Bedrijfsvoering - Treasury
Uden wil graag financieel gezond zijn. Zorgvuldig met gemeenschapsgeld omgaan, staat hierbij voorop. Alle hierbij behorende taken vallen onder treasury. Denk daarbij aan het voeren van een gezond financieel beleid, interne controle en risicomanagement.
Ontwikkelingen
Financieel beleid
Ons financieel beleid is gebaseerd op 3 pijlers, te weten: dekking, risicomanagement en weerstandscapaciteit en financiering.
Het laatst gemaakte planning en control product is de Programmarekening 2019. Voor de gevolgen van deze Programmarekening op de 3 pijlers klik hier.
Beoordeling financiële positie
Het is voor gemeenten verplicht om een aantal financiële kengetallen te presenteren. Het doel hiervan is om op termijn te kunnen benchmarken; gemeenten onderling vergelijken. Omdat gemeenten sinds 2015 verplicht zijn om deze kengetallen op te nemen zijn er inmiddels ervaringscijfers.
Wij hebben daarom in 2019 een stap gezet in ons financieel beleid en een norm gegeven aan deze kengetallen. Hierbij sluiten we aan bij de signaleringswaarden, zoals die in de stresstest voor 100.000+ gemeenten is opgenomen. In de tabel hieronder is te zien welke waarden bij welke categorie (A,B of C) behoren. Categorie A is het minst risicovol en categorie C het meest risicovol. Om ons huidige financiële beleid voort te zetten, zouden we categorie A ambiëren en categorie B accepteren.
Bij de integrale afweging van middelen bij de Programmabegroting, zijn de gevolgen voor de financiële kengetallen zoveel als mogelijk vooraf al in beeld gebracht. Op die manier zijn alle pijlers van ons financieel beleid (dekking, weerstandsvermogen en risicobeheersing, financiering) betrokken bij de integrale afweging. Maar nog belangrijker is dat we zodoende in staat zijn om daar ook proactief op te sturen. De gegevens zijn opgenomen onder financiële hoofdlijn-gevolgen financiële positie als gevolg van bestedings-en dekkingsplan van de Programmabegroting 2020.
Kengetal | Categorie A | Categorie B | Categorie C |
---|---|---|---|
Netto schuldquote | < 90% | 90-130% | > 130% |
Netto schuldquote
gecorrigeerd voor alle verstrekte leningen |
< 90% | 90-130% | > 130% |
Solvabiliteitsratio | > 50% | 20-50% | < 20% |
Structurele exploitatieruimte | begroting > 0% | begroting 0% | begroting < 20% |
Grondexploitatie | < 20% | 20-35% | > 35% |
Belastingcapaciteit | < 95% | 95-105% | > 105% |
In de paragraaf weerstandsvermogen en risicobeheersing van de Programmarekening 2019 zijn de financiële kengetallen opgenomen.
Herindelingsscan
In het kader van de herindeling met Landerd heeft de provincie Noord-Brabant op verzoek van de raden van beide gemeenten een financiële herindelingsscan uitgevoerd. De uitkomsten van deze financiële scan op hoofdlijnen zijn op 1 juli 2019 gepresenteerd aan beide raden. Deze scan maakt ook onderdeel van het herindelingsontwerp. Beide raden hebben op 24 oktober jl. ingestemd met dat ontwerp. De conclusie van de scan op hoofdlijnen is dat beide gemeenten financieel gezond zijn. Voor details met betrekking tot deze scan zie deze link (PDF, 1.2 MB).
De scan geeft diverse aanbevelingen ten aanzien van treasury. Ter voorbereiding op de samenvoeging worden deze opgepakt zodat bij aanvang van de nieuwe gemeente op 1 januari 2022 de financiën zoveel als mogelijk op elkaar afgestemd zijn.
Wet Ahri
Na vaststelling van het herindelingsontwerp afgelopen oktober zijn beide gemeenten van rechtswege onder preventief toezicht gekomen, op grond van Wet algemene regels herindeling (wet Ahri).
De college –en raadsadviezen worden volgens een door beide gemeenten opgesteld protocol, met elkaar afgestemd. In de praktijk betekent dit, dat beide gemeenten afstemmen over adviezen die inhoudelijk en/of financieel grote impact hebben. Gedeputeerde Staten heeft hierbij een toezichthoudende en controlerende rol.
(Financiële) voortgang doelen
Wat willen we bereiken?
1. | Solide financieel beleid voortzetten |
2. | Structureel sluitende Programmabegroting |
3. | Positief oordeel van de toezichthouder (Provincie Noord- Brabant) |
4. | Goedkeurende controleverklaring inzake getrouwheid en rechtmatigheid van de externe accountant |
Wat gaan we daarvoor doen?
Overzicht van acties/activiteiten:
Afgerond / gerealiseerd
Gestart / onderhanden
Nog niet gestart
Acties/activiteiten | 2020 | Indicator | Toelichting | |
---|---|---|---|---|
1 | Structurele lasten worden gedekt door structurele baten. | Continue | Dit is het uitgangspunt bij het opstellen van een Programmabegroting. Met het oog op de herindeling met de gemeente Landerd en de wet Ahri die van kracht zal gaan is het nog meer van belang dat de Programmabegroting meerjarig (voor alle 4 de jaren) sluitend is. Dit is ook het uitgangspunt bij het opstellen van de Programmabegroting 2020. | |
2 | De financiële consequenties van het coalitieakkoord "Bruisend Uden: daar wil je zijn, daar wil je blijven!" zijn in de Programmabegroting verwerkt. | Continue | Het coalitieakkoord wordt vertaald in de Programmabegroting. Indien er aanleiding is voor bijstelling dan vindt dit plaats in de tussentijdse rapportages. Dat betekent dat de financiële consequenties van het coalitieakkoord verwerkt worden in de Programmabegroting. | |
3 | Systeem van risicomanagement continueren en waar mogelijk verbeteren, waarbij risico's worden gekwantificeerd en in relatie worden gebracht met de weerstandscapaciteit. | Continue | Ons systeem van risicomanagement is gedegen. De risico’s worden op een eenduidige manier gekwantificeerd. Met ingang van de Programmarekening 2019 zijn ook de risico’s met betrekking tot het sociaal domein gekwantificeerd volgens deze systematiek. Met ons risicomanagement willen we op een transparante manier verantwoording afleggen en het gesprek met elkaar voeren. De weerstandsratio is één van de financiële pijlers. Op deze manier willen we borgen dat risicomanagement ook altijd onderwerp van gesprek is bij zowel MT, college als raad. Risicomanagement is ook een belangrijk onderdeel bij de (verbijzonderde) interne controle. Vanaf 1 januari 2021 dienen gemeenten zelf een rechtmatigheidsverantwoording af te geven. Om dit te kunnen doen is een goed systeem van risicomanagement noodzakelijk. In 2020 gaan we samen met de gemeente Landerd de systemen van risicomanagement op elkaar afstemmen zodat we voor de nieuwe gemeente eenzelfde beleid voor risicomanagement hebben. |
|
4 | Actief sturen op de schuldpositie door in het bestedings- en dekkingsplan daar geld voor te reserveren. | Continue |
Ook voor de programmabegroting 2021 die we nu gaan voorbereiden, zullen we zoveel mogelijk actief sturen op onze schuldpositie. |
|
5 | De interne processen op orde en actueel houden. | Continue | Dit is onderdeel van de (verbijzonderde) interne controle. Tijdens deze controle wordt beoordeeld hoe actueel de processen zijn. Indien nodig wordt geadviseerd de processen te actualiseren. Vanuit de interne controle wordt ook advies gegeven over de mogelijke verbeteringen in een proces. Ook dit onderdeel is van belang bij de wetswijziging die genoemd is bij punt 3 namelijk dat gemeenten zelf verantwoordelijk zijn voor de rechtmatigheidsverantwoording. Dit zal daarom de komende jaren, ook met oog op de voorgenomen herindeling met de gemeente Landerd een punt van aandacht zijn. We zullen in 2020 bij het uitvoeren van de (verbijzonderde) interne controle beoordelen of processen nog actueel zijn. Voor de nieuwe gemeente zal in beeld worden gebracht welke processen actueel zijn en welke geactualiseerd dienen te worden. |
|
6 | Een betere koppeling maken tussen risicomanagement en interne controle. | Continue | Deze koppeling is de laatste jaren al verbeterd. De beheersingsmaatregelen die worden genoemd bij de risico inventarisatie, worden getoetst tijdens de interne controle van het betreffende proces. In 2020 zal voor de (verbijzonderde) interne controle de koppeling vastgehouden worden. |
|
7 | Opzetten van een systeem van continuous reporting. | Continue | De planning- en control producten worden op dezelfde manier opgesteld en bevatten dezelfde onderdelen. Hiermee is een eerste aanzet gedaan tot continuous reporting. Dit kan nog wel verder verbeterd worden. De herindeling is vervolgens weer een natuurlijk moment om een kwaliteitsslag te slaan op dit vlak. |
Wat mag dat kosten?
Naast het bestaande budget (PDF, 59.9 kB) zijn er in de Programmabegroting 2020 geen extra middelen beschikbaar gesteld voor dit taakveld door middel van offertes.
Resultaat 1e financiële afwijkingenrapportage (x € 1.000)
Omschrijving | 2020 structureel |
2021 structureel |
2022 structureel | 2023 structureel | 2024 structureel | |||||
---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|
voordeel | nadeel | voordeel | nadeel | voordeel | nadeel | voordeel | nadeel | voordeel | nadeel | |
afwijkingen (< € 50.000) | ||||||||||
Totaal taakveld |
omschrijving | 2020 incidenteel |
2021 incidenteel |
2022 incidenteel | |||
---|---|---|---|---|---|---|
voordeel | nadeel | voordeel | nadeel | voordeel | nadeel | |
afwijkingen (< € 50.000) | ||||||
Totaal taakveld |
Samenwerkingen
- Brabant Water N.V.
- N.V. Bank Nederlandse Gemeenten
- Verband Verzekerings Platform Overheden (VPO)
Wet- en regelgeving
De gemeente Uden of haar bestuursorganen handelen overeenkomstig het legitaliteitsbeginsel slechts op basis van taken en bevoegdheden die terug te vinden zijn in de Europese, landelijke of lokale wet- en regelgeving. Iedereen kan de geldende regels raadplegen.
Landelijke wet- en regelgeving
Via www.overheid.nl zijn alle geldende regels voor de gemeente Uden opgenomen en raadpleegbaar.
Lokale wet- en regelgeving
Zoekt u een wet of regel van de gemeente Uden? Bijvoorbeeld een verordening of beleidsregel? Alle regelingen van de gemeente vindt u op de website Overheid.nl. De lokale regels worden overigens ook gepubliceerd op de website van de gemeente Uden. U kunt ze hier raadplegen.
Beleidsnotities
Een overzicht van de beleidsnotities en nota’s van de gemeente zijn eveneens opgenomen en treft u hier.
Projecten
Geen.