Verkeer en vervoer - Parkeren
Tot dit taakveld behoren ontwikkeling van beleid, beheer, inrichting en onderhoud van parkeervoorzieningen, zowel de openluchtterreinen als de parkeergarages in en rondom het centrum van Uden en ziekenhuis Bernhoven. Ook handelen we parkeervergunningen, - abonnementen en -ontheffingen af. Het fietsparkeren, en dan met name het beheer en onderhoud van de fietsenstallingen, behoort ook tot dit taakveld.
Ontwikkelingen
Voor het centrum van Uden voorzien wij en veranderend gebruik van gebouwen en daarbij ook een verandering in de parkeervraag. Nieuw beleid moet enerzijds de veranderingen mogelijk maken, en tegelijkertijd de parkeervraag voor bezoekers van het centrum garanderen.
In 2020 is gestart met de voorbereidingen voor actualisatie van het parkeerbeleid in het centrum van Uden. Hierbij komt niet meer alleen de focus op aanleg van extra parkeercapaciteit te liggen, maar wordt breder gekeken naar (duurzame) mobiliteitsoplossingen die aansluiten bij de mobiliteitsbehoefte van de verschillende doelgroepen in het centrum. Omdat het nieuwe parkeerbeleid verankerd moet worden in een paraplu bestemmingsplan wat pas in 2022 kan worden vastgesteld, wordt eerst nieuw parkeerbeleid voor de nieuwe gemeente Maashorst opgesteld. Tot die tijd maken we gebruik van de afwijkingsmogelijkheden die de vigerende bestemmingsplan bieden om daarmee maatwerk in het centrum van Uden te kunnen leveren. Gestreefd wordt tweede helft 2021 nieuw parkeerbeleid voor het centrum Uden beschikbaar te hebben.
Door het coronavirus vallen de parkeerinkomsten in 2021 lager uit. Door de lockdown waren voorzieningen gesloten en zijn de parkeerinkomsten bijna volledig teruggelopen. In het ziekenhuis gaat de reguliere zorg wel door, maar heeft Corona ook effecten op de parkeerinkomsten van het ziekenhuis. Hoe dit zich verder zal ontwikkelingen is door het onbekende verloop van het coronavirus onduidelijk.
We zien een toename van elektrische auto’s in het straatbeeld. De komende jaren neemt het aantal elektrische auto’s nog verder toe. Door deze ontwikkeling moet ook het aantal openbare laadpalen in de gemeente uitgebreid worden. In samenwerking met de gemeente Landerd is daarom in 2020 gestart met het opstellen van beleid voor openbare oplaadvoorzieningen. De verwachting is dat het beleid in de tweede helft van 2021 vastgesteld kan worden.
Om de bereikbaarheid van de fiets voor het centrum te verbeteren, zijn extra stallingsvoorzieningen voorzien. Onderzoek naar noodzaak voor de realisatie van of uitbreiding van de stallingsvoorzieningen zal op basis van stallingsonderzoek plaatsvinden.
In de schil rondom het betaald parkeren kunnen bewoners hinder ondervinden van langparkeerders in woonstraten. Onderzoek naar de noodzaak voor uitbreiding van het aantal parkeerplaatsen voor vergunninghouders of betaald parkeren vindt plaats door middel van enquêtes.
(Financiële) voortgang doelen
Wat willen we bereiken?
We willen dat er ook in de toekomst tot in het hart van het centrum geparkeerd kan worden. Inwoners en bezoekers kunnen altijd parkeren in het centrum. Het centrum verandert door nieuwe vragen, dat heeft ook gevolgen voor de parkeerbehoefte. Daar bereiden we ons nu al op voor. In het centrum is veel vraag om leegstaande kantoor- en winkelpanden om te vormen naar wonen of horeca. Dat leidt tot extra parkeervraag en dus extra druk op beschikbare parkeerplaatsen. Uitgangspunt in onze aanpak is dat in Uden goede parkeerfaciliteiten tot midden in het centrum aanwezig moeten zijn. Daarnaast willen we ook dat bezoekers van het centrum met de fiets een veilige en deugdelijke stallingsplaats kunnen aanbieden.
Wat gaan we daarvoor doen?
Overzicht van acties/activiteiten:
Afgerond / gerealiseerd
Gestart / onderhanden
Nog niet gestart
Acties / activiteiten | 2021 | Indicator | Toelichting | |
---|---|---|---|---|
1. | Parkeerbeleid Maashorst opstellen | 2021/2022 | Het parkeerbeleid van de gemeente Landerd en Uden moet geharmoniseerd en geactualiseerd worden. | |
2.. | Uitbreiden fietsenstallingen rond het centrum. | 2021/2022 | Er is gekeken of er bij de herinrichting van de Marktstraat mogelijkheden zijn om stallingen in te passen. Geconstateerd is dat er geen optimale mogelijkheden zijn. Alternatieve locaties moeten nog nader onderzocht worden. Dit wordt medio 2021-2022 verder opgepakt |
Wat mag het kosten?
Naast het bestaande budget (PDF, 54.7 kB), zijn er in de Programmabegroting 2021 geen extra middelen beschikbaar gesteld voor dit taakveld.
In deze 2e financiële afwijkingenrapportage zijn onderstaande afwijkingen te melden (X € 1.000)
Omschrijving | 2021 structureel | 2022 structureel | 2023 structureel | 2024 structureel | 2025 structureel | |||||
---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|
Voordeel | Nadeel | Voordeel | Nadeel | Voordeel | Nadeel | Voordeel | Nadeel | Voordeel | Nadeel | |
Actualiseren kosten parkeren (PDF, 50.6 kB) | V 72 | N 72 | V 72 | N 72 | V 72 | N 72 | V 72 | N 72 | V 72 | N 72 |
Upgrade betaalautomaten parkeren (PDF, 50.0 kB) | V 0 | N 0 | V 12 | N 12 | V 12 | N 12 | V 12 | N 12 | V 12 | N 12 |
Totaal taakveld | V 72 | N 72 | V 84 | N 84 | V 84 | N 84 | V 84 | N 84 | V 84 | N 84 |
Samenwerkingen
-
Wet- en regelgeving
De gemeente Uden of haar bestuursorganen handelen overeenkomstig het legitaliteitsbeginsel slechts op basis van taken en bevoegdheden die terug te vinden zijn in de Europese, landelijke of lokale wet- en regelgeving. De geldende regels zijn voor eenieder te raadplegen.
Landelijke wet- en regelgeving
Via www.overheid.nl zijn alle geldende regels voor de gemeente Uden opgenomen en raadpleegbaar.
Lokale wet- en regelgeving
Zoekt u een wet of regel van de gemeente Uden? Bijvoorbeeld een verordening of beleidsregel? Alle regelingen van de gemeente vindt u op de website Overheid.nl. De lokale regels worden overigens ook gepubliceerd op de website van de gemeente Uden. U kunt ze hier raadplegen.
Beleidsnotities
Een overzicht van de beleidsnotities en nota’s van de gemeente zijn eveneens opgenomen en treft u hier.
Projecten
Geen.