Bedrijfsvoering - Treasury
Uden wil graag financieel gezond zijn. Zorgvuldig met gemeenschapsgeld omgaan, staat hierbij voorop. Alle hierbij behorende taken vallen onder treasury. Denk daarbij aan het voeren van een gezond financieel beleid, interne controle en risicomanagement.
Ontwikkelingen
Financieel beleid
Ons financieel beleid is gebaseerd op 3 pijlers, te weten: dekking, risicomanagement en weerstandscapaciteit en financiering.
Beoordeling financiële positie
Gemeenten zijn verplicht om een aantal financiële kengetallen te presenteren. Het doel hiervan is om op termijn te kunnen benchmarken; gemeenten onderling vergelijken.
Wij hebben een norm gegeven aan deze kengetallen. Hierbij sluiten we aan bij de signaleringswaarden, zoals die in de stresstest voor 100.000+ gemeenten is opgenomen. In de tabel hieronder is te zien welke waarden bij welke categorie (A, B of C) behoren. Categorie A is het minst risicovol en categorie C het meest risicovol. Om ons huidige financiële beleid voort te zetten, zouden we categorie A ambiëren en categorie B accepteren.
We leggen verantwoording af over deze financiële kengetallen in zowel de Programmabegroting als de Programmarekening. Het eerstvolgende document waar de financiële kengetallen worden opgenomen is de programmabegroting 2022 Maashorst.
Bij de integrale afweging van middelen bij de Programmabegroting 2022 van de gemeente Maashorst, worden de gevolgen voor de financiële kengetallen zoveel als mogelijk vooraf al in beeld gebracht. Dit willen we combineren met een update van ons financieel beleid gemeente Maashorst. Op die manier zijn alle pijlers van ons financieel beleid (dekking, weerstandsvermogen en risicobeheersing, financiering) betrokken bij de integrale afweging. Maar nog belangrijker is dat we zodoende in staat zijn om daar ook proactief op te sturen.
Kengetal | Categorie A | Categorie B | Categorie C |
---|---|---|---|
Netto schuldquote | < 90% | 90-130% | > 130% |
Netto schuldquote
gecorrigeerd voor alle verstrekte leningen |
< 90% | 90-130% | > 130% |
Solvabiliteitsratio | > 50% | 20-50% | < 20% |
Structurele exploitatieruimte | begroting > 0% | begroting 0% | begroting < 20% |
Grondexploitatie | < 20% | 20-35% | > 35% |
Belastingcapaciteit | < 95% | 95-105% | > 105% |
In de paragraaf weerstandsvermogen en risicobeheersing van de Programmabegroting 2022 zullen de financiële kengetallen worden opgenomen.
Voorbereiding herindeling per 1 januari 2022
Zowel de gemeente Landerd als de gemeente Uden zijn volop bezig met de voorbereiding op de samenvoeging tot de gemeente Maashorst. Doelstelling hierbij is dat het beleid ten aanzien van financiën geharmoniseerd is. Hierbij valt te denken aan onderwerpen als risicobeleid, financiële verordening, afschrijvingsbeleid etc. etc. Het beleid ten aanzien van financiën is in concept afgerond en besproken met de raadswerkgroep planning en control en financiën. Volgens planning zal de nieuwe Raad van de gemeente Maashorst dit beleid in het 1e kwartaal van 2022 gaan vaststellen.
Dit nieuwe beleid is de basis geweest voor het opstellen van de Programmabegroting 2022-2025 van de gemeente Maashorst.
Wet Ahri
Na vaststelling van het herindelingsontwerp in oktober 2019, zijn beide gemeenten van rechtswege onder preventief toezicht gekomen, op grond van Wet algemene regels herindeling (wet Ahri).
De college –en raadsadviezen worden volgens een door beide gemeenten opgesteld protocol, met elkaar afgestemd. In de praktijk betekent dit, dat beide gemeenten afstemmen over adviezen die inhoudelijk en/of financieel grote impact hebben. Gedeputeerde Staten heeft hierbij een toezichthoudende en controlerende rol.
Tussentijds is er ook contact met de Gedeputeerde Staten om te evalueren of dit proces goed verloopt. De conclusie is dat het proces goed is ingericht en dat beide gemeenten werken volgens het protocol. Doelstelling is om zowel naar de gemeente Landerd als de Gedeputeerde Staten transparant te zijn. Er vindt regelmatig overleg plaats en er wordt op een prettige, constructieve manier samengewerkt.
Ook na de samenvoeging op 1 januari 2022 zal de wet Ahri van toepassing zijn op de gemeente Maashorst en zullen we nog een jaar onder preventief toezicht vallen. Dit is standaard beleid van de toezichthouder.
(Financiële) voortgang doelen
Wat willen we bereiken?
1. | Solide financieel beleid voortzetten |
2. | Structureel sluitende Programmabegroting |
3. | Positief oordeel van de toezichthouder (Provincie Noord- Brabant) |
4. | Goedkeurende controleverklaring inzake getrouwheid en rechtmatigheid van de externe accountant |
Wat gaan we daarvoor doen?
Overzicht van acties/activiteiten:
Afgerond / gerealiseerd
Gestart / onderhanden
Nog niet gestart
Acties/activiteiten | 2021 | Indicator | Toelichting | |
---|---|---|---|---|
1 | Structurele lasten worden gedekt door structurele baten. | Continue | Dit is het uitgangspunt bij het opstellen van een Programmabegroting. Met het oog op de herindeling met de gemeente Landerd en de wet Ahri die van kracht zal gaan is het nog meer van belang dat de Programmabegroting sluitend is. In de Programmabegroting 2022 is zichtbaar dat deze voor het jaar 2022 sluitend is. Het opstellen van het bestedings- en dekkingsplan 2022-2025 is een momentopname. Na het moment van opstellen, begin juli, is er aanvullende informatie beschikbaar gekomen. Op basis daarvan is er een addendum opgesteld. Hierin is zichtbaar dat er sprake is van een meerjarige sluitende begroting 2022-2025. | |
2 | De financiële consequenties van het coalitieakkoord "Bruisend Uden: daar wil je zijn, daar wil je blijven!" zijn in de Programmabegroting verwerkt. | Continue | Het coalitieakkoord wordt vertaald in de Programmabegroting. Indien er aanleiding is voor bijstelling dan vindt dit plaats in de tussentijdse rapportages zoals deze bestuursrapportage. Dat betekent dat de financiële consequenties van het coalitieakkoord verwerkt worden in de Programmabegroting. De Programmabegroting 2022-2025 welke eind augustus gepubliceerd is, is een bijzondere begroting. Het is een soort overdrachtsdocument. Het is een ‘beleidsarme’ begroting. Uiteraard wel gebaseerd op de huidige coalitieakkoorden van de gemeente Landerd en de gemeente Uden. De definitieve Programmabegroting 2022 wordt, na de verkiezingen in het vierde kwartaal van 2022 opgesteld. |
|
3 | Systeem van risicomanagement continueren en waar mogelijk verbeteren, waarbij risico's worden gekwantificeerd en in relatie worden gebracht met de weerstandscapaciteit. | Continue | Ons systeem van risicomanagement is gedegen. De risico’s worden op een eenduidige manier gekwantificeerd. Met ons risicomanagement willen we op een transparante manier verantwoording afleggen en het gesprek met elkaar voeren. De weerstandsratio is één van de financiële pijlers. Op deze manier willen we borgen dat risicomanagement ook altijd onderwerp van gesprek is bij zowel MT, college als raad. Risicomanagement is ook een belangrijk onderdeel bij de (verbijzonderde) interne controle. Vanaf 1 januari 2022 dienen gemeenten zelf een rechtmatigheidsverantwoording af te geven. Om dit te kunnen doen is een goed systeem van risicomanagement noodzakelijk. Het beleid rondom risicomanagement van de gemeente Landerd en Uden is op elkaar afgestemd. Dit heeft geleid tot nieuw beleid ten aanzien van risicomanagement. Dit dient nog formeel vastgesteld te worden. Inde programmabegroting 2022 van de gemeente Maashorst zijn voor de eerste keer de risico’s conform de nieuwe systematiek voor risicomanagement worden opgenomen. Doelstelling voor 2022 is om de systematiek voor risicomanagement voor de gemeente Maashorst uit te rollen zodat risicomanagement een manier van denken is en blijft. |
|
4 | Actief sturen op de schuldpositie door in het bestedings- en dekkingsplan daar geld voor te reserveren. | Continue |
Zoals vermeld bij punt 1 staat het bestedings-en dekkingsplan onder druk. Dat geldt dan direct ook voor de ambities om extra middelen over te houden. |
|
5 | De interne processen op orde en actueel houden. | Continue | Dit is onderdeel van de (verbijzonderde) interne controle. Tijdens deze controle wordt beoordeeld hoe actueel de processen zijn. Indien nodig wordt geadviseerd de processen te actualiseren. Vanuit de interne controle wordt ook advies gegeven over de mogelijke verbeteringen in een proces. Hierbij wordt ook een start gemaakt met het gebruik van het kwaliteitsmanagement systeem. Dit is er op gericht om naast de financiële aspecten ook de inhoudelijke (juridische aspecten) te beoordelen bij de (verbijzonderde) interne controle. Ook dit onderdeel is van belang bij de wetswijziging die genoemd is bij punt 3 namelijk dat gemeenten zelf verantwoordelijk zijn voor de rechtmatigheidsverantwoording. Met oog op de voorgenomen herindeling per 1 januari 2022 is dit een aandachtspunt. We beoordelen in 2021 bij het uitvoeren van de (verbijzonderde) interne controle of processen nog actueel zijn. Voor de nieuwe gemeente zal in beeld worden gebracht welke processen actueel zijn en welke geactualiseerd dienen te worden. |
|
6 | Een betere koppeling maken tussen risicomanagement en interne controle. | Continue | Deze koppeling is de laatste jaren al verbeterd. De beheersingsmaatregelen die worden genoemd bij de risico inventarisatie, worden getoetst tijdens de interne controle van het betreffende proces. In 2022 houden we voor de (verbijzonderde) interne controle de koppeling vast. |
|
7 | Opzetten van een systeem van continuous reporting. | Continue | De planning- en control producten worden op dezelfde manier opgesteld en bevatten dezelfde onderdelen. Hiermee is een eerste aanzet gedaan tot continuous reporting. Dit kan verder verbeterd worden. De herindeling is vervolgens weer een natuurlijk moment om een kwaliteitsslag te slaan op dit vlak. Dit in combinatie met de keuze van de organisatie (samen met de nieuwe college en gemeenteraad) voor een systeem voor Planning- en control. In 2022 willen we gericht op 2023 (samen met gemeenteraad en college) komen tot een keuze voor een nieuw P&C-pakket. |
Wat mag dat kosten?
In deze 2e financiële afwijkingenrapportage zijn de onderstaande afwijkingen te melden.
(bedragen x 1.000)
Omschrijving | 2021 incidenteel | 2022 incidenteel | 2023 incidenteel | |||
---|---|---|---|---|---|---|
Voordeel | Nadeel | Voordeel | Nadeel | Voordeel | Nadeel | |
Treasury (PDF, 87.4 kB) | V 936 | N 26 | ||||
afwijkingen < 50.000) | ||||||
huurderving panden (PDF, 177.7 kB) | N 42 | |||||
Vervroegen krediet luchtbehandelingsinstallatie Maashorstschool (PDF, 70.1 kB) | N 23 | |||||
Plaatsing zonnepanelen Wetstrikkel 1 (PDF, 71.4 kB) | V 1 | N 1 | ||||
Totaal | V 937 | N 92 |
Samenwerkingen
- Brabant Water N.V.
- N.V. Bank Nederlandse Gemeenten
- Verband Verzekerings Platform Overheden (VPO)
Wet- en regelgeving
De gemeente Uden of haar bestuursorganen handelen overeenkomstig het legitaliteitsbeginsel slechts op basis van taken en bevoegdheden die terug te vinden zijn in de Europese, landelijke of lokale wet- en regelgeving. Iedereen kan de geldende regels raadplegen.
Landelijke wet- en regelgeving
Via www.overheid.nl zijn alle geldende regels voor de gemeente Uden opgenomen en raadpleegbaar.
Lokale wet- en regelgeving
Zoekt u een wet of regel van de gemeente Uden? Bijvoorbeeld een verordening of beleidsregel? Alle regelingen van de gemeente vindt u op de website Overheid.nl. De lokale regels worden overigens ook gepubliceerd op de website van de gemeente Uden. U kunt ze hier raadplegen.
Beleidsnotities
Een overzicht van de beleidsnotities en nota’s van de gemeente zijn eveneens opgenomen en treft u hier.
Projecten
Geen.