Dienstverlening - Burgerzaken
Burgerzaken betreft alle diensten die te maken hebben met wijzigingen in de basisregistratie personen of met persoonlijke documenten die hierop gebaseerd zijn zoals, akten, identiteitskaarten of rijbewijzen. Binnen dit taakveld valt ook het organiseren van verkiezingen.
De Udense maat van dienstverlening en de visie op Gastvrijheid, zoals door de inwoners zelf opgesteld, zijn bepalend voor de inrichting en houding van de ambtelijke organisatie. Inwoners en organisaties kunnen de weg naar de gemeente gemakkelijk vinden en zijn tevreden over de dienstverlening. Er wordt gecommuniceerd met de inwoners in platforms en via enquêtes. Inwoners en organisaties kiezen zelf welk kanaal ze gebruiken voor contact met de gemeente.
Deze kijk op dienstverlening geldt voor de gehele organisatie en dus ook voor Burgerzaken.
Ontwikkelingen
Met ingang van 1 januari 2022 vormen de voormalige gemeenten Uden en Landerd de gemeente Maashorst. Nieuwe ontwikkelingen zijn opgenomen in de nieuwe producten van de planning en controlcyclus van Maashorst. Denk bijvoorbeeld aan Programmabegroting 2022 gemeente Maashorst en Kadernota 2023 gemeente Maashorst.
(Financiële) voortgang doelen
Wat willen we bereiken?
In een dienstbare en gastvrije gemeente voelt de inwoner zich welkom, gehoord en betrokken. Voor de gemeentelijke organisatie gaat het over de kernwaarden bereikbaar, toegankelijk en betrouwbaar.
We streven naar excellente dienstverlening voor en in samenwerking met inwoners, bedrijfsleven en maatschappelijke organisaties. We leggen de lat hoog en realiseren ons dat dit een continu proces van verbetering betekent. De behoefte en wensen veranderen, de dienstverlening moet daarin mee.
We streven dan ook naar:
- mens- en generatiegerichte dienstverlening;
- dienstverlening op maat (vraag- en oplossingsgerichte in plaats van procesgerichte dienstverlening).
Wat gaan we daarvoor doen?
Overzicht van acties/activiteiten:
Afgerond / gerealiseerd
Gestart / onderhanden
Nog niet gestart
Acties / activiteiten | 2021 | Indicator | Toelichting | |
---|---|---|---|---|
1. | Mensgericht en generatiegericht klantencontact (‘met wie heb ik te maken, wat wil die persoon/organisatie van mij en hoe kan ik dat zo goed mogelijk te doen?’). | Continue | Medewerkers worden continue opgeleid. Coaching en online trainingen worden ingezet. | |
2. | Uitvoeren klantreizen. Per jaar 20% van de processen. Begeleiden van klantreis: 30.000 per jaar. | Continue |
Uitvoeren is verantwoordelijkheid gehele organisatie. Door Burgerzaken is de klantreis uittreksels BRP en burgerlijke stand uitgevoerd. Het uitvoeren van klantreizen is onderdeel van de serviceformules die in het dienstverleningsconcept zijn opgenomen. Komende jaren wordt hier organisatiebreed meer aandacht voor gevraagd |
|
3. | Opleiding/coaching medewerkers (zowel vakinhoudelijk als vaardigheden) | 2021 | Medewerkers hebben trainingen afgerond en nu wordt focus op de vaardigheden gelegd. Echter dit is een cyclisch proces om de kennis van de medewerkers op niveau te houden. Diploma’s zijn 3 jaar geldig. | |
4. | Aanschaf hulpmiddelen identiteitsherkenning / fraude opsporing | 2021 | Apparaat voor gezichtsvergelijking is aangeschaft. | |
5. | Dienstverlening wordt integraal (afdeling overstijgend) uitgevoerd. | 2018-2022 | We hebben een werkplan Uitvoeringsplan (voorheen plan klantcontact) waarin we onder andere aandacht besteden aan integrale dienstverlening. Verder is er vanuit burgerzaken een intensief contact met het team Wegwijzer om voor de klanten het proces briefadres zo te laten verlopen dat klanten ook direct worden aangemeld voor hulp en ondersteuning bij het oplossen van hun problemen waardoor ze geen adres hebben op dit moment. Het proces adresonderzoek wordt integraal met ruimte en veiligheid opgepakt om zo integrale onderzoeken en uitvoering te realiseren | |
6.. | Processen verder digitaliseren. | 2018-2022 | De e-dienst online geboorteaangifte is online en werkt Intern hebben we alle akten van de burgerlijke stand gedigitaliseerd zodat in de nieuwe organisatie we voorbereid zijn om ook deze diensten als e-dienst aan te bieden bij de klant. Het proces huwelijken en andere processen binnen Burgerzaken komen in 2022 aan bod om samen met Landerd te bekijken en onderzoeken hoe dit verder te digitaliseren. De via offerte gevraagde middelen tbv aanschaf modules zullen daarom via budgetoverheveling naar 2022 meegenomen worden. | |
7. | Transitie burgerzaken. | 2020/2021 | | De uitvoering van het plan is afgerond echter de samenvoeging maakt dat we wellicht nog aanpassing nodig heeft. De uitkomsten zijn geïmplementeerd of zijn onderhanden. Dit maakt dat het project is afgerond maar er blijven ontwikkelingen en aanpassingen nodig |
8. | Interne werkprocessen | 2021 | | In 2021 hebben we vanwege de op hande zijnde fusie gewerkt aan het beschrijven ; harmoniseren en updaten van onze werkprocessen. Dit proces is afgerond en de processen zijn centraal en digitaal gebundeld. |
Wat heeft het gekost? (bedragen x € 1.000)
Er is een cijfermatige analyse op hoofdlijnen opgesteld voor dit programma.
Samenwerkingen
Geen.
Wet- en regelgeving
De gemeente Uden of haar bestuursorganen handelen overeenkomstig het legitaliteitsbeginsel slechts op basis van taken en bevoegdheden die terug te vinden zijn in de Europese, landelijke of lokale wet- en regelgeving. Iedereen kan de geldende regels raadplegen.
Landelijke wet- en regelgeving
Op www.overheid.nl zijn alle geldende regels voor de gemeente Uden te vinden.
Lokale wet- en regelgeving
Zoekt u een wet of regel van de gemeente Uden? Bijvoorbeeld een verordening of beleidsregel? Alle regelingen van de gemeente vindt u op de website Overheid.nl. De lokale regels worden overigens ook gepubliceerd op de website van de gemeente Uden. U kunt ze hier raadplegen.
Beleidsnotities
Een overzicht van de beleidsnotities en nota’s van de gemeente is eveneens opgenomen en treft u hier.
Projecten
Geen.