Economie - Economische ontwikkeling
Dit taakveld is er op gericht het economisch klimaat van de gemeente Uden verder te versterken. Om dit realiseren werken we aan een gunstig ondernemersklimaat en evenwichtige economische structuur. Het taakveld omvat het centrum, bedrijventerreinen, werkgelegenheid, innovatie, samenwerkingsverbanden en landbouw in transitie.
Ontwikkelingen
Met ingang van 1 januari 2022 vormen de voormalige gemeenten Uden en Landerd de gemeente Maashorst. Nieuwe ontwikkelingen zijn opgenomen in de nieuwe producten van de planning en controlcyclus van Maashorst. Denk bijvoorbeeld aan Programmabegroting 2022 gemeente Maashorst en Kadernota 2023 gemeente Maashorst.
(Financiële) voortgang doelen
Wat willen we bereiken?
Wij vinden de economische groei van Uden zeer belangrijk, zowel voor bestaande als voor nieuwe bedrijven. Samen met ondernemers voeren we overleg over belangrijke economische speerpunten. De kavels op de bestaande bedrijventerreinen in Uden zijn vrijwel allemaal verkocht of in optie. We ontwikkelen het terrein Hoogveld-Zuid, en denken na welke ontwikkelingen daarna plaats kunnen vinden. In de omgevingsvisie wordt dit thema vanuit breed perspectief bekeken.
Het centrum van Uden is het bruisende middelpunt van onze gemeente. Een ontmoetingsplek voor zowel de Udenaren als bezoekers uit de regio. In het centrum staan we echter ook voor uitdagingen. De consument verandert, het bestedingsgedrag verandert en de behoefte aan meer reuring en vermaak neemt toe. Daarnaast neemt ook het belang van doelgericht bezoek aan het centrum toe. Een vitaal en veelzijdig centrum vraagt om een nieuwe, toekomstgerichte blik op de functie en inrichting. Concrete en creatieve plannen en aanpassingen zijn hier onlosmakelijk mee verbonden. Hiervoor zijn investeringen in tijd, geld en energie nodig. Op de korte, de middellange en lange termijn. Wij staan open voor ondernemers met nieuwe plannen en initiatieven en we investeren als gemeente zelf veel in het centrum.
De agrarische sector is belangrijk voor Uden. Behalve dat de bedrijfseconomische waarde - bijvoorbeeld werkgelegenheid - groot is, is de sector verantwoordelijk voor duurzame voedselproductie en het onderhoud of beheer van het landschap. Wij vinden het belangrijk dat er voldoende (beleids)ruimte wordt gegeven om een transitie mogelijk te maken naar een gezond en duurzaam voedselsysteem. We richten ons op ondernemers die verder willen ontwikkelen binnen de sector, (deels) willen omschakelen of willen stoppen.
Innovatie en verduurzaming van het buitengebied is op meerdere manieren denkbaar. Een voorbeeld hiervan is de vervanging van asbesthoudende daken door zonnepanelen. Voor zonnepanelen wordt dan ook geen landbouwgrond gebruikt. Sommige agrarische bedrijfstakken, zoals de tuinbouw, hebben een grote arbeidsbehoefte-piek in de oogsttijd. De arbeiders die deze manuren kunnen leveren, moeten wel onder goede omstandigheden gehuisvest worden.
De gemeente Uden maakt deel uit van diverse samenwerkingsverbanden in de regio. De samenwerking binnen de regio Noordoost Brabant en AgriFood Capital zijn van belang voor de lokale en regionale economie. Prioriteiten voor Uden op gebied van economie in regionaal verband zijn in ieder geval de thema's detailhandel en voedingsgezondheid.
We willen samen met de Udense ondernemers Uden op de kaart blijven zetten door middel van citymarketing. Uitgangspunt is dat de gemeente de regie voert en daarbij inzet op cofinanciering door partners.
.
Wat gaan we daarvoor doen?
Overzicht van acties/activiteiten:
Afgerond / gerealiseerd
Gestart / onderhanden
Nog niet gestart
Acties / activiteiten | 2021 | Indicator | Toelichting | |
---|---|---|---|---|
1. | Centrumpromotie: de gevelreclamebelasting is, conform de wens van de gemeenteraad, beschikbaar gesteld aan de vereniging van centrumondernemers (UCO). | 2019-2021 | De gevelreclamebelasting is, conform de wens van de gemeenteraad, beschikbaar gesteld aan de vereniging van centrumondernemers (UCO) tbv centrumpromotie. | |
2. | We ontwikkelen een economische visie en betrekken daarbij de ondernemers. | 2019-2021 | De wethouders EZ en ondernemers uit Landerd en Uden hebben deel genomen aan de visiegroep economie. Deze groep heeft een economische analyse opgesteld met bouwstenen voor de economische speerpunten voor de gemeente Maashorst. | |
3. | We faciliteren (startende) ondernemers met een goed vestigingsklimaat, adequate informatievoorziening (één loket) en waar mogelijk het versnellen van procedures. | jaarlijks | De bedrijvenregisseur is aanspreekpunt voor bedrijven. Er is daarnaast een traject doorlopen om de werkprocessen in het WABO-traject voor vergunningen sneller en efficiënter te laten verlopen. | |
4. | We faciliteren startende ondernemers door budget beschikbaar te stellen voor de startersondersteuning. | 2019-2021 | Startende ondernemers zijn t/m 2021 financieel ondersteund door een subsidie van de gemeente aan UOV De Kring. Startersnetwerk Misfits is inmiddels onderdeel van UOV en verzorgt de uitvoering van startersondersteuning. | |
5. | We starten met de ontwikkeling van bedrijventerreinen Hoogveld-Zuid-Noord en Vluchtoordweg, en onderzoeken de lange termijn ontwikkeling voor bedrijventerreinen. | 2019-2021 | We zijn bezig met het opstellen van bestemmingsplan Hoogveld-Zuid. Voor de locatie Vluchtoordweg is de keuze gemaakt om dit beschikbaar te houden als bedrijventerrein. Er is een quickscan gemaakt van mogelijke uitbreidingslocaties. | |
6. | We werken gezamenlijk met SBBU aan de versterking van het economisch functioneren van bedrijventerreinen, waarbij onderwerpen als glasvezel en camerabewaking aan de orde komen. | 2019-2021 | Het glasvezelnetwerk op het bedrijventerrein is aan SBBU verkocht. De bedrijventerreinen zijn opnieuw gecertificeerd met het Keurmerk Veilig Ondernemen. Eind 2021 heeft het college besloten mee te werken aan het project camerabewaking op de bedrijventerreinen. Uitvoering van het project ligt bij SBBU. | |
7. | We starten met een brede visie op de centrumontwikkeling. Hoe willen we dat het centrum van Uden er in de toekomst uit ziet? Wat is de juiste combinatie van wonen, werken, winkelen en recreëren? Wat betekent dit voor de omgeving en bestemming van (deel)gebieden? Hierbij worden inwoners, ondernemers, vastgoedeigenaren en andere belanghebbenden nadrukkelijk betrokken. | 2019-2021 | De raad heeft in juli 2021 de centrumvisie vastgesteld. | |
8. | Oprichting stichting centrummanagement en uitvoering geven aan centrummanagementactiviteiten. | 2019-2021 | De UCO, horeca en vastgoed hebben in juli 2021 de stichting Uden Centrum Management opgericht en geven uitvoering aan centrummanagement activiteiten. | |
9. | We bewaken de balans tussen levendige pleinen en de parkeerbehoefte in het centrum, en nemen de gewenste toekomst van de Markt als parkeerterrein en andere pleinen mee in de ontwikkeling van de Centrumvisie. | 2019-2021 | De raad heeft in juli 2021 de Centrumvisie vastgesteld. In het participatietraject is in de bijeenkomsten van Team Uden Centrum de Markt uitgebreid aan de orde geweest. | |
10. | We pakken de nieuwe vergunningaanvragen van ondernemers voortvarend op, zodat bedrijfsaanpassingen gedaan kunnen worden. Pas dan zorgt nieuwe regelgeving ook effectief voor een beter milieu en volksgezondheid. | 2019-2021 | Er is een traject doorlopen om de werkprocessen in het WABO-traject voor vergunningen sneller en efficiënter te laten verlopen. De regiekamer is ingesteld om initiatieven integraal en breed te beoordelen in de lijn van en vooruitlopend op de nieuwe Omgevingsvisie en Omgevingswet. | |
11. | We faciliteren ondernemers om de kwaliteit van het bedrijf te verbeteren door hen proactief te informeren en te helpen gebruik te maken van bestaande regelingen, zoals voor alternatieve energie en innovaties. Dit geldt ook voor ondernemers die willen stoppen of willen omschakelen. We voeren keukentafelgesprekken met stoppende ondernemers om samen te komen tot een passende bestemming. | 2019-2022 | In het kader van de regeling Warme sanering zijn acht ondernemers gestopt met intensieve veehouderij en hebben inmiddels varkensstallen gesloopt. We onderzoeken of de huidige beleidsregels voor herbestemming van stoppende agrarische locaties in het buitengebied nog passend zijn en of het wenselijk is het beleid te verruimen. | |
12. | We ondersteunen ondernemers en denken met hen mee als zij een weg zoeken voor hun innovatieve oplossingen en ideeën voor een duurzame voedselproductie, circulair voedselsysteem en/of bodemverbetering (Agro As de Peel). | 2019-2022 | Agro Proeftuin de Peel is onderdeel van een bredere aanpak in de regio op gebied van circulaire voedselproductie en innovatie in de primaire sector. De proeftuin vormt een spil in de Regiodeal uit 2020 welke in 2021 uitvoering heeft gekregen. De natuurontwikkeling van 1,8 ha aan de Zeelandsedijk is gerealiseerd. Het project Houtvennen van 10 ha is gestart in 2021. | |
13. | We stimuleren verbreding van de agrarische activiteiten door maximaal medewerking te verlenen binnen de bestaande kaders. Door medewerking te verlenen wordt verrommeling van het buitengebied tegengegaan. Vooral in de buurt van recreatieve gebieden – zoals Bedaf, Hemelrijk en de Maashorst - voegt verbreding van agrarische activiteiten direct wat toe aan de omgeving. | 2019-2022 | In 2019 is de procedure afgerond voor de partiele herziening buitengebied, waarin gebiedsgericht beleid is opgenomen voor een verruiming van hergebruiksmogelijkheden voor bestaande bebouwing en verruiming van de sloopbonusregeling is afgestemd op het provinciaal beleid. In 2021 is voor het buitengebied nog een veegplan opgestart. | |
14. | We stellen een visie op voor zonneparken/velden in het buitengebied uitgaande van zelfstandig staande/gepositioneerde zonnepanelen buiten bouwblokken/bouwvlakken. De uitgangspunten die centraal staan in het opstellen van deze visie over zonneparken/velden is dat er geen landbouwgrond wordt opgeofferd en dat het niet ten koste mag gaan van bestaande landschaps- en natuurwaarden. | 2019-2021 | De visie loopt samen op met het opstellen van de Regionale Energie Strategie (RES), die inmiddels is vastgesteld. Zie programma volksgezondheid, milieu en duurzaamheid. | |
15. | We bezien het huidige aanbod van evenementen en kijken naar mogelijkheden om waar nodig nieuwe/andere evenementen naar de gemeente Uden te halen | 2019-2021 | Aanvragen van evenementen faciliteren we zo goed als mogelijk. Dit biedt mogelijk kansen voor andere evenementen. In 2020 en 2021 hebben helaas niet alle evenementen kunnen plaatsvinden. Wel is er alles aan gedaan om binnen de mogelijkheden toch zoveel mogelijk door te laten gaan. | |
16. | Uitvoering geven aan citymarketing door uitwerking marketingplan | 2019-2021 | De activatiecampagne gericht op het aantrekken van meer bezoekers hebben we door corona niet kunnen starten. In plaats daarvan is een positiviteit campagne ontwikkeld en is gestart met het project Maashorst Branding. | |
17. | We bieden ons actief aan als huisvestingslocatie voor regionale samenwerkingsverbanden | Jaarlijks | Veel overleggen vinden plaats in Uden | |
18. | We positioneren AgriFood Capital beter door ondernemers met plannen actief de weg naar AFC te wijzen | Jaarlijks | We voeren overleg met UOV De Kring om AFC betere bekendheid te geven bij ondernemers. | |
19. | We bieden mogelijkheden voor een evenementen-terrein in het buitengebied | 2019-2021 | Er heeft een inventarisatie plaatsgevonden. Enkele locaties zijn onderzocht, waarbij een mogelijk geschikte locatie verder uitgewerkt wordt. | |
20. | We onderzoeken samen met Landerd het toekomstperspectief voor de landbouwontwikkelingsgebieden in Odiliapeel en Graspeel | 2021 | In het kader van de Visiegroep Buitengebied hebben we in de beide LOG’s gesprekken gevoerd met ondernemers, bewoners en belangenorganisaties. Dit om bouwstenen op te halen over het toekomstperspectief van deze gebieden voor de nieuwe Omgevingsvisie Maashorst. |
Wat heeft het gekost? (bedragen x € 1.000)
Er is een cijfermatige analyse op hoofdlijnen opgesteld voor dit programma.
Samenwerkingen
-
Wet- en regelgeving
De gemeente Uden of haar bestuursorganen handelen overeenkomstig het legitaliteitsbeginsel slechts op basis van taken en bevoegdheden die terug te vinden zijn in de Europese, landelijke of lokale wet- en regelgeving. Iedereen kan de geldende regels raadplegen.
Landelijke wet- en regelgeving
Op www.overheid.nl zijn alle geldende regels voor de gemeente Uden te vinden.
Lokale wet- en regelgeving
Zoekt u een wet of regel van de gemeente Uden? Bijvoorbeeld een verordening of beleidsregel? Alle regelingen van de gemeente vindt u op de website Overheid.nl. De lokale regels worden overigens ook gepubliceerd op de website van de gemeente Uden. U kunt ze hier raadplegen.
Beleidsnotities
Een overzicht van de beleidsnotities en nota’s van de gemeente is eveneens opgenomen en treft u hier.
Projecten
Sinds een aantal jaren leggen we ook afzonderlijk verantwoording af over de majeure projecten. Per project met een restant krediet van meer dan € 500.000 worden de aspecten planning, budget en risico toegelicht doormiddel van een stoplichtenrapportage.
Er zijn geen projecten die hieraan voldoen binnen dit taakveld.