Economie - Economische ontwikkeling
Dit programma is er op gericht het economisch klimaat van de gemeente Uden verder te versterken. Om dit realiseren werken we aan een gunstig ondernemersklimaat en evenwichtige economische structuur. Het taakveld omvat het centrum, bedrijventerreinen, werkgelegenheid, innovatie, samenwerkingsverbanden en landbouw in transitie.
Ontwikkelingen
De gemeente Uden telt 3.564 bedrijven waar 24.321 personen werkzaam zijn (2019, peildatum april 2018). De sector gezondheids- en welzijnszorg is sterk vertegenwoordigd. De toekomst wat betreft werkgelegenheid is gezien de huidige ontwikkelingen rondom het coronavirus uiterst onzeker. De gemeente treft maatregelen om ondernemers financieel tegemoet te komen, zoals uitstel van betalingen en het instellen van een noodfonds voor ondernemers.
De verkoop van bedrijventerreinkavels in Uden gaat voortvarend. Er is veel in optie en nog maar weinig beschikbaar. We zijn gestart met de ontwikkeling van Hoogveld-Zuid. Verkoop van bouwrijpe grond vindt naar verwachting in 2021 plaats. Tevens denken we binnen het kader van de omgevingsvisie na op welke manier ontwikkelingen voor bedrijventerreinen daarna plaats kunnen vinden. We gaan hierover proactief in gesprek met de provincie en betrekken daarbij ook de gemeente Landerd. Op het gebied van parkmanagement is de samenwerking met SBBU van belang, waarbij onderwerpen als camerabewaking en glasvezel aan de orde komen. Startende ondernemers worden t/m 2021 ondersteund door een samenwerking met UOV De Kring. Ook werkt de gemeente met het bedrijfsleven en onderwijs samen in een 3O platform, met als doel het verbeteren van de aansluiting van het onderwijs op de arbeidsmarkt.
Het centrum van Uden is een belangrijk economisch gebied. Er is een omvangrijk winkel- en horeca-aanbod met een grote regiofunctie. Het centrum vergt aandacht omdat middelgrote centra o.a. door de toenemende e-commerce onder druk staan, en het onzeker is hoe centrumgebieden zich zullen ontwikkelen. We zijn bezig met het proces voor een centrumvisie. Begin 2020 zijn door de raad de strategische keuzes vastgesteld. Ook zijn we bezig met een marktanalyse. Door de huidige ernstige ontwikkelingen rondom het coronavirus zal het centrum extra onder druk komen te staan. Vanuit het centrummanagement en de UCO (Udense Centrum Ondernemers) worden ondernemers zoveel als mogelijk ondersteund. Ook de gemeente heeft maatregelen getroffen om ondernemers te ondersteunen en onderzoekt wat er nog meer mogelijk is. Daarnaast vinden door de gemeente ook (lange termijn) investeringen plaats, zoals aanschaf van feestverlichting en herinrichting van de Marktstraat. Op het gebied van marketing voeren stakeholders gezamenlijk overleg in het Uden Marketing Team. Gezamenlijk is de identiteit (fundament) van Uden geformuleerd. Komende periode werken we aan een visuele huisstijl en het opzetten van een activatiecampagne.
In Uden is van de agrifood sector vooral de primaire sector vertegenwoordigd. De agrifood sector staat voor een grote transitieopgave. De sector moet veranderen in een sector die maatschappelijk geaccepteerd en gewaardeerd wordt, diervriendelijk produceert, past in zijn natuurlijke omgeving en geen onaanvaardbare risico’s met zich meebrengt. De gebiedssamenwerking Agro Proeftuin de Peel speelt hierbij een belangrijke rol. De proeftuin AgroProeftuin de Peel is in 2019 uitgebreid van 5 hectare naar 10 hectare waar onderwijs, overheid en ondernemers samenwerken aan duurzame en innovatieve teelten en bodemverbetering. In 2020 zijn er een weer nieuwe projecten opgestart. De proeflocatie aan de Middenpeelweg bij Zeeland beslaat nu in totaal 35 hectare. Op 15 percelen vinden doorlopend praktijkproeven plaats. In 2020 zijn weer vier nieuwe proeven gestart waarbij de volgende thema’s centraal staan:
- eiwit van eigen bodem
- biomassa als grondstof
- biodiversiteit
In Agro Proeftuin de Peel werken pioniers samen aan een duurzame, toekomstgerichte agrarische productie, die:
- in balans is met mens, dier en milieu;
- onze leefomgeving en ons landschap verrijkt;
- werkgelegenheid en economische groei brengt in de regio.
De regionale samenwerking voor transitie landbouw heeft ervoor gezorgd dat er in 2020 brede activiteiten van de transitie landbouw zijn opgestart voor realisatie van innovatieprojecten. Deze pojecten dragen bij aan een toekomstbestendige voedselproductie in de hele regio en het realiseren van nieuwe verdienmodellen voor agrarische ondernemers die passen bij de transitie van de veehouderij en aansluiten op de kansen die de regio biedt.
Binnen de Regionale samenwerking Noordoost Brabant (NOB) werken 17 gemeenten en 2 waterschappen samen op een aantal maatschappelijke thema’s. Samen met ondernemers en onderwijs wil de regio zich ontwikkelen tot een AgriFood Capital. De stichting Agrifood Capital is het samenwerkingsverband van ondernemers, overheden en onderwijsinstellingen in de regio Noordoost-Brabant, die mede uitvoering geeft aan de regionale doelstelling. De samenwerkende partijen zullen in 2020 besluiten over de voortzetting (inhoudelijk, financieel, governance) van de samenwerking in de periode 2021-2028. Planning is besluitvorming door de raad in het tweede kwartaal van 2020.
Uden wil nadrukkelijk participeren in deze regionale samenwerking. Ook met de buurgemeenten wil Uden graag samenwerken. Door het herindelingsproces met Landerd zijn de contacten met Landerd geïntensiveerd. Met het bedrijfsleven uit Uden en Landerd hebben inmiddels al enkele gezamenlijke overleggen plaatsgevonden.
(Financiële) voortgang doelen
Wat willen we bereiken?
Wij vinden de economische groei van Uden zeer belangrijk, zowel voor bestaande als voor nieuwe bedrijven. Samen met ondernemers uit Uden (en binnenkort ook Landerd) voeren we overleg over belangrijke speerpunten. Voor 2025 zijn naar verwachting alle bedrijventerreinen verkocht. We maken een start met het nieuw te ontwikkelen terrein Hoogveld-Zuid-Noord, en denken na welke ontwikkelingen daarna plaats kunnen vinden. In de omgevingsvisie wordt dit thema vanuit breed perspectief bekeken.
Het centrum van Uden is het bruisende middelpunt van onze gemeente. Een ontmoetingsplek voor zowel de Udenaren als bezoekers uit de regio. In het centrum staan we echter ook voor uitdagingen. De consument verandert, het bestedingsgedrag verandert en de behoefte aan meer reuring en vermaak neemt toe. Een vitaal en veelzijdig centrum vraagt om een nieuwe, toekomstgerichte blik op de functie en inrichting. Concrete en creatieve plannen en aanpassingen zijn hier onlosmakelijk mee verbonden. Hiervoor zijn investeringen in tijd, geld en energie nodig. Op de korte, de middellange en lange termijn. Wij staan open voor ondernemers met nieuwe plannen en initiatieven en we investeren als gemeente zelf veel in het centrum.
De agrarische sector is belangrijk voor Uden. Behalve dat de bedrijfseconomische waarde - bijvoorbeeld werkgelegenheid - groot is, is de sector verantwoordelijk voor duurzame voedselproductie en het onderhoud of beheer van het landschap. Wij vinden het belangrijk dat er voldoende (beleids)ruimte wordt gegeven om een transitie mogelijk te maken naar een gezond en duurzaam voedselsysteem. We richten ons op ondernemers die verder willen ontwikkelen binnen de sector, (deels) willen omschakelen of willen stoppen. Innovatie en verduurzaming en van het buitengebied is op meerdere manieren denkbaar. Een voorbeeld hiervan is de vervanging van asbesthoudende daken door zonnepanelen. Voor zonnepanelen wordt dan ook geen landbouwgrond gebruikt. Sommige agrarische bedrijfstakken, zoals de tuinbouw, hebben een grote arbeidsbehoefte-piek in de oogsttijd. De arbeiders die deze manuren kunnen leveren, moeten wel onder goede omstandigheden gehuisvest worden.
De gemeente Uden maakt deel uit van diverse samenwerkingsverbanden in de regio. De samenwerking binnen de regio Noordoost Brabant en AgriFood Capital zijn van belang voor de lokale en regionale economie. Prioriteiten voor Uden op gebied van economie in regionaal verband zijn in ieder geval de thema's detailhandel en voedingsgezondheid.
We willen samen met de Udense ondernemers Uden op de kaart blijven zetten door middel van citymarketing. Uitgangspunt is dat de gemeente de regie voert en daarbij inzet op cofinanciering door partners.
Wat gaan we daarvoor doen?
Overzicht van acties/activiteiten:
Afgerond / gerealiseerd
Gestart / onderhanden
Nog niet gestart
Acties / activiteiten | 2020 | Indicator | Toelichting | |
---|---|---|---|---|
1. | We ontwikkelen een economische visie en betrekken daarbij de ondernemers. | 2019/2021 | Vanwege de herindeling met Landerd wordt er geen economische visie voor alleen Uden opgesteld. In september 2019 en januari 2020 hebben de eerste twee bestuurlijke overleggen met ondernemers uit Landerd en Uden plaatsgevonden. De Maashorstvisie wordt door de visiegroep economie op onderdelen nader uitgewerkt. | |
2. | Deelname aan het lokale 3O overleg met het onderwijs en bedrijfsleven. | 2019-2021 | De gemeente werkt samen met UOV De Kring, ROC De Leijgraaf, Udens College en diverse Udense ondernemers in het 3O platform. Dit platform heeft de Hybride Leeromgeving Uden ontwikkeld, financieel ondersteund door de gemeente. | |
3. | We faciliteren (startende) ondernemers met een goed vestigingsklimaat, adequate informatievoorziening (één loket) en waar mogelijk het versnellen van procedures. | 2019-2022 | De bedrijvenregisseur is aanspreekpunt voor bedrijven. Er loopt een traject om de werkprocessen in het WABO-traject voor vergunningen sneller en efficiënter te laten verlopen. | |
4. | We faciliteren startende ondernemers door budget beschikbaar te stellen voor de startersondersteuning | 2019-2021 | Startende ondernemers worden t/m 2021 financieel ondersteund door een samenwerking met UOV De Kring. Startersnetwerk Misfits is inmiddels onderdeel van UOV en verzorgt de uitvoering van startersondersteuning. | |
5. | We starten met de ontwikkeling van bedrijventerreinen Hoogveld-Zuid-Noord en Vluchtoordweg, en onderzoeken de lange termijn ontwikkeling voor bedrijventerreinen. | 2019-2020 | De voorbereidingen voor het opstellen van bestemmingsplan Hoogveld-Zuid zijn gestart. De locatie Vluchtoordweg is in onderzoek. | |
6. | We werken gezamenlijk met SBBU aan de versterking van het economisch functioneren van bedrijventerreinen, waarbij onderwerpen als glasvezel en camerabewaking aan de orde komen. | 2019-2022 | Het glasvezelnetwerk op het bedrijventerrein is aan SBBU verkocht. De bedrijventerreinen zijn opnieuw gecertificeerd met het Keurmerk Veilig Ondernemen. Op basis van het politie advies is het project camerabewaking in samenwerking met SBBU en de politie opgestart. In 2020 wordt dit verder uitgewerkt. | |
7. | We starten met een brede visie op de centrumontwikkeling. Hoe willen we dat het centrum van Uden er in de toekomst uit ziet? Wat is de juiste combinatie van wonen, werken, winkelen en recreëren? Wat betekent dit voor de omgeving en bestemming van (deel)gebieden? Hierbij worden inwoners, ondernemers, vastgoedeigenaren en andere belanghebbenden nadrukkelijk betrokken. | 2019/2020 | In juni 2019 heeft de startbijeenkomst plaatsgevonden, gevolgd door werkgroepen met stakeholders in het najaar van 2019. De raad heeft in januari 2020 strategische keuzes vastgesteld voor het centrum. Tevens zijn we in de eerste helft van 2020 bezig met de marktanalyse. | |
8. | We zorgen voor een goede openbare ruimte zodat het centrum goed kan functioneren en het er goed toeven is. Daarom vindt momenteel herinrichting van de Markt en Sint Jansstraat plaats. De herinrichting van de Marktstraat start binnenkort. Daarna kijken we naar de andere straten en pleinen in het centrum zodat het een mooi visitekaartje van Uden is en blijft. | 2019-2022 | De herinrichting van de Markt en Sint Jansstraat is afgerond. Het voorlopig ontwerp voor de herinrichting van de Marktstraat is gereed. De eerste uitvoerende werkzaamheden zijn gestart. De uitvoering is gepland in de eerste helft van 2021. | |
9. | Oprichting stichting centrummanagement en uitvoering geven aan centrummanagementactiviteiten | 2019-2021 | We zijn in overleg met UCO over de oprichting van een stichting centrummanagement. | |
10. | Er komt een duidelijke scheiding tussen centrummanagement en centrumpromotie. a. Centrummanagement: we creëren een nieuwe stichting voor onafhankelijk centrummanagement waaraan de gemeente, de centrumondernemers en mogelijk op termijn de vastgoedpartners financieel aan deelnemen. De uitvoering komt in handen van een onafhankelijk centrummanager. b. Centrumpromotie: de gevelreclamebelasting wordt, conform de wens van de gemeenteraad, beschikbaar gesteld aan de vereniging die deelneemt aan de nieuw te vormen stichting centrummanagement. De leden en het bestuur van deze vereniging bestaan uit centrumondernemers die gevelreclamebelasting betalen. Deze vereniging neemt deel aan het platform citymarketing. |
2019-2020 | Het college heeft de subsidieregeling voor centrumpromotie vastgesteld. De subsidie is per 1-4-2019 toegekend aan de Uden Ondernemers Vereniging (UCO). Gezamenlijk is de centrummanager geworven die in juni 2019 is gestart. De gemeente heeft in 2019 de sfeerverlichting voor het centrum aangeschaft. | |
11. | We bewaken de balans tussen levendige pleinen en de parkeerbehoefte in het centrum, en nemen de gewenste toekomst van de Markt als parkeerterrein en andere pleinen mee in de ontwikkeling van de Centrumvisie. | 2019-2020 | De raad heeft in januari 2020 strategische keuzes voor het centrum vastgesteld. In het vervolg van het participatietraject zal de Markt extra aandacht krijgen. | |
12. | We pakken de nieuwe vergunningaanvragen van ondernemers voortvarend op, zodat de bedrijfsaanpassingen gedaan kunnen worden. Pas dan zorgt nieuwe regelgeving ook effectief voor een beter milieu en volksgezondheid. | 2019-2022 | Er loopt een traject om de werkprocessen in het WABO-traject voor vergunningen sneller en efficiënter te laten verlopen. | |
13. | We faciliteren ondernemers om de kwaliteit van het bedrijf te verbeteren door hen proactief te informeren en te helpen gebruik te maken van bestaande regelingen, zoals voor alternatieve energie, of innovaties. Dit geldt ook voor ondernemers die willen stoppen of willen omschakelen. We voeren keukentafelgesprekken met stoppende ondernemers om samen te komen tot een passende bestemming. | 2019-2022 | Met alle ondernemers die aangegeven hebben dat ze stoppen met hun agrarisch bedrijf, zijn keukentafelgesprekken gevoerd en mogelijkheden besproken. Een aantal bedrijven is bezig met een bestemmingswijziging. Begin 2020 hebben 13 bedrijven zich aangemeld om te stoppen met de regeling Warme sanering varkenshouderijen. In het eerste kwartaal van 2020 zijn met de meeste bedrijven gesprekken gevoerd over de herbestemming van de locatie. | |
14. | We ondersteunen ondernemers en denken met hen mee als zij een weg zoeken voor hun innovatieve oplossingen en ideeën voor een duurzame voedselproductie, circulair voedselsysteem en/of bodemverbetering (Agro As de Peel). | 2019-2022 | De proeflocatie Agro Proeftuin de Peel is in 2019 uitgebreid van 5 naar 10 hectare met 8 proeven van ondernemers en overheidsinstellingen met nieuwe innovatieve en/of duurzame teelten. In 2019 is de natuurontwikkeling verder in gang gezet en ongeveer 20 hectare is in ontwikkeling. In 2020 is het project verder uitgebreid tot 15 proeven. | |
15. | We stimuleren verbreding van de agrarische activiteiten door maximaal medewerking te verlenen binnen de bestaande kaders. Door medewerking te verlenen wordt verrommeling van het buitengebied tegengegaan. Vooral in de buurt van recreatieve gebieden – zoals Bedaf, Hemelrijk en de Maashorst - voegt verbreding van agrarische activiteiten direct wat toe aan de omgeving. | 2019-2022 | In 2019 is een de procedure afgerond voor de partiele herziening buitengebied, waarin gebiedsgericht beleid is opgenomen voor een verruiming van hergebruiksmogelijkheden voor bestaande bebouwing en verruiming van de sloopbonusregeling afgestemd op het provinciaal beleid. | |
16. | We stellen een visie op voor zonneparken/velden in het buitengebied uitgaande van zelfstandig staande/gepositioneerde zonnepanelen buiten bouwblokken/bouwvlakken. De uitgangspunten die centraal staan in het opstellen van deze visie over zonneparken/velden is dat er geen landbouwgrond wordt opgeofferd en dat het niet ten kosten mag gaan van bestaande landschaps- en natuurwaarden. | 2019 | De visie loopt samen op met het opstellen van de Regionale Energie Strategie (RES) die in 2020 wordt afgerond. Na vaststelling van de RES, naar verwachting in juni 2020, wordt de visie zonneparken opgesteld en afgestemd op de RES. |
|
17. | Voorbereiden besluitvorming in zake voortzetting van de regionale samenwerking Noordoost Brabant/AgriFood Capital (NOB/AFC). De huidige samenwerkingsovereenkomst loopt tot en met 2020. | 2019-2020 | Planning is besluitvorming door de raad in het eerste kwartaal van 2020. Ambtelijk neemt Uden deel aan het kernteam dat de besluitvorming voorbereidt. | |
18. | We bezien het huidige aanbod van evenementen en kijken naar mogelijkheden om waar nodig nieuwe/andere evenementen naar de gemeente Uden te halen. | 2019-2022 | Aanvragen van evenementen faciliteren we zo goed als mogelijk. Dit biedt mogelijk kansen voor andere evenementen. De gemeente is aan het onderzoeken of er meer mogelijkheden zijn voor evenementen in het buitengebied. | |
19. | Uitvoering geven aan citymarketing door uitwerking marketingplan. | 2020 | De belangrijkste stakeholders op gebied van marketing voeren gezamenlijk overleg in het Uden Marketing Team. Gezamenlijk is de identiteit (fundament) van Uden geformuleerd. Komende periode werken we aan een visuele huisstijl en het opzetten van een activatiecampagne. | |
20. | We bieden ons actief aan als huisvestingslocatie voor regionale samenwerkingsverbanden. | Jaarlijks | Veel overleggen vinden plaats in Uden. | |
21. | We positioneren AgriFood Capital beter door ondernemers met plannen actief de weg naar AFC te wijzen. | Jaarlijks | We voeren overleg met UOV De Kring om AFC betere bekendheid te geven bij ondernemers. Ondernemersliftplus wordt goed gevonden door ondernemers. | |
22.. | We bieden mogelijkheden voor een evenementen-terrein in het buitengebied. | 2019-2021 | Er heeft een eerste inventarisatie plaatsgevonden om in beeld te brengen of er locaties geschikt zijn voor het houden van maximaal 3 evenementen per jaar in het buitengebied. Dit heeft in eerste aanleg twee locaties opgeleverd. En alhoewel we in gesprek zijn voor deze locaties, is het onderzoek nog in het stadium van het verkennen van de mogelijkheden. Naast aspecten vanuit de wet Ruimtelijke Ordening speelt ook de bereidheid van de eigenaren en omwonenden om evenementen te willen huisvesten, hierin een rol. Ondertussen wordt de zoektocht naar meerdere alternatieven in het buitengebied voortgezet. |
Wat mag het kosten?
Naast het bestaande budget (PDF, 61.2 kB), zijn er in deze begroting ook extra middelen beschikbaar gesteld door middel van offertes.
(bedragen x € 1.000)
Extra nog niet begrote bedragen |
Inv | 2020 | 2021 | 2022 | 2023 | |
---|---|---|---|---|---|---|
Incidenteel budget t.b.v. centrum Uden | 200 | 200 | ||||
Algemeen budget economische ontwikkeling | 50 | 50 | ||||
Totaal | 250 | 250 |
Er zijn geen afwijkingen te melden in deze 1e financiële afwijkingenrapportage
Resultaat 1e financiele afwijkingenrapportage (x € 1.000)
omschrijving | 2020 structureel |
2021 structureel |
2022 structureel | 2023 structureel | 2024 structureel | |||||
---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|
voordeel | nadeel | voordeel | nadeel | voordeel | nadeel | voordeel | nadeel | voordeel | nadeel | |
afwijkingen (< € 50.000) | ||||||||||
Totaal taakveld |
omschrijving | 2020 incidenteel |
2021 incidenteel |
2022 incidenteel | |||
---|---|---|---|---|---|---|
voordeel | nadeel | voordeel | nadeel | voordeel | nadeel | |
afwijkingen (< € 50.000) | ||||||
Totaal taakveld |
Samenwerkingen
-
Wet- en regelgeving
De gemeente Uden of haar bestuursorganen handelen overeenkomstig het legitaliteitsbeginsel slechts op basis van taken en bevoegdheden die terug te vinden zijn in de Europese, landelijke of lokale wet- en regelgeving. Iedereen kan de geldende regels raadplegen.
Landelijke wet- en regelgeving
Op www.overheid.nl zijn alle geldende regels voor de gemeente Uden te vinden.
Lokale wet- en regelgeving
Zoekt u een wet of regel van de gemeente Uden? Bijvoorbeeld een verordening of beleidsregel? Alle regelingen van de gemeente vindt u op de website Overheid.nl. De lokale regels worden overigens ook gepubliceerd op de website van de gemeente Uden. U kunt ze hier raadplegen.
Beleidsnotities
Een overzicht van de beleidsnotities en nota’s van de gemeente is eveneens opgenomen en treft u hier.
Projecten
Sinds een aantal jaren leggen we ook afzonderlijk verantwoording af over de majeure projecten. Per project met een restant krediet van meer dan € 500.000 worden de aspecten planning, budget en risico toegelicht doormiddel van een stoplichtenrapportage.
Er zijn geen projecten die hieraan voldoen binnen dit taakveld.