10. Bestuur en dienstverlening
Uden heeft een regionale functie die gezelligheid en gastvrijheid ademt. Dit, samen met de groene omgeving, maakt het goed toeven in Uden.
Het is belangrijk om onze concurrentiepositie te verstevigen. Om een grote rol te kunnen blijven spelen in de regio, moet Uden optimaal bereikbaar zijn. Zowel op korte als lange termijn. Ook in de toekomst moet Uden in de regio zichtbaar zijn en een belangrijke rol spelen. Daar is bestuurskracht voor nodig. Wij maken ons dan ook hard voor opschaling.
De gemeenten Landerd en Uden kiezen ervoor om vanaf 1 januari 2022 samen verder te gaan als één nieuwe gemeente: gemeente Maashorst. De afgelopen tijd hebben we intensief samen gewerkt om tot een herindeling te komen en dat zullen we ook de komende jaren blijven doen. Het afgelopen jaar stond in het teken van de totstandkoming van het herindelingsontwerp en de toekomstvisie. Beide documenten zijn tot stand gekomen met inbreng van veel verschillende belanghebbenden. Tijdens de uitdagingen, tijdens het Festival gemeente Maashorst, tijdens een thematafel of tijdens een gesprek op straat. De komende jaren werken we verder aan de herindeling, onder andere aan de opbouw van de nieuwe organisatie. De voorbereidingen zullen een flink beslag leggen op de ureninzet van medewerkers. Vandaar een offerte voor de jaren 2020 en 2021 van € 500.000 per jaar. Naast de extra ureninzet is dit budget ook voor de (externe) projectleiding.
Wij zijn een dienstbare, gastvrije gemeente, waarin onze inwoners en gasten zich welkom, gehoord en betrokken voelen. Er is de afgelopen jaren veel gedaan rond democratische vernieuwing en burger- en overheidsparticipatie in Uden. Samen met het lokale bedrijfsleven en onderwijsinstellingen ontwikkelen we nieuwe producten en stimuleren we kennisoverdracht.
De dienstverlening aan inwoners, bedrijven en instellingen staat bij de gemeente Uden centraal. Dit alles zo effectief en efficiënt mogelijk, met onze basistaken als uitgangspunt. Dienstverlening speelt een belangrijke rol binnen onze organisatie. Ook de klantbenadering is hierbij van groot belang, evenals het aspect gastvrijheid.
De gemeente Uden streeft naar een integrale aanpak. Dit geldt zowel voor beleidsontwikkeling en planvorming als voor de dienstverlening. We kiezen voor een klantbenadering die past bij de klant, zijn/haar vraag en omgeving. We gaan uit van een zelfredzame inwoner of organisatie in de benadering en waar nodig ondersteunen we.
De gemeente heeft te maken met een veranderende rol van de overheid. We willen inwoners en organisaties betrekken bij processen, efficiënte en effectieve dienstverlening leveren en waar nodig maatwerk. We stimuleren om de regie in eigen hand houden en zijn daarnaast vangnet voor inwoners die dat nodig hebben. Voorbeelden hiervan zijn de keukentafelgesprekken en de centrale toegang tot zorg bij de afdeling Maatschappelijke Dienstverlening.
Taakvelden: