Volksgezondheid, milieu en duurzaamheid - Volksgezondheid
Tot dit taakveld behoren maatregelen ter bescherming van de gezondheid van de bevolking als geheel, van specifieke risicogroepen, van jeugd en van ouderen:
- het monitoren van de gezondheidssituatie;
- uitvoering van preventieprogramma's, het vroegtijdige signaleren van
specifieke stoornissen en gezondheidsbedreigende factoren; - uitvoering van programma's voor gezondheidsbevordering en maatregelen
tegen bedreigingen van de gezondheid; - bestrijding van infectieziekten en aanbieden van vaccinaties;
- het geven van voorlichting, advies en begeleiding;
- het geven van prenatale voorlichting aan aanstaande ouders;
- het bewaken van gezondheidsaspecten in bestuurlijke beslissingen;
- het bevorderen van medisch milieukundige zorg;
- het bevorderen van technische hygiëne zorg;
- het bevorderen van psychosociale hulp bij rampen en ambulance.
Ontwikkelingen
Ruimte en gezondheid zijn historisch met elkaar verbonden. Voorheen ging het meer om het bestrijden van infectieziekten en bevorderen van hygiëne. Tegenwoordig ligt het accent op het stimuleren van gezond gedrag via o.a. de ruimtelijke inrichting; een goed ingerichte leefomgeving kan ziektelast beperken en mensen in hun eigen kracht zetten.
Het belang van een goed ingerichte leefomgeving is mede de reden geweest voor het maken van zogenaamde wijkscans in 2018, waar voor de 17 Udense wijken de uitgangssituatie in beeld is gebracht. De 0-meting is van 2018, toen voor de 17 CBS-buurtcodes van de gemeente Uden de uitgangssituatie in beeld is gebracht. In een aantal wijken bleek het evenwicht tussen zelfredzaamheid en kwetsbaarheid niet op orde. In een aantal wijken bleek de bereikbaarheid van voorzieningen niet op orde.
Als gevolg van Corona is gemerkt dat de keuze voor gebiedsgericht werken, op de schaal van buurtcodes, de juiste keuze was. Het dichtbij de mensen zijn als het gaat om hulpverlening, door burencontact en burgerinitiatief, heeft veel kunnen opvangen van wat professionele hulpverleners niet konden of niet durfden doen. Het belang van het wijkcentrum, het inlooppunt in de wijk, werd extra gevoeld in de tijd dat het dicht was. Het met hernieuwde energie doorgaan op de ingeslagen weg, is de grootste ontwikkeling.
De GGD willen we integraal onderdeel laten uitmaken van wijkteams die werken vanuit de algemene maatschappelijke voorzieningen. We versterken de samenwerking met de medische 1ste en 2de lijn (huisartsen, paramedici, zorgverzekeraars en Ziekenhuis Bernhoven) door actief deel te nemen in dit ketenoverleg onder leiding van de voorzitter van Synchroon (de ondersteunings-organisatie voor huisartsen en paramedici in de regio). We denken actief mee met de GGD-HvB welke locaties geschikt zijn (of te maken zijn) om te zorgen dat hun dienstverlening in brede zin beschikbaar blijft in Uden voor onze inwoners en de regio, te beginnen met de pilotwijken Bogerd, Melle en Odiliapeel.
(Financiële) voortgang doelen
Wat willen we bereiken?
De beste manier van zorg verlenen, is het voorkomen van zorg voor zowel jeugd als volwassenen. We zetten daarom extra in op preventie en op samenwerking tussen partijen. De GGD willen we in de wijkteams van de pilotwijken van het Netwerk van Voorzieningen (pilot van 2 jaar).
De consultatiebureau-taken willen we lokaal kunnen blijven aanbieden, in alle kernen, om het huidige hoge niveau van vaccinatie (97,5%) te behouden. SOA - bestrijding en reizigersvaccinaties willen we vanuit kunnen blijven aanbieden zodat onze inwoners hiervoor geen reiskosten hoeven te maken.
Door de samenwerking van partijen rondom het werkterrein van Bernhoven (medische 1ste en 2de lijn, huisartsen, paramedici en zorgverzekeraars) ter voorkoming van zorg en ter versnelling van normalisatie e/o stabilisatie. De eerste resultaten van deze ketensamenwerking, gericht op tegengaan van diabetes 2, zijn zo positief dat we ons nu gaan richten op ‘rookvrije generatie’.
Wat gaan we daarvoor doen?
Overzicht van acties/activiteiten:
Afgerond / gerealiseerd
Gestart / onderhanden
Nog niet gestart
Acties / activiteiten | 2021 | Indicator | Toelichting | |
---|---|---|---|---|
1. | Van de gemeente, om te beginnen met het gemeentehuis, een rookvrije omgeving maken. | 2020-2021 | Dit is belegd bij P&O, als het gaat om gemeentehuis en omgeving. Verder is het onderdeel van de integrale aanpak om te komen tot gezonde leefstijl. |
|
2. | Actualiseren basispakket in relatie tot plustaken en invulling lokaal accent. |
2020-2021 en daarna doorlopend | Uitgesteld door de GGD a.g.v. andere prioriteiten moeten stellen door corona | |
3. | We onderzoeken of er samen met onder andere basisscholen kan worden ingezet op vroegsignalering en het geven van een betere start aan jonge kinderen. Ontmoetingspleinen, ketenaanpak overgewicht (JOGG) en voor-en vroegschoolse educatie kunnen hier een rol in spelen. | 2019 e.v. | De programmalijn Gezond en Actief leren voorziet hierin. Punt is afgerond; het werk zelf is een continuüm en heeft een vaste plek gekregen in het preventie aanbod. | |
4. | Vorming netwerk positieve gezondheid, enerzijds t.b.v. beleidsontwikkeling en –monitoring, en een vloeiende ketenaanpak inclusief bijbehorende bekostigingsmethodiek van betrokken partijen anderzijds. | 2019 e.v. | De programmalijn Gezond en Actief Wonen voorziet hierin. Punt is afgerond; het werk zelf is een continuüm en heeft een vaste plek gekregen in het preventie aanbod. Inmiddels is Gezond en Actief werken opgepakt, in samenwerking met de HLO. Het projectplan Vitale Arbeidsmarkt, waarvoor rijksmiddelen beschikbaar zijn uit de preventie akkoorden, heeft goedkeuring van de VNG. Besluiten tot aanvragen van deze middelen worden binnenkort voorgelegd aan het college. |
|
5. | Voor depressie en eenzaamheid aanvullende voorzieningen regelen, voor zowel jeugdigen als volwassen en ouderen | 2019 e.v. | De programmalijn Gezond en Actief Meedoen voorziet hierin. Punt is afgerond; het werk zelf is een continuüm en heeft een vaste plek gekregen in het preventie aanbod. |
Wat mag het kosten?
Naast het bestaande budget (PDF, 62.1 kB) zijn er voor dit taakveld in de Programmabegroting 2021 geen extra middelen beschikbaar gesteld door middel van offertes.
In deze 2e financiële rapportage zijn onderstaande afwijkingen te melden.
(bedragen x € 1.000)
omschrijving | 2021 incidenteel | 2022 incidenteel | 2023 incidenteel | |||
---|---|---|---|---|---|---|
Voordeel | Nadeel | Voordeel | Nadeel | Voordeel | Nadeel | |
Preventie leefstijl, inclusiviteit en gezondheid (PDF, 58.4 kB) | V 217 | N 217 | ||||
bedragen< € 50.000 | ||||||
Uitbreiding vaccinatieprogramma (GGD) (PDF, 55.2 kB) | N 11 | |||||
Totaal | V 217 | N 228 |
Samenwerkingen
- GGD Hart voor Brabant
- Regionale Ambulance Voorziening Brabant Noord
Wet- en regelgeving
De gemeente Uden of haar bestuursorganen handelen overeenkomstig het legitaliteitsbeginsel slechts op basis van taken en bevoegdheden die terug te vinden zijn in de Europese, landelijke of lokale wet- en regelgeving. Iedereen kan de geldende regels raadplegen.
Landelijke wet- en regelgeving
Via www.overheid.nl zijn alle geldende regels voor de gemeente Uden te vinden.
Lokale wet- en regelgeving
Zoekt u een wet of regel van de gemeente Uden? Bijvoorbeeld een verordening of beleidsregel? Alle regelingen van de gemeente vindt u op de website Overheid.nl. De lokale regels worden overigens ook gepubliceerd op de website van de gemeente Uden. U kunt ze hier raadplegen.
Beleidsnotities
Een overzicht van de beleidsnotities en nota’s van de gemeente zijn eveneens opgenomen en treft u hier.
Projecten
Geen.