Sociaal domein - Inkomensregelingen (incl. armoedebeleid)
Tot dit taakveld behoren alle inkomens- en bijstandsvoorzieningen:
- inkomensvoorzieningen en loonkostensubsidies op grond van de Participatiewet;
- geneeskundige en andere adviezen in verband met de bijstandsverlening;
- IOAW (wet Inkomensvoorzieningen Oudere en gedeeltelijk Arbeidsongeschikte werkloze Werknemers);
- IOAZ (wet Inkomensvoorzieningen Oudere en gedeeltelijk Arbeidsongeschikte gewezen Zelfstandigen);
- kosten van levensonderhoud en kapitaalverstrekking voor gevestigde ondernemers uit het Besluit bijstandsverlening zelfstandigen (Bbz 2004);
- kosten levensonderhoud voor startende ondernemers uit het Besluit bijstandsverlening zelfstandigen 2004;
- sociale zekerheidsregelingen van het rijk, zoals bijvoorbeeld eenmalige uitkeringen voor minima;
- gemeentelijk armoedebeleid: bijzondere bijstand, kwijtschelding gemeentelijke belastingen en heffingen, korting op musea, sportclubs etc., meerkosten bij werk in geval van handicap of chronische ziekte, etc.
Ontwikkelingen
We maken nadrukkelijk de kanteling van het bieden van inkomensondersteunende maatregelen en schulddienstverlening, naar het zoveel mogelijk voorkomen dat mensen in armoedesituaties terecht komen. Voor de uitvoering van de regelingen zelf, voor zover deze niet door het Rijk worden gewijzigd, ligt de aandacht ook komend jaar vooral op de goede procesgang intern, inclusief verslaglegging en bewaking.
Met de nieuwe Participatiewet zijn sinds 2015 gemeenten ook verantwoordelijk voor de oude doelgroep Wajong. Samen met de instroom van statushouders, heeft dit geleid tot een toename van het aantal uitkeringen voor mensen die moeilijk of slechts met heel lange re-integratietrajecten kunnen uitstromen. Hierdoor is het gemeentelijke uitkeringsbestand lastiger terug te dringen; voor deze groep ligt de focus daarom op het verbeteren van de participatie en zingeving, zodat zij zich wel 'gezonder’ voelen en naar vermogen kunnen meedoen in de maatschappij. Ook voor deze groep is het van belang om aandacht te hebben voor alle 6 aspecten (waaronder participatie en zingeving) die samen de basis vormen van positieve gezondheid.
De recente corona crisis werkt extra door op de minima. Deze hebben minder vaak een vaste aanstelling en minder vaak een voltijds aanstelling. Het armoedebeleid richt zich met name op deze doelgroep maar weet ook dat een er sprake is van ‘verborgen armoede’. De integrale werkwijze, zoals beschreven in de visie van Netwerk van Voorzieningen zal, in combinatie met het wijkgericht werken, ook bijdragen aan het eerder ontdekken van armoede als preventie van schulddienstverlening. Het hebben van schulden, of dreiging van schulden, is een belangrijke stressfactor die negatief doorwerkt op zelfredzaamheid en bron is van zorgkosten. Deze problematiek, armoede en schulden, onderdeel maken van de integrale uitvraag en ondersteuning, is de opgave voor het komend jaar. De inzet bij schulden zelf is inmiddels goed geregeld.
(Financiële) voortgang doelen
Wat willen we bereiken?
We zetten de uitvoering van het armoedebeleid voort, dat zich kenmerkt door preventie en vroeg signalering. We bevorderen financiële zelfredzaamheid, zetten ons in voor een integrale aanpak en geven specifiek aandacht aan kinderen in armoede. Kinderen moeten, ongeacht de gezinssituatie waarin ze opgroeien, alle kansen krijgen om zich op sociaal, mentaal en fysiek vlak te ontwikkelen.
Wat gaan we daarvoor doen?
Overzicht van acties/activiteiten:
Afgerond / gerealiseerd
Gestart / onderhanden
Nog niet gestart
Acties / activiteiten | 2020 | Indicator | Toelichting | |
---|---|---|---|---|
1. | We continueren de uitvoering van het armoedebeleid, dat zich kenmerkt door preventie en vroeg signalering, bevorderen financiële zelfredzaamheid, integrale aanpak en aandacht voor kinderen in armoede. | 2020 | In 2017 is het nieuwe Armoedebeleid 2018-2021 door de raad vastgesteld. Op 31 maart jl. is door het college met de eerste tussenevaluatie van dit nieuwe Armoedebeleid ingestemd waarmee inzicht wordt gegeven in het nieuw ingevoerde beleid. Het nieuwe beleid richt zich, meer dan voorheen op het vroeg signaleren van armoede en op preventie. Oftewel “Voorkomen is beter dan genezen." Doelstelling daarbij is tevens om de sterk stijgende uitgaven beter te gaan beheersen. | |
2. | Voor- en nadelen onderzoeken van ‘verzelfstandiging’ van de schulddienstverlening en de mogelijkheden van positionering van gemeentelijke budget- coaching / mentoraat ter verdere reductie van kosten van bewind-voering. | 2020 | Dit onderzoek zal naar verwachting medio 2020 worden opgepakt. Op dit moment worden hiervoor de voorbereidingen getroffen. | |
3. | Samen met de afdeling Ruimte (EZ) nagaan op welke wijze wij kunnen nagaan of er sprake is van stille armoede bij (ook agrarische) kleine ondernemers en of dit onderzoek inpasbaar is in het werk van 2019/2020 | 2019/2020 | Ondersteuning ondernemers bij verantwoorde start ondernemer-schap en armoedepreventie- en hulpverlening worden lokaal en regionaal integraal in beleid gebracht binnen de kaders van een ondernemersloket, waarin de lijnen tussen inkomensbeleid (Bbz) arbeidsmarktbeleid en economisch beleid, inkomens- armoede- en schulddienstverleningsbeleid kort en georganiseerd zullen zijn. Dat geldt tevens voor de relatie met externe partners (onder-nemersverenigingen, KvK, bedrijfsverzamelinitatieven en zo mogelijk regionale gemeenten.
De vanuit Centrumvisie tijdens de zomerperiode uitgezette brede enquête onder alle MKB-ers heeft geleid tot aanvullende onderzoeksvragen specifiek voor het centrum. Die vragen worden ingebracht in het bredere onderzoekstraject van Centrumvisie dat in 2020 gaat lopen. Over het algemeen is het MKB best ‘gezond’ maar voor de centrumvisie willen we meer inzicht in de wens tot uitbreiding e/o verhuizing voor die bedrijven die aangegeven hebben ‘gezonder’ te kunnen en willen zijn dan ze nu zijn. De resultaten van vervolgonderzoeken zijn onderdeel van het proces Centrumvisie dat in 2020 opgeleverd gaat worden; verdere rapportage verloopt via EZ. Vanuit MD is het onderzoeksproject afgerond. Daarmee is dit actiepunt hier afgerond. |
Wat mag het kosten?
Naast het bestaande budget (PDF, 65.3 kB), zijn er geen extra middelen beschikbaar gesteld in de Programmabegroting 2020 voor dit taakveld.
Resultaat 1e financiele afwijkingenrapportage (x € 1.000)
omschrijving | 2020 structureel |
2021 structureel |
2022 structureel | 2023 structureel | 2024 structureel | |||||
---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|
voordeel | nadeel | voordeel | nadeel | voordeel | nadeel | voordeel | nadeel | voordeel | nadeel | |
afwijkingen (< € 50.000) | ||||||||||
Totaal taakveld |
omschrijving | 2020 incidenteel |
2021 incidenteel |
2022 incidenteel | |||
---|---|---|---|---|---|---|
voordeel | nadeel | voordeel | nadeel | voordeel | nadeel | |
Tijdelijke overbruggingsregeling zelfstandige ondernemers (TOZO) (PDF, 70.5 kB) | 5.058 V | 5.058N | ||||
afwijkingen (< € 50.000) | ||||||
Totaal taakveld | 5.058 V | 5.058 N |
Samenwerkingen
Wet- en regelgeving
De gemeente Uden of haar bestuursorganen handelen overeenkomstig het legitaliteitsbeginsel slechts op basis van taken en bevoegdheden die terug te vinden zijn in de Europese, landelijke of lokale wet- en regelgeving. Iedereen kan de geldende regels raadplegen.
Landelijke wet- en regelgeving
Op www.overheid.nl zijn alle geldende regels voor de gemeente Uden te vinden.
Lokale wet- en regelgeving
Zoekt u een wet of regel van de gemeente Uden? Bijvoorbeeld een verordening of beleidsregel? Alle regelingen van de gemeente vindt u op de website Overheid.nl. De lokale regels worden overigens ook gepubliceerd op de website van de gemeente Uden. U kunt ze hier raadplegen.
Beleidsnotities
Een overzicht van de beleidsnotities en nota’s van de gemeente is eveneens opgenomen en treft u hier.
Projecten
Geen.