Bedrijfsvoering - Belastinginkomsten
De lokale lasten vormen een belangrijk onderdeel van de inkomsten van gemeenten, en zijn integraal onderdeel van het gemeentelijk beleid.
Ontwikkelingen
De lokale belastingen (m.n. de OZB) vormen een belangrijk onderdeel van de inkomsten van gemeenten, en zijn een integraal onderdeel van het gemeentelijk beleid.
(Financiële) voortgang doelen
Wat willen we bereiken?
1. | We willen gelijkblijvende lasten voor inwoners en bedrijven. |
2. | We willen deze opbrengsten tegen zo laag mogelijke kosten verkrijgen door de Belastingsamenwerking Oost-Brabant (BSOB) de belastingtaken voor ons uit te laten voeren. |
Wat gaan we daarvoor doen?
Overzicht van acties/activiteiten:
Afgerond / gerealiseerd
Gestart / onderhanden
Nog niet gestart
Acties / activiteiten | 2021 | Indicator | Toelichting | |
---|---|---|---|---|
1. | Zoals vastgelegd in het coalitieprogramma willen we de lasten niet meer laten stijgen dan met de inflatiecorrectie. Voor dit jaar geldt een uitzondering. Als gevolg van de financiële problematiek rondom Jeugd en de diverse (te lage) prijscompensaties is een verhoging van de OZB in 2020 noodzakelijk gebleken. De algemene uitkering vanuit het Rijk is onvoldoende. De verwachting is dat in één van de komende rijksbegrotingen e.e.a. gecompenseerd wordt. | continue | Door de oplopende kosten m.b.t Jeugd en WMO worden we geconfronteerd met financiële tegenvallers. Vanuit het Rijk wordt compensatie (nu ook structureel) beschikbaar gesteld. Zie het addendum bij de Programmabegroting 2022-2025 | |
2. | De BSOB voert de gemeentelijke belastingen voor de gemeente Uden uit. Inmiddels is een punt van efficiency en kostenbesparing bereikt. Door eventuele groei in het aantal deelnemers kunnen nog wel kosten verlaagd worden | continue | De BSOB meldt enkele tegenvallers (oplopende kosten, meer bezwaren en meerkosten door het project “Omzetten waarderen op oppervlakte”). Op dit moment loopt er een onderzoek (businesscase) om inzicht te krijgen waardoor de oplopende kosten veroorzaakt worden en of die incidenteel dan wel structureel van aard zijn. Over het resultaat van het onderzoek de gemeenteraad begin 2022 geïnformeerd. |
Wat mag dat kosten?
Resultaat 2e financiële afwijkingenrapportage (x € 1.000)
omschrijving | 2021 structureel |
2022 structureel |
2023 structureel | 2024 structureel | 2025 structureel | |||||
---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|
voordeel | nadeel | voordeel | nadeel | voordeel | nadeel | voordeel | nadeel | voordeel | nadeel | |
afwijkingen (< € 50.000) | ||||||||||
Totaal taakveld |
omschrijving | 2021 incidenteel |
2022 incidenteel |
2023 incidenteel | |||
---|---|---|---|---|---|---|
voordeel | nadeel | voordeel | nadeel | voordeel | nadeel | |
Effect coronavirus op parkeerinkomsten Bernhoven (PDF, 55.1 kB) | V 100 | N 100 | ||||
afwijkingen (< € 50.000) | ||||||
Totaal taakveld | V 100 | N 100 |
Samenwerkingen
Belastingsamenwerking Oost- Brabant (BSOB).
Wet- en regelgeving
De gemeente Uden of haar bestuursorganen handelen overeenkomstig het legitaliteitsbeginsel slechts op basis van taken en bevoegdheden die terug te vinden zijn in de Europese, landelijke of lokale wet- en regelgeving. De geldende regels zijn voor eenieder te raadplegen.
Landelijke wet- en regelgeving
Via www.overheid.nl zijn alle geldende regels voor de gemeente Uden opgenomen en raadpleegbaar.
Lokale wet- en regelgeving
Zoekt u een wet of regel van de gemeente Uden? Bijvoorbeeld een verordening of beleidsregel? Alle regelingen van de gemeente vindt u op de website Overheid.nl. De lokale regels worden overigens ook gepubliceerd op de website van de gemeente Uden. U kunt ze hier raadplegen.
Beleidsnotities
Een overzicht van de beleidsnotities en nota’s van de gemeente zijn eveneens opgenomen en treft u hier.
Projecten
Geen.