Overzicht baten en lasten
In dit overzicht wordt duidelijk gemaakt op welke wijze de overhead in het overzicht baten en lasten tot uitdrukking komt. Leidend hierbij zijn BBV artikelen 17 (programmabegroting) en 27 (programmarekening).
Begrotingsjaar 2021 (x € 1.000) | Lasten | Baten | Saldo |
---|---|---|---|
1. Veiligheid | 3.135 | 7 | 3.128 |
2. Verkeer en vervoer | 6.103 | 135 | 5.968 |
3. Economie | -297 | 41 | -338 |
4. Onderwijs | 5.278 | 1.038 | 4.241 |
5. Sport, cultuur en recreatie | 13.330 | 2.103 | 11.227 |
6. Sociaal domein | 53.042 | 12.552 | 40.490 |
7. Volksgezondheid, milieu en duurzaamheid | 12.996 | 10.978 | 2.018 |
8. Volkshuisvesting, ruimtelijke ordening en stedelijke vernieuwing | 4.139 | 1.257 | 2.882 |
9. Bedrijfsvoering | 2.195 | 3.771 | -1.576 |
10. Bestuur en dienstverlening | 3.350 | 577 | 2.773 |
Algemene dekkingsmiddelen | 0 | 80.022 | -80.022 |
Overhead | 12.081 | 123 | 11.958 |
Heffing VPB | 0 | 0 | 0 |
Bedrag onvoorzien | 50 | 0 | 50 |
Saldo van baten en lasten | 115.403 | 112.603 | 2.800 |
Toevoegingen en ontrekkingen aan reserves per programma * | 6.260 | 9.186 | -2.926 |
Resultaat | 121.663 | 121.789 | -126 |
* een specificatie van de structurele en incidentele mutaties reserves is opgenomen in de bijlage reserves en voorzieningen.
Overhead
Met ingang van 2017 wordt de overhead centraal begroot en verantwoord op het overzicht overhead via taakveld 0.4 Overhead (ondersteuning organisatie). Met ingang van 2017 is er een nieuw programma Bedrijfsvoering toegevoegd aan het programmaplan. We hebben een clustering aangebracht in de functies die samen de totale overhead vormen en feitelijk onze bedrijfsvoering omvat. Die concrete doelstellingen per functie zijn verder uitgediept, in navolging van de overige programma's uit het programmaplan. Hiermee is er dus zowel beleidsmatig als financieel sprake van centralisatie van het begrip overhead.
Berekening opslagpercentage overhead van de tarieven lokale heffingen
Zoals eerder vermeld wordt de overhead niet meer toegerekend aan alle producten (m.u.v. de grondexploitatie en investeringen). Voor de berekening van de lokale heffingen en andere kostendekkende tarieven, dienen we extracomptabel echter wel een component overhead toe te rekenen. Dit betekent dat de overheadskosten bij lokale heffingen (afval, riool, leges) wel in de kostendekkende tarieven zijn meegenomen (extracomptabel). Voorheen gebeurde dat intracomptabel, doordat overhead ook in de administratie toegerekend werd aan die producten. Vanaf 2017 mag dat niet meer, en rekenen we overhead dus extracomptabel toe middels een overheadpercentage. Qua bedragen wordt bij beide systematieken dezelfde last toegerekend, waardoor er geen begrotingstekort ontstaat.
De wetgever laat gemeente redelijk vrij in de methodiek van toerekenen. Wel is het noodzakelijk om de gekozen methodiek vast te leggen in de financiële verordening van de gemeente. In Uden is gekozen voor de methode van 'toerekenen op basis van personeelslasten'. De formule die hiervoor luidt:
((personeelslasten taakveld + inhuur derden taakveld) / (totale personeelslasten alle taakvelden+inhuur derden alle taakvelden exclusief overhead)) x overhead= opslag taakveld
Deze methode sluit het best aan bij de tot nu toe gehanteerde systematiek. De uitkomst van de gekozen methode resulteert voor 2021 in een opslagpercentage van 57,50% (59,11% in 2020).
Heffing VPB
Met ingang van 2016 zijn gemeenten vennootschapsbelastingplichtig. Alle gemeentelijke activiteiten zijn hiervoor tegen het licht gehouden en getoetst (door onze belastingadviseur) aan de wetgeving hieromtrent. Vanwege vele landelijke onduidelijkheden in de afgelopen jaren, is door de Belastingdienst diverse malen uitstel tot het doen van aangifte verleend. De aangifte 2016 is uiteindelijk in februari 2019 ingediend en de aangiften 2017 en 2018 in april 2020. Op basis van onze inventarisatie en uitgangspunten worden de volgende activiteiten in de aangifte betrokken:
- Grondbedrijf
- Afval – reststromen
- Parkeren (vrijgesteld)
- Kermis (vrijgesteld)
De aangiften hebben geleid tot de volgende fiscale resultaten
Boekjaar | Fiscaal Resultaat (- = verlies, + = winst) |
2016 | - € 1.186.770 |
2017 | - € 1.865.590 |
2018 | - € 1.913.541 |
Totaal | - € 4.965.901 |
Fiscale resultaten worden overigens heel anders berekend dan bedrijfseconomische resultaten (o.b.v. de BBV), met name o.b.v. een fiscale beginbalans. Het is derhalve mogelijk dat het grondbedrijf bedrijfseconomisch winstgevend is, maar fiscaal gezien verlieslatend.
De aangifte 2019 moet nog opgesteld worden. Hiervoor is uitstel verleend door de Belastingdienst tot 30 april 2021. Wij verwachten de komende jaren geen vennootschapsbelasting te hoeven betalen. Dit mede aangezien het fiscale verlies van een jaar telkens voor 9 jaar voorwaarts gecompenseerd kan worden. De Belastingdienst heeft overigens nog voor geen enkel jaar een definitieve aanslag opgelegd.
Bedrag onvoorzien
De Udense P&C cyclus heeft vier (financiële) bijsturingsmomenten. Daarnaast beschikken we sinds 2010 over een adequaat risicobeleid. Deze combinatie heeft het daarnaast in stand houden van een 'post onvoorzien' feitelijk overbodig gemaakt. Om toch aan de wettelijke vereisten van de BBV (Besluit Begroting en Verantwoording, artikel 8 en artikel 17) te voldoen ramen we een structurele post onvoorzien van €25.000.