Bedrijfsvoering - Overhead
Overhead is het geheel van functies gericht op de sturing en ondersteuning van medewerkers in het primaire proces.
Het betreft inkoop, P&O, juridische zaken, Digitale informatie voorziening (DIV), inkoop en informatievoorziening en automatisering, facilitaire zaken en huisvesting (incl. beveiliging) en de secretariaten.
Ontwikkelingen
Met ingang van 1 januari 2022 vormen de voormalige gemeenten Uden en Landerd de gemeente Maashorst. Nieuwe ontwikkelingen zijn opgenomen in de nieuwe producten van de planning en controlcyclus van Maashorst. Denk bijvoorbeeld aan Programmabegroting 2022 gemeente Maashorst en Kadernota 2023 gemeente Maashorst.
(Financiële) voortgang doelen
Wat willen we bereiken?
Een efficiënte organisatie, waarbij de bedrijfsvoering ondersteunend is aan het primaire proces. Met andere woorden: “De basis op orde”.
Continue kijken we op welke wijze de bedrijfsvoering optimaal georganiseerd kan worden. Vanzelfsprekend wordt gekeken op welke ontwikkelingen specifiek geïnvesteerd moet worden. Zo wordt het budget voor ICT sinds enkele jaren substantieel verhoogd om de gewenste kwaliteit te waarborgen.
Zo is (als voorbeeld) gekozen om samen met meerdere gemeenten te komen tot één organisatie (BSOB) die de gemeentelijke belastingen kon uitvoeren. Het overbrengen van dit organisatieonderdeel naar een gemeenschappelijke regeling heeft geleid tot een efficiencyvoordeel voor de gemeente Uden van ruim € 200.000. Ook het aansluiten bij BIZOB (Bureau Inkoop Zuidoost-Brabant) in is destijds een bewuste keuze geweest om inkoop- en aanbestedingen zo efficiënt mogelijk te organiseren en tevens een optimale kwaliteit te garanderen.
Wat gaan we daarvoor doen?
Overzicht van acties/activiteiten:
Afgerond / gerealiseerd
Gestart / onderhanden
Nog niet gestart
Acties / activiteiten | 2021 | Indicator | Toelichting | |
---|---|---|---|---|
1. | Opschonen fysiek en digitaal archief | 2021 | Bij de start van de nieuwe gemeente Maashorst is het opschonen van het archief voor zowel Uden als Landerd nog niet afgerond. Een deel van het budget 2021 wordt overgeheveld en er wordt een aanvullend budget 2022 aangevraagd. | |
2. | Implementeren van proces- en gegevensmanagement. Hierdoor worden voorwaarden gecreëerd ten aanzien van privacy wetgeving. Hiervoor moet een software pakket aangeschaft worden. | 2020/2021 | De benodigde software is aangeschaft. In 2022 wordt met de start van de nieuwe organisatie hier formatie voor vrijgemaakt | |
3. | Kwaliteitsverbetering van de nauwkeurigheid BAG-WOZ door de m2 van woningen te controleren door extra formatieve inzet. | 2020/2021 |
Op dit moment loopt er een onderzoek (businesscase) om inzicht te krijgen waardoor de oplopende kosten veroorzaakt worden en of die incidenteel dan wel structureel van aard zijn. Over het resultaat van het onderzoek de gemeenteraad begin 2022 geïnformeerd. |
|
4. | Optimaliseren digitaal bouwarchief om afdelingen efficiënter te ondersteunen (inrichting scanstraat). | 2020/2021 | | De scanstraat rondt het blok 1990-2000 in 2021 af. Dit wordt direct overgedragen aan het BHIC. Het blok 2000-2010 zal deels door de scanstraat en deels vanuit een project worden gescand. Dit wordt voor een deel ook nog in 2022 opgepakt (zie punt 1 hierboven) |
5. | Voldoen aan wet- en regelgeving met betrekking tot kwaliteit en veiligheid gemeentelijke gebouwen. | Continue | Wij voldoen aan de huidige wet- en regelgeving. Wat betreft duurzaamheid willen we in de gemeente Maashorst extra accent zetten | |
6. | Aanpassing kantoormeubilair i.v.m. Arbowetgeving. Er zijn een 50-tal zit/stabureaus aangeschaft. Later (herindeling) wordt dit gecombineerd opgepakt | Continue | | Dit wordt met de nieuwe inrichting/huisvesting opgepakt |
7. | Efficiënte inzet van vastgoed (verbeteren coördinatie hieromtrent) binnen de gemeente Uden. | Continue | Inmiddels ligt er een inventarisatie. In de gemeente Maashorst wordt nogmaals geëvalueerd welke gebouwen/vastgoed daadwerkelijk nodig zijn. | |
8. | Upgrade applicaties voor nieuwe ontwikkeling in het sociale domein. | Continue | Bij de start van Maashorst zijn de belangrijkste applicaties (waaronder burgerzaken, financieel en sociaal domein) via upgrades geharmoniseerd. | |
9. | Doorontwikkelen ICT-organisatie (in samenwerking met collega-gemeenten). | Continue | | In 2021 is met de samenwerking gestart. Voor verdere afstemming en procesverbetering is een plan uitgewerkt. |
10. | Bij inkoop en aanbesteding optimaal gebruik maken van het bedrijfsleven in de gemeente Maashorst en nabije regio. Passend binnen het huidig inkoop- een aanbestedingsbeleid. | Continue | Dit is een continue activiteit |
Wat heeft het gekost? (bedragen x € 1.000)
Er is een cijfermatige analyse op hoofdlijnen opgesteld voor dit programma.
Samenwerkingen
- Bureau Inkoop en aanbesteding Zuidoost-Brabant (BIZOB)
- Brabant Historisch Informatie Centrum (BHIC)
- Belastingsamenwerking Oost- Brabant (BSOB)
Wet- en regelgeving
De gemeente Uden of haar bestuursorganen handelen overeenkomstig het legitaliteitsbeginsel slechts op basis van taken en bevoegdheden die terug te vinden zijn in de Europese, landelijke of lokale wet- en regelgeving. De geldende regels zijn voor iedereen te raadplegen.
Landelijke wet- en regelgeving
Via www.overheid.nl zijn alle geldende regels voor de gemeente Uden opgenomen en raadpleegbaar.
Lokale wet- en regelgeving
Zoekt u een wet of regel van de gemeente Uden? Bijvoorbeeld een verordening of beleidsregel? Alle regelingen van de gemeente vindt u op de website Overheid.nl. De lokale regels worden overigens ook gepubliceerd op de website van de gemeente Uden. U kunt ze hier raadplegen.
Beleidsnotities
Een overzicht van de beleidsnotities en nota’s van de gemeente zijn eveneens opgenomen en vindt u hier.
Projecten
Geen.