Sociaal domein - Begeleide - en Arbeidsparticipatie
Het taakveld Begeleide - en Arbeidsparticipatie bestaat uit 2 deeltaakvelden. Het gaat dan om gemeentelijke taken met betrekking tot of op gebied van:
Begeleide participatie
Hiertoe behoren voorzieningen, ter bevordering van maatschappelijke participatie, die niet gericht zijn op doorstromen naar arbeid:
- beschut werken;
- bestaande werkverbanden sociale werk-voorziening;
- bestaande Wsw en begeleid werken dienstbetrekkingen;
- dagbesteding.
Arbeidsparticipatie
Hiertoe behoren alle op arbeid gerichte participatie- en re-integratievoorzieningen:
- re-integratie-instrumenten;
- ondersteuning bij starten van een eigen bedrijf;
- bepaalde vormen van tijdelijke loonkostensubsidie (voor zover ingezet als re-integratie-instrument);
- No-riskpolis;
- loon-waardebepaling;
- inburgering (WI) cursus Nederlands;
- voorzieningen ter voorbereiding van een zelfstandig bestaan als startend ondernemer en ter begeleiding van startende ondernemers uit het Besluit bijstandsverlening zelfstandigen (Bbz).
Ontwikkelingen
Onze inwoners moeten gelijke kansen krijgen om te kunnen bijdragen aan onze samenleving en erbij te horen. Dit gaat om fysiek meedoen en om kansen op werk en participatie.
Sinds 2016 trekt de economie in rap tempo aan. Er is krapte ontstaan op de arbeidsmarkt maar toch staat nog een grote groep mensen ‘aan de kant’. De inwoners van de gemeente die niet zelf in eigen inkomen kunnen voorzien, wordt complexer en ouders. De snel bemiddelbare werkzoekenden hebben over het algemeen hun plek op de arbeidsmarkt relatief gemakkelijk en zelfstandig gevonden. Verschillende bedrijfssectoren zoals techniek, bouw, logistiek en automatisering zitten nog wel te springen om gekwalificeerd personeel; om die match tussen vraag en aanbod beter te laten verlopen, is een samenwerkingsverband ontstaan van werkgevers, IBN en gemeente dat de naam HLU heeft gekregen (hybride leeromgeving Uden). Vanuit zowel economische zaken als vanuit sociaal domein wordt daarover gerapporteerd.
Voor de groepen werkzoekenden waarvoor het vinden van werk veel moeilijker is, is een aanpak ontwikkeld. Dit is vastgelegd in de visie van het Netwerk van Voorzieningen Een deel van deze groep beantwoord ook niet aan de criteria van ‘arbeidsvermogen’. Deze groep kan zowel vanuit P-wet (met uitkering van de gemeente) of vanuit Wmo worden bediend. Door niet vanuit geldstroom te denken maar vanuit de te behalen doelen, worden betere resultaten behaald. De goede positie die Uden heeft bereikt op gebied van duurzame uitplaatsing willen we in elk geval behouden. We willen dat kunnen uitbreiden met een verbetering van kwaliteit van leven bij de moeilijkste doelgroep, de groep zonder arbeidsvermogen maar wel met een wens tot arbeidsmatig participeren, Deze arbeidsmatige inzet zouden we ook financieel lonend willen maken, als stimulans voor onze inwoners om te participeren.
Om meedoen mogelijk te maken, wordt vooral bij algemene voorzieningen gezocht naar mogelijkheden voor het realiseren van nieuwe arbeidsmatige activiteiten als opmaat naar reguliere werkgelegenheid voor hen die daartoe in staat zijn. We werken wijkgericht, om de drempel vanuit huis naar de wijk zo laag mogelijk te maken. We kijken naar de mogelijkheden van inwoners en proberen aan te sluiten bij hun talenten en wensen. we werken samen ervaringsdeskundigen, en de directe omgeving om integratie van de doelgroep – en dat kunnen ook nieuwkomers in Uden (statushouders) zijn – te bevorderen.
Het aantal werkenden in Wsw-verband neemt geleidelijk af. Gemeenten moeten zich gaan oriënteren op de toekomstige uitvoering van de Wsw in relatie tot de Participatiewet. En wat dit gaat betekenen voor de rol van SW-bedrijven, zoals in onze regio IBN. Mede om de weg tot de discussie hierover te effenen, maar ook om te kunnen inschatten welke rol IBN toekomstig in P-wetverband kan spelen, zijn de 11 gemeenten met IBN eerder een partnership aangegaan (looptijd 2017-2020. Eind 2019 is er een nieuwe regionale bestuurlijke opdracht partnership geformuleerd en vastgesteld. Kern: Kom in het voorjaar 2020 tot een uitwerking van de strategie en opdracht voor het partnership van gemeenten en IBN voor 2021. Besluitvorming hierover zal in regionaal verband plaatsvinden, omdat het gaat over het al dan niet voortbestaan van de Gemeenschappelijke Regeling Wsw. Door de coronacrisis is de bestaande planning van de bestuurlijke opdracht over de toekomst van het partnership, niet meer haalbaar. Daarom is het huidige partnership (dus het bestuurlijke convenant en de uitvoerings-overeenkomst) verlengd tot 1 juli 2021 onder de bestaande condities en wordt een nieuwe planning opgesteld.
(Financiële) voortgang doelen
Wat willen we bereiken?
Een inclusieve samenleving, waarin iedereen optimaal kan deelnemen in werk of maatschappelijke activiteiten op een individueel haalbaar niveau.
Voor groepen met overeenkomstige ondersteuningsvraag wordt op projectmatige wijze gewerkt aan een het leren wat ‘werkt’ en hoe dat structureel vormgegeven kan worden binnen de Udense samenleving en het netwerk van professionele partijen.
Wat gaan we daarvoor doen?
Overzicht van acties/activiteiten:
Afgerond / gerealiseerd
Gestart / onderhanden
Nog niet gestart
Acties / activiteiten | 2020 | Indicator | Toelichting | |
---|---|---|---|---|
1. | Strategie en opdracht voor het partnership van gemeenten en IBN voor 2021 opstellen. | 2020-2021 |
Eind 2019 is er een nieuwe regionale bestuurlijke opdracht partnership geformuleerd en vastgesteld. Kern: Kom in het voorjaar 2020 tot een uitwerking van de strategie en opdracht voor het partnership van gemeenten en IBN voor 2021. Besluitvorming hierover zal in regionaal verband plaatsvinden, omdat het gaat over het al dan niet voortbestaan van de Gemeenschappelijke Regeling Wsw. Door de coronacrisis is de bestaande planning van de bestuurlijke opdracht over de toekomst van het partnership, niet meer haalbaar. Daarom is het huidige partnership (dus het bestuurlijke convenant en de uitvoeringsovereenkomst) verlengd tot 1 juli 2021 onder de bestaande condities en wordt een nieuwe planning opgesteld. |
|
2. | Uitvoeren van de pilot activering mensen met een indicatieve loonwaarde tussen 0-40% |
2019-2020 |
Het project is gestart in 2018. Deelnemers met een indicatieve loonwaarde tussen de 0-40% zijn door IBN benaderd voor een integrale (WMO-arbeid) intake om de mogelijkheden en talenten te bepalen. Van deze deelnemers heeft ruim de helft een traject of is uitgestroomd uit de uitkering. Naar verwachting wordt in de zomer van 2020 het project afgerond met een eindrapport. |
|
3. | Uitvoeren pilot fietsenstallingen, kinderboerderij als re-integratieproject. We onderzoeken hoe we algemene voorzieningen, zoals de fietsenstalling en de kinderboerderij ook in kunnen zetten als activeringsplek zodat klanten kunnen uitstromen naar werk. | 2019-2020 |
n 2019 is het project fietsenstallingen als re-integratievoorziening van start gegaan en daarmee is deze activiteit hier afgerond. | |
4. | Uitdenken ‘participatiebanen’ en regelingen voor ‘simpel switchen’ om bezigheden buitenshuis lonend te maken zonder armoedeval | 2020 e.v. | Eind 2019 zijn twee losse, landelijke ontwikkelsporen samen-gevoegd. Aanpassing van regelgeving om ‘simepl switchen’ tussen werken en uitkering mogelijk te maken zonder armoedeval en ingewikkelde, tijdrovende procedures liep via Divosa. Het uitdenken van ‘waardevol werk’ dat ook beloning verdient, liep via Movisie. Beide traject bedienen vooral de groep die zich op trede 2 t/m van de participatieladder bevind.
Afhankelijk van het soort ondersteuning dat nodig is, kan dit zowel vanuit Wmo als vanuit P-wet worden benaderd. De integraliteit van deze ondersteuning wordt vertaald naar ‘participatiebanen’ en vergt zowel aanpassing van landelijke wet- en regelgeving als lokaal integraal werken en de mogelijkheden van de P-wet optimaal benutten. De eerste, bewezen resultaten, zijn in 2019 behaald. We gaan ons nu richting op de moeilijker doelgroep, zonder formeel arbeidspotentieel. Het is nu nog niet te voorspellen welke concrete resultaten dat gaat opleveren. |
Wat mag het kosten?
Naast het bestaande budget (PDF, 65.3 kB), zijn er in de begroting 2020 geen extra middelen beschikbaar gesteld voor dit taakveld.
Er zijn geen afwijkingen te melden voor de 1e afwijkingenrapportage.
Resultaat 1e financiele afwijkingenrapportage (x € 1.000)
omschrijving | 2020 structureel |
2021 structureel |
2022 structureel | 2023 structureel | 2024 structureel | |||||
---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|
voordeel | nadeel | voordeel | nadeel | voordeel | nadeel | voordeel | nadeel | voordeel | nadeel | |
afwijkingen (< € 50.000) | ||||||||||
Totaal taakveld |
omschrijving | 2020 incidenteel |
2021 incidenteel |
2022 incidenteel | |||
---|---|---|---|---|---|---|
voordeel | nadeel | voordeel | nadeel | voordeel | nadeel | |
afwijkingen (< € 50.000) | ||||||
Totaal taakveld |
Samenwerkingen
- Werkvoorzieningschap Noordoost Brabant
Wet- en regelgeving
De gemeente Uden of haar bestuursorganen handelen overeenkomstig het legitaliteitsbeginsel slechts op basis van taken en bevoegdheden die terug te vinden zijn in de Europese, landelijke of lokale wet- en regelgeving. Iedereen kan de geldende regels raadplegen.
Landelijke wet- en regelgeving
Op www.overheid.nl zijn alle geldende regels voor de gemeente Uden te vinden.
Lokale wet- en regelgeving
Zoekt u een wet of regel van de gemeente Uden? Bijvoorbeeld een verordening of beleidsregel? Alle regelingen van de gemeente vindt u op de website Overheid.nl. De lokale regels worden overigens ook gepubliceerd op de website van de gemeente Uden. U kunt ze hier raadplegen.
Beleidsnotities
Een overzicht van de beleidsnotities en nota’s van de gemeente is eveneens opgenomen en treft u hier.
Projecten
Geen.