Sociaal domein - Maatwerkdienstverlening 18+
Het taakveld maatwerkdienstverlening 18+ bestaat uit 2 deeltaakvelden. Het gaat dan om gemeentelijke taken met betrekking tot of op gebied van:
Maatwerkdienstverlening 18+
Hiertoe behoort dienstverlening aan individuele cliënten met een beperking (fysiek/psychisch), die zelfstandig wonen en ondersteuning nodig hebben in de vorm van beschikbare uren (o.b.v. een toekenningsbeschikking):
- individuele begeleiding;
- huishoudelijke verzorging;
- respijtzorg ten behoeve van mantelzorgers (tijdelijk overdragen van de zorg aan een ander);
- individueel vervoer;
- schuldhulpverlening;
- PGB WMO en eigen bijdragen.
Geëscaleerde zorg 18+
Hierbij gaat het om alle opvang en beschermd wonen voorzieningen, met inbegrip van eventuele maatwerkdienstverlening en maatwerkvoorzieningen voor personen die in de opvangvoorzieningen verblijven:
- vrouwenopvang;
- aanpak huiselijk geweld (Veilig thuis);
- beschermd wonen voor personen met psychische of psychosociale problemen;
- inloopfunctie GGZ;
- maatschappelijke opvang voor cliënten met een meervoudige problematiek, waaronder verslaving;
- Wmo maatwerkdienstverlening en - maatwerkvoorzieningen bij opvang.
Ontwikkelingen
Met ingang van 1 januari 2022 vormen de voormalige gemeenten Uden en Landerd de gemeente Maashorst. Nieuwe ontwikkelingen zijn opgenomen in de nieuwe producten van de planning en controlcyclus van Maashorst. Denk bijvoorbeeld aan Programmabegroting 2022 gemeente Maashorst en Kadernota 2023 gemeente Maashorst.
(Financiële) voortgang doelen
Wat willen we bereiken?
Een scherpere scheiding tussen lokale verantwoordelijkheid en regionaal in te kopen taken met bijpassende proces- en productbeschrijvingen, om a) een trendbreuk te realiseren in de almaar stijgende kosten van zorg en ondersteuning, b) inzichtelijk te maken dat preventie loont en c) argumenten te verkrijgen voor een gezonde discussie over 'solidariteitsbekostiging' van regionale voorzieningen.
Inwoners met een psychische kwetsbaarheid wonen zo veel mogelijk thuis. Zij zijn hierbij zoveel mogelijk zelfredzaam en participeren naar vermogen. De zorg en ondersteuning die iemand nodig heeft, wordt in samenhang geboden en is herstel-ondersteunend. Wanneer een inwoner (tijdelijk) niet zelfstandig kan wonen of het niet lukt om op eigen kracht te zorgen voor een dak boven het hoofd, zijn er voldoende passende (tijdelijke) opvangvarianten beschikbaar.
Wat gaan we daarvoor doen?
Overzicht van acties/activiteiten:
Afgerond / gerealiseerd
Gestart / onderhanden
Nog niet gestart
Acties / activiteiten | 2021 | Indicator | Toelichting | |
---|---|---|---|---|
1. | Passende instroom beschermd wonen, bevorderen doorstroom en borgen uitstroom. Wij kijken wat nodig is om toekomstige behoeften te kunnen invullen. | 2020 e.v. | |
Er is in 2021 een regionaal uitvoerings-plan vastgesteld gericht op integrale aanpak van lokale gemeentelijke verantwoordelijkheid. Dit wordt in 2022 nog vertaald naar een lokale uitvoeringsagenda. |
2. | Onderzoek naar mogelijke realisatie 'zorgwoonlocaties' voor specifieke doelgroepen als lokale pilots binnen het regionale uitvoeringsplan Beschermd Wonen. | 2020 e.v. |
Onderdelen van de ontwikkelagenda BW/MO krijgen daar een plek. In maart 2022 wordt aan de Aldetiendstraat 21 in Uden een zorglocatie voor geclusterd wonen in gebruik genomen. Het zijn 14 appartementen. Hiermee wordt de uitstroom uit regionaal vangnet en een eerste stap op weg naar 'wonen in de wijk met ondersteuning' gerealiseerd. |
|
3. | Voor- en nadelen onderzoeken van 'verzelfstandiging' van de schulddienstverlening ter verdere reductie van kosten van bewindvoering. | 2020/2021 |
Dit wordt meegenomen in nieuw te vormen beleid voor schulddienstverlening dit staat gepland voor 2022 |
|
4. | Werken aan een aanpak om te komen tot een naadloze overgang 18- /18+. |
2020-2021 |
Wordt opgenomen in de harmonisatie-voorstellen en in het uitvoeringsplan. |
|
5. | Herijken beleidskader Wmo: aanpak geconstateerde leemten en aanpak nieuwe ontwikkelingen: opstellen beleidskader 2020-2023. |
2019/2021 |
Dit wordt opgepakt in 2022. |
|
6. | Wij werken samen met netwerk-partners aan (preventieve) aanpak voor kwetsbare mensen: mensen met dementie, mensen met verward gedrag, laag-geletterden, eenzame mensen, etc. |
2019/2021 |
Met de start van het preventie overleg voor gemeente Maashorst i.o. is structurele afstemming tussen de professionele gesubsidieerde partners actief in beide gemeenten tot stand gekomen. Dit overleg is gericht op realisatie en bewaken van een dekkend aanbod in algemene voorzieningen voor alle mogelijke problematiek waardoor kwetsbare inwoners zelfredzamer worden en minder afhankelijk van besluitvorming op individueel maatwerk. |
|
7. | Opstellen AVE-beleid als basis voor nieuwe mandaat afspraken, procesbeschrijvingen en formalisatie van procedures. | 2020-2021 | |
De vertaling van beleid (zoals eerder benoemd uitvoeringsplan) naar bevoegdheden en mandaat, is invulling van het zogenaamde AVE-model (Aanpak Voorkomen Escalatie). Bij de start van gemeente Maashorst is dit vertaald naar een eerste inrichting van processen en applicaties om vragen van onze inwoners direct te kunnen oppakken. De uitkomsten van lopende pilots in de voormalige gemeenten Landerd en Uden (SLSB, NVV e.v.), worden in de loop van deze coalitieperiode vertaald naar taken, bevoegdheden en verantwoordelijkheden (TBV). Daarbij maken we onderscheid naar 'gebiedsgericht of wijkgericht werken', wat zou direct in de eigen kern of wijk opgelost moeten kunnen worden en wat vraagt dat aan TBV voor deze professionals en de gesubsidieerde professionele organisaties, en de Toegang met de aanbieders van individueel maatwerk. Dit traject is onderdeel van de harmonisatieperiode die uiterlijk 31 december 2024 afgerond moet zijn. |
Wat heeft het gekost? (bedragen x € 1.000)
Er is een cijfermatige analyse op hoofdlijnen opgesteld voor dit programma.
Samenwerkingen
- Gemeenschappelijke regeling Kleinschalig Collectief Vervoer Brabant noordoost (Regiotaxi)
- Centrumregeling Wmo Brabant Noordoost-oost
Wet- en regelgeving
De gemeente Uden of haar bestuursorganen handelen overeenkomstig het legitaliteitsbeginsel slechts op basis van taken en bevoegdheden die terug te vinden zijn in de Europese, landelijke of lokale wet- en regelgeving. Iedereen kan de geldende regels raadplegen.
Landelijke wet- en regelgeving
Op www.overheid.nl zijn alle geldende regels voor de gemeente Uden te vinden.
Lokale wet- en regelgeving
Zoekt u een wet of regel van de gemeente Uden? Bijvoorbeeld een verordening of beleidsregel? Alle regelingen van de gemeente vindt u op de website Overheid.nl. De lokale regels worden overigens ook gepubliceerd op de website van de gemeente Uden. U kunt ze hier raadplegen.
Beleidsnotities
Een overzicht van de beleidsnotities en nota’s van de gemeente is eveneens opgenomen en treft u hier.
Projecten
Geen.