Bedrijfsvoering - Overhead
Overhead is het geheel van functies gericht op de sturing en ondersteuning van medewerkers in het primaire proces.
Het betreft inkoop, P&O, juridische zaken, Digitale informatie voorziening (DIV), inkoop en informatievoorziening en automatisering, facilitaire zaken en huisvesting (incl. beveiliging) en de secretariaten.
Ontwikkelingen
De bedrijfsvoeringsfuncties zorgen ervoor dat het primaire proces zo optimaal mogelijk georganiseerd kan worden. Om dit te meten, zijn wij aangesloten bij een landelijke benchmark (Vensters voor bedrijfsvoering). Daar waar samenwerking met andere gemeenten of partijen bijdraagt, doen we dat. Voorbeelden hiervan zijn de Belastingsamenwerking Oost- Brabant (BSOB) en het Bureau Inkoop en aanbesteding Zuidoost-Brabant (BIZOB).
Het goed faciliteren van onze inwoners is de belangrijkste taak van de gemeente. Het accent ligt op dit primaire proces. Daarom zijn we scherp geweest in de kosten van de interne organisatie. Dit heeft (mede versterkt door de bezuinigingen in de jaren 2008 t/m 2016) geleid tot een efficiënte bedrijfsvoering. Uit de benchmark “Vensters voor bedrijfsvoering” van de VNG blijkt dat de afgelopen jaren de kosten voor de bedrijfsvoering (overhead) vergeleken met veel andere gemeenten laag zijn (de bedrijfsvoering in de gemeente Uden is 23,6% van de totale formatie. Voor de gemiddelde Nederlandse gemeente is dat: 30,3%).
In een gastvrije organisatie voelen niet alleen inwoners zich welkom, maar ook dienstverleners. We richten de organisatie daarom zo in, dat medewerkers zich kunnen en willen ontwikkelen op het gebied van excellente dienstverlening en de mogelijkheden krijgen om werkelijk dienstbaar en klantgericht te zijn. Dit vertaalt zich in oprechte aandacht, flexibiliteit, inlevingsvermogen en goede communicatieve vaardigheden. We leren van anderen en maken gebruik van benchmarking om de voortgang te controleren.
Informatievoorziening
De technische infrastructuur is in 2019/2020 vervangen onder leiding van een externe projectleider. De Functionaris Gegevensbescherming (AVG) is in 2018 aangesteld en structureel voortgezet. Wat betreft informatieveiligheid en data-analyse (BI), hebben we de eerste stappen gezet. De komende jaren zal dit, al dan niet met collega-gemeenten, verder ontwikkeld worden.
Als gevolg van de op handen zijnde herindeling werken we nauw samen met de gemeente Landerd. Daardoor zal het fysieke archief (exclusief de bouw- en omgevingsvergunningen) en het digitale archief versneld worden opgeschoond en verwerkt. Dit is in een projectbegroting opgenomen. Om de herindeling voor te bereiden op het vlak van I&A is er een gezamenlijke werkgroep gestart. De voorbereidingen zijn getroffen om een visie op I&A uit te werken. De visie zal in mei/juni worden vastgesteld. Op basis van deze visie zal eerst een automatiseringsplan worden gemaakt en uitgewerkt, zodat in december 2020 een platform gereed zal zijn om de ICT voor de nieuwe gemeente onder architectuur op te bouwen. Samen met de werkgroep harmonisatie zullen ICT-oplossingen per vakgebied worden geïmplementeerd.
(Financiële) voortgang doelen
Wat willen we bereiken?
Een efficiënte organisatie, waar de bedrijfsvoering ondersteunend is aan het primaire proces. Met andere woorden 'de basis op orde'.
Continue kijken we hoe we de bedrijfsvoering optimaal kunnen organiseren. Vanzelfsprekend wordt gekeken in welke ontwikkelingen specifiek geïnvesteerd moet worden. Zo wordt het budget voor ICT sinds enkele jaren substantieel verhoogd om de gewenste kwaliteit te waarborgen.
In 2011 (als voorbeeld) is gekozen om samen met meerdere gemeenten te komen tot één organisatie (BSOB) die de gemeentelijke belastingen kon uitvoeren. Het overbrengen van dit organisatieonderdeel naar een gemeenschappelijke regeling heeft geleid tot een efficiencyvoordeel voor de gemeente Uden van ruim € 200.000. Ook het aansluiten bij de BIZOB (Bureau Inkoop Zuidoost-Brabant) in 2016 is een bewuste keuze geweest om inkoop- en aanbestedingen zo efficiënt mogelijk te organiseren, en tevens een optimale kwaliteit te garanderen.
Wat gaan we daarvoor doen?
Overzicht van acties/activiteiten:
Afgerond / gerealiseerd
Gestart / onderhanden
Nog niet gestart
Acties / activiteiten | 2020 | Indicator | Toelichting | |
---|---|---|---|---|
1. | Opschonen fysiek en digitaal archief. | 2020-2021 | Het traject is nog niet opgestart. Wel is er een start gemaakt met een opdracht voor een inventarisatie om op basis daarvan een aanbesteding te starten. | |
2. | Implementeren van proces- en gegevensmanagement. Hierdoor worden voorwaarden gecreëerd ten aanzien van privacy wetgeving. Hiervoor moet een software pakket aangeschaft worden. | 2020 | Medewerker aangesteld voor opzetten van proces en gegevensmanagement en ondersteuning afdelingen. Software is nog niet aangeschaft. De afdeling is bezig met een pakketselectie waarna tot aanschaf overgegaan zal worden. | |
3. | Kwaliteitsverbetering van de nauwkeurigheid BAG-WOZ door de m2 van woningen te controleren door extra formatieve inzet. | 2020-2021 | Projectmedewerkers zijn aangesteld. Naar verwachting zal het project medio 2020 worden afgerond. | |
4. | Optimaliseren digitaal bouwarchief om afdelingen efficiënter te ondersteunen (inrichting scanstraat). | 2020 | Scanstraat verzorgt scannen van alle omgevingsdossiers. Einde project 31-12-2021. | |
5.. | Voldoen aan wet- en regelgeving met betrekking tot kwaliteit en veiligheid gemeentelijke gebouwen. | continue | Wij voldoen aan de huidige wet- en regelgeving. Wat betreft duurzaamheid willen we in 2020-2021 meer gaan oppakken. Hierbij wordt o.a. gedacht aan mogelijkheden m.b.t. ledverlichting. | |
6. | Aanpassing kantoormeubilair i.v.m. arbowetgeving. | Continue | In het tweede en derde kwartaal van 2019 zijn nieuwe bureaustoelen geleverd. De vervanging van bureaus is (op een 30-tal na) “ on hold” gezet in afwachting van gezamenlijke huisvesting met Landerd. | |
7. | Efficiënte inzet van vastgoed (verbeteren coördinatie hieromtrent) binnen de gemeente Uden. | Continue | Aansluiten bij digitaal Makelpunt: Vooralsnog wordt gewacht met verdere stappen. Verdere ontwikkeling wordt in de voorbereiding van herindeling meegenomen. | |
8. | Upgrade applicaties t.b.v. nieuwe ontwikkeling in het sociale domein. | Continue | Een continue proces. Een en ander wordt betrokken bij de harmonisatie van de processen Landerd-Uden. | |
9. | Doorontwikkelen ICT-organisatie (in samenwerking met collegagemeenten). | Continue | Project vervanging technische infrastructuur is gestart. Vanaf eind oktober wordt een visie op I&A opgesteld voor de samenwerkende gemeenten Landerd en Uden. Naar verwachting is de oplevering in juni 2020. | |
10. | Bij inkoop en aanbesteding optimaal gebruik maken van het bedrijfsleven in Uden en nabije regio. Passend binnen het huidig inkoop- een aanbestedingsbeleid. | Continue | Het inkoop- en aanbestedingsbeleid is i.o.m. het bedrijfsleven tot stand gekomen. Medio van dit jaar wordt weer een informatiesessie voor bedrijven georganiseerd. |
Wat mag dat kosten?
Naast het bestaande budget (PDF, 59.9 kB) zijn er voor dit taakveld in deze begroting ook extra middelen beschikbaar gesteld door middel van offertes.
(x € 1.000)
Extra nog niet begrote uitgaven | inv | 2020 | 2021 | 2022 | 2023 | |
---|---|---|---|---|---|---|
Digitale toegangscontrole accommodaties. | 15 | 1,7 | 1,7 | 1,7 | 1,7 | |
Ophoging inhuurvergoeding medewerker IBN cf werkelijkheid. | 15 | 15 | 15 | 15 | ||
Tijdelijke uitbreiding afdeling Middelen/communciatie (24 uur). | 50 | 50 | ||||
Tijdelijke uitbreiding bezetting afdeling Middelen (bedrijfseconomisch adviseur 1fte) | 50 | 50 | ||||
Uitbreiding budget (personeel) Ondernemingsraad. | 49 | 49 | 49 | 49 | ||
Onderzoek aanwezigheid asbest gemeentelijk vastgoed | 30 | |||||
Toegangscontrole en sluitplan gemeentehuis. | 17,5 | |||||
Opschonen fysieke en digitale archieven (2fte). | 123 | 123 | ||||
Totaal | 15 | 336,2 | 288,7 | 65,7 | 65,7 |
Resultaat 1e financiële afwijkingenrapportage (x € 1.000)
Omschrijving | 2020 structureel |
2021 structureel |
2022 structureel | 2023 structureel | 2024 structureel | |||||
---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|
voordeel | nadeel | voordeel | nadeel | voordeel | nadeel | voordeel | nadeel | voordeel | nadeel | |
Afwijkingen (< € 50.000) | ||||||||||
Koop- en huurlicenties Microsoft windows | 33 N | 33 N | 14 N | 14 N | 14 N | |||||
Workspace software | 11 N | 11 N | 11 N | 11 N | 11 N | |||||
Uitbreiding service J-Net en abonnement E-herkenning | 3 N | 3 N | 3 N | 3 N | 3 N | |||||
Aanschaf ontvangstbalie in het kader van gastvrijheid | 0 | 2 N | 2 N | 1 N | 1 N | |||||
Totaal taakveld | 47 N | 49 N | 30 N | 29 N | 29 N |
Omschrijving | 2020 incidenteel |
2021 incidenteel |
2022 incidenteel | |||
---|---|---|---|---|---|---|
voordeel | nadeel | voordeel | nadeel | voordeel | nadeel | |
Afwijkingen (< € 50.000) | ||||||
Functiewaardering op basis van de uitslag van de toetsingscommissie eind 2019 | 13 N | |||||
Tijdelijke inhuur expertise ICT | 30 N | |||||
Totaal taakveld | 43 N |
Samenwerkingen
- Bureau Inkoop en aanbesteding Zuidoost-Brabant (BIZOB)
- Brabant Historisch Informatie Centrum (BHIC)
- Belastingsamenwerking Oost- Brabant (BSOB)
Wet- en regelgeving
De gemeente Uden of haar bestuursorganen handelen overeenkomstig het legitaliteitsbeginsel slechts op basis van taken en bevoegdheden die terug te vinden zijn in de Europese, landelijke of lokale wet- en regelgeving. Iedereen kan de geldende regels raadplegen.
Landelijke wet- en regelgeving
Via www.overheid.nl zijn alle geldende regels voor de gemeente Uden opgenomen en raadpleegbaar.
Lokale wet- en regelgeving
Zoekt u een wet of regel van de gemeente Uden? Bijvoorbeeld een verordening of beleidsregel? Alle regelingen van de gemeente vindt u op de website Overheid.nl. De lokale regels worden overigens ook gepubliceerd op de website van de gemeente Uden. U kunt ze hier raadplegen.
Beleidsnotities
Een overzicht van de beleidsnotities en nota’s van de gemeente zijn eveneens opgenomen en treft u hier.
Projecten
Geen.