Weerstandsratio
De weerstandscapaciteit bedraagt € 67,4 mln. Voor de specificatie hiervan klik hier.
Weerstandsratio
De weerstandsratio wordt als volgt berekend:
weerstandscapaciteit
risico's = weerstandsratio
De weerstandsratio geeft aan in hoeverre de gemeente Uden in staat is haar risico's op te vangen.
Toelichting ontwikkeling ratio
De weerstandsratio 2021 bedraagt 3,45. Dit is licht hoger dan de raming in Programmabegroting 2021 (3,03). Met name de betere vermogenspositie mede als gevolg van het rekeningresulaat van € 6,8 miljoen is hier debet aan.
De norm bedraagt tussen 1 en 2. Met 3,45 zit de gemeente Uden daar ruim boven. Dat betekent dat de gemeente goed in staat is om haar risico's op te vangen.
Doorkijk naar de toekomst
De weerstandsratio ligt boven de gestelde norm. Dat betekent dat de gemeente Uden prima in staat is om haar risico's op te vangen. Maar Uden als zelfstandige gemeente bestaat niet meer. Met ingang van 2022 is de vormen de voormalige gemeente Uden en de voormalige gemeente Landerd de gemeente Maashorst. Een doorkijk naar de toekomst maakt dan ook onderdeel uit van de in maart 2022 vastgestelde Programmabegroting 2022-2025 van de gemeente Maashorst.
In zijn algemeenheid kan gesteld worden dat een aantal zaken belangrijk zijn bij het op peil houden van de weerstandsratio.
- Extra kritisch kijken naar B&W voorstellen waarbij als dekking de algemene reserve wordt genoemd.
- Bestemmingsreserves kritisch screenen en waar mogelijk vrij laten vallen ten gunste van de algemene vrije reserve.
- Bestemmingsreserves koppelen aan de algemene vrije reserve.
- Eventuele exploitatieoverschotten direct toevoegen aan de algemene vrije reserve.
Dit is positief voor de financiële positie, maar desondanks zijn er altijd factoren die de ratio negatief kunnen beïnvloeden. Denk hierbij aan de gevolgen van een crisis, zoals corona of de gevolgen van een oorlog zoals momenteel Rusland en Oekraine, of afboekingen vanuit de grondexploitatie, toename van de incidentele risico’s en negatieve resultaten in afwijkingenrapportages.
Daarnaast is het van belang om de risico's te blijven beheersen en nieuwe risico's te identificeren. Er zijn reeds stappen gezet om de risicobeheersing meer te koppelen aan de interne controle zodat er een betere toets plaatsvindt op de werking van de beheersingsmaatregelen. Hier zullen we in 2022 mee verder gaan.