Sociaal domein - Maatwerkdienstverlening 18-
Het taakveld maatwerkdienstverlening 18- bestaat uit 2 deeltaakvelden. Het gaat om gemeentelijke taken met betrekking tot of op gebied van:
Maatwerkdienstverlening 18-
Tot dit taakveld behoren alle vormen van jeugdhulp die door de gemeente als individuele (niet vrij toegankelijke) voorziening worden aangemerkt. Hieronder valt:
- jeugdhulp zonder verblijf (ambulant en daghulp op locatie van de jeugdhulpaanbieder en jeugdhulp in netwerk van de jeugdige);
- jeugdhulp met verblijf (pleegzorg, intramurale specialistische jeugdhulp).
Jeugdhulp kan worden verleend in natura en als pgb.
Geëscaleerde zorg 18-
Tot dit taakveld behoren maatregelen gericht op de opvang en het verbeteren van de veiligheid van kinderen en jeugdigen 18-:
- inrichting en instandhouding van een advies- en meldpunt huiselijk geweld en kindermishandeling (Veilig thuis, dat is verankerd in Wmo);
- uitvoering van jeugdbescherming en jeugdreclassering.
Ontwikkelingen
Sinds 2015 zijn gemeenten op basis van de Jeugdwet verantwoordelijk voor de uitvoering van de totale jeugdhulp voor kinderen, jongeren en hun opvoeders. De komende jaren gaan we ons vooral richten op de transformatie.
Transformatie is een andere manier van denken en doen, en o.a. bedoeld om de eigen kracht van jongeren en het gezin te versterken. De transformatie is ook noodzakelijk om de kosten binnen de jeugdhulp beheersbaar te houden.
Voor het inkopen van gespecialiseerde jeugdhulp zijn afspraken gemaakt met 15 gemeenten (Centrumregeling Jeugdhulp 2020). Er wordt gewerkt aan een andere manier van inkopen vanaf 2021.
Door de Corona-crisis is de nieuwe inkoop jeugdhulp 2021 naar 2022 uitgesteld. Er komt voor 2021 een spoedprocedure zodat continuïteit is gewaarborgd.
(Financiële) voortgang doelen
Wat willen we bereiken?
Jeugdhulp wordt op de juiste schaal verstrekt.
Ouders zijn in eerste instantie zelf verantwoordelijk voor de opvoeding. Waar nodig kan de overheid ondersteuning verlenen. We streven ernaar om jeugdigen de ondersteuning en hulp te bieden die zij nodig hebben. We hebben en houden bijzondere aandacht voor pleeggezinnen en beschermd wonen. De behoefte aan wonen met ondersteuning neemt toe voor alle leeftijdsgroepen.
Wat gaan we daarvoor doen?
Overzicht van acties/activiteiten:
Afgerond / gerealiseerd
Gestart / onderhanden
Nog niet gestart
Acties / activiteiten | 2020 | Indicator | Toelichting | |
---|---|---|---|---|
1. | Vastellen Inkoopkader Jeugdhulp ZIN 2021, incl. budgettair kader. |
2020 | Op 3 maart 2020 is het inkoopkader Jeugdhulp ZIN 2021, inclusief het budgettair kader is door het college vastgesteld.
Door de uitbraak van het corona-virus is er echter een situatie ontstaan waardoor het niet meer haalbaar is om de ingezette inkoopprocedures 2021 in de beoogde vorm voort te zetten. De aanbestedingsprocedure die we voor ogen hadden behelsd in grote mate de noodzaak tot frequente en fysieke afstemming met partijen. Niet alleen in dialoog over de afspraken die we met elkaar maken maar ook in de voorbereiding op de toewijzing van hulp (werken in de driehoek, producten en volume).Door het RBO (Regionaal Bestuurlijk Overleg Jeugd) is daarom op 30 maart jl. besloten om de ingangsdatum van de nieuwe inkoop jeugdhulp met 1 jaar uit te stellen. Dit besluit is op 31 maart 2020 door het college bevestigd. Tot en met juni 2020 wordt gewerkt aan de scenario’s voor de spoedprocedure. Daarna worden de overeenkomsten metJeugdhulpaanbieders voor 2021 gesloten. |
|
2. | Uitvoering geven aan het Regionaal Plan van aanpak Transformatie. | 2020 | Het jaar 2020 is het laatste jaar van uitvoering van het regionale plan van aanpak transformatie-opgaven. Per januari 2021 gaat de uitvoering ervan over in de inkoopopdracht 2021-2023 (zie ook hierboven onder punt 1). |
Wat mag het kosten?
Naast het (PDF, 65.3 kB)bestaande budget (PDF, 65.5 kB), zijn er in de begroting 2020 geen extra middelen beschikbaar gesteld voor dit taakveld.
Resultaat 1e financiële afwijkingenrapportage (x € 1.000)
Omschrijving | 2020 structureel |
2021 structureel |
2022 structureel | 2023 structureel | 2024 structureel | |||||
---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|
voordeel | nadeel | voordeel | nadeel | voordeel | nadeel | voordeel | nadeel | voordeel | nadeel | |
Budgettair inkoopkader jeugd 2021-2023 (incl. herijking 2020) (PDF, 75.2 kB) | 184 N | 140 N | 132 N | 132 N | 132 N | |||||
Afwijkingen (< € 50.000) | ||||||||||
Totaal taakveld | 184 N | 140 N | 132 N | 132 N | 132 N |
Omschrijving | 2020 incidenteel |
2021 incidenteel |
2022 incidenteel | |||
---|---|---|---|---|---|---|
voordeel | nadeel | voordeel | nadeel | voordeel | nadeel | |
Afwijkingen (< € 50.000) | ||||||
Totaal taakveld |
Samenwerkingen
- Centrumregeling Jeugdhulp Noordoost Brabant 2015
Wet- en regelgeving
De gemeente Uden of haar bestuursorganen handelen overeenkomstig het legitaliteitsbeginsel slechts op basis van taken en bevoegdheden die terug te vinden zijn in de Europese, landelijke of lokale wet- en regelgeving. Iedereen kan de geldende regels raadplegen.
Landelijke wet- en regelgeving
Op www.overheid.nl zijn alle geldende regels voor de gemeente Uden te vinden.
Lokale wet- en regelgeving
Zoekt u een wet of regel van de gemeente Uden? Bijvoorbeeld een verordening of beleidsregel? Alle regelingen van de gemeente vindt u op de website Overheid.nl. De lokale regels worden overigens ook gepubliceerd op de website van de gemeente Uden. U kunt ze hier raadplegen.
Beleidsnotities
Een overzicht van de beleidsnotities en nota’s van de gemeente isn eveneens opgenomen en treft u hier.
Projecten
Geen.