Economie - Economische ontwikkeling
Dit programma is er op gericht het economisch klimaat van de gemeente Uden verder te versterken. Om dit realiseren werken we aan een gunstig ondernemersklimaat en evenwichtige economische structuur. Het taakveld omvat het centrum, bedrijventerreinen, werkgelegenheid, innovatie, samenwerkingsverbanden en landbouw in transitie.
Ontwikkelingen
De gemeente Uden telt 3.990 bedrijven (3.740 in het jaar daarvoor) waar 25.200 personen (25.130 in het jaar daarvoor) werkzaam zijn (2021, I&O). De sectoren gezondheids- en welzijnszorg en openbaar bestuur zijn relatief sterk vertegenwoordigd.
Het centrum van Uden is een belangrijk economisch gebied. Er is een omvangrijk winkel- en horeca-aanbod met een grote regiofunctie. Het centrum krijgt veel aandacht omdat middelgrote centra o.a. door de gevolgen van corona en de toenemende e-commerce onder druk staan, waardoor het onzeker is hoe centrumgebieden zich zullen ontwikkelen. In juli is de centrumvisie door de gemeenteraad vastgesteld met een bijbehorend budget van €300.000 voor het centrum in 2022. Met de UCO (Udense Centrum Ondernemers), horeca en vastgoedondernemers werken we samen aan een nieuwe organisatie voor centrummanagement. In juli 2021 is de nieuwe stichting Uden Centrum Management opgericht. De gemeente heeft ook in 2021 maatregelen getroffen om ondernemers financieel te ondersteunen vanwege de gevolgen van corona. De maatregelen uit 2020 (geen terrashuur, marktgeld, precario voor uitstallingen en reclamebelasting in rekening brengen) zijn verlengd tot 1 juli 2021. De activatiecampagne vanuit markering, gericht op het aantrekken van meer bezoekers hebben we door corona niet kunnen starten. In plaats daarvan is een positiviteit campagne ontwikkeld en is ingezet op het project Maashorst Branding.
In 2021 zijn alle nog beschikbare bedrijventerreinkavels op Goorkens en Hoogveld verkocht (ongeveer 2,2 ha). We werken aan de ontwikkeling van Hoogveld-Zuid. Verkoop van bouwrijpe grond vindt naar verwachting in 2022 plaats. Met de gemeente Landerd werken we samen op gebied van toekomstige ontwikkelingen voor bedrijventerreinen. Hierbij gaat het zowel om mogelijke transformatie en optimalisatie van bestaande bedrijventerreinen, als om uitbreiding.
Op het gebied van samenwerking met het bedrijfsleven is het parkmanagement met SBBU van belang. UOV De Kring ontvangt van de gemeente een subsidie voor de begeleiding van startende ondernemers. Ook werkt de gemeente met het bedrijfsleven en onderwijs samen in een 3O platform, met als doel het verbeteren van de aansluiting van het onderwijs op de arbeidsmarkt. Dit platform heeft in 2020 de Hybride Leeromgeving ontwikkeld en dit is in 2021 verder uitgebouwd. Landerd is inmiddels ook aangesloten bij de HLO. Daarnaast gaat de provincie €100.000 investeren in het project. In de visiegroep economie werken we samen met Landerd en het bedrijfsleven uit beide gemeenten aan bouwstenen en speerpunten voor de visie economie voor de nieuwe gemeente. Door bureau Berenschot is een economische analyse opgesteld voor de nieuwe gemeente Maashorst met daarbij kansrijke economische profielen.
Binnen de Regionale samenwerking Noordoost Brabant (NOB) werken 16 gemeenten en 2 waterschappen samen op een aantal maatschappelijke thema’s. Samen met ondernemers en onderwijs wil de regio zich ontwikkelen tot een Agrifood Capital. De stichting Agrifood Capital is het samenwerkingsverband van ondernemers, overheden en onderwijsinstellingen in de regio Noordoost-Brabant, die mede uitvoering geeft aan de regionale doelstelling. De samenwerkende partijen hebben in 2020 besloten om de samenwerking in de periode 2021-2030 voort te zetten. Uden wil nadrukkelijk participeren in deze regionale samenwerking. Gezamenlijk met Landerd hebben we extra ingezet om onze gemeenten nadrukkelijker te vertegenwoordigen binnen de regio.
In Uden is van de agrifood sector vooral de primaire sector vertegenwoordigd. De agrifood sector staat voor een grote transitieopgave. De sector moet veranderen in een sector die maatschappelijk geaccepteerd en gewaardeerd wordt, diervriendelijk produceert, past in zijn natuurlijke omgeving en geen onaanvaardbare risico’s met zich meebrengt. De gebiedssamenwerking Agro Proeftuin de Peel speelt hierbij een belangrijke rol. De proeftuin is in 2019 uitgebreid van 5 hectare naar 10 hectare waar onderwijs, overheid en ondernemers samen werken aan duurzame en innovatieve teelten en bodemverbetering. De proeflocatie aan de Middenpeelweg bij Zeeland beslaat nu in totaal 35 hectare. Op 15 percelen vinden doorlopend praktijkproeven plaats.
De regionale samenwerking voor transitie landbouw heeft ervoor gezorgd, dat er in 2020 brede activiteiten van de transitie landbouw zijn opgestart voor realisatie van innovatieprojecten. Deze projecten dragen bij aan een toekomstbestendige voedselproductie in de hele regio en het realiseren van nieuwe verdienmodellen voor agrarische ondernemers, passen bij de transitie van de veehouderij en sluiten aan op de kansen die de regio biedt.
(Financiële) voortgang doelen
Wat willen we bereiken?
Wij vinden de economische groei van Uden zeer belangrijk, zowel voor bestaande als voor nieuwe bedrijven. Samen met ondernemers uit Uden en Landerd voeren we in de visiegroep economie overleg over belangrijke speerpunten voor de nieuwe gemeente. De kavels op de bestaande bedrijventerreinen zijn vrijwel allemaal verkocht of in optie. We ontwikkelen het terrein Hoogveld-Zuid, en denken na welke ontwikkelingen daarna plaats kunnen vinden. In de omgevingsvisie wordt dit thema vanuit breed perspectief bekeken.
Het centrum van Uden is het bruisende middelpunt van onze gemeente. Een ontmoetingsplek voor zowel de Udenaren als bezoekers uit de regio. In het centrum staan we echter ook voor uitdagingen. De consument verandert, het bestedingsgedrag verandert en de behoefte aan meer reuring en vermaak neemt toe. Daarnaast neemt ook het belang van doelgericht bezoek aan het centrum toe. Een vitaal en veelzijdig centrum vraagt om een nieuwe, toekomstgerichte blik op de functie en inrichting. Concrete en creatieve plannen en aanpassingen zijn hier onlosmakelijk mee verbonden. Hiervoor zijn investeringen in tijd, geld en energie nodig. Op de korte, de middellange en lange termijn. Wij staan open voor ondernemers met nieuwe plannen en initiatieven en we investeren als gemeente zelf veel in het centrum.
De agrarische sector is belangrijk voor Uden. Behalve dat de bedrijfseconomische waarde - bijvoorbeeld werkgelegenheid - groot is, is de sector verantwoordelijk voor duurzame voedselproductie en het onderhoud of beheer van het landschap. Wij vinden het belangrijk dat er voldoende (beleids)ruimte wordt gegeven om een transitie mogelijk te maken naar een gezond en duurzaam voedselsysteem. We richten ons op ondernemers die verder willen ontwikkelen binnen de sector, (deels) willen omschakelen of willen stoppen.
Innovatie en verduurzaming van het buitengebied is op meerdere manieren denkbaar. Een voorbeeld hiervan is de vervanging van asbesthoudende daken door zonnepanelen. Voor zonnepanelen wordt dan ook geen landbouwgrond gebruikt. Sommige agrarische bedrijfstakken, zoals de tuinbouw, hebben een grote arbeidsbehoefte-piek in de oogsttijd. De arbeiders die deze manuren kunnen leveren, moeten wel onder goede omstandigheden gehuisvest worden.
De gemeente Uden maakt deel uit van diverse samenwerkingsverbanden in de regio. De samenwerking binnen de regio Noordoost Brabant en AgriFood Capital zijn van belang voor de lokale en regionale economie. Prioriteiten voor Uden op gebied van economie in regionaal verband zijn in ieder geval de thema's detailhandel en voedingsgezondheid.
We willen samen met de Udense ondernemers Uden op de kaart blijven zetten door middel van citymarketing. Uitgangspunt is dat de gemeente de regie voert en daarbij inzet op cofinanciering door partners.
Wat gaan we daarvoor doen?
Overzicht van acties/activiteiten:
Afgerond / gerealiseerd
Gestart / onderhanden
Nog niet gestart
Acties / activiteiten | 2021 | Indicator | Toelichting | |
---|---|---|---|---|
1. | Centrumpromotie: de gevelreclamebelasting is, conform de wens van de gemeenteraad, beschikbaar gesteld aan de vereniging van centrumondernemers (UCO). | 2019-2021 | De gevelreclamebelasting is, conform de wens van de gemeenteraad, beschikbaar gesteld aan de vereniging van centrumondernemers (UCO). | |
2. | We ontwikkelen een economische visie en betrekken daarbij de ondernemers. | 2019-2021 | De wethouders EZ en ondernemers uit Landerd en Uden nemen deel aan de visiegroep economie. Deze groep heeft een economische analyse opgesteld met bouwstenen voor de economische visie voor de nieuwe gemeente. | |
3. | We faciliteren (startende) ondernemers met een goed vestigingsklimaat, adequate informatievoorziening (één loket) en waar mogelijk het versnellen van procedures. | jaarlijks | De bedrijvenregisseur is aanspreekpunt voor bedrijven. Er is daarnaast een traject doorlopen om de werkprocessen in het WABO-traject voor vergunningen sneller en efficiënter te laten verlopen. | |
4. | We faciliteren startende ondernemers door budget beschikbaar te stellen voor de startersondersteuning. | 2019/2021 | Startende ondernemers worden t/m 2021 financieel ondersteund door een subsidie van de gemeente aan UOV De Kring. Startersnetwerk Misfits is inmiddels onderdeel van UOV en verzorgt de uitvoering van startersondersteuning. | |
5. | We starten met de ontwikkeling van bedrijventerreinen Hoogveld-Zuid-Noord en Vluchtoordweg, en onderzoeken de lange termijn ontwikkeling voor bedrijventerreinen | 2019-2021 | We zijn bezig met het opstellen van bestemmingsplan Hoogveld-Zuid. Voor de locatie Vluchtoordweg is de keuze gemaakt om dit beschikbaar te houden als bedrijventerrein. Er is een quickscan gemaakt van mogelijke uitbreidingslocaties. | |
6. | We werken gezamenlijk met SBBU aan de versterking van het economisch functioneren van bedrijventerreinen, waarbij onderwerpen als glasvezel en camerabewaking aan de orde komen. | 2019-2021 | Het glasvezelnetwerk op het bedrijventerrein is aan SBBU verkocht. De bedrijventerreinen zijn opnieuw gecertificeerd met het Keurmerk Veilig Ondernemen. Samen met de politie wordt onderzocht of camerabewaking op bedrijventerreinen mogelijk is. | |
7. | We starten met een brede visie op de centrumontwikkeling. Hoe willen we dat het centrum van Uden er in de toekomst uit ziet? Wat is de juiste combinatie van wonen, werken, winkelen en recreëren? Wat betekent dit voor de omgeving en bestemming van (deel)gebieden? Hierbij worden inwoners, ondernemers, vastgoedeigenaren en andere belanghebbenden nadrukkelijk betrokken. | 2019-2021 | De raad heedt in juli 2021 de centrumvisie vastgesteld. | |
8. | Oprichting stichting centrummanagement en uitvoering geven aan centrummanagementactiviteiten. | 2019-2021 | De UCO, horeca en Vastgoed hebben in juli 2021 de stichting Centrum Management Uden opgericht en geven uitvoering aan centrummanagement activiteiten. | |
9. | We bewaken de balans tussen levendige pleinen en de parkeerbehoefte in het centrum, en nemen de gewenste toekomst van de Markt als parkeerterrein en andere pleinen mee in de ontwikkeling van de Centrumvisie. | 2019-2021 | De raad heeft in juli 2021 de Centrumvisie vastgesteld. In het participatietraject is in de bijeenkomsten van Team Uden Centrum de Markt uitgebreid aan de orde geweest. | |
10. | We pakken de nieuwe vergunningaanvragen van ondernemers voortvarend op, zodat bedrijfsaanpassingen gedaan kunnen worden. Pas dan zorgt nieuwe regelgeving ook effectief voor een beter milieu en volksgezondheid. | 2019-2021 | Er is een traject doorlopen om de werkprocessen in het WABO-traject voor vergunningen sneller en efficiënter te laten verlopen. De regiekamer is ingesteld om initiatieven integraal en breed te beoordelen in de lijn van en vooruitlopend op de nieuwe Omgevingsvisie en Omgevingswet.. | |
11. | We faciliteren ondernemers om de kwaliteit van het bedrijf te verbeteren door hen proactief te informeren en te helpen gebruik te maken van bestaande regelingen, zoals voor alternatieve energie en innovaties. Dit geldt ook voor ondernemers die willen stoppen of willen omschakelen. We voeren keukentafelgesprekken met stoppende ondernemers om samen te komen tot een passende bestemming. | 2019-2022 | Op basis van de keukentafelgesprekken hebben 8 bedrijven besloten tot deelname aan de regeling Warme sanering en te stoppen met intensieve veehouderij. De regeling verlangt ook dat de varkensstallen worden gesloopt. Medio 2021 hebben enkele deelnemers dat al gedaan. Voor de extra inspanningen die de gemeente levert in het kader van de Warme sanering ontvangt de gemeente een bijdrage in de apparaatskosten van het rijk. We onderzoeken of de huidige beleidsregels voor herbestemming van stoppende agrarische locaties in het buitengebied nog passend zijn en of het wenselijk is het beleid te verruimen. | |
12. | We ondersteunen ondernemers en denken met hen mee als zij een weg zoeken voor hun innovatieve oplossingen en ideeën voor een duurzame voedselproductie, circulair voedselsysteem en/of bodemverbetering (Agro As de Peel). | 2019-2022 | Agro Proeftuin de Peel is onderdeel van een bredere aanpak in de regio op gebied van circulaire voedselproductie en innovatie in de primaire sector. De proeftuin vormt een spil in de Regiodeal uit 2020 welke in 2021 uitvoering krijgt. De natuurontwikkeling van 1,8 ha aan de Zeelandsedijk is gerealiseerd. Het project Houtvennen van 10 ha is gestart in 2021. | |
13. | We stimuleren verbreding van de agrarische activiteiten door maximaal medewerking te verlenen binnen de bestaande kaders. Door medewerking te verlenen wordt verrommeling van het buitengebied tegengegaan. Vooral in de buurt van recreatieve gebieden – zoals Bedaf, Hemelrijk en de Maashorst - voegt verbreding van agrarische activiteiten direct wat toe aan de omgeving. | 2019-2022 | In 2019 is de procedure afgerond voor de partiele herziening buitengebied, waarin gebiedsgericht beleid is opgenomen voor een verruiming van hergebruiksmogelijkheden voor bestaande bebouwing en verruiming van de sloopbonusregeling is afgestemd op het provinciaal beleid. In 2021 is voor het buitengebied nog een veegplan opgestart. | |
14. | We stellen een visie op voor zonneparken/velden in het buitengebied uitgaande van zelfstandig staande/gepositioneerde zonnepanelen buiten bouwblokken/bouwvlakken. De uitgangspunten die centraal staan in het opstellen van deze visie over zonneparken/velden is dat er geen landbouwgrond wordt opgeofferd en dat het niet ten koste mag gaan van bestaande landschaps- en natuurwaarden. | 2019-2021 | De visie loopt samen op met het opstellen van de Regionale Energie Strategie (RES). Zie programma volksgezondheid, milieu en duurzaamheid. | |
15. | We bezien het huidige aanbod van evenementen en kijken naar mogelijkheden om waar nodig nieuwe/andere evenementen naar de gemeente Uden te halen | 2019-2021 | Aanvragen van evenementen faciliteren we zo goed als mogelijk. Dit biedt mogelijk kansen voor andere evenementen. In 2020 en 2021 hebben helaas niet alle evenementen kunnen plaatsvinden. Wel is er alles aan gedaan om binnen de mogelijkheden toch zoveel mogelijk door te laten gaan. | |
16. | Uitvoering geven aan citymarketing door uitwerking marketingplan | 2020-2021 | De activatiecampagne gericht op het aantrekken van meer bezoekers hebben we door corona niet kunnen starten. In plaats daarvan is een positiviteit campagne ontwikkeld en is gestart met het project Maashorst Branding. | |
17. | We bieden ons actief aan als huisvestingslocatie voor regionale samenwerkingsverbanden. | Jaarlijks | Veel overleggen vinden plaats in Uden. | |
18. | We positioneren AgriFood Capital beter door ondernemers met plannen actief de weg naar AFC te wijzen. | Jaarlijks | We voeren overleg met UOV De Kring om AFC betere bekendheid te geven bij ondernemers. Ondernemersliftplus wordt goed gevonden door ondernemers. | |
19. | We bieden mogelijkheden voor een evenementen-terrein in het buitengebied. | 2019-2021 | Er heeft een inventarisatie plaatsgevonden. Enkele locaties zijn onderzocht, waarbij een mogelijk geschikte locatie verder uitgewerkt wordt. | |
20. | We onderzoeken samen met Landerd het toekomstperspectief voor de landbouwontwikkelingsgebieden in Odiliapeel en Graspeel | 2021 | In het kader van de Visiegroep Buitengebied gaan we in de beide LOG’s in gesprek met ondernemers, bewoners, en belangenorganisaties. Dit om bouwstenen op te halen over het toekomstperspectief van deze gebieden voor de nieuwe Omgevingsvisie Maashorst. |
Wat mag het kosten?
Naast het bestaande budget (PDF, 61.2 kB), zijn er in de Programmabegroting 2021 geen extra middelen beschikbaar gesteld door middel van offertes.
In deze 2e financiële afwijkingenrapportage melden we onderstaande afwijkingen (x € 1.000)
omschrijving | 2021 incidenteel | 2022 incidenteel | 2023 incidenteel | |||
---|---|---|---|---|---|---|
Voordeel | Nadeel | Voordeel | Nadeel | Voordeel | Nadeel | |
kermis incl. boomschade (PDF, 72.6 kB) | N 190 | |||||
afwijkingen < € 50.000 | ||||||
Reclame inkomsten (PDF, 53.4 kB) | N 12 | |||||
totaal taakveld | N 202 |
Samenwerkingen
-
Wet- en regelgeving
De gemeente Uden of haar bestuursorganen handelen overeenkomstig het legitaliteitsbeginsel slechts op basis van taken en bevoegdheden die terug te vinden zijn in de Europese, landelijke of lokale wet- en regelgeving. Iedereen kan de geldende regels raadplegen.
Landelijke wet- en regelgeving
Op www.overheid.nl zijn alle geldende regels voor de gemeente Uden te vinden.
Lokale wet- en regelgeving
Zoekt u een wet of regel van de gemeente Uden? Bijvoorbeeld een verordening of beleidsregel? Alle regelingen van de gemeente vindt u op de website Overheid.nl. De lokale regels worden overigens ook gepubliceerd op de website van de gemeente Uden. U kunt ze hier raadplegen.
Beleidsnotities
Een overzicht van de beleidsnotities en nota’s van de gemeente is eveneens opgenomen en treft u hier.
Projecten
Sinds een aantal jaren leggen we ook afzonderlijk verantwoording af over de majeure projecten. Per project met een restant krediet van meer dan € 500.000 worden de aspecten planning, budget en risico toegelicht doormiddel van een stoplichtenrapportage.
Er zijn geen projecten die hieraan voldoen binnen dit taakveld.