Analyse jaarrekeningresultaat
Het jaarrekeningresultaat over 2021 bedraagt € 6.816.084 voordelig.
Onderwerp | Resultaat | Voordeel/nadeel |
---|---|---|
Onderwijs | € 373.000 | V |
Leerlingen vervoer (€ 42.000): incidenteel |
||
Sociaal domein | € 985.000 | V |
Ons Welzijn (€ 199.000): |
€ 199.000 | V |
P-Wet en WSW Sociale werkvoorziening (-€ 185.000): In de decembercirculaire 2021 van het Gemeentefonds heeft het Rijk € 185K aan extra middelen beschikbaar gesteld voor de Wsw. Conform bestaand beleid zijn deze extra middelen 1 op 1 doorbetaald aan het Werkvoorzieningschap NoordOost Brabant. Gezien het late tijdstip van het beschikbaar komen van deze extra middelen, zijn deze niet in de begroting worden verwerkt wat een overschrijding op dit Programma (6.4) geeft. Feitelijk wordt deze incidentele overschrijding volledig gedekt door een voordeel op de algemene uitkering van dezelfde omvang op Programma 9.4 (Gemeentefonds). P-Wet Begeleid (beschut) werken (€ 138.000): Het overschot op Beschut Werken (138K incidenteel) wordt m.n. veroorzaakt door onderrealisatie van de landelijke taakstelling. Voor Uden is de taakstelling 35 kandidaten. Bij de gemeente zijn 32 personen bekend die een Beschut Werk indicatie hebben van het UWV. 19 kandidaten daarvan hebben werk, waarvan 12 bij IBN. Van 13 is bekend dat ze geen werk hebben, waardoor er voor deze groep ook geen begeleidingskosten zijn. P-wet Begeleid werken (€ 91.000): Door een aantrekkende arbeidsmarkt, waardoor mensen sneller aan het werk zijn (en minder begeleiding nodig hebben), en omdat door corona minder trajecten zijn ingezet in samenhang met het Partnership IBN, alsook door scherpe prijsafspraken met aanbieders is er een incidenteel voordeel ad. € 91K op begeleid werken behaald. P-Wet Re-integratie klassiek (€ 802.000): Op 10 juli 2020 heeft de Hoge Raad een uitspraak gedaan die het recht op compensatie van Btw bij re-integratieactiviteiten (via het Btw CompensatieFonds (BCF) verruimd. Op basis van deze uitspraak is een onderzoek uitgevoerd over de re-integratie uitgaven van 2016 tot en met 2020 en is er een aanvullend compensatieverzoek bij de Belastingdienst ingediend. Hierover dient door de Belastingdienst nog een beslissing genomen te worden. Vooralsnog geeft dit een incidenteel van € 707K in 2021. Daarnaast is er door een aantrekkende arbeidsmarkt, waardoor mensen sneller aan het werk zijn (en minder re-integratievoorzieningen nodig hebben), er door corona minder trajecten zijn ingezet en scherpe prijsafspraken met aanbieders re-integratie is er een incidenteel voordeel van € 95K op re-integratie klassiek behaald. |
€ 846.000 | V |
WMO - Maatwerkvoorzieningen (€ 111.000): De uitgaven van woon- en vervoersvoorzieningen is 2021 is vergelijkbaar met die van 2020. De uitgaven aan de rolstoelvoorzieningen zijn sinds de ingangsdatum van het nieuwe contract in 2018 dalende. Dit geeft (vooralsnog) een incidenteel voordeel van € 111K in 2021. Na de harmonisatie van beleid kan beoordeeld worden of een structurele aanpassing van het budget nodig is. |
€ 111.000 | V |
WMO - Hulp bij het huishouden (€ 49.000): De (enorme) uitgavenstijging n.a.v. de invoering van het abonnementstarief in 2019 lijkt af te vlakken. De stijging in de uitgaven ten opzichte van 2020 bedraagt ongeveer 4% en is deels te verklaren door prijsindexatie van 3%. Het voordeel ad. € 49K is vooralsnog als incidenteel aan te merken (t.o.v. een budget van € 3,8 mln). Na de harmonisatie van beleid kan beoordeeld worden of een structurele aanpassing van het budget nodig is. WMO - Begeleiding ( -€ 424.000): De uitgaven Wmo begeleiding blijven sinds de introductie van het abonnementstarief bovenmatig stijgen. Ook in 2021 stijgen de uitgaven tov 2020 met 16,6%. Een deel van deze stijging (€ 100K =3%) is toe te schrijven aan meerkosten nav corona maatregelen en zijn als incidenteel te beschouwen. Hoewel de stijging wat lijkt af te vlakken (2019 was +20,8% en 2020 was +23,8%) blijft de ontwikkeling in de uitgaven zorgelijk. De vergrijzing in combinatie met het langer thuis blijven wonen, maakt dat de kosten de komende jaren wrs verder door zullen stijgen en transformatie in de beleidsmatige aanpak steeds belangrijker wordt om de zorg op termijn betaalbaar te houden. Na de harmonisatie van beleid kan beoordeeld worden of een structurele aanpassing van het budget nodig is. Vooralsnog nu geduid als incidenteel in afwachting van nader onderzoek naar de oorzaak van de stijging en na de harmonisatie van beleid kan beoordeeld worden of een structurele aanpassing van het budget nodig is. WMO - Eigen bijdrage (€ 91.000): Het stijgend aantal indicaties van eigen bijdrage-plichtige voorzieningen leidt tot extra inkomsten, vooralsnog incidenteel. De jaarlijkse inkomsten eigen bijdrage bedragen bijna € 410K. Bij ongewijzigd beleid zal dit een structureel voordeel geven en zal onderdeel zijn van de harmonisatie van beleid. WMO - Vervoer Regiotaxi (€ 113.000): Door de corona pandemie en de beperkende maatregelen, is er in 2021 minder gebruik gemaakt van het Wmo vervoer dan normaal. Daardoor is er een incidenteel voordeel op de vervoerskosten (€ 182K) ontstaan en een incidenteel nadeel op de reizigersinkomsten (€ 10K). Wel is er een incidentele extra bijdrage verstrekt aan de vervoerders i.v.m. contractuele garanties (€ 59K). Er wordt op dit moment een variabel tarief gehanteerd wanneer het vervoersvolume onder de grens 85% is. Voor 2022 wordt verwacht conform de prognose van het KCV dat de vervoersbehoefte weer zal stijgen vanwege het intrekken van de coronamaatregelen. |
€ 171.000 | N |
Volksgezondheid, milieu en duurzaamheid | € 140.000 | N |
Milieu en duurzaamheid. Een aantal verzoektaken die door de ODBN zijn uitgevoerd hebben betrekking op projecten en initiatieven die we kunnen doorberekenen aan de initiatiefnemers aan de hand van anterieure overeenkomsten. Daarnaast zijn er ook kosten die we hebben kunnen onderbrengen aan de subsidie warme sanering varkenshouderijen. Per saldo ontstaat hier in 2021 een positief resultaat door. | € 112.000 | V |
Aanvullende dotatie voorziening begraafplaatsen. De voorziening begraafplaatsen dient ter dekking van onderhoudskosten op de begraafplaats. Voor onderhoud van graven is het mogelijk om de jaarlijkse lasten voor onderhoud af te kopen voor een periode van 10 jaar of 20 jaar. Vervolgens vindt de onttrekking uit de voorziening plaats o.b.v. de dan geldende jaarlijkse onderhoudstarieven (verordening begrafenisrechten). Op basis van wet en regelgeving (Besluit begroting en verantwoording) moet een voorziening van voldoende omvang zijn om te voldoen aan de verplichtingen. Hiervoor dient in 2021 een incidentele dotatie aan de voorziening begraafplaatsen ad € 252.000,- plaats te vinden ten laste van het jaarrekeningresultaat. | € 252.000 | N |
Volkshuisvesting, ruimtelijke ordening en stedelijke vernieuwing | € 459.000 | V |
Omgevingsvergunningen. Bij de 2e afwijkingenrapportage van 2021 is een verwachte meeropbrengst gemeld van 300.000. Dit is uiteindelijk een te voorzichtige schatting gebleken aangezien de vergunningverlening van een aantal grote projecten nog in 2021 is gerealiseerd. | ||
Bedrijfsvoering | € 3.341.000 | V |
Het grote positieve resultaat van €823.000 is vertekend, want €1.034.000 betreft het coronafonds. De coronacrisis heeft ook in 2021 een enorme impact op inwoners, bedrijven en maatschappelijke instellingen gehad. Er zijn diverse aanvullende maatregelen genomen die de economische en maatschappelijke effecten van de coronacrisis voor verschillende doelgroepen verzachtten.Voor de ondernemers, instellingen en brancheverenigingen waren (zijn) de financiële gevolgen groot. Het corona(nood)fonds van € 1.034.000 was m.n. bedoeld om negatieve financiële effecten te verzachten. De inkomstendervingen en extra kosten vanwege corona zijn op de specifieke taakvelden verantwoord. Er wordt alleen tekstueel verwezen naar dit coronafonds. Op totaalniveau vallen de inkomstendervingen en extra kosten tegen dit noodfonds weg. Enkele andere grote verschillen zijn: €128.000 vanwege o.a. onderuitputting personeel en €96.300 voordeel bij de GREX. Met betrekking tot de herindeling was meer capaciteit nodig (communicatie-advies: €76.100), de financiële administratie (€66.200) en bij het team P&O (extra recruiting-capaciteit) vanwege de vele vacatures (€81.000). De overheadafdelingen zijn verder (ondanks onverwachte zaken vanuit het project Herindeling) prima binnen de budgetten gebleven. | € 818.000 | V |
Bij treasury is een voordeel van €707.100 te melden, veroorzaakt door de doorbelasting kostenplaatsen €926.000. Een deel van dit budget (€272.500) betreft budget bij afdeling Ruimte dat abusievelijk vergeten was af te ramen en eigenlijk geen onderdeel had mogen vormen van dit resultaat. De omvang van het renteresultaat wordt vooral beïnvloed doordat er minder rente aan taakvelden kon worden toegerekend dan verwacht (negatief resultaat van €80.800). Dit nadeel op Treasury komt echter terug als voordeel (vrijval kapitaallasten) op de specifieke taakvelden. Verder enkele grotere verschillen bij de onroerend goed exploitatie: €50.300 (minder huuropbrengsten pand Nieuwe Markt 3 vanwege verbouwing gemeentehuis), €19.500 extra sloopkosten panden Pnemstraat 3-5. De OGE-exploitatie geeft een nadelig effect van €154.200. | € 698.000 | V |
Op basis van die circulaire hebben we in 2021 €1.712.366,64 meer ontvangen dan geraamd. Dit verschil in 2021 is op hoofdlijnen: 185.000 (participatie), 133.000 (herverdelingsverkiezingen), 916.000 compensatie inkomstenderving Corona en 483.000 (diverse positieve aanpassingen/mutaties door het Rijk). Verder zijn er in 2021 een aantal afrekeningen geweest uit voorgaande jaren (€116.966) Samen is hiermee het verschil van 1.829.33,19 verklaard. | € 1.825.000 | V |
Diverse afwijkingen < € 100.000 | € 1.798.000 | V |
Voor de verdere onderbouwing van deze afwijkingen verwijzen we naar de analyse per programma onder "voortgang doelen, wat heeft het gekost". | ||
Totaal | € 6.816.000 | V |