4. Onderwijs
Dit programma omvat verschillende aspecten binnen het onderwijs zoals passend onderwijs, volwasseneducatie, leerlingenvervoer, onderwijsachterstandenbeleid, leerplicht en voorkomen van vroegtijdig schoolverlaten. Ook onderwijshuisvestiging en bewegingsonderwijs behoren tot dit programma, omdat de gemeente een wettelijke zorgplicht heeft ten aanzien van de huisvesting van het primair, voortgezet en het (voortgezet) speciaal onderwijs, inclusief gymzalen voor bewegingsonderwijs.
Onderwijs is een vitale speler in een samenleving die sterk in beweging is. Integrale Kindcentra (IKC) met daarin één of twee scholen en kinderopvang zijn van fundamenteel belang voor de ontwikkeling van kinderen. In een optimale, inspirerende (leer)omgeving kunnen zowel leerlingen als leerkrachten het maximale uit zichzelf en elkaar halen. In de kern zijn scholen onderwijsinstellingen waar kennis overgedragen worden en vaardigheden worden geleerd. Daarnaast is een schoolgebouw ook een plaats om samen te werken, en om organisaties of inwoners van het gebied/de wijk te ontvangen. Juist vanwege de diverse didactische en maatschappelijke functies van een schoolgebouw is adequate onderwijshuisvesting van groot belang.
Het ontwerp en de inrichting van een duurzaam schoolgebouw met een aantrekkelijk schoolplein nemen daarom een centrale plaats in bij nieuwbouw van scholen. De gemeente streeft hoge doelen na op het gebied van duurzaamheid, zoals frisse scholen, gasloos bouwen en energie-neutrale onderwijsgebouwen en sportaccommodaties bij nieuwbouw.
Het Integraal HuisvestingsPlan Onderwijs (IHP) geldt hierbij als richtinggevend ambitiedocument. Door uitvoering te geven aan het IHP brengen we in de periode tot 2027 de overcapaciteit (bestaande leegstand) met bijna 50% terug. Daarmee komen we tot realistische onderwijshuisvesting op de middellange termijn en een betere geografische spreiding van gevarieerd en kwalitatief goed onderwijs. Vraag en aanbod sluiten hierdoor beter op elkaar aan.
Taakveld: