Verkeer en vervoer-Verkeer en vervoer
Tot dit taakveld behoren de taken op het gebied van verkeer (inclusief voetgangers) en de aanleg en onderhoud van de bijbehorende infrastructuur, wegen, voet- en fietspaden en openbare verlichting in de openbare ruimte.
Ontwikkelingen
Een goede bereikbaarheid van Uden is belangrijk voor onze inwoners, bezoekers en ondernemers. De komende jaren verwachten wij een toename van de verkeersdrukte, onder andere op en rond de Lippstadtsingel. Voor de fietsers gaan we ervoor zorgen dat fietsroutes van en naar Uden verbeterd worden. Ook het fietsnetwerk binnen de gemeente wordt versterkt. Fietsgebruik wordt verder gestimuleerd.
Openbaar vervoer met de bus naar dorpen en steden om ons heen willen we zo goed mogelijk geregeld hebben, en rijden met lege bussen zoveel mogelijk voorkomen. Daarom worden goed draaiende lijnen versterkt en wordt voor slecht draaiende lijnen gezocht naar verbeterkansen of alternatieven.
Om het gebruik zo goed mogelijk te faciliteren is het belangrijk dat het onderhoud aan de openbare weg goed op orde is.
De komende jaren gaan we door met het handhaven van ons gemeentelijk wegennet op het huidige kwaliteitsniveau. Daarnaast wordt ingezet op het verbeteren van de leefomgeving van onze inwoners. Proactief wordt de openbare ruimte opgeknapt. We streven hierbij naar een gebiedsgerichte aanpak. Integraal worden de werkzaamheden op elkaar afgestemd, waarbij wordt gekeken naar de nut en noodzaak en wensen van de verschillende disciplines en van inwoners.
(Financiële) voortgang doelen
Wat willen we bereiken?
We willen dat Uden ook in de toekomst goed en makkelijk te bereiken is. Dat pakken we aan met maatregelen voor de korte en lange termijn. We kiezen voor de beste oplossingen en maken gebruik van aanwezige onderzoeksresultaten in relatie tot eventuele ontsluiting via een nieuwe oostelijke randweg en de Zeelandsedijk.
Daarnaast sturen we op een integrale aanpak van geluid, fijnstof en doorstroming op de Lippstadtsingel. De provincie is als eigenaar onze samenwerkingspartner met wie we aan de slag zijn. We kijken we of de toepassing van slimme technieken effect heeft, zoals Smart Mobility, maar ook technieken die zorgen voor geluidsreductie en andere milieuaspecten.
We hanteren het Gemeentelijk Verkeer- en Vervoerplan (GVVP) als uitgangspunt voor betere bereikbaarheid en verkeersveiligheid, alsmede het coalitieakkoord. Per jaar bekijken we welke projecten worden uitgevoerd.
We willen de kerkdorpen zo goed mogelijk bereikbaar houden met openbaar vervoer. Studenten, forensen, mindervaliden en ouderen maken veel gebruik van het openbaar vervoer. Goed openbaar vervoer kan bijdragen aan een duurzame samenleving, omdat er dan minder individueel gemotoriseerd verkeer plaatsvindt. Op dit moment doen snelle bussen Uden al aan (Hoogwaardig Openbaar Vervoer). Uden houdt contact met andere gemeenten over de toekomstige mogelijkheden voor lightrail.
We willen mensen stimuleren zo veel mogelijk de fiets te nemen door het aantrekkelijker te maken om te gaan fietsen. Mensen nemen vaker de fiets als de fietsroutes herkenbaar, comfortabel, veilig en goed bewegwijzerd zijn. Dat is goed voor de gezondheid en het is duurzaam. In de toekomst krijgt bij de inrichting van de openbare ruimte de fiets prioriteit. We willen ook dat fietsers uit de omliggende kernen Uden snel en veilig per fiets kunnen bereiken. Ook binnen Uden willen we dat fietsers zich snel en goed kunnen verplaatsen. Daar horen goede fietsenstallingen bij en voldoende mogelijkheden om elektrische fietsen op te laden. Projecten binnen het GVVP voorzien hierin. Verkeersveiligheid heeft onze speciale aandacht, vooral in de nabijheid van scholen.
Bij openbare verlichting speelt duurzaamheid een prominente rol. Zo zetten we het huidige beleid van het toepassen van uitsluitend LED armaturen door, zodat we onze CO2 uitstoot zoveel mogelijk beperken en we daarmee bijdragen aan de landelijke energiedoelstellingen. Daarnaast worden de milieuonvriendelijke SOX en SON armaturen gefaseerd vervangen. Ook gaan wij het energiegebruik jaarlijks uitgebreid monitoren met behulp van de energiemonitor.
De komende jaren handhaven wij ons gemeentelijk wegennet op het huidige hoge kwaliteitsniveau door het uitvoeren van rehabilitaties/reconstructies. De ingrijpmaatstaven worden bepaald op basis van kwaliteit en beschikbaarheid voor de huidige nieuwe functies. De huidige inzet op het verbeteren van de leefomgeving van onze inwoners zetten we voort. Daar waar mogelijk wordt geanticipeerd op de klimaatsverandering. Financiering vindt plaats vanuit de daarvoor bestaande onderhoudsfondsen.
Wat gaan we daarvoor doen?
Overzicht van acties/activiteiten:
Afgerond / gerealiseerd
Gestart / onderhanden
Nog niet gestart
Acties / activiteiten | 2020 | Indicator | Toelichting | |
---|---|---|---|---|
1. | Aanpak N264 / N605. | 2019-2020 | De provincie heeft nu twee projectorganisaties voor de N264 draaien. Voor het westelijk deel zijn inpassende ontwerpen in concept gereed en de consequenties voor geluid bepaald. Het oostelijk deel (parallelwegen ter hoogte van Odiliapeel) heeft de klankbordgroep met inventarisatie van kansen en belemmeringen de provincie richting gegeven voor verdere uitwerking. De coronacrisis zorgt ervoor dat klankbordgroep avonden zijn afgezegd en er wordt gezocht naar manieren om het proces zo weinig mogelijk vertraging te laten oplopen.
De gemeente is gestart met het omgevingsonderzoek N605. Mede op verzoek van de provincie is een verdiepingsslag gemaakt. We gaan in het voortraject meer onderzoeken en de omgeving actief betrekken, zodat beter kan worden afgewogen welke keuze de beste is voor de N605. Er is een werkgroep van bewoners en ondernemers die actief meedenken. De bredere omgeving wordt met onder meer een enquête en een digitaal platform betrokken. |
|
2.. | GVVP projecten. | MIP 2019-2022 | Door tekort aan personeel en langere proceduretijd is vertraging in uitvoering van projecten opgelopen. In het MIP proberen we door herverdeling in projecten een inhaalslag te maken. | |
5. | Afsluiting voetgangersgebied Promenade. | 2019-2020 | Deze werkzaamheden zijn voorbereid. Uitvoering vindt plaats in de loop van 2020. | |
6.. | Snelfietsroutes realiseren. | 2019 en 2020 | We zitten nog in de voorbereidingsfase voor beide routes (tracéverkenning en grondaankoop). | |
7. | Rehabilitaties en beheerwerken. | Jaarlijks | Jaarlijks wordt aan de hand van inspectie het onderhoud bepaald. Rehabilitaties worden bepaald aan de hand van de technische en economische levensduur. De onderhoudswerkzaamheden zijn gestart en liggen op schema. De rehabilitaties lopen als gevolg van te weinig capaciteit en prioritering achter op planning. | |
8. | Opstellen Nota Klimaatbestendige Openbare Ruimte (NKOR). | 2019/2020 | De diverse klimaataspecten, zoals waterstresstest, hittestress en droogtestress, die onderzocht moeten worden om tot een goede integrale afweging te komen, zijn opgestart. Andere worden op korte termijn opgestart, zodat najaar 2020 deze integrale afweging in de NKOR kan plaatsvinden en worden afgerond. Hierbij zal de mogelijke afstemming met Landerd gezocht worden. |
Wat mag het kosten?
Naast het bestaande budget (PDF, 54.7 kB), zijn er extra middelen beschikbaar gesteld voor dit taakveld (x € 1.000)
Extra nog niet begrote uitgaven | inv | 2020 | 2021 | 2022 | 2023 | |
---|---|---|---|---|---|---|
Verkeersveiligheid Prior van Milstraat | 60 | 2,4 | 2,4 | 2,4 | 2,4 | |
Fietsstroken Muntmeester | 100 | 4,9 | 4,9 | 4,9 | 4,9 | |
Fietspromotie | 44 | |||||
Totaal | 160 | 51,3 | 7,3 | 7,3 | 7,3 |
Resultaat 1e financiële afwijkingenrapportage (x € 1.000)
omschrijving | 2020 structureel |
2021 structureel |
2022 structureel | 2023 structureel | 2024 structureel | |||||
---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|
voordeel | nadeel | voordeel | nadeel | voordeel | nadeel | voordeel | nadeel | voordeel | nadeel | |
Afwijkingen (< € 50.000) | ||||||||||
Fietsstraat Heinsbergenstraat | 2 V | 2 N | 2 N | 2 N | 2 N | 2 N | ||||
Totaal taakveld | 2 V | 2 N | 2 N | 2 N | 2 N | 2 N |
omschrijving | 2020 incidenteel |
2021 incidenteel |
2022 incidenteel | |||
---|---|---|---|---|---|---|
voordeel | nadeel | voordeel | nadeel | voordeel | nadeel | |
Kosten studie N605 (PDF, 51.4 kB) | 75 V | 150 N | ||||
Afwijkingen (< € 50.000) | ||||||
Bestemmingsplanwijziging a.g.v. gewijzigd parkeerbeleid | 25 N | |||||
Totaal taakveld | 75 V | 175 N |
Samenwerkingen
- GGA Noordoost Brabant (Gebiedsgerichte aanpak verkeer en vervoer)
- Hoogwaardig openbaar vervoer (HOV) in de regio Noordoost Brabant
Wet- en regelgeving
De gemeente Uden of haar bestuursorganen handelen overeenkomstig het legitaliteitsbeginsel slechts op basis van taken en bevoegdheden die terug te vinden zijn in de Europese, landelijke of lokale wet- en regelgeving. Iedereen kan de geldende regels raadplegen.
Landelijke wet- en regelgeving
Via www.overheid.nl zijn alle geldende regels voor de gemeente Uden opgenomen en raadpleegbaar.
Lokale wet- en regelgeving
Zoekt u een wet of regel van de gemeente Uden? Bijvoorbeeld een verordening of beleidsregel? Alle regelingen van de gemeente vindt u op de website Overheid.nl. De lokale regels worden overigens ook gepubliceerd op de website van de gemeente Uden. U kunt ze hier vinden.
Beleidsnotities
Een overzicht van de beleidsnotities en nota’s van de gemeente zijn eveneens opgenomen en treft u hier.
Projecten
Sinds een aantal jaren leggen we ook afzonderlijk verantwoording af over de majeure projecten, Per project met een restantkrediet van meer dan € 500.000 worden de aspecten planning, budget en risico toegelicht door middel van een stoplichtenrapportage. Indien een stoplicht op oranje of rood staat, wordt ook een extra toelichting opgenomen.
Door de coronacrisis wordt elk project in meer of mindere mate beïnvloed in de voortgang. Wat de uiteindelijke consequenties zijn, is op dit moment nog niet te bepalen.
Planning, verloopt het project volgens de laatst vastgestelde tijdsplanning?
conform planning | |
langzamer dan planning | |
project nog niet gestart |
Budget, zijn de inkomsten/uitgaven volgens het geraamde budget?
conform budget of inkomsten hoger/uitgaven lager (positief resultaat) dan budget | |
inkomsten lager/uitgaven hoger (negatief resultaat) dan budget |
Risico's; welke risico's zijn verbonden aan het project? Hierbij worden impact van het risico en de kans dat het risico zich voordoet beoordeeld.
lage kans en weinig impact | |
grote kans en weinig impact / lage kans en veel impact | |
grote kans en veel impact |
Omschrijving project/investering | Oorspronkelijk krediet | Restant krediet ultimo 2020 |
---|---|---|
Herinrichting Marktstraat | € 616.000 | € 558.650 |
indicator | omschrijving | |
---|---|---|
Planning | De voorbereidingsfase voor het project is later gestart dan gepland. Het ontwerp is in februari 2020 aan alle belanghebbenden gepresenteerd. Aansluitend start de besteksvoorbereiding. De uitvoeringsperiode moet nog worden bepaald. Hierbij wordt rekening gehouden met de zomerperiode, evenementen en de feestdagen. |
|
Budget | Het beschikbaar gestelde budget is taakstellend. | |
Risico | Het is onzeker wat het draagvlak onder de bevolking wordt voor het nieuwe ontwerp. Hierdoor kan de ontwerpfase langer gaan duren. Door de uitlopende planning bestaat het risico op een ongunstig aanbestedingsresultaat door de fors stijgende marktprijzen. |
Omschrijving project/investering | Oorspronkelijk krediet | Restant ultimo 2020 |
---|---|---|
Verlengde Noordlaan met bijkomende werkzaamheden | € 2.026.426 | € 1.173.172 |
indicator | omschrijvng | |
---|---|---|
Planning | Het concept bestemmingsplan is geactualiseerd en kan op korte termijn door de gemeenteraad worden vastgesteld. De mate van invloed van de stikstofproblematiek moet nog worden berekend. | |
Budget | Op basis van het ontwerp kunnen subsidies worden aangevraagd. Er is geen zekerheid over het verkrijgen van deze subsidies. | |
Risico | De gesprekken over het ontwerp zijn in ver gevorderd stadium waardoor de risico’s inzichtelijk zijn geworden. De risico's worden laag ingeschat. |
Omschrijving project/investering | Oorspronkelijk krediet | Restant ultimo 2020 |
---|---|---|
Rehabilitatie Birgittinessestraat | € 844.401 | € 347.424 |
indicator | omschrijving | |
---|---|---|
Planning | Project is gerealiseerd. | |
Budget | In de begrotingsnotitie 2019 is het budget opgehoogd met € 150.000. Het project is binnen de beschikbare middelen (inclusief ophoging) uitgevoerd. | |
Risico | Niet van toepassing. |
Omschrijving project/investering | Oorspronkelijk krediet | Restant ultimo 2020 |
---|---|---|
A50 afrit Noord (Oostzijde) | € 775.000 | € 704.205 |
indicator | omschrijving | |
---|---|---|
Planning | De werkzaamheden zijn in voorbereiding. Met Rijkswaterstaat worden afspraken gemaakt over het aanpassen van de afrit. De planning is afhankelijk van de snelheid waarmee een overeenkomst gesloten kan worden. | |
Budget | De wegconstructie van de afrit is anders vormgegeven dan eerder ingeschat, Door de eisen van Rijkswaterstaat wordt de benodigde verbreding van de afrit ook duurder. Er wordt bekeken of het werk binnen het beschikbare budget opgelost kan worden. | |
Risico | Door de fors stijgende marktprijzen bestaat er een risico op een ongunstig aanbestedingsresultaat. |
Omschrijving project/investering | Oorspronkelijk krediet | Restant ultimo 2020 |
---|---|---|
Herinrichting Terraveenplein Odiliapeel/Oudedijk | € 574.600 | € 519.714 |
indicator | omschrijving | |
---|---|---|
Planning | Start werkzaamheden is vooralsnog september 2020 en duren ca. 8 maanden, afhankelijk van de weersomstandigheden. |
|
Budget | Kosten uitvoering zijn gelijk aan het beschikbaar budget. Budget is i.v.m. rioleringswerkzaamheden aangevuld met € 535.000. | |
Risico | Door de fors stijgende marktprijzen bestaat er een risico op een ongunstig aanbestedingsresultaat. |
Omschrijving project/investering | Oorspronkelijk krediet | Restant ultimo 2020 |
---|---|---|
Rehabilitatie Vijfhuizerweg/Morel | € 1.145.000 | € 1.142.333 |
indicator | omschrijving | |
---|---|---|
Planning | Uitbreiding projectscope met aanleg infiltratieriool en vervangen deel van bestaand riool. Op dit moment loopt voorbereiding van het werk. Mogelijk na de bouwvak 2020 overgaan tot uitvoering. | |
Budget | Kosten uitvoering zijn gelijk aan het beschikbaar budget. Budget is i.v.m. rioleringswerkzaamheden aangevuld met € 394.000. | |
Risico | Lage kans en weinig impact |
Omschrijving project/investering | Oorspronkelijk krediet | Restant ultimo 2020 |
---|---|---|
Rehabilitatie Parallelweg Middenpeelweg | € 666.300 | € 643.941 |
indicator | omschrijving | |
---|---|---|
Planning | Werk is gereed. | |
Budget | Conform budget, subsidie aanvraag is toegekend door provincie. | |
Risico | Lage kans, weinig impact |
Omschrijving project/investering | Oorspronkelijk krediet | Restant ultimo 2020 |
---|---|---|
HOV trace Land van Ravensteinstraat-Kornetstraat |
€ 1.160.000 Later obv raadsbesluit € 1.895.000 (zie *) |
€1.890.956 |
indicator | omschrijving | |
---|---|---|
Planning | Er is gekozen om de variant te laten uitwerken met aan iedere zijde van de Land van Ravensteinstraat. Start uitvoering gericht op Q3 2020. Risico op vertraging van het plan door zienswijzen op het verkeersbesluit. | |
Budget | (*) budget is opgehoogd naar € 1.895.000. Aan deze verhoging ligt ten grondslag: op basis van eerste schetsen is grovere inschatting gemaakt in 2016, door de aantrekkende markt zijn de prijzen van de aannemers hoger geworden en de Provincie heeft inmiddels ook hogere eisen gesteld aan de snelfietsroute waarvoor tussentijdse aanpassing van het ontwerp nodig was. De Hobostraat wordt ook aangepakt dmv een zgn Quick Win met een bedrag van max. €100.000 in 2019. Middels een raadsbesluit is dit vastgesteld. |
|
Risico | Risico op vertraging van het plan door zienswijzen op het verkeersbesluit |
Omschrijving project/investering | Oorspronkelijk krediet | Restant ultimo 2020 |
---|---|---|
Verbreden Zeelandsedijk N264-Kromstraat | € 725.000 | € 725.000 |
indicator | omschrijving | |
---|---|---|
Planning | Voor dit werk is een bestemmingsplanprocedure nodig. De procedure loopt op met de procedure voor de ontwikkeling van ontwikkeling industrieterrein Hoogveld Zuid. Deze werken hebben invloed op elkaar, daarom is de ruimtelijke procedure gezamenlijk opgepakt. 2020 is nodig voor de ruimtelijke procedure en voorbereiding. Uitvoering van de verbreding is voorzien in 2021. | |
Budget | Plannen zijn door bomenonderzoek gewijzigd. Nu bestemmingsplan procedure. | |
Risico | Wordt nog bepaald in relatie tot bomenkap. |
Omschrijving project/investering | Oorspronkelijk krediet | Restant ultimo 2020 |
---|---|---|
Rehabilitatie Krijten | € 556.079 | € 551.440 |
Indicator | Omschrijving | |
---|---|---|
Planning | Project is in verband met herprioritering van projecten niet gestart. In 2020 wordt gestart met een onderzoek naar de rotondes bij het busstation en de rotonde Mellesingel. Daarnaast wordt gestart met het maken van het ontwerp voor de Violierstraat. De uitvoering van het project is in 2021 direct aansluitend op de Land van Ravensteinstraat. | |
Budget | Voor het aanpassen van de rotondes binnen het plangebied moet nog budget worden aangevraagd. Dit wordt gedaan in de begrotingscyclus voor 2021. | |
Risico | Lage kans, weinig impact. |
Omschrijving project/investering | Oorspronkelijk krediet | Restant ultimo 2020 |
---|---|---|
Rehabilitatie Violierstraat | € 1.116.348 | € 1.063.707 |
Indicator | Omschrijving | |
---|---|---|
Planning | Project is in verband met herprioritering van projecten niet gestart. In 2020 wordt gestart met een onderzoek naar de rotondes bij het busstation en de rotonde Mellesingel. Daarnaast wordt gestart met het maken van het ontwerp voor de Violierstraat. De uitvoering van het project is in 2021 direct aansluitend op de Land van Ravensteinstraat. | |
Budget | Voor het aanpassen van de rotondes binnen het plangebied moet nog budget worden aangevraagd. Dit wordt gedaan in de begrotingscyclus voor 2021 | |
Risico | Lage kans, weinig impact. |