefonds
Gemeenten ontvangen financiële afdracht van de Rijksoverheid uit het gemeentefonds. Hiermee kunnen gemeenten een deel van hun uitgaven financieren. Gemeenten mogen zelf bepalen waar ze dit geld aan besteden. Het college van B&W en uiteindelijk de gemeenteraad zijn verantwoordelijk voor de keuzes en verantwoording.
Hoeveel financiën individuele gemeenten uit het gemeentefonds krijgen, hangt af van de kenmerken van de gemeenten. De Rijksoverheid kijkt bij de verdeling van het gemeentefonds over de gemeenten onder meer naar:
- aantal inwoners
- aantal jongeren
- aantal uitkeringsgerechtigden
- oppervlakte van de gemeente
- grootte van de watergebieden
- ontwikkelingen
- doelen
- samenwerkingen
Ontwikkelingen
2021 | 2022 | 2023 | 2024 | 2025 | |
---|---|---|---|---|---|
Totaal algemene uitkering (Programmabegroting 2021 x 1.000) | 70.174 | 70.770 | 70.423 | 70.743 | 70.743 |
De variabelen die van belang zijn bij het berekenen van de algemene uitkering, zijn vooruitlopend op deze rapportage afgestemd met de gemeente Landerd. Voor de toepassing ervan proberen we al zoveel als mogelijk dit op een uniforme wijze te doen. Dit is als zodanig ook vastgelegd in onze financieel economische uitgangspunten. Verder zijn de financiële gevolgen van de decembercirculaire 2020 en de aanvullende brief die in maart 2021 is verschenen, verwerkt in de prognoses, zie ook de financiële afwijkingenrapportage.
Vorig jaar had de Provincie een richtlijn uitgevaardigd rond dit thema:
- De extra middelen jeugdzorg voor de jaren 2019 tot en met 2021, die onderdeel uitmaken van de algemene uitkering, worden als structureel dekkingsmiddel aangemerkt.
- Voor de jaren 2022 en 2023 kan door de gemeente een stelpost ‘Uitkomst onderzoek jeugdzorg’ geraamd worden: per gemeente naar rato van € 300 miljoen (in 2021). Voor Uden zou dat een stelpost van rond de 700K zijn.
- Deze stelpost ‘Uitkomst onderzoek jeugdzorg’ kan als structureel opgenomen worden.
- Voorwaarde is dat daarnaast de gemeente zelf maatregelen neemt in het kader van de transformatie rondom jeugdzorg en ggz, mede gericht op beheersing van de kosten. Gemeenten spelen immers zelf ook een actieve rol in de transformatie en daarmee ook in het kunnen beperken van de uitgaven.
Als extra toelichting op deze richtlijn geeft de Provincie expliciet aan dat het opnemen van een stelpost een risico is, wat benoemd moet worden in de paragraaf 'Weerstandsvermogen en risicobeheersing'.
Het standpunt van Uden is tot nu toe geweest dat we geen voorstander zijn van het opnemen van dergelijke stelposten. Elke berekening van een eventuele structurele bijdrage door het Rijk voor Jeugd is wat ons betreft koffiedik kijken. We houden ons liever aan het gestelde in de meicirculaire. Dekking voor 2022 hebben we gezocht in het éénmalig inzetten van een deel van onze algemene reserve. Dit is een constructie die de goedkeuring van de Provincie heeft en minder speculatief is. Dit past beter bij ons gezond, voorzichtig financieel beleid.
De meicirculaire, waar we ons graag aan houden, zal naar verwachting niet het noodzakelijke inzicht geven om concreet een nieuwe Programmabegroting Maashorst op te baseren. Deze meicirculaire zou namelijk de uitwerking van een nieuw Kabinetsakkoord moeten bevatten en de uitkomsten van het herverdeeleffect n.a.v. de nieuwe opbouw van het Gemeentefonds. Tijdens het opstellen van deze rapportage is nog niet concreet gestart met de formatie van een nieuw Kabinet en is de herverdeling van het Gemeentefonds in ieder geval uitgesteld tot 2023 en er is zelfs sprake van een hernieuwd onderzoek. Daarentegen zijn de nadelen van de uitvoering van de Jeugdwet wel concreet. Zie hiervoor de afwijking die we gemeld hebben in Programma 6. Bij het opstellen van de beleidsarme Programmabegroting 2022 gemeente Maashorst zullen we – in navolging van het advies van de Provincie- indien nodig, ook een voorstel opnemen voor een stelpost compensatie kosten jeugdzorg.
(Financiën) voortgang doelen
Wat willen we bereiken?
De uitkering uit het gemeentefonds is één van onze belangrijkste inkomstenbronnen. Door middel van een transparante analyse van de ontwikkelingen en de financiële doorvertaling hiervan levert de algemene uitkering een belangrijke bijdrage aan het integraal afwegingsproces van de middelen.
Wat gaan we daarvoor doen?
Overzicht van acties/activiteiten:
Afgerond / gerealiseerd
Gestart / onderhanden
Nog niet gestart
Acties/activiteiten | 2021 | Indicator | Toelichting | |
---|---|---|---|---|
1. | Een adequate vertaling van de financiële gevolgen van de circulaires van het Ministerie van BZK naar de algemene uitkering voor de gemeente Uden. | continue | In dit P&C product nemen we de financiële gevolgen mee van de decembercirculaire 2020 en de Maartbrief. Dat is momenteel de meest actuele informatie. Bij de voorbereiding van Programmabegroting 2022 Gemeente Maashorst betrekken we de gevolgen van de meicirculaire mee | |
2. | Het up to date houden van alle variabelen die van belang zijn bij de berekening van de algemene uitkering. | continue | De variabelen (parameters) worden deels gevuld met informatie die verkregen wordt van het ministerie (blijkt uit de bevoorschotting) en deels worden deze gevuld door informatie die intern verzameld wordt. De variabelen (parameters) worden ingevuld in het programma Pauw waaruit de berekening van de algemene uitkering volgt. | |
3. | De berekening van de algemene uitkering volledig in overeenstemming brengen met de gemeente Landerd | 2021 | Bij de vertaling van de meicirculaire zullen we de laatste stappen hierin gaan zetten. Dan ook presenteren we de algemene uitkering gemeente Maashorst |
Wat mag dat kosten?
Naast het bestaande budget zijn er in de Programmabegroting 2021 geen extra middelen beschikbaar gesteld voor dit taakveld door middel van offertes.
Resultaat 1e financiële afwijkingenrapportage (x € 1.000)
omschrijving | 2021 structureel |
2021 structureel |
2023 structureel | 2024 structureel | 2025 structureel | |||||
---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|
voordeel | nadeel | voordeel | nadeel | voordeel | nadeel | voordeel | nadeel | voordeel | nadeel | |
Bijstelling Algemene uitkering Gemeentefonds (n.a.v. de decembercirculaire 2020 en de Maartbrief inzake coronavergoeding) (PDF, 58.4 kB) | V 519 | N 174 | N 91 | V 54 | V 897 | |||||
afwijkingen (< € 50.000) | ||||||||||
Totaal taakveld | V 519 | N 174 | N 91 | V 54 | V 897 |
omschrijving | 2021 incidenteel |
2022 incidenteel |
2023 incidenteel | 2024 incidenteel |
2025 incidenteel |
|||||
---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|
voordeel | nadeel | voordeel | nadeel | voordeel | nadeel | voordeel | nadeel | voordeel | nadeel | |
Bijstelling Algemene uitkering Gemeentefonds (n.a.v. de decembercirculaire 2020 en de Maartbrief inzake coronavergoeding) (PDF, 58.4 kB) | V 1.158 | V 1.012 | V 506 | V 506 | V 506 | |||||
afwijkingen (< € 50.000) | ||||||||||
Totaal taakveld | V 1.158 | V 1.012 | V 506 | V 506 | V 506 |
Samenwerkingen
Wet- en regelgeving
De gemeente Uden of haar bestuursorganen handelen overeenkomstig het legitaliteitsbeginsel slechts op basis van taken en bevoegdheden die terug te vinden zijn in de Europese, landelijke of lokale wet- en regelgeving. De geldende regels zijn voor eenieder te raadplegen.
Landelijke wet- en regelgeving
Via www.overheid.nl zijn alle geldende regels voor de gemeente Uden opgenomen en raadpleegbaar.
Lokale wet- en regelgeving
Zoekt u een wet of regel van de gemeente Uden? Bijvoorbeeld een verordening of beleidsregel? Alle regelingen van de gemeente vindt u op de website Overheid.nl. De lokale regels worden overigens ook gepubliceerd op de website van de gemeente Uden. U kunt ze hier raadplegen.
Beleidsnotities
Een overzicht van de beleidsnotities en nota’s van de gemeente zijn eveneens opgenomen en treft u hier.
Projecten
Niet van toepassing.