Volkshuisvesting, ruimtelijke ordening en stedelijke vernieuwing - Wonen en bouwen
Dit taakveld heeft betrekking op omgevingsrecht (vergunningsverlening, toezicht en handhaving (VTH)), wonen (woningmarkt, demografie, woningbehoefte en woningbouw) en transformatie (van gebieden en locaties) en leegstand (herbestemmen vastgoed).
Ontwikkelingen
Met ingang van 1 januari 2022 vormen de voormalige gemeenten Uden en Landerd de gemeente Maashorst. Nieuwe ontwikkelingen zijn opgenomen in de nieuwe producten van de planning en controlcyclus van Maashorst. Denk bijvoorbeeld aan Programmabegroting 2022 gemeente Maashorst en Kadernota 2023 gemeente Maashorst.
(Financiële) voortgang doelen
Wat willen we bereiken?
Wij willen voorzien in de huidige en toekomstige woningbehoeften van onze inwoners, onder het motto van: ‘een leven lang prettig wonen’.
We zetten ons in voor meer diversiteit (in woonvormen en voorzieningen) en het bevorderen van doorstroming. We richten ons daarbij op het behouden en aantrekken van jongeren en jonge gezinnen en het bevorderen van de doorstroming naar woningen met een huur van 700 – 1000 euro. We streven ernaar dat er meer goedkopere en betaalbare huur- en koopwoningen vrij- en bijkomen voor mensen met een kleine beurs, alsmede ook woningen voor zorgbehoevenden (jong/oud). Daarnaast staan we open voor nieuwe vormen van wonen, zoals mantelzorgwoningen, Tiny houses, partnerwoningen en ‘Hofjes’-achtig wonen voor ouderen. Wij stellen ons proactief en faciliterend op. Wij vinden het belangrijk dat lelijke plekken in Uden worden aangepakt. We kijken daarbij wel of de transformatie past in het gewenste toekomstbeeld en -behoeftes. We voeren gesprekken met ontwikkelaars om dat type woningen toe te voegen wat in de behoefte van Uden voorziet.
Wat gaan we daarvoor doen?
Overzicht van acties/activiteiten:
Afgerond / gerealiseerd
Gestart / onderhanden
Nog niet gestart
Acties / activiteiten | 2021 | Indicator | Toelichting | |
---|---|---|---|---|
1. | Woonvisie uitvoeren. | 2020/2024 | | Woonvisie is op 25 juni 2020 door de raad vastgesteld. We harmoniseren de woonvisie. Tot die tijd toetsen we nieuwe initiatieven aan de vastgestelde Woonvisie en voeren de Woonvisie uit. |
2. | Startersregeling uitvoeren. | 2021 | | De verordening Starterslening is geactualiseerd én geharmoniseerd. We zetten de uitvoering voort in de gemeente Maashorst. |
3. | We vertalen de woonvisie en (provinciale) behoefteprognoses naar een langere termijn woningbouwprogramma. We monitoren onze woningbouwopgave | 2020/2021 | In september 2020 zijn de provinciale behoefteprognoses geactualiseerd. Waarna deze zijn geanalyseerd. We vertalen dit in de gemeente Maashorst naar een geactualiseerd en geharmoniseerd woningbouwprogramma en woonvisie (evt. als onderdeel van de Omgevingsvisie). | |
4. | We maken jaarlijks/meerjaren prestatieafspraken met Area. | jaarlijks | Prestatieafspraken 2021 zijn gereed. Inmiddels is een (gemeenschappelijk) proces om te komen tot (meerjarige) prestatieafspraken 2022 e.v. opgestart. Daarbij betrekken we woningcorporatie Mooiland én de huurdersorganisatie Landerd. De prestatieafspraken 2022 e.v. vormen daarbij de overgang van de huidige systematiek naar een nieuwe gezamenlijke systematiek/opzet. | |
5. | We monitoren de leegstand en we ontwikkelen en beheren, indien mogelijk, een (online) tool waarmee we het actuele aanbod van leegstaande gebouwen in beeld brengen. | 2020/2021 | Is niet opgestart en zal ook niet worden opgepakt in de gemeente Maashorst. | |
6. | We stellen een afwegingskader op ten behoeve van transformatiemogelijkheden. | 2020-2021 | |
Is niet opgestart En zal ook niet (separaat) worden opgepakt in de gemeente Maashorst. |
7. | We ontwikkelen de komende jaren Eikenheuvel en een uitbreidingslocatie in Volkel en Odiliapeel (Spechtenlaan). | 2019-2030 | | M.b.t. Eikenheuvel zijn de werkzaamheden voor de gebiedsvisie en de ontwikkelstrategie opgestart. Spechtenlaan is volledig verkocht en ook de laatste kavels zijn inmiddels geleverd. In 2020 hebben we t.a.v. verschillende (uitbreidings)locatie(s) in Volkel principebesluiten genomen. Plannen voor deze locatie worden verder uitgewerkt. |
8. | We voeren een regionaal woningbehoefteonderzoek uit om het lange termijn woningbouwprogramma op te kunnen stellen/te actualiseren. | 2019/2021 | We zijn met de provincie in gesprek over transformatieopgaven. In 2021 hebben we een intentieovereenkomst gesloten om samen met de provincie de haalbaarheid van deze gebiedsontwikkeling verder te onderzoeken. De provincie is hierin partner en draagt voor de helft bij in de kosten. Eind 2021 is op basis van de haalbaarheid besproken hoe de samenwerking gecontinueerd wordt. | |
9. | We werken met gemeenten en woningcorporaties in de regio samen aan de ontwikkeling van nieuw (regionaal en gemeentelijk) woonwagenbeleid. | 2019-2022 | Het Regionaal Handelingsperspectief Woonwagenzaken is door het college vastgesteld. Onderdeel daarvan is de wettelijke plicht om in het najaar van 2021 een woonbehoefteonderzoek te houden onder woonwagenbewoners in onze gemeente. Dit onderzoek is opgestart en de resultaten van het onderzoek vormen, samen met uitgangspunten in het Regionaal Handelingsperspectief, de basis voor het nieuw te ontwikkelen gemeentelijk woonwagenbeleid inclusief inschrijfcriteria. Dit gebeurt in samenwerking met Area, Mooiland en gemeenten in de regio. |
Wat heeft het gekost? (bedragen x € 1.000)
Er is een cijfermatige analyse op hoofdlijnen opgesteld voor dit programma.
Samenwerkingen
-
Wet- en regelgeving
De gemeente Uden of haar bestuursorganen handelen overeenkomstig het legitaliteitsbeginsel slechts op basis van taken en bevoegdheden die terug te vinden zijn in de Europese, landelijke of lokale wet- en regelgeving. De geldende regels zijn voor eenieder te raadplegen.
Landelijke wet- en regelgeving
Via www.overheid.nl zijn alle geldende regels voor de gemeente Uden opgenomen en raadpleegbaar.
Lokale wet- en regelgeving
Zoekt u een wet of regel van de gemeente Uden? Bijvoorbeeld een verordening of beleidsregel? Alle regelingen van de gemeente vindt u op de website Overheid.nl. De lokale regels worden overigens ook gepubliceerd op de website van de gemeente Uden. U kunt ze hier raadplegen.
Beleidsnotities
Een overzicht van de beleidsnotities en nota’s van de gemeente zijn eveneens opgenomen en treft u hier.
Projecten
Sinds een aantal jaren leggen we ook afzonderlijk verantwoording af over de majeure projecten, Per project met een restantkrediet van meer dan € 500.000 worden de aspecten planning, budget en risico toegelicht door middel van een stoplichtenrapportage. Indien een stoplicht op oranje of rood staat, wordt ook een extra toelichting opgenomen.
Planning, verloopt het project volgens de laatst vastgestelde tijdsplanning?
conform planning | |
langzamer dan planning | |
project is nog niet gestart |
Budget, zijn de inkomsten/uitgaven volgens het geraamde budget?
conform budget of inkomsten hoger/uitgaven lager (positief resultaat) dan budget | |
inkomsten lager/uitgaven hoger (negatief resultaat) dan budget |
Risico's; welke risico's zijn verbonden aan het project? Hierbij worden impact van het risico en de kans dat het risico zich voordoet beoordeeld.
lage kans en weinig impact | |
grote kans en weinig impact/lage kans en veel impact | |
grote kans en veel impact |
Omschrijving project / investering | Oorspronkelijk krediet | Restantkrediet ultimo 2021 |
---|---|---|
VROM startersleningen 2018/2019 | € 5.000.000 | € 2.500.000 |
Indicator | Omschrijving | |
---|---|---|
Planning | Conform planning | |
Budget | Binnen budget | |
Risico | Lage kans en weinig impact |