Bestuur en dienstverlening - Burgerzaken
Burgerzaken betreft alle diensten die te maken hebben met wijzigingen in de basisregistratie personen of met persoonlijke documenten die hierop gebaseerd zijn zoals akten, identiteitskaarten en rijbewijzen. Binnen dit taakveld valt ook het organiseren van verkiezingen.
De Udense maat van dienstverlening en de visie op Gastvrijheid, zoals door de inwoners zelf opgesteld, zijn bepalend voor de inrichting en houding van de ambtelijke organisatie. Inwoners en organisaties kunnen de weg naar de gemeente gemakkelijk vinden en zijn tevreden over de dienstverlening. Er wordt gecommuniceerd met de inwoners in platforms en via enquêtes. Inwoners en organisaties kiezen zelf welk kanaal ze gebruiken voor contact met de gemeente.
Deze kijk op dienstverlening geldt voor de gehele organisatie en dus ook voor Burgerzaken.
Ontwikkelingen
In ziekenhuis Bernhoven kunnen ouders op dit moment aangifte doen van hun nieuw geboren kind. Door de verdergaande digitalisering is het nu mogelijk om plaats en tijdsonafhankelijk de meeste geboorte aangifte digitaal te doen. We evalueren dit jaar of het geboorteloket hiermee kan komen te vervallen.
De rijksoverheid heeft het doel gesteld om alle transacties met de overheid digitaal aan te bieden. In het afgelopen jaar hebben we een aantal e-diensten uitgebreid. Deze ontwikkeling zet zich door in het komende jaar. Het digitale kanaal is het meest efficiënte kanaal voor informatie en dienstverlening. Het vraagt wel continue onderhoud en ontwikkeling; inwoners verwachten steeds meer van de overheid op het digitale vlak.
Om het niveau van gastvrijheid te verhogen en de dienstverlening aan bezoekers te verbeteren, is er een ontvangstbalie in de publiekshal geplaatst. Aan deze balie worden de bezoekers ontvangen en doorverwezen. Doordat er geen producten kunnen worden afgenomen zal hiermee de doorstroming sneller gaan. De dienstverlening is continu in beweging. Door klantonderzoeken en feedbackgesprekken met klanten, kunnen we onze dienstverlening steeds verbeteren en aanpassen aan de behoefte van inwoners en organisaties. De pilot met de gastvrouwen is geëvalueerd en beëindigd. De rol van de gastvrouwen was naast het snel doorverwijzen, voornamelijk het helpen van mensen met digitale dienstverlening. Deze taak heeft de bibliotheek opgepakt door het starten van een informatiepunt digitale overheid. Hier kunnen mensen hulp krijgen bij het digitaal zaken doen met de overheid.
Door de verdere digitalisering en de verlenging van de geldigheidsduur van paspoorten, zien we het aantal bezoeken aan de gemeente afnemen. Een nieuwe ontwikkeling op het terrein van burgerzaken is, dat werkzaamheden verschuiven. Eerst zorgden we voor het aanvragen en uitreiken van persoonsdocumenten, zoals paspoorten. Dit is aan het veranderen. Identiteitsbewijzen zijn langer geldig en in de toekomst zal bv. een deel van de rijbewijzen rechtstreeks bij het CBR worden aangevraagd. Hiervoor in de plaats gaan we ons meer bezig houden met het vaststellen van de identiteit van personen om identiteitsfraude tegen te gaan. Daarnaast behandelen we steeds meer complexere zaken, die maatwerk vragen en veelal meer tijd. De ontwikkeling is ingezet en naast dat we onderzoek hebben gedaan en in beeld gebracht wat de gevolgen zijn voor onze bedrijfsvoering, zijn we gestart met de uitvoering. Het betekent het aanleren van nieuwe vaardigheden, kennis opdoen en het opnieuw kijken naar onze processen. We werken in de lijn van het plan en zoeken hierin afstemming met de gemeente Landerd.
Het werken op afspraak is ingeburgerd en wordt over het algemeen als positief ervaren We kunnen door het werken op afspraak efficiënter werken en de klant kan rekenen op een snelle afhandeling.
Doelen
Wat willen we bereiken?
In een dienstbare en gastvrije gemeente voelt de inwoner zich welkom, gehoord en betrokken. Voor de gemeentelijke organisatie gaat het over de kernwaarden bereikbaar, toegankelijk en betrouwbaar.
We streven naar excellente dienstverlening voor en in samenwerking met inwoners, bedrijfsleven en maatschappelijke organisaties. We leggen de lat hoog en realiseren ons dat dit een continu proces van verbetering betekent. De behoefte en wensen veranderen, de dienstverlening moet daarin mee.
We streven dan ook naar;
- mens- en generatiegerichte dienstverlening;
- dienstverlening op maat (vraag- en oplossingsgerichte in plaats van procesgerichte dienstverlening).
Wat gaan we daarvoor doen?
Acties / activiteiten | 2021 | |
---|---|---|
1. | Mensgericht en generatiegericht klantencontact (‘met wie heb ik te maken, wat wil die persoon/organisatie van mij en wat kan ik er aan doen om dat zo goed mogelijk te doen?’). | Continue |
2. | Uitvoeren klantreizen. Per jaar 20% van de processen. Begeleiden van klantreis: 30.000 per jaar. | Continue |
3. | Opleiding/coaching medewerkers (zowel vakinhoudelijk als vaardigheden). | 2021 |
4. | Aanschaf hulpmiddelen identiteitsherkenning/fraude opsporing. | 2021 |
5. | Verder gaan met digitalisering zoals geboorte aangifte en adresonderzoek. | 2021 |
Wat mag het kosten?
Naast het bestaande budget (PDF, 52.1 kB)zijn er voor dit taakveld in deze begroting ook extra middelen beschikbaar gesteld door middel van offertes.
(x € 1.000)
Extra nog niet begrote uitgaven | inv | 2021 | 2022 | 2023 | 2024 | |
---|---|---|---|---|---|---|
Aanschaf modules burgerzaken | 22 | 5 | 5 | 5 | ||
Aanschaf automatische gezichtsherkenner | 7 | 1 | 1 | 1 | ||
Totaal | 29 | 6 | 6 | 6 |
Samenwerkingen
Wet- en regelgeving
De gemeente Uden of haar bestuursorganen handelen overeenkomstig het legitaliteitsbeginsel slechts op basis van taken en bevoegdheden die terug te vinden zijn in de Europese, landelijke of lokale wet- en regelgeving. Iedereen kan de geldende regels raadplegen.
Landelijke wet- en regelgeving
Op www.overheid.nl zijn alle geldende regels voor de gemeente Uden te vinden.
Lokale wet- en regelgeving
Zoekt u een wet of regel van de gemeente Uden? Bijvoorbeeld een verordening of beleidsregel? Alle regelingen van de gemeente vindt u op de website Overheid.nl. De lokale regels worden overigens ook gepubliceerd op de website van de gemeente Uden. U kunt ze hier raadplegen.
Beleidsnotities
Een overzicht van de beleidsnotities en nota’s van de gemeente is eveneens opgenomen en treft u hier.
Projecten
Geen.