Bedrijfsvoering - Gemeentefonds
Gemeenten ontvangen financiële afdracht van de Rijksoverheid uit het gemeentefonds. Hiermee kunnen gemeenten een deel van hun uitgaven financieren. Gemeenten mogen zelf bepalen waar ze dit geld aan besteden. Het college van B&W en uiteindelijk de gemeenteraad zijn verantwoordelijk voor de keuzes en verantwoording.
Hoeveel financiën individuele gemeenten uit het gemeentefonds krijgen, hangt af van de kenmerken van de gemeenten. De Rijksoverheid kijkt bij de verdeling van het gemeentefonds over de gemeenten onder meer naar:
- aantal inwoners
- aantal jongeren
- aantal uitkeringsgerechtigden
- oppervlakte van de gemeente
- grootte van de watergebieden
- ontwikkelingen
- doelen
- samenwerkingen
Ontwikkelingen
Deze algemene uitkering is gebaseerd op de meicirculaire 2020.
Meestal verschijnen jaarlijks drie circulaires, in mei, september en december. Mei geeft de vertaling van de Voorjaarsnota van de rijksoverheid, september de vertaling van de Miljoenennota, december rondt het uitkeringsjaar zoveel mogelijk af. Dit is dus de eerste van dit jaar.
Aanvankelijk zou dit een versie worden met veel mutaties door de vertaling van het nieuwe verdeelstelsel met ingangsjaar 2021. Dat is echter doorgeschoven naar de decembercirculaire 2020 met ingangsjaar 2022. Ook de brief van de minister van BZK aan de Tweede Kamer van 28 mei 2020, over het compensatiepakket Corona ter waarde van € 542 miljoen voor de eerste periode tot 1 juni, leidt niet tot cijfermatige aanpassingen in deze circulaire. De financiële vertaling ervan zal eerst in de komende septembercirculaire plaatsvinden.
Als onderdeel van het compensatiepakket Coronamaatregelen zijn VNG en de Fondsbeheerders overeengekomen de accressen 2020 en 2021 te fixeren op de stand van deze meicirculaire.
Een specificatie van de meerjarige berekening van de algemene uitkering treft u hier. (PDF, 235.8 kB)
2020 | 2021 | 2022 | 2023 | 2024 | |
---|---|---|---|---|---|
Totaal algemene uitkering | 67.778.162 | 69.339.545 | 69.395.640 | 69.436.612 | 69.493.886 |
De variabelen die van belang zijn bij het berekenen van de algemene uitkering, zijn afgestemd met de gemeente Landerd. Voor de toepassing ervan proberen we al zoveel als mogelijk dit op een uniforme wijze te doen. Dit is als zodanig ook vastgelegd in onze financieel economische uitgangspunten.
Vorig jaar had de Provincie een richtlijn (PDF, 365.3 kB)uitgevaardigd rond dit thema:
- De extra middelen jeugdzorg voor de jaren 2019 tot en met 2021, die onderdeel uitmaken van de algemene uitkering, worden als structureel dekkingsmiddel aangemerkt.
- Voor de jaren 2022 en 2023 kan door de gemeente een stelpost ‘Uitkomst onderzoek jeugdzorg’ geraamd worden: per gemeente naar rato van € 300 miljoen (in 2021).
- Deze stelpost ‘Uitkomst onderzoek jeugdzorg’ kan als structureel opgenomen worden.
- Voorwaarde is dat daarnaast de gemeente zelf maatregelen neemt in het kader van de transformatie rondom jeugdzorg en ggz, mede gericht op beheersing van de kosten. Gemeenten spelen immers zelf ook een actieve rol in de transformatie en daarmee ook in het kunnen beperken van de uitgaven.
Als extra toelichting op deze richtlijn geeft de Provincie expliciet aan dat het opnemen van een stelpost een risico is, wat benoemd moet worden in de paragraaf 'Weerstandsvermogen en risicobeheersing'.
Uden is geen voorstander van het opnemen van dergelijke stelposten. Elke berekening van een eventuele structurele bijdrage door het Rijk voor Jeugd is wat ons betreft koffiedik kijken. We houden ons liever aan het gestelde in de meicirculaire. Dekking voor 2022 hebben we gezocht in het éénmalig inzetten van een deel van onze algemene reserve. Dit is een constructie die de goedkeuring van de Provincie heeft en minder speculatief is. Dit past beter bij ons gezond, voorzichtig financieel beleid.
Doelen
Wat willen we bereiken?
De uitkering uit het gemeentefonds is één van onze belangrijkste inkomstenbronnen. Door middel van een transparante analyse van de ontwikkelingen en de financiële doorvertaling hiervan, levert de algemene uitkering een belangrijke bijdrage aan het integraal afwegingsproces van de middelen.
Wat gaan we daarvoor doen?
Acties/activiteiten | 2021 | |
---|---|---|
1. | Een adequate vertaling van de financiële gevolgen van de circulaires van het Ministerie van BZK naar de algemene uitkering voor de gemeente Uden. | continue |
2. | Het up to date houden van alle variabelen die van belang zijn bij de berekening van de algemene uitkering. | continue |
3. | De berekening van de algemene uitkering volledig in overeenstemming brengen met de gemeente Landerd. | 2021 |
Wat mag dat kosten?
Naast het bestaande budget (PDF, 53.6 kB)zijn er in deze programmabegroting geen extra middelen beschikbaar gesteld voor dit taakveld door middel van offertes.
Samenwerkingen
Wet- en regelgeving
De gemeente Uden of haar bestuursorganen handelen overeenkomstig het legitaliteitsbeginsel slechts op basis van taken en bevoegdheden die terug te vinden zijn in de Europese, landelijke of lokale wet- en regelgeving. Iedereen kan de geldende regels raadplegen.
Landelijke wet- en regelgeving
Via www.overheid.nl zijn alle geldende regels voor de gemeente Uden opgenomen en raadpleegbaar.
Lokale wet- en regelgeving
Zoekt u een wet of regel van de gemeente Uden? Bijvoorbeeld een verordening of beleidsregel? Alle regelingen van de gemeente vindt u op de website Overheid.nl. De lokale regels worden overigens ook gepubliceerd op de website van de gemeente Uden. U kunt ze hier vinden..
Beleidsnotities
Een overzicht van de beleidsnotities en nota’s van de gemeente zijn eveneens opgenomen en treft u hier.
Projecten
Geen.