Bedrijfsvoering - Treasury
Uden wil graag financieel gezond zijn. Zorgvuldig met gemeenschapsgeld omgaan, staat hierbij voorop. Alle hierbij behorende taken vallen onder treasury. Denk daarbij aan het voeren van een gezond financieel beleid, interne controle en risicomanagement.
Ontwikkelingen
Financieel beleid
Ons financieel beleid is gebaseerd op 3 pijlers, te weten: dekking, risicomanagement en weerstandscapaciteit en financiering.Voor de gevolgen van deze Programmabegroting op de 3 pijlers klik hier.
Beoordeling financiële positie
Gemeenten zijn verplicht om een aantal financiële kengetallen te presenteren. Het doel hiervan is om op termijn te kunnen benchmarken; gemeenten onderling vergelijken. Omdat gemeenten sinds 2015 verplicht zijn om deze kengetallen op te nemen, zijn er inmiddels ervaringscijfers.
Wij hebben een norm gegeven aan deze kengetallen. Hierbij sluiten we aan bij de signaleringswaarden, zoals die in de stresstest voor 100.000+ gemeenten is opgenomen. In de tabel hieronder is te zien welke waarden bij welke categorie (A, B of C) behoren. Categorie A is het minst risicovol en categorie C het meest risicovol. Om ons huidige financiële beleid voort te zetten, zouden we categorie A ambiëren en categorie B accepteren.
Bij de integrale afweging van middelen bij de Programmabegroting, zijn de gevolgen voor de financiële kengetallen zoveel als mogelijk vooraf al in beeld gebracht. Op die manier zijn alle pijlers van ons financieel beleid (dekking, weerstandsvermogen en risicobeheersing, financiering) betrokken bij de integrale afweging. Maar nog belangrijker is dat we zodoende in staat zijn om daar ook proactief op te sturen. De gegevens zijn opgenomen onder financiële hoofdlijn-gevolgen financiële positie als gevolg van bestedings-en dekkingsplan van de Programmabegroting 2021.
Kengetal | Categorie A | Categorie B | Categorie C |
---|---|---|---|
Netto schuldquote | < 90% | 90-130% | > 130% |
Netto schuldquote
gecorrigeerd voor alle verstrekte leningen |
< 90% | 90-130% | > 130% |
Solvabiliteitsratio | > 50% | 20-50% | < 20% |
Structurele exploitatieruimte | begroting > 0% | begroting 0% | begroting < 20% |
Grondexploitatie | < 20% | 20-35% | > 35% |
Belastingcapaciteit | < 95% | 95-105% | > 105% |
In de paragraaf weerstandsvermogen en risicobeheersing van deze Programmabegroting zijn de financiële kengetallen opgenomen.
Herindelingsscan
De scan geeft diverse aanbevelingen ten aanzien van financiën. Ter voorbereiding op de samenvoeging zijn deze opgepakt. Doelstelling is dat ons beleid ten aanzien van financiën per 1 januari 2022 geharmoniseerd is.
Wet Ahri
Na vaststelling van het herindelingsontwerp in oktober 2019, zijn beide gemeenten van rechtswege onder preventief toezicht gekomen, op grond van Wet algemene regels herindeling (wet Ahri).
De college –en raadsadviezen worden volgens een door beide gemeenten opgesteld protocol, met elkaar afgestemd. In de praktijk betekent dit, dat beide gemeenten afstemmen over adviezen die inhoudelijk en/of financieel grote impact hebben. Gedeputeerde Staten heeft hierbij een toezichthoudende en controlerende rol.
Tussentijds is er ook contact met de Gedeputeerde Staten om te evalueren of dit proces goed verloopt. De conclusie is dat het proces goed is ingericht en dat beide gemeenten werken volgens het protocol. Doelstelling is om zowel naar de gemeente Landerd als de Gedeputeerde Staten transparant te zijn. Er vindt regelmatig overleg plaats en er wordt op een prettige, constructieve manier samengewerkt.
Doelen
Wat willen we bereiken?
1 | Solide financieel beleid voortzetten |
2 | Structureel sluitende Programmabegroting |
3 | Positief oordeel van de toezichthouder (Provincie Noord- Brabant, rekening houdend met de wet Arhi) |
4 | Goedkeurende controleverklaring inzake getrouwheid en rechtmatigheid van de externe accountant |
Wat gaan we daarvoor doen?
Acties/activiteiten | 2021 | |
---|---|---|
1 | Structurele lasten worden gedekt door structurele inkomsten | Continue |
2 | De financiële consequenties van het coalitieakkoord “Bruisend Uden: daar wil je zijn, daar wil je blijven!” zijn in de Programmabegroting verwerkt | Continue |
3 | Systeem van risicomanagement continueren en waar mogelijk verbeteren, waarbij risico's worden gekwantificeerd en in relatie gebracht met de weerstandscapaciteit | Continue |
4 | Actief sturen op de schuldpositie door in het bestedings- en dekkingsplan daar geld voor te reserveren | Continue |
5 | De interne processen op orde en actueel houden | Continue |
6 | Een betere koppeling maken tussen risicomanagement en interne controle | Continue |
7 | Opzetten van een systeem van continuous reporting | Continue |
Wat mag dat kosten?
Naast het bestaande budget (PDF, 53.6 kB)zijn er in deze Programmabegroting geen extra middelen beschikbaar gesteld voor dit taakveld door middel van offertes.
Samenwerkingen
- Brabant Water N.V.
- N.V. Bank Nederlandse Gemeenten
- Verband Verzekerings Platform Overheden (VPO)
Wet- en regelgeving
De gemeente Uden of haar bestuursorganen handelen overeenkomstig het legitaliteitsbeginsel slechts op basis van taken en bevoegdheden die terug te vinden zijn in de Europese, landelijke of lokale wet- en regelgeving. Iedereen kan de geldende regels raadplegen.
Landelijke wet- en regelgeving
Via www.overheid.nl zijn alle geldende regels voor de gemeente Uden opgenomen en raadpleegbaar.
Lokale wet- en regelgeving
Zoekt u een wet of regel van de gemeente Uden? Bijvoorbeeld een verordening of beleidsregel? Alle regelingen van de gemeente vindt u op de website Overheid.nl. De lokale regels worden overigens ook gepubliceerd op de website van de gemeente Uden. U kunt ze hier raadplegen.
Beleidsnotities
Een overzicht van de beleidsnotities en nota’s van de gemeente zijn eveneens opgenomen en treft u hier.
Projecten
Geen.